Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
sethakan

Dags för vinternonservering. Har en fråga.

Rekommendera Poster

Jag funderar på att använda Konserveringsolja för kylsystem istället för glykol och undrar om motorn blir tömd nog av impellern för att inte frysa.

Impeller ska ju helst inte gå torr för länge men om man kör tills det inte kommer ut mer kylvatten ut avgasröret räcker det?

 

Jag har 2st perkins 6.354 och tycker det går åt en himla massa glykol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, sethakan säger:

Jag funderar på att använda Konserveringsolja för kylsystem istället för glykol och undrar om motorn blir tömd nog av impellern för att inte frysa.

Impeller ska ju helst inte gå torr för länge men om man kör tills det inte kommer ut mer kylvatten ut avgasröret räcker det?

 

Jag har 2st perkins 6.354 och tycker det går åt en himla massa glykol.

Nej det räcker inte!

Konserveringsolja fryser och spränger så den måste tappas av. Vad som fryser sönder beror på om motorerna är sjövatten- eller färskvattenkylda.

Glykolen kan/bör ju samlas upp vid avgasutsläppet och användas igen nästa år. Funkar många år i rad med lite spetsning för att bibehålla rätt frysskydds nivå.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte heller att det räcker, sethakan. Vad u kan göra är att samla upp glykolen i ett kärl i slutändan av systemet. lossa kylvattenslangen där den går på avgasslangen och låt kyltvattnet gå ner i en större hink när det börjar komma. Då kan du iaf. rädda merparten av glykolblandningen och återanvända nästa år. Glykol är ganska billigt om man köper det på rätt ställe och sönderfrusna block är dyra.

Pm:a mig om du behöver mer info.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra instruktion du hittat Peter_K. Håller med om allt där. Utom att jag numera stänger till båten snarare än har alla luckor öppna. 

(dessutom byter jag olja och konserverar med glykol medan båten är i sjön. Enklare tycker jag)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var ung användes alltid emulgerande olja för att rostskydda maskinerna, rostskyddet var nog väl så bra som dagens glykolblandningar.

Men,

Frostskyddet var obefintligt, så det var ytterst nödvändigt att dränera ut allt vatten, vilket var den stora utmaningen.

 

;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Bosse säger:

Jag tror inte heller att det räcker, sethakan. Vad u kan göra är att samla upp glykolen i ett kärl i slutändan av systemet. lossa kylvattenslangen där den går på avgasslangen och låt kyltvattnet gå ner i en större hink när det börjar komma. Då kan du iaf. rädda merparten av glykolblandningen och återanvända nästa år. Glykol är ganska billigt om man köper det på rätt ställe och sönderfrusna block är dyra.

Pm:a mig om du behöver mer info.

 

/B

 

Tack alla för glasklara svar, det var som jag befarade. Jag har haft båten sedan 2008 och det har gått åt mycket glykol sedan dess, trots att jag återanvänder. Jag tror det ligger mycket vatten i avgasslangarna som späder ut glykolen.

Svaret från Bosse som jag citerar har jag själv funderat på. Hur länge kan jag köra utan vatten i avgaserna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, sethakan säger:

 

Tack alla för glasklara svar, det var som jag befarade. Jag har haft båten sedan 2008 och det har gått åt mycket glykol sedan dess, trots att jag återanvänder. Jag tror det ligger mycket vatten i avgasslangarna som späder ut glykolen.

Svaret från Bosse som jag citerar har jag själv funderat på. Hur länge kan jag köra utan vatten i avgaserna?

Inte så länge vad jag förstått. När du låtit det cirkulera så att glykolblandningen bör du varva upp maskinerna med ett rejält gaspådrag och omedelbart dra upp dödaren, då blåser du ur avgasböjen.

Du kan även spilla bort de första litrarna innan du kör ner det i återvinningshinken för att minska utspädningen. Nästa år kollar du bara med en spectrometer hur glykol du måste fylla på för att uppnå önskat frysskydd.

Denna manöver underlättas betydligt om man är två såklart.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den vattensamlare som sitter i många båtar är en ganska rudimentär konstruktion där det samlas flera flera liter vatten som spär ut glykolen vid återvinning. Det kanske finns men jag saknar en dränering. Då kan man tömma innan man kör in glykolen och sen kan man ta tillvara glykolen.

 

Förr, ofta i snipor för fiske (som användes året runt) hade man ofta en ventil som, när den öppnades, släppte ut kylvattnet FÖRE det sprutades in i avgaskröken. Man öppnade den någon/några minuter innan motorn stoppades. Avgasrör blev ganska torrt. sen behövde man bara släppa ut vattnet vid pumpen så fanns det inget kvar som kunde frysa. 

Samma lösning fungerar bra när man vill återvinna glykolen, i synnerhet om man kombinerar med en trevägsventil på intaget. Men, vattensamlare bör nog dräneras!

Vetus har ganska bra prylar för avgassystemet. På sikt vill jag byta ut, ialla fall, vattensamlaren. Som har dränering!

 

Vetus vattensamlare (finns flera olika typer)

 

Vetus Waterlock.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här blev det.

 

1. Körde först ut saltvattnet genom att köra några sekunder.

2. Kopplade en slang på laddluftkylaren där vattnet först kommer in i motorn, slangen gick ner i en stor bytta med färskvatten, ja tömde den genom att köra motorn.

3. Jag lossade kylvattenslangen i motorn som går till avgasröret och klämde ihop den med en sån där bränsleslangklämma.

4. Stoppade ner sugslangen i klykolblandning som tålde -31,5grader. Slangen där vattnet kommer ut höll jag över en hink tills det klara vattnet var blått, och sen snabbt ner i glykolblandningen.

 

Jag lät det cirkulera lite och stängde av. Glykolen tappade endast 1,5grader i tålighet till -30.

Till våren tänkte jag koppla upp slangarna igen för att få ut glykolen innan jag sjösätter.

 

Tack igen för hjälp

En massa glykol blev det över också:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...