Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
AndW

Regler för lanternor

Rekommendera Poster

2 timmar sedan, per_62 säger:

Blir spännande att se om någon vill kontrollera min Hella LED i masttoppen.

 

Akta dig, Sjöfartsverket har ju nya fina helikoptrar ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, bhemac säger:

Biltema har inte bytt ännu, vad jag kan se, men som sagt, de är godkända i Sverige.

Andra märkningar som COLREG, USCG, ABYC mm är inte värda någonting i Sverige.

 

Tack för ditt tålamod, men: biltema har ju bara colreg? Exakt hur vet man att biltemas är godkända i sverige?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, AndW säger:

Tack för ditt tålamod, men: biltema har ju bara colreg? Exakt hur vet man att biltemas är godkända i sverige?

Titta på förpackningen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, bhemac säger:

Personligen tycker jag Biltema förtjänar en eloge, de tog fram en LED-lanterna som är godkänd och till ett pris ungefär hälften av vad andra hade.


Vilken är det du menar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejen är att det inte finns nån skillnad i dokumentation mellan den i länken och de billigare, "slimmade" sidolanternorna. Båda har identisk dokumentation. Jag vet, för jag har de billigare sidolanternorna och de dyrare som topp- och akterlanterna. Så antingen har båda, eller så har inga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, Peter_K säger:

Det är väl den här?

http://www.biltema.se/sv/Bat/El/Navigationsljus/Lanternor-LED-2000036422/

Idag finns det billigare icke-godkända alternativ. 

Ja, dessa har jag och de hade certifikatet när jag köpte. För några månader sedan så kollade ja i butik och då hade de fortfarande certifikatet. Ska kolla nästa gång jag passerar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, raol säger:

Grejen är att det inte finns nån skillnad i dokumentation mellan den i länken och de billigare, "slimmade" sidolanternorna. Båda har identisk dokumentation. Jag vet, för jag har de billigare sidolanternorna och de dyrare som topp- och akterlanterna. Så antingen har båda, eller så har inga.

Så kan det vara - men Biltema sänkte priset rejält när de tog fram sina LED-lanternor en gång i tiden, innan var det bara Hella som kostade 2-3 ggr så mycket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spekulation:

Det kan ju vara så att Biltema bytt tillverkare och helt enkelt struntat i det svenska certifikatet som de flesta andra gjort. Förhoppningsvis kommer lanternorna med Wheelmark.

RINA är en "notified body" så deras provning kan vara en god grund till ett Wheelmark.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, bhemac säger:

...

Andra märkningar som COLREG, USCG, ABYC mm är inte värda någonting i Sverige.

...

 

IMO COLREG 72 är den internationella juridiska grunden för navigationsljus på fartyg och båtar och  är därmed värd hur mycket som helst. Även i Sverige.

 

Wheelmark MED 96/98/EG samt 2008/67/EG är baserat på IMO COLREG 72 och gäller både för fritidsbåtar och kommersiella båtar och fartyg.

 

RCD 2013/53/EU är baserat på IMO COLREG 72 och gäller för fritidsbåtar och vattenskotrar.

 

USCG och ABYC däremot är amerikanska klassificeringar och är därför inte värt så värst mycket inom EU.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Spekulation:

Det kan ju vara så att Biltema bytt tillverkare och helt enkelt struntat i det svenska certifikatet som de flesta andra gjort. Förhoppningsvis kommer lanternorna med Wheelmark.

RINA är en "notified body" så deras provning kan vara en god grund till ett Wheelmark.

 

RINA är en italiensk myndighet (Registro Italiano Navale).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, AndW säger:

 

Tack för ditt tålamod, men: biltema har ju bara colreg? Exakt hur vet man att biltemas är godkända i sverige?

 

Jag ställde frågan i våras till representant för Hella på båtmässan i Älvsjö hur man kunde veta att exempelvis en lanterna var godkänd i Sverige. Enligt uppgift gäller följande:

 

Produkten skall ha rattsymbolen varaktigt och väl synligt anbringad alternativt skall certifikat finnas med i förpackningen.

 

Biltemas lanterna i bilder ovan är märkta med IMO COLREG 72 och borde då vara godkända och certifikat torde finnas i förpackningen. För några år sedan bytte jag lanternor på en mindre båt. Jag monterade lanternor 0-12 m av Hellas fabrikat. De var märkta med IMO COLREG 72 och i förpackningen fanns certifikat på tyska tryckt på grönt papper. Snyggt värre... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

COLREG är en konvention dvs en bunt regler. Lanternor ska uppfylla dessa regler. Men för att få det svenska certifikatet eller kunna få Wheelmark så måste vissa delar provas, certifiering står just för standardiserad provning. För det svenska certifikatet gällde prövning hos Statens Provningsanstalt ("RISE"). För Wheelmark gäller att prövningen ska göras hos en "notified body".

RINA är egentligen ett klassningssällskap precis om Norske Veritas ("DNV GL") men även en "notified body" vilket fö Norske Veritas ocks är. RINA jobbar mycket med maritima produkter och är ofta "prisvärda" att använda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och här kan man se att RINA testat just mot colreg 72: http://www.service.rina.it/getec/tipiomologatir5.nsf/xSchedaWeb.xsp?documentId=69F5BFF1BE951759C1257DD500504D4E&action=editDocument

 

men man blir ju lite funderson på om det är iec 60945 som gör att de inte skaffar wheel mark, dvs kanske stör strömkretsen  för mycket.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...