Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kamelkungen

Hur skulle ni ha gjort?

Rekommendera Poster

Senaste månaden har det droppat lite från axeln på sjövattenpumpen när motorn är igång. Nu har jag tagit upp båten för vintern.

När jag demonterade pumpen såg jag att impellern hade tappat ett blad som låg i inloppet. Tänker att bladet har blockerat vattnet. Trycket blivit högre än normalt och att det kanske därför räcker med ett vabnligt impellerbyte för att få slut på droppet... ?

 

Ny pump 3000kr-4k kr

Impeller 350kr...

 

Hur skulle ni gjort? Pumpen är inget man byter senare på 5min när båten ligger i vattnet...men dyr pryl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle monterat en ny impeller, kopplat trädgårdslangen och provkört.

Om det är tätt hade jag konserverat motorn igen, om det läcker (vilket det troligen gör ändå), köpt en ny pump, eller lämnat den gamla till renovering (om det fortfarande finns någon som utför sådant arbete??) och sedan återkonserverat.

Lika bra att göra jobbet nu, till våren kan det vara bortglömt eller komma massa andra projekt i vägen.

En kylvattenpump är lika bra att byta, (likadant med startmotorer och generatorer), så viktiga grejer och det blir sällan bra att själv reparera, skapar bara mer irritation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snälla skriv inte koppla trädgårdsslangen!

 

Ska den slangen vara inblandad ska den sluta i en hink, sedan ska maskinens sugslang vara i hinken, så att maskinen suger den mängd vatten den behöver.

 

Det är inte kommunens vattentryck som ska kopplas på direkt till maskinen.

Ett antal personer gör detta varje år och fyller maskinen med vatten.

Med onödiga byte av toppackningar som följd.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Pentax säger:

Snälla skriv inte koppla trädgårdsslangen!

 

Ska den slangen vara inblandad ska den sluta i en hink, sedan ska maskinens sugslang vara i hinken, så att maskinen suger den mängd vatten den behöver.

 

Det är inte kommunens vattentryck som ska kopplas på direkt till maskinen.

Ett antal personer gör detta varje år och fyller maskinen med vatten.

Med onödiga byte av toppackningar som följd.

 

Jag vet ju inte vad du har för motor eller i vilken kommun du bor i.

Men min sjövattenpumps tryck överstiger iallafall det trycket jag får ut i trädgårdsslangen.

Dessutom skulle ju impellern dämpa ett för högt tryck på inloppet, om nu det kommunala vattentrycket skulle vara högt.

Sedan brukar jag köra motorn en stund utan att pumpen suger i sig vatten, för att få ut överflödig vätska ur motorn, men inte för länge för då går impellern åt fanders.

Å andra sidan är det kommunala dricksvattnet garanterat fritt från glykol (däremot finns det flour i det) så det blir ju ändå till att låta pumpen suga ur en hink eller dunk.

Så mina konserverade motorer drabbas varesig av karies eller korrosion...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok du gör som du vill.

 

Men ni andra koppla aldrig in trädgårdsslangen till eran inombordare!

 

Ett råd i all välmening.;)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Jag skulle monterat en ny impeller, kopplat trädgårdslangen och provkört.

Om det är tätt hade jag konserverat motorn igen, om det läcker (vilket det troligen gör ändå), köpt en ny pump, eller lämnat den gamla till renovering (om det fortfarande finns någon som utför sådant arbete??) och sedan återkonserverat.

Lika bra att göra jobbet nu, till våren kan det vara bortglömt eller komma massa andra projekt i vägen.

En kylvattenpump är lika bra att byta, (likadant med startmotorer och generatorer), så viktiga grejer och det blir sällan bra att själv reparera, skapar bara mer irritation.

Tack för bra svar. Kopplar till en dunk med vatten o testar.

Ja vem renoverar pumpen...? Problemet är remskivan. 

Vill inte köpa avdragaren för 595kr. Den verkar vara ett måste. Går ej med vanlig avdragare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag helt novis på motorer  eller kanske rättare sagt  fullständigt totalt ointresserad av tekniska innovationer, som motorer och datorer och liknande. 

Jag har haft ett antal segelbåtar med diesel inombordsmotorer av olika fabrikat sen början av 1970-talet. Har bytat åtskilliga impellrar genom åren. även simringarna som tätar drivaxeln mellan pumpen och motorn mm

Har dock aldrig någonsin behövt en avdragare för att byta impellern.

Vad har du för motor?

Vad är det för vattenpump!?

Har du nån bild, så en teknikidiot som jag förstår!?

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En impeller där en vinge saknas kan inte göra så att pumpen läcker vid axeln. En ny impeller kommer inte att lösa problemet, du måste antingen köpa ny pump eller renovera den gamla.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Kamelkungen säger:

Tack för bra svar. Kopplar till en dunk med vatten o testar.

Ja vem renoverar pumpen...? Problemet är remskivan. 

Vill inte köpa avdragaren för 595kr. Den verkar vara ett måste. Går ej med vanlig avdragare. 

Vad är det för pump typ av motor pumpen sitter på? Är det en typ johnson pump som drivs av en medbringar ala penta? Såg nu att du hade en mercruiser v6. Köp avdragaren du lär få packa om pumpen fler gånger om du nu ska ha båten kvar.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Pentax säger:

Ok du gör som du vill.

 

Men ni andra koppla aldrig in trädgårdsslangen till eran inombordare!

 

Ett råd i all välmening.;)

Håller med många som fått betala dyra kronor för detta misstag.:wub:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låna en avdragare och pådragare från Mercruiser verkstad, funkar oftast om du köper grejorna där. Så gjorde jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-09-25 på 12:57, Pentax säger:

Ok du gör som du vill.

 

Men ni andra koppla aldrig in trädgårdsslangen till eran inombordare!

 

Ett råd i all välmening.;)

 

Jag har en sån här:

https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/utombordsmotorer/utombordartillbehor/spolmuff-for-inombordare

 

Den funkar finfint. Upp med muffen i insuget, koppla in slangen med gardenakopplingarna, på med vattnet från kranen och dra igång motorn. Funkar alldeles utmärkt, suger perfekt...

 

Vad tänkte du skulle vara galet med den varianten, fattade inte riktigt. Pumpen suger och impellern rusar runt. Sjövatten går runt i kanalerna och ut i avgasrör... Så jag förstod inte riktigt vad du menade skulle vara fel. Om det varit nåt galet detta sätt så förmodar jag att produkten inte skulle sålts, vare sig på Hjertmans eller SeaSea

 

Ja ja, i vilket fall som helst så fortsätter jag med den metoden - Har gjort så i fyra år nu och inte märkt något konstigt. Men kan du övertyga mig om att jag kör sönder motor eller annat så byter jag sätt... Du är en av mina förebilder vad det gäller båtmek och ffa fått mycket hjälp med propelleraxeltätningen och tips runt den - Så jag tar gärna till  mig vad du  skriver. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan, Kenneth_S säger:

Den funkar finfint

Jag har något liknande men min är från början avsedd att rensa avlopp. Träskaftet är utbytt mot ett 22mm kopparrör. 

Troligen får man inte upp så mycket tryck med vattenslangen att det kan vara skadligt eftersom gummidelen är så stor, 1bar vattentryck kräver att den trycks med närmare 100kg kraft mot skrovet. Nu använde jag min med en liten länspump i en pyts med glykolvatten, det blir inget tryck.

Har dock inte använt den till detta sen jag bytte till trevägsventil.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok Den har jag aldrig sett innan, och jag avråder till att använda, ska förklara min erfarenhet!

 

Med trädgårdsslangen kopplad till kylvattenintaget, med din grej, eller till slangen i motorrummet, kommer vattnet att stiga i sjövattendelen av kylsystemet, men impellern stoppar säjer snart någon,

nej den är ingen ventil som är vattentät, hur många blad som är av eller spruckna, vet ingen utan vattnet tränger förbi till inloppet i avgaskröken och fyller avgassystemet, ytterst få har fall från maskinen till avgasutsläppet i skrovet, utan det är som regel en svanhals innan vattnet är ute.

Vattnet har då endast en möjlighet, att stiga upp i avgaslimpan, där är alltid minst en avgasventil öppen, genom den är det fritt tillträde till cylindern ifråga.

Detta resonemang bygger på att maskinen inte är igång när vattnet skruvas på.

Ingen vill köra impellern torr, kranen sätts på, man går från kranen till båten klättrar upp och startar, ja de flesta gånger kanske man hinner, men telefonen kan ringa, grannen eller frun kan komma och störa.

Om sedan allt har gått bra, hur är det, ska man springa och stänga av vattnet och låta impellern gå torr innan man är tillbaks och kan stoppa maskinen?

Eller stoppa maskinen och gå och stänga av vattnet, vi är då som jag ser det tillbaks på ruta ett.

 

När vi ändå är inne på ämnet fylla motorn med vatten genom avgasventiler, vill jag även varna för att samma sak kan hända om man har startsvårigheter och ligger och maler med startmotorn, impellern pumpar då vatten men eftersom maskinen inte startar är det inga avgaser som driver upp vattnet över svanhalsen och ut.

 

Visst detta lyckas säkert de flesta gånger, men jag tycker att osäkerheten är alldeles för stor,

och skulle man göra ett startförsök med vatten i någon cylinder kan det sluta med att man får skrota en bra fungerande maskin.

 

Att ställa en hink bredvid maskinen med trädgårdsslangen i och låta maskinens slang från vattenintaget vara i samma hink, maskinen kommer då att suga till sig den mängd vatten den behöver och klarar av.

Efter sköljningen med färskvatten är det bara att tömma hinken och fylla glykolblandningen i hinken och låta maskinen suga i sig den

 

Att lossa slangen från intaget tycker jag inte är något större besvär, men flera här propagerar för att montera en trevägsventil där, viket förenklar det ytterligare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Pentax säger:

Ok Den har jag aldrig sett innan, och jag avråder till att använda, ska förklara min erfarenhet!

 

Med trädgårdsslangen kopplad till kylvattenintaget, med din grej, eller till slangen i motorrummet, kommer vattnet att stiga i sjövattendelen av kylsystemet, men impellern stoppar säjer snart någon,

nej den är ingen ventil som är vattentät, hur många blad som är av eller spruckna, vet ingen utan vattnet tränger förbi till inloppet i avgaskröken och fyller avgassystemet, ytterst få har fall från maskinen till avgasutsläppet i skrovet, utan det är som regel en svanhals innan vattnet är ute.

Vattnet har då endast en möjlighet, att stiga upp i avgaslimpan, där är alltid minst en avgasventil öppen, genom den är det fritt tillträde till cylindern ifråga.

Detta resonemang bygger på att maskinen inte är igång när vattnet skruvas på.

Ingen vill köra impellern torr, kranen sätts på, man går från kranen till båten klättrar upp och startar, ja de flesta gånger kanske man hinner, men telefonen kan ringa, grannen eller frun kan komma och störa.

Om sedan allt har gått bra, hur är det, ska man springa och stänga av vattnet och låta impellern gå torr innan man är tillbaks och kan stoppa maskinen?

Eller stoppa maskinen och gå och stänga av vattnet, vi är då som jag ser det tillbaks på ruta ett.

 

När vi ändå är inne på ämnet fylla motorn med vatten genom avgasventiler, vill jag även varna för att samma sak kan hända om man har startsvårigheter och ligger och maler med startmotorn, impellern pumpar då vatten men eftersom maskinen inte startar är det inga avgaser som driver upp vattnet över svanhalsen och ut.

 

Visst detta lyckas säkert de flesta gånger, men jag tycker att osäkerheten är alldeles för stor,

och skulle man göra ett startförsök med vatten i någon cylinder kan det sluta med att man får skrota en bra fungerande maskin.

 

Att ställa en hink bredvid maskinen med trädgårdsslangen i och låta maskinens slang från vattenintaget vara i samma hink, maskinen kommer då att suga till sig den mängd vatten den behöver och klarar av.

Efter sköljningen med färskvatten är det bara att tömma hinken och fylla glykolblandningen i hinken och låta maskinen suga i sig den

 

Att lossa slangen från intaget tycker jag inte är något större besvär, men flera här propagerar för att montera en trevägsventil där, viket förenklar det ytterligare.

 

 

 

Ok...

 

Men med denna mojängen så skjuts det inte in något vatten , det sprutar ut för fullt vid sidan om muffen. Förts när motorn drar igång börjar det suga... 

 

När jag sen kört ren kanalerna från saltvatten och smörja, då gör jag precis som du nämner - Lossar kylslangen från insuget, fyller en 30 liters spann med glykolblandning, och häller i lite i kylslangen så att det går till pump och impeller för att få sugmöjlighet via nån sorts häverteffetkt. När slangen är fylld doppar jag ner den i spannen och startar motorn. Sen får det suga tills spannen är tömd. Det som kommer ut sparar jag i dunke, mäter glykolhalten för att späda upp för använda till säsongen efter. 

 

Så har jag gjort i flera år... 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan också nämna att jag har ingen svanhals i slutet, den har en mekaniker sett till att skära bort... Så det blir fritt fall ut för min del om det skulle vara så...

 

Inte bra, men dåligt... Har bara inte fixat det än. Kanske bör göra det innan det blir bakfall på havsvattnet... Har "bara" slarvat med att fixa det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, Kenneth_S säger:

Kan också nämna att jag har ingen svanhals i slutet, den har en mekaniker sett till att skära bort... Så det blir fritt fall ut för min del om det skulle vara så...

 

Inte bra, men dåligt... Har bara inte fixat det än. Kanske bör göra det innan det blir bakfall på havsvattnet... Har "bara" slarvat med att fixa det...

 

Och ja, mekanikern jobbar på ett hyggligt känt varv här i Göteborgstrakten... Anlitade honom en gång, gör det inte igen... Jag kan mer än vad han kan - Och bara det säger en del...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag ser ditt svar så är ju "avloppsrensaren" bara ett extra onödigt moment!

Du har alla förutsättningar, men utnyttjar dom inte till fullo.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Pentax säger:

Som jag ser ditt svar så är ju "avloppsrensaren" bara ett extra onödigt moment!

Du har alla förutsättningar, men utnyttjar dom inte till fullo.

 

Kan så vara... Kanske byter tillvägagångssätt, men inte i år :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att en vattenpump, (Om det nu är så) börjar läcka är ett första tecken på att du måste göra något...
Bättre att ta det nu än under vintersäsongen när man i lugn och ro kan åtgärda fel och brister utan tidspress... Vattenpumpen går att packa om...

Annars kan det lätt bli så som jag var tvungen att göra för att rädda semestern när jag råkade ut för spännrullshaveri. Mecken som jag pratade med sa att största sannorlikheten till detta var att vattenpumpen började ge sig... Bara att köpa en ny sådan också fast min inre känsla sa att en vattenpump bör hålla mer än 200timmar. Mecken stod på sig och menade att det var just de låga antalet timmar som var problemet... 6000 bagis i sjön och då gjorde jag jobbet själv.

Men jag har en extra vattenpump som jag aldrig kommer att behöva, har du tur så kanske det är en sådan du ska ha och då kanske du kan försöka förhandla om priset ;-) 

 

Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkert olika på olika motorer, MEN vad är skillnaden om trycket kommer från vattenslangen eller impellern..??  På tex ett flertal mercruiser motoerer så flöder jo vattnet ut efter avgasböjen..  Hur skall vattnet leta sig in i motorn??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, BerraS säger:

Säkert olika på olika motorer, MEN vad är skillnaden om trycket kommer från vattenslangen eller impellern..?? 

Stora skillnaden är ju att motorn går när impellern pumpar vatten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Kane säger:

Stora skillnaden är ju att motorn går när impellern pumpar vatten.

Och att impellerpumpen inte kan ge något större tryck, hade en spolpump med impeller, satt man tummen lite löst mot slangändan så kom det inget vatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stora problemet ar inte slang eller impeller, utan problemet uppstår i avgasledningen.

Får impellern sköta tillförseln av vatten kommer det bara vatten i avgasledningen när maskinen går,

när vattnet når en förutbestämd nivå kommer avgaserna per automatik att blåsa ut överskottet, nivån kommer aldrig att stiga så mycket att något vatten kommer att kunna gå bakvägen in i maskinen.

Men kommunen kan inte känna av om din maskin går eller inte så den levererar vatten så länge din kran där slangen är fäst, är öppen.

Stänger du då av maskinen kommer nivån snabbt att överstiga den inställda nivån (inget blåser ut överskottet) och när nivån stiger i avgasledningen kommer det in i limpan där normalt avgaserna går ut, sedan har vattnet fri tillgång till insidan av maskinen.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När de gjorde detta på varvet så var de två man, en "slangförare" och en motorskötare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Pentax säger:

Det stora problemet ar inte slang eller impeller, utan problemet uppstår i avgasledningen.

Får impellern sköta tillförseln av vatten kommer det bara vatten i avgasledningen när maskinen går,

när vattnet når en förutbestämd nivå kommer avgaserna per automatik att blåsa ut överskottet, nivån kommer aldrig att stiga så mycket att något vatten kommer att kunna gå bakvägen in i maskinen.

Men kommunen kan inte känna av om din maskin går eller inte så den levererar vatten så länge din kran där slangen är fäst, är öppen.

Stänger du då av maskinen kommer nivån snabbt att överstiga den inställda nivån (inget blåser ut överskottet) och när nivån stiger i avgasledningen kommer det in i limpan där normalt avgaserna går ut, sedan har vattnet fri tillgång till insidan av maskinen.

 

;)

Nu vet jag inte vilken motor du syftar på, men i en fwc Motor kan detta aldrig inträffa. Heller inte möjligt på en sjövatten kyld Mercruiser, om det inte ligger något som blockar för vattnet.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är verkligen motorerna så illa konstruerade att kylvatten inte helt och hållet löper i separerade kanaler? Ett kylvattensystem ska självklart, förutom vid ingång och utgång, vara helt slutet inom motorblocket. För att vatten ska kunna nå andra delar i motorn behöver då vattentrycket vara så högt att hela blocket spräcks. Och sånt tryck finns inte i våra vattenkranar.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:

När de gjorde detta på varvet så var de två man, en "slangförare" och en motorskötare.

 

Ja det funkar med två samövade personer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med om man kan använda vattenslang med tryck eller ej måste ju bero på hur avgaserna mynnar ut. I min instruktionsbok till Mercruiser 4.3 EFI står det att man ska ansluta vattenslang men inte fullt tryck (2/3 om jag minns rätt). Eftersom jag har drev på båten mynnar avgaserna ut lägre än motorn och jag ser inte någon risk med det. Om avgaserna däremot mynnar ut högre än avgaslimporna (som i den tidigare länkade bilden) kan det naturligt vis blir lite värre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...