Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
AnnaNord

AnnaNord

Rekommendera Poster

1 timme sedan, bhemac säger:

Eller så får du bygga en Wharram katta.

 

Jo, jag har kikat på dem, men...  Ursäkta utvikningen nu, det är långt från trådstarten.

 

När vi låg med BD-kryssaren i Järnäsklubb såg jag en äldre man som lite på avstånd betraktade Vilda, vår båt. Djupt försjunken i tankar. Efter en stund gick jag fram till honom och började prata. Han berättade att han i början på 70-talet sett just min båt, den första BD-kryssaren, på en kappsegling. Det var kärlek i första ögonkastet och han bestämde sig för att bygga en båt. Sagt och gjort, bygget drog i gång. Sedan tillbringade han lediga kvällar och helger med båten i flera år, tills dess han blev lämnad av hustru och barn. När han berättat detta, lade han en hand på min axel och sade lite farbroderligt, från en gammal man till en ung:
   - Bygg aldrig något stort.

Så..... jag väntar på lottovinsten istället :-)

 

 

BD-kryssare.jpg

Redigerad av nilsnobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan, nilsnobbing säger:

jag väntar på lottovinsten istället :-)

Gör vi inte alla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

2 timmar sedan, bhemac säger:

Eller så får du bygga en Wharram katta.

Det finns gott om ritningar på mindre kattor för självbygge, byggs ofta med "strip planking", epoxi och ribbor av gran. Går att bygga ett skrov i taget i ett vanligt garage.

 

41 minuter sedan, nilsnobbing säger:

 

Jo, jag har kikat på dem, men...  Ursäkta utvikningen nu, det är långt från trådstarten.

 

När vi låg med BD-kryssaren i Järnäsklubb såg jag en äldre man som lite på avstånd betraktade Vilda, vår båt. Djupt försjunken i tankar. Efter en stund gick jag fram till honom och började prata. Han berättade att han i början på 70-talet sett just min båt, den första BD-kryssaren, på en kappsegling. Det var kärlek i första ögonkastet och han bestämde sig för att bygga en båt. Sagt och gjort, bygget drog i gång. Sedan tillbringade han lediga kvällar och helger med båten i flera år, tills dess han blev lämnad av hustru och barn. När han berättat detta, lade han en hand på min axel och sade lite farbroderligt, från en gammal man till en ung:
   - Bygg aldrig något stort.

Så..... jag väntar på lottovinsten istället :-)

 

 

 

 

Här kan man lära sig hur det går till att bygga med stripwood:  http://www.toan.se/Webtoan-2/Bookindex-Construction.htm   En rätt fantastisk beskrivning om att göra allt själv.

Han började med att gå ut i skogen 1998 och avverka ett antal granar och 2009 sjösattes båten.

Det verkar enklare att köpa något färdigbyggt.

 

Byggaren och hans hustru har visst passerat Tahiti - Papeete på sin världsomsegling. Så stripwood fungerar som byggmaterial för en stor segelbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall man bygga kajaker enligt den metoden skall det väl  va granribbor. 

Har ett par m3 fura liggandes i min bod - var tänkt till furumöbler. Det blev ett bor och ett par nattygsbord och nån blomsterlåda. Bokhyllan är färdiglimmad. Skall bara kapas i ändarna och sättas ihop. Min fru kunde inte vänta - köpte en färdig i stället.

 

För en större båt, spelar det kanske ingen roll om man har ribborna i furu - tyngden.

Jag var faktiskt med min morbror ute i skogen och fällde furorna - för 20 år sen.

Hade en katamaranperiod för länge sen - den blåste bort med höststormen 1969.

Enl min gode vän Ruskpricken, så seglar man katamaraner nästan tvärt om mot vad man seglar kölbåtar. När det piper i och man går upp i vinden med en kölbåt, så faller man av med en katamaran - om man vill segla säkert.

Mackey - jag vann på en trisslott, som jag bytte till en ny, som jag vann på, som jag bytet till tre nya, av vilka jag van på en, som jag bytte till en ny, som jag vann på. Den har jag inte löst in ännu - kan det bli till en kattamaran måntro!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan man bygga en båt.. om man vill bygga en båt. Om målet är att ha en båt att segla med till rimlig kostnad så tror jag att det är betydligt bättre att köpa en och rusta upp. Tappar man sugen så är båten åtminstone segelbar eller säljbar. Bygger man blir det lätt ett skrov ståendes i en lada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan, BSven säger:

Om målet är att ha en båt att segla med till rimlig kostnad så tror jag att det är betydligt bättre att köpa en och rusta upp

Absolut! Låt det vara ett projekt över några år, idag kan man nästan få en båt åtminstone om den är lite mindre. På vår vinterplats står ett antal båtar som inte varit i sjön på många år. Bredvid mig står en Maxi 95:a, ankare och tamp ligger fortfarande kvar. Jag var på vippen att ringa, hade gjort det om jag hade gillat båttypen.

Fast det skulle vara kul att en gång i livet få bygga en "träbåt". Gjorde ett studiebesök hos en som byggde kajak med strip planking, trevlig metod och lagom ansträngande. Limma några ribbor varje kväll i källaren. Men sen är det ju allt det andra.

 

Plåtskrov står det ett antal runt om i landet. En kille såg ett sådant år efter år och hälsade på en dag.  Ägarens hustru blev överlycklig, dock inte mannen. En vecka senare ringade han dock. Gedigt skrov, motor, rigg och en massa prylar bytte ägare för en spottstyver. Han som köpte lejde ut det mesta av jobbet, slutsumman blev ändå låg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, bhemac säger:

Absolut! Låt det vara ett projekt över några år, idag kan man nästan få en båt åtminstone om den är lite mindre.

mmm...

Jag köpte en äldre båt i hyfsat skick. Skulle bara byta lite genomföringar och så och sedan terapisegla då jag är långtidssjuk. Nu står den på land för tredje året, helrenoverad.

Sjösättning till våren, hoppas jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-11-08 på 16:22, BSven säger:

 något som vi på detta forumet är experter på (att diskutera alltså, inte nödvändigtvis rätt).

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske båtar i Aluminium kan vara av intresse. Tex Alubat, Vand de stadt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-11-13 på 16:19, BSven säger:

Nu står den på land för tredje året,

Och du har ju haft jättetråkigt under tiden? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...