Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Xol

Köpa båt UTAN CE-märkning

Rekommendera Poster

8 minuter sedan, Volvo_Penta säger:

Det är inte i något avseende förbjudet att använda en båt som är avsedd att befordra passagerare kommersiellt som fritidsbåt.

 

Skatteverket har en helt annan syn på det, oavsett om det är båt eller bil.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är om det blir enklare och billigare att kringgå reglerna om CE-märkning eller om det är lika bra att se till att få båten CE-märkt.

 

Det beror nog väldigt mycket på vilken båt det gäller.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan, bhemac säger:

 

Skatteverket har en helt annan syn på det, oavsett om det är båt eller bil.

 

Jo, men det är en helt annan sak. Skatteverket förbjuder Dig inte att använda för nöje vare sig båt, bil, bostad eller vad som helst som inköpts för kommersiellt ändamål. Att Du i många fall skall betala förmånsvärde för det privata nyttjandet är en helt annan sak och har inte ett dugg att göra med laglig möjlighet till privat nyttjande av icke CE-märkt kommersiell båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan, bhemac säger:

 

Skatteverket har en helt annan syn på det, oavsett om det är båt eller bil.


Om jag har ett företag, och sen köper en båt privat, som jag även använder i företaget (till "självkostnad") så kan det knappast vara ett problem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Volvo_Penta säger:

Skatteverket förbjuder Dig inte att använda för nöje vare sig båt, bil, bostad eller vad som helst som inköpts för kommersiellt ändamål. Att Du i många fall skall betala förmånsvärde för det privata nyttjandet är en helt annan sak

Förbjuder gör de inte men de kommer utan att blinka påföra ett förmånsvärde. De tycket att om jag använde min frimabil en enda dag för privat bruk så skulle jag ha ett förmånsvärde på 65tkr. Det är vad lagen säger.

En kille köpte en motorbåt för att köra fisketurister. Det blev typ 16 resor, skatteverket menad att övrig tid var båten privat dvs 365-16=349dagar alltså ska 96% av kostnaderna tas privat. Om han överklagade kanske man kunde fått antalet privatdagar minskade pga vinter. 

Alternativet var att hyra båten privat när han skulle ut. Hyran ska vara marknadsmässig så skulle bli riktigt dyrt.

Ska båten anses kommersiell så ska den följa bestämmelse om certifikat mm. Den ska också vara rätt utrustad. Det kostar en del.

Att ta in en icke CE-märkt båt och klassa den som kommersiell kommer att bli betydligt dyrare än att köpa en CE-märkt båt. Dessutom, den dagen båten ska säljas så är den fortfarande inte CE-märkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Helt O.T.

 

Likväl som Du kan debitera Ditt företag milersättning skattefritt för nyttjande av Din privata bil i Ditt företags tjänst så kan Du debitera skälig timkostnad för Din privata båt.

 

I mitt fall ville Skattemyndigheten veta om båten var rimlig till företagets uppdrag och hur mycket båten kostade per år exklusive bränsle. Detta värde delades på 5 månader, maj - september som ansågs vara rimliga månader för båtars nyttjande. Detta gav en kostnad per dag. Den dagskostnaden ansågs då vara acceptabel. Givetvis fick jag debitera företaget för det bränsle som förbrukades i tjänst.

 

Jag hade i och för sig frågat Skattmasen i förväg vilket gjorde att de tyckte nog att de ägde ärendet och inte kände sig "akterseglade".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem att debitera företaget om du lånar ut din båt privat. Men det är en gråzon om båten används kommersiellt, då ska den också uppfylla reglerna för en kommersiell båt och vara klassad som kommersiell. 

Man kan säkert krångla till detta men den viktiga frågan kvarstår, lönar det sig att satsa på en icke CE-märkt båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, bhemac säger:

Förbjuder gör de inte men de kommer utan att blinka påföra ett förmånsvärde. De tycket att om jag använde min frimabil en enda dag för privat bruk så skulle jag ha ett förmånsvärde på 65tkr. Det är vad lagen säger.

 

Visa mig den lagtexten. Enligt gällande lagstiftning får Du köra max 100 mil/år privat körning med företagets fordon fördelat på högst 10 tillfällen utan att behöva betala något som helst förmånsvärde.

 

3 minuter sedan, bhemac säger:

En kille köpte en motorbåt för att köra fisketurister. Det blev typ 16 resor, skatteverket menad att övrig tid var båten privat dvs 365-16=349dagar alltså ska 96% av kostnaderna tas privat. Om han överklagade kanske man kunde fått antalet privatdagar minskade pga vinter. 

Alternativet var att hyra båten privat när han skulle ut. Hyran ska vara marknadsmässig så skulle bli riktigt dyrt.

 

Den killen hade kunnat göra som jag gjorde enligt ovan och på så sätt sluppit en hel del problem. Men försöker man "köra upp" Skattmasen får man deras agerande därefter.

 

3 minuter sedan, bhemac säger:

Ska båten anses kommersiell så ska den följa bestämmelse om certifikat mm. Den ska också vara rätt utrustad. Det kostar en del.

Att ta in en icke CE-märkt båt och klassa den som kommersiell kommer att bli betydligt dyrare än att köpa en CE-märkt båt. Dessutom, den dagen båten ska säljas så är den fortfarande inte CE-märkt.

 

Fortfarande har detta inte ett dugg att göra med laglig möjlighet till privat nyttjande av icke CE-märkt kommersiell båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Volvo_Penta säger:

Visa mig den lagtexten. Enligt gällande lagstiftning får Du köra max 100 mil/år privat körning med företagets fordon fördelat på högst 10 tillfällen utan att behöva betala något som helst förmånsvärde

Det är riktigt, det har kommit på senare år. Men 10 tillfällen/dygn är inte mycket. Jag vill ta hem bilen därför att den var utsatt när den stod på firman, jag var helt villig att betala förmån för detta. Men det gick inte.

 

10 minuter sedan, Volvo_Penta säger:

Den killen hade kunnat göra som jag gjorde enligt ovan och på så sätt sluppit en hel del problem. Men försöker man "köra upp" Skattmasen får man deras agerande därefter.

Ja det borde han gjort. Andra som gjort så har inte alltid varit så förtjusta i resultatet dvs de såg ingen lönsamhet i verksamheten.

 

12 minuter sedan, Volvo_Penta säger:

Fortfarande har detta inte ett dugg att göra med laglig möjlighet till privat nyttjande av icke CE-märkt kommersiell båt.

 

TS fråga gällde att köpa en icke CE-märkt båt. Det går att köra den kommersiellt, ja. Kör jag en kommersiell båt privat så måste jag som privatperson betala på ett eller annat sätt för detta.

Men är det en vettig affär?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte motorn måste bytas är det troligen billigare att CE-märka båten än att utrusta den för kommersiell verksamhet och som bhemac påpekade så ökar ju båtens värde i och med att den är CE-märkt. Vätdet ökar även om ma investerar i att få båten godkänd för kommersiellt bruk, men det är - beroende på båttyp - troligen en mindre kundkrets den dag man ska sälja.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En intressant följdfråga: Hur mycket skiljer det i pris mellan CE-märkt/icke CE-märkt för en jämförbar båt?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, Peter_xyz säger:

Du får aldrig köra en båt i kommersiellt syfte utan att ha minst behörighet Klass 8 (lägsta kommersiella klassen)
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/ombordanstallda/bemanning/yrkesmassig-tjanstgoring-pa-mindre-fartyg-i-inre-fart.pdf

 

Jo om den är under 6m. Men FBK8 är nog inget oöverstigligt problem, bara kostnad och arbete.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 29 september 2017 på 20:22, Funkis säger:

Firefish... du har en point här, helt klart. CE märkning kan nog kringgås.

 

( ...blanda dock inte ihop sjölagen med registrering, det är inte samma bakgrund eller tolkning. Enligt sjölagen kan en båt ha upp till 12 passagerare. Har du fler måste du vara registrerad. Dessutom, har du betalande passagerare blir du en passagerarbåt. Att det sedan inte hårddras för mindre båtar är en annan sak... )

 

Först måste man skilja på passagerare och besättning – olika saker. Tar man fler än 12 passagerare  i samband med något slags tjänsteutövande ska båten vara klassad och ha ett certifikat (kan möjligtvis kallas passagerarcertifikat). 

 

Alla båtar över fem meter som används yrkesmässigt SKA vara registrerade. Registrerad är INTE samma sak som klassad. Yrkesmässigt är i princip allt som innefattar det man gör i yrket, även transporterar sig själv till en arbetsplats. Det är alltså ett vitt begrepp.

 

Tidigare lade man vikt vid vad båten var registrerad som (ex arbetsmotorbåt eller passagerarmotorbåt). Idag gör man ingen skillnad utan ställer olika krav beroende på vad man gör med båten.

 

Vad som krävs för att ta fler än 12 passagerare i en fritidsfartyg har jag ingen aning om.

 

På 29 september 2017 på 20:42, IngemarE säger:

firefish,

Du kanske missade att det står "kommersiellt". Innebär i praktiken en båt som är speciellt avsedd för betalande passagerare. Det är motsatsen till en fritidsbåt.

 

Helt fel. Kommersiellt betyder inte per definition "betalande passagerare", eller för den att en båt skulle vara "speciellt avsedd" för det ena eller det andra. En snickare som kör sina verktyg till och från ön där han bygger ett hus åt en kund kör kommersiellt. Nämnda snickare faller under EXAKT samma regler (med krav på behörighet och registrerad båt) som en taxibåt som tar max 12 passagerare. (Notera dock att det kan skilja i krav på utrustning med mera mellan de två.)

 

Dessutom kan en yrkesregistrerad båt vara godkänd för färre än 12 passagerare på grund av utrustningsskäl. Min mindre båt är godkänd för 7 passagerare då jag har flotte och flytvästar för 8 (jag ska ha en plats också).

 

Och apropå det där med "speciellt avsedd" så har transportstyrelsen synnerligen små krav på båtar för minde än 12 passagerare. I allt väsentligt handlar det om nödutrustning. Sittplatser och annat som indikerar att man är anpassad för passagerare struntar man helt i.

 

10 timmar sedan, Volvo_Penta säger:

 

Det är inte i något avseende förbjudet att använda en båt som är avsedd att befordra passagerare kommersiellt som fritidsbåt.

 

Korrekt – det är till vad fartyget utnyttjas som dikterar vilka krav som ska vara uppfyllda, inte vad det eventuellt är registrerat som.

Redigerad av firefish

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan, firefish säger:

En snickare som kör sina verktyg till och från ön där han bygger ett hus åt en kund kör kommersiellt.

Nej, det är fel. Sjöfartsverket gav ut en broschyr som hette "Din båt blir ett handelsfartyg" (Blå) för att förklara vilka som skulle ha klass 8 eller högre. i den står det:

"Vad är kommersiell sjöfart?

Trafik med fartyg med en längd om minst 6 meter, oavsett dräktighet, som nyttjas för annat ändamål än fritidsverksamhet, betecknas som kommersiell sjöfart.

När det gäller mindre fartyg tänker man kanske i första hand på att köra båttaxi, RIB-charter, rundturer och linjetrafik
- där man tar en avgift av varje passagerare - men även andra sjötransporter, som ingår i en kommersiell verksamhet, räknas hit. Det kan till exempel handla om näringsidkare i skärgården, lantbrukare, lägerskolor, sjönära turism och konferensverk- samhet och mycket annat, där man transporterar gods och / eller passagerare inom ramen för en kommersiell verksamhet."

 

Detta väckte enorma protester, reglerna ändrades och efter några år kom en ny broschyr som heter "Blir din båt ett handelsfartyg" (Orange)

 

"Ny definition av handelssjöfart

När det gäller regler om behörighet och bemanning de nieras idag handelsfartyg som fartyg som används för handelssjöfart.
För att ett fartyg ska anses användas för handelssjöfart krävs att den verksamhet fartyg används till, innebär att gods eller passagerare transporteras för annans räkning. Det betyder inte nödvändigtvis att någon ekonomisk ersättning utgår för den aktuella tjänsten i det ögonblick den utförs, men någon slags affärsidé torde ligga i grunden för transporten för att den ska räknas som handelssjöfart.

Följande betraktas normalt inte som handelssjöfart:
Provturer - en fritidsbåt som tas ut på provtur hos försäljaren.

Varv - provkörning av båtar vid varv vars enda syfte är att testa utrustningen ombord, exempelvis motorer.

Hantverkare - vid uppdrag i skärgården där båten endast är ett transportmedel för att kunna ta sig till och från arbetet.

Uthyrningsfartyg - undantaget om fartyget hyrs i syfte att transportera gods eller passagerare för annans räkning.

Föreningar - fartyg som ägs av föreningar och där endast medlemmar tillåts använda fartyget."

 

Observera raden "Hantverkare".

Det finns fler missuppfattningar, vill man ett korrekt svar, kontakta Transportstyrelsen eller läs deras skrifter.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Handelssjöfart är inte samma sak som yrkesmässig trafik. Handelssjöfart är, per definition, att man transporterar gods eller passagerare för annans räkning.

 

Se skärmdumpen nedan från ts hemsida.

 

 59cffb9c6418a_Skrmavbild2017-09-30kl_22_16_06.png.9291d9b6c45739becaf13c159ce9a598.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och?

"Hantverkare - vid uppdrag i skärgården där båten endast är ett transportmedel för att kunna ta sig till och från arbetet"

är inte kommersiell sjöfart eftersom han inte transporterar vare sig gods eller passagerare. 

Prata gärna med Transportstyrelsen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är BROSCHYREN som på ett ganska lättförståeligt sätt förklarar en del.

 

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan, bhemac säger:

Och?

"Hantverkare - vid uppdrag i skärgården där båten endast är ett transportmedel för att kunna ta sig till och från arbetet"

är inte kommersiell sjöfart eftersom han inte transporterar vare sig gods eller passagerare. 

Prata gärna med Transportstyrelsen!

 

Det här blir mitt sista inlägg i denna fråga för antingen trollar du eller så sviker det en aning i läsförståelsen.

 

Den broschyr du citerar, från 2007, gäller vad som är handelssjöfart och handelsfartyg. Sjöfartsverket definierar i samma broschyr vad detta innebär.

 

Min skärdump gäller vad som är kommersiell sjöfart. Här råder inte omvänd kausalitet – handelssjöfart är kommersiell sjöfart men kommersiell sjöfart är inte nödvändigtvis handelssjöfart.  

 

Det vi i denna diskussion benämner som yrkesmässigt faller under det som ts definierar som kommersiellt (enligt min skärmdump från ts hemsida). Utöver vad som står på ts hemsida jobbar jag själv under dessa förutsättningar i det verkliga livet då jag:

1. bedriver kommersiell verksamt inom sjötransporter av olika slag med exakt den typ av båtar som tråden startade om.

2. ingår i en referensgrupp hos ts för att ta fram morgondagens tillsynssystem för båtar mellan 5 och 15 meter.

3. sitter med i styrelsen för Skärgårdsföretagarna och för i deras namn en kontinuerlig dialog med både ts och skatteverket (bland annat kring definitioner av vad en yrkesbåt är och behörigheter samt hur en yrkesbåt ska förmånsbeskattas).

 

För att ytterligare förtydliga lägger jag in ännu en skärmdump från ts hemsida. Och jag ber dig att särskilt fokusera på ingressen som talar om både "yrkesmässigt" och "snickarens båt".

59d007e3e30b0_Skrmavbild2017-09-30kl_23_08_00.png.e6a636ae6fb3a1888f78bdef18480fa8.png 

 

 

Redigerad av firefish

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om det är många som tex inte förstår skillnaden mellan:

1. "Snickarens båt som ska transportera brädor till en skärgårdsö"

och

2. "Hantverkare - vid uppdrag i skärgården där båten endast är ett transportmedel för att kunna ta sig till och från arbetet"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nr 1 använder båten kommersiellt men det gör inte nr 2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs gärna tidigare inlägg. Transportstyrelsen menar att det är två olika situationer där det i fall 1 är kommersiellt med krav på båt och behörighet medan det i fall 2 inte finns några krav.

En ganska viktig skillnad som vissa inte förstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min värld är det inte ok att sprida felaktig information.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

29 minuter sedan, bhemac säger:

I min värld är det inte ok att sprida felaktig information.

 

Nähä? Vad tycker Du då om denna Din utflykt i tassemarkerna?

 

På 2017-09-30 på 13:56, bhemac säger:

De tycket att om jag använde min frimabil en enda dag för privat bruk så skulle jag ha ett förmånsvärde på 65tkr. Det är vad lagen säger.

 

På 2017-09-30 på 14:13, Volvo_Penta säger:

Visa mig den lagtexten. Enligt gällande lagstiftning får Du köra max 100 mil/år privat körning med företagets fordon fördelat på högst 10 tillfällen utan att behöva betala något som helst förmånsvärde.

 

På 2017-09-30 på 14:33, bhemac säger:

Det är riktigt, det har kommit på senare år.

 

Propositionen heter 1993/94:90,  genomfördes till taxeringsåret 1995. Men det är klart att det som hände för 21 år sedan kan ju klassas som "på senare år" ställt i relation med exempelvis människans närvaro på jorden...;)

 

Tillbaka till båtlivet: Så Du menar att snickaren som med båt transporterar sina verktyg inte är en kommersiell transport?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Volvo_Penta säger:

Så Du menar att snickaren som med båt transporterar sina verktyg inte är en kommersiell transport?

Det är vad Transportstyrelsen skriver, se ovan. Han behöver tex inte klass 8 och han kan använda sin privata båt.

Men, transporterar han byggnadsmaterial är det en helt annan sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lärt mig lite mer om vad som gäller och snart har vi zoomat in skillnaden på hantverkarens olika transporter också...  det borde ju finnas enklare sätt att hitta rimliga och lättförståeliga avgränsningar? Suck.

 

firefish, du skrev:

"Vad som krävs för att ta fler än 12 passagerare i en fritidsfartyg har jag ingen aning om."

 

Det var här jag försökte avgränsa diskussionen till färre än 12 passagere eftersom det är maximalt antal på en fritidsbåt. Med passagerare menas personer ombord. Besättning tillkommer och min tro är att du måste ha en bamsig båt för att man ska se fler än två i besättningen som naturlig?

Alltså, frågan om fler än 12 personer ombord en fritidsbåt, exklusive besättning, uppkommer aldrig. Eftersom du inte får ta ombord fler.

 

Står i Fartygssäkerhetslagen 2003:364, 1 kap

///

Passagerarfartyg

3 § Med passagerarfartyg avses i denna lag fartyg som medför fler än tolv passagerare.

 

Redigerad av Funkis
Förtydligade och la in referens till paragraf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, bhemac säger:

Det är vad Transportstyrelsen skriver, se ovan. Han behöver tex inte klass 8 och han kan använda sin privata båt.

Men, transporterar han byggnadsmaterial är det en helt annan sak.

 

Du undviker hela tiden att svara på frågan, förmodligen på grund av okunskap.

 

Transportstyrelsen skriver ordagrant i den broschyr som Du länkar till:

"När det gäller regler om behörighet och bemanning definieras idag handelsfartyg som fartyg som används för handelssjöfart. För att ett fartyg ska anses användas för handelssjöfart krävs att den verksamhet fartyg används till, innebär att gods eller passagerare transporteras för annans räkning.

...

Följande betraktas normalt inte som handelssjöfart:

...

Hantverkare - vid uppdrag i skärgården där båten endast är ett transportmedel för att kunna ta sig till och från arbetet."

 

Det Transportstyrelsen försöker förklara i broschyren är reglerna kring handelssjöfart. Transportstyrelsen tydliggör dessutom broschyrens avsikt med kursiv stil. Om snickaren inte transporterar gods för annans räkning, exempelvis dörrhandtag till fru Anna på ön, utan endast sin verktygslåda för att kunna byta dörrhandtagen som fru Anna själv burit med sig från Byggmax i sin väska så är det inte handelssjöfart. Men det är fortfarande kommersiell sjöfart.

 

Men om snickaren åker förbi Byggmax och köper dörrhandtagen åt fru Anna då är det förutom kommersiell sjöfart även handelssjöfart.

 

Förstår Du skillnaden mellan kommersiell sjöfart och handelssjöfart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan, Volvo_Penta säger:

Det Transportstyrelsen försöker förklara i broschyren är reglerna kring handelssjöfart. Transportstyrelsen tydliggör dessutom broschyrens avsikt med kursiv stil. Om snickaren inte transporterar gods för annans räkning, exempelvis dörrhandtag till fru Anna på ön, utan endast sin verktygslåda för att kunna byta dörrhandtagen som fru Anna själv burit med sig från Byggmax i sin väska så är det inte handelssjöfart. Men det är fortfarande kommersiell sjöfart.

 

Men om snickaren åker förbi Byggmax och köper dörrhandtagen åt fru Anna då är det förutom kommersiell sjöfart även handelssjöfart.

 

Förstår Du skillnaden mellan kommersiell sjöfart och handelssjöfart?


Jag kan se hur det kan tolkas så som du skriver, men finns det klargörande förtydliganden från myndigheten, eller rättsfall där detta fastslagits av domstol? Annars känns det lite väl otydligt och öppet för godtycke. Om snickaren äger handtaget tills han säljer det till fru Anna, väl framme på ön, vad gäller då?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan, Volvo_Penta säger:

Förstår Du skillnaden mellan kommersiell sjöfart och handelssjöfart?

Nej faktiskt inte. Transportstyrelsen sätter likhetstecken mellan dessa:

"Då fartyget används till att transportera gods eller passagerare för annans räkning, anses det vara ett handelsfartyg"

 

"Dagens regelverk gör endast åtskillnad mellan fritidsfartyg och handelsfartyg

För fritidsfartyg om används för fritidsändamål uppställs alltså inga egentliga krav på säkerhetsutrustning. Fartyget skall visserligen vara sjövärdigt, men vad detta innebär är inte entydigt. Samma fartyg skall i de fall det används i kommersiell drift uppfylla Sjöfartsverkets föreskrifter för handelssjöfart."

 

Sista raden är ganska tydlig.

Snickaren som bara transporterar sig själv och sina verktyg behöver inte FBK8.

"Att använda en båt för att transportera sig själv och sina verktyg är inte yrkesmässig trafik"

 

En snickare som skulle göra jobb på öar frågade för säkerhetsskull Transportstyrelsen som svarade som ovan. Fråga 2 var: "Om jag behöver en extra tröskel, kan jag ta med den". Svaret var: Ja, det handlar huvudsaklig användning. Tar man däremot ett lass brädor så är det kommersiellt.

 

Regelverket är inte helt solklart och inte helt enkelt att förstå sig på.

Nu kommer nya och förhoppningsvis tydligare regler (PNF) och kanske mer likt de man tillämpar inom övriga EU där en fritidsbåt enstaka gånger kan användas kommersiellt utan att därför bli ett kommersiellt fartyg. Som för bilar alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan, raol säger:


Jag kan se hur det kan tolkas så som du skriver, men finns det klargörande förtydliganden från myndigheten, eller rättsfall där detta fastslagits av domstol? Annars känns det lite väl otydligt och öppet för godtycke. Om snickaren äger handtaget tills han säljer det till fru Anna, väl framme på ön, vad gäller då?
 

 

"För att ett fartyg ska anses användas för handelssjöfart krävs att den verksamhet fartyg används till, innebär att gods eller passagerare transporteras för annans räkning. Det betyder inte nödvändigtvis att någon ekonomisk ersättning utgår för den aktuella tjänsten i det ögonblick den utförs, men någon slags affärsidé torde ligga i grunden för transporten för att den ska räknas som handelssjöfart."

 

Handtaget är i detta fall en handelsvara till skillnad mot verktygen varför båtturen blir handelssjöfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så säker på att den tolkningen skulle hålla om det gick till domstol. Har detta prövats?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...