Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Johnken

Gulnad Gelcoat, Reklamation

Rekommendera Poster

1 hour ago, kossor said:

Peter hur mycket man tar beror ju på hur det ser ut, ta en del som maskinpolerar med autosol de går ofta igenom direkt, jag vet för jag har haft en autosol polerad båt. Gelcoaten är ju inte tjock en till två millimeter i bästa fall. Under åren som går så tar du lite varje år sedan syns plasten tyvärr. Hade vart bra sett en bild så man kunde bildat sig en uppfattning hur stor skadan är, nu blir det lite fel blir bara spekulation.

Och det är det som är rädslan. Köpa en ny båt som efter 3 år inte har något kvar att RA av vid en ev välbehövlig våtslipning i framtiden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, AndW said:

Jepp, ingen har sagt nåt annat i denna tråd :) ÅF var däremot själv inne på att byta skrovet som ett (enda?) sätt att åtgärda felet innan leverantören hade andra idéer. 

 

Det här är väl det frågan handlar om.

 

Enda sättet som detta skulle funka på är om missfärgningsprocessen helt avstannat. Har den det? Troligen inte, men där har jag ingen expertkunskap så lita inte på mig. Skulle nog själv bara gått med på det med förlängd garanti. Men varför inte lirka lite med ÅF, om hen var så positiv innan så kan det ju tänkas att TS kan få en bättre åtgärd (nytt skrov, eftersom ÅF inte trodde på ny gelcoat) och den gamla lackas om och säljas till det pris som någon anser en lackad lätt använd båt vara värd. Troligen ganska nära nypriset.

 

Att missfärgning har avstannat är jag ytterst tveksam till då jag tycker att den förvärrats ytterligare enbart under sista månaden i vattnet.

 

det är absolut ett upplägg som jag skall presentera för ÅF. Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan, Peter_K säger:

- - - -
En sak jag undrar kring är TS´s kommentar "1 våtslipning hade i 'normala' fall gett mig 10 år till av ny lyster och glans" - för jag måste kolla om jag missuppfattat. För att få lyster och glans rengör och polerar man båten VARJE år; är det gjort..? Eller är den bara tvättad med bilschampoo under de 2,5 år - vilket är tre säsonger - den använts?

TS skrev i början av tråden:

"Båten har legat i sjön mitten juni-slutet aug/mitten sept 15, 16, 17 och gått ca 80 timmar. Pedantskött, alltid avspolad efter färd med färskvatten, tvättad flera gånger i månaden med bilschampo av hög kvalitet, därefter avspolad rikligt med färskvatten samt vaxad 3 ggr -15, 2ggr -16 samt 1 gång -17 strax efter sjösättning."

 

Så TS verkar ha varit seriös i sitt båtunderhåll. Missfärgningen beror nog inte på bristande vaxning/polering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minutes ago, Peter_K said:

Fast... nu får du nog läsa igen; ingen har nekat till åtgärd.
Frågan gäller ifall man - som köparen vill - skall få ett nytt skrov (vilket i praktiken är en ny båt), eller om det kan vara tillräckligt med en polering eller målning som tillverkaren tycker.

Jag tror det kan vara svårt att få igenom ett nytt skrov utan att man först låtit tillverkaren (eller; generalagenten som sitter i knä på tillverkaren) göra ett försök att t ex polera.

En sak jag undrar kring är TS´s kommentar "1 våtslipning hade i 'normala' fall gett mig 10 år till av ny lyster och glans" - för jag måste kolla om jag missuppfattat. För att få lyster och glans rengör och polerar man båten VARJE år; är det gjort..? Eller är den bara tvättad med bilschampoo under de 2,5 år - vilket är tre säsonger - den använts?

Båten är vaxasd från ny som jag beskrev i första inlägget, och när detta utförs kontinuerligt utan nämnvärd mekanisk nötning håller sig plasten blank och fin om än med ev "tvättrepor". 

 

Att jag skulle vilja våtslipa den framöver är för att framhäva lyster och glans och bli av med just ev repor, inte för att behöva "åtgärda" missfärgningar som uppstått pga pdoruktipnsfel. 

 

Hoppad du förstår skillnaden i varför man våtslipar i dem olika fallen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är ett exempel. Fotsteget med halsskydd är även det rätt kraftigt gulnat i färgen jämfört med hur urpsrungsfärgen ser ut. Jämför sedan steget med överkant på friborden så hoppas jag ni förstår mitt dilemma med båten och missfärgningen.....

IMG_5825.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, Johnken säger:

Hej Peter,

 

jo, jag är medveten om det. Jag tycker dock inte en våtslipning är att åtgärda felet, utan en tillfällig fix med mindre plast kvar att jobba med framöver som följd. Det är nog där som frågan går isär parter imellan. 

Ja - det har jag förstått att du tycker. Men tyckande är som bekant just inget annat än tyckande, och jag tycker ändå att ditt exempel med bilen som fick problem med lacken var bra, för i ett sådant läge

hade du nog fått leva med en omlackning. 

Men - kontakta konsumentvägledare som sagt. Det är dessutom gratis. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minutes ago, Lintott said:

TS skrev i början av tråden:

"Båten har legat i sjön mitten juni-slutet aug/mitten sept 15, 16, 17 och gått ca 80 timmar. Pedantskött, alltid avspolad efter färd med färskvatten, tvättad flera gånger i månaden med bilschampo av hög kvalitet, därefter avspolad rikligt med färskvatten samt vaxad 3 ggr -15, 2ggr -16 samt 1 gång -17 strax efter sjösättning."

 

Så TS verkar ha varit seriös i sitt båtunderhåll. Missfärgningen beror nog inte på bristande vaxning/polering.

Stämmer, jag är borderline besatt med bil/båtskötsel. Kan även tillägga båten ligger i Östersjön i mycket skyddat läge och hamn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minutes ago, Peter_K said:

Ja - det har jag förstått att du tycker. Men tyckande är som bekant just inget annat än tyckande, och jag tycker ändå att ditt exempel med bilen som fick problem med lacken var bra, för i ett sådant läge

hade du nog fått leva med en omlackning. 

Men - kontakta konsumentvägledare som sagt. Det är dessutom gratis. 

Hej igen,

 

det är just det som är saken, den bilen blev reklamerad och jag fick en fabriksny just pga att den aldrig skulle leva upp till std av en fabriksny bil. Den var dock behäftad med ytterligare några småfel vilket även vårt skrov och även motor är vilket ej kan härledas till brukandefel utan även de fabrikationsfel, men dem är rätt små i sammanhanget

 

Kanske ska tillägga att jag syftar på generalagenten beträffande åsikter som går isär :)

Redigerad av Johnken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK - du har alltså fått en ny bil pga problem med lacken..?

 

En jättedum fråga kanske, det är inte så att waxet är det som är gulnat? Har du kört cleaner ordentligt?

Jag läste en artikel för några år sedan att många lager wax är största orsaken till att en båt gulnat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter,  du tycker i exemplet med bilen att Johnken skulle nöjt sig med omlackering.

 

I fallet med båten verkar Johnken ha velat ha exakt det motsvarande - en ny gelcoatbeläggning. Återigen är det ÅF själv som nämnt inbyte. Inte Johnken.

 

I sakfrågan kan det väl vara värt att själv testa att polera lite - har du alls använt polish under dessa två år, johnken? En vanlig båtpolish tar ju nästan inget av gelcoaten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AndW - hur gör man "en ny gelcoatbeläggning"..?

I princip är det omöjligt så man brukar istället lacka, och Johnken har erbjudits en omlackning han inte vill ha. 

Som det också påtalats; bl a Nimbus har gått över till att lacka färgade skrov pga problem med missfärgningar i gelcoat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Thallatha säger:

Ibland när jag läser det där ordet "pedantskött", undrar jag vilken misshandel skrovet egentligen utsatts för.

Vi hade en man här hemma i Kungshamn som var pedant.

Han hade en fin vitlackad trämotorbåt med mahognyakterspegel. Det fick inte förekomma minsta fläck på båten överhuvud taget. Det vitlackade skrovet var inget problem. Det lackades om, efter konstens alla regler, varje vår.

Akterspegeln var det värre med. Det blev alltid nån fläck i den perfekta lacken, vilket fick mannen att skrapa och slipa ner akterspegeln till trärent och lacka om varje vår. Till slut hade mannen skrapat och slipat så mycket att akterspegeln blev så tunn, att den måste bytas ut.

 

Om det skulle ha varit nåt fel på gelcoaten bör det inte va nåt större problem att lacka om eller lägga på ny gelcoat på skrovet.

instämmer med ovanstående,nog dags att lägga ned denna tråd,är väl en hyper pedant som håller på så med båten,ett fall för sjukvården,klart slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hur gick du från 

8 timmar sedan, karluno säger:

nä låt dom byta ut båten du har ju lagt mycket pengar på den,ge dig inte.

Till nedanstående?

41 minuter sedan, karluno säger:

nog dags att lägga ned denna tråd,är väl en hyper pedant som håller på så med båten,ett fall för sjukvården,klart slut.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Peter_K säger:

AndW - hur gör man "en ny gelcoatbeläggning"..?

I princip är det omöjligt så man brukar istället lacka, och Johnken har erbjudits en omlackning han inte vill ha. 

Som det också påtalats; bl a Nimbus har gått över till att lacka färgade skrov pga problem med missfärgningar i gelcoat. 

Inte vet jag, det var thallatha som nämnde den möjligheten. Går det inte så är inte det Johnkens huvudvärk.

 

För övrigt, TS har inte blivit erbjuden lackering vad jag kan se? Det är vi andra som hittat på det, kanske pga pratet om billack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

svar inte läst att han även fått bilen bytt pga av pedanteri,även läst tvätt av båten varje gång han varit ute med den,sen vaxning mm i tid o otid,sjukligt beteende och hålla på så ,hoppas han blir frisk,har träffat på liknande personer som polerat båtar så glasfibern kommer fram??,jag slutar nu ingen mening och käfta med dessa personer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju ingen anledning att käfta.

Det är inget fel att hålla efter sina saker även om inte jag skulle vilja lägga så mycket tid på det. Vaxa ett par tre gånger på en säsong lär inte slita ut gelcoaten, men...

 

Det enda som framkommit - som skulle kunna vara orsak till färgförändringarna - förutom styrenet är väl då vaxet. Tjocka lager med vax kan ju få färgen att se annorlunda ut.

 

Bästa rådet är att reklamera och låta säljaren åtgärda felet samt att få förlängd garanti.

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer

 

Men vore kul att veta vad som händer om man bara tar lite polish och maskin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller orsaken till missfärgningen tror jag absolut på förklaringen med icke uthärdat styren. Det blir precis så, och kan bli så även på vita båtar. På min (som är en helt annan båt) hade jag detta - började gulna markant på vissa områden av samma anledning som TS fått förklarat för sig. Men inte riktigt lika snabbt som för TS.

Felet är ett solklart tillverkningsfel, men det är ju heller inget som tvistas om. Bra.

 

Att slipa ner översta lagret (grov rubbing eller som nämnts - i värsta fall våtslipa) fungerar, men det tär på gelcoattjockleken. På min har det inte kommit tillbaka, men så gjordes heller inte denna "uppfräschning" förrän efter 6-7 år. På TS båt skulle jag också vara tveksam till att det stannat av ännu.

 

Jag skulle nog accepterat föreslagen åtgärd, men enbart i kombination med en förlängd garanti (skriftlig, givetvis) på dels gelcoatmissfärgning till ytterligare +5 år, samt som kompensation för det minskade värdet på båten något ytterligare.

Som "något ytterligare" kanske någon form av utrustning, fria servicar eller varför inte en förlängd garanti på hela båten på ytterligare +5 år.

 

Om man inte går med på detta får du diskutera skrovbyte. Observera att det är den ÅF du köpt den av som är din motpart, sedan är det upp till dem att kräva ersättning uppåt i sin tur. Dvs bara för att generalagent kör en tuff attityd mot sin ÅF innebär det inte att du per automatik måste acceptera det.

 

Det är tråkigt när sådant här händer och fullt kompenserad är svårt att bli. Med föreslagen åtgärd kommer båtens gelcoatlivslängd och möjlighet till framtida uppfräschningspoleringar ha begränsats kraftigt. Du kan knappast få igenom att kräva en ny båt, men du skall i vart fall kompenseras för denna försämring.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju att de kommer finnas massa Yamarin ute bland kunder med missfärgade skrov. 

Det första som kommer dyka upp när en spekulant söker på google om möjliga problem med båtmodellen denne tittar på är skrov som missfärgas. Detta kan ju göra att folk inte vill köpa denna båt överhuvudtaget för att den har skamfilat rykte. Så jag frågar mig om du ens vill ha kvar båten överhuvudtaget? Detta oavsett om ÅF fixar en plåsterlösning genom att måla om hela gelcoaten etc..

Hade själv en Yamarin HT båt för ett par år sedan. Den läckte alltid vatten kring rutor och tak och ÅF fick de inte tätt, tillslut krävde vi att de köpte tillbaka båten vilket de tillslut gjorde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bumpar denna tråd.

Har presis varit o tittat på en med missfärgad gelcoat. 
Hur gick det? Lacka, slipa eller bara polera?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd på båtarna att dom ser ut som skit,var själv på jakt efter en cross men efter att ha tittat på några så skippar jag nog dessa med grå innerliner.

Tror även dom blir svårsålda för vem vill köpa problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-11-30 vid 12:48 skrev trucker1:

Synd på båtarna att dom ser ut som skit,var själv på jakt efter en cross men efter att ha tittat på några så skippar jag nog dessa med grå innerliner.

Tror även dom blir svårsålda för vem vill köpa problem?

Jag har precis köpt en 75 br från 2017. Det är ju en aluminiumbåt, jag var och tittade på den, möjligen hade plasten detta bekymmer, men det var inget jag tänkte på, det är ju en aluminiumbåt som sagt , inget jag bryr mig det minsta om. Förstår nån som köpt den ny dock. 
 

Jag tycker det är lite komiskt med alla dessa människor som är ute och finåker på sina nyputsade Anytech. Helt fel användningsområde, köp en gammal fin Riva istället. 


aluminumbåt är för mig söndernött flytlina, 14 sekundmeter och folköl. Inte seglarskor och prinsesstårta. 

 


 

 

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
49 minuter sedan skrev ljud:

Jag tycker det är lite komiskt med alla dessa människor som är ute och finåker på sina nyputsade Anytech. Helt fel användningsområde, köp en gammal fin Riva istället. 

Komiskt eller inte - köper man en ny båt med grå plast så är det ett "fel" i köplagarnas mening om den efter en tid inte är grå. Och den hade ju inte blivit mindre missfärgad med - enligt dig - "rätt" användningsområde.

F.ö. är vi olika, och vill man finåka i en Anytech så är det väl inget fel i det ?

 

49 minuter sedan skrev ljud:

aluminumbåt är för mig söndernött flytlina, 14 sekundmeter och folköl. Inte seglarskor och prinsesstårta. 

Aja baja, inte dricka alkohol på sjön !  Inte när man är ute och kör i alla fall, inte ens i en aluminiumbåt <_<.

 

TS har dock inte varit aktiv på MG sedan 2018, undrar hur det gick. För som jag skrev ovan så var det nog helt rätt svar han fått att det var ohärdat styren som orsakat missfärgningen, och att åtgärden som förslogs TS faktiskt nog var den rätta. Även om den "plastexpert" som anlitats påstod att båtens enda räddning var att beläggas med ny, färgad topcoat.

 

Så till er som har detta bekymmer eller är spekulant på en sådan båt - i åtminstone 90% av fallen går det att rubba bort gulningen, och är båten några år gammal har reaktionen avstannat och det lär inte komma tillbaka. En del jobb, men sedan bör den bli fin.

 

Been there, done that....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev IngemarE:

Komiskt eller inte - köper man en ny båt med grå plast så är det ett "fel" i köplagarnas mening om den efter en tid inte är grå. Och den hade ju inte blivit mindre missfärgad med - enligt dig - "rätt" användningsområde.

F.ö. är vi olika, och vill man finåka i en Anytech så är det väl inget fel i det ?

 

Aja baja, inte dricka alkohol på sjön !  Inte när man är ute och kör i alla fall, inte ens i en aluminiumbåt <_<.

 

TS har dock inte varit aktiv på MG sedan 2018, undrar hur det gick. För som jag skrev ovan så var det nog helt rätt svar han fått att det var ohärdat styren som orsakat missfärgningen, och att åtgärden som förslogs TS faktiskt nog var den rätta. Även om den "plastexpert" som anlitats påstod att båtens enda räddning var att beläggas med ny, färgad topcoat.

 

Så till er som har detta bekymmer eller är spekulant på en sådan båt - i åtminstone 90% av fallen går det att rubba bort gulningen, och är båten några år gammal har reaktionen avstannat och det lär inte komma tillbaka. En del jobb, men sedan bör den bli fin.

 

Been there, done that....

Jag dricker inte alkohol. Det jag försökte säga var att det är lite märkligt att skaffa aluminiumbåt och bry sig om annat än funktion eftersom det är en funktionsbåt. Varför betala för att ha aluminum om man gillar att putsa? Plast har ju massa fördelar som att det är snyggare, högre trivselfaktor, korroderar inte, i många fall tystare skrov och till sist billigare.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev ljud:

Det jag försökte säga var att det är lite märkligt att skaffa aluminiumbåt och bry sig om annat än funktion eftersom det är en funktionsbåt.

Även den som köper t ex en splitter ny traktor skulle nog klaga om lacken flagnade eller var bedrövligt matt redan efter ett år. Trots att det inte har så med funktionen att göra.

 

Gäller nog de flesta (även dig, tror jag), så det är inte speciellt "märkligt" 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är ju detta inte en renodlad aluminiumbåt.
De som polerar Anytec, Buster mm är ju  en annan sak.
Men en Cross kan dock behöva lite finish!
Jag har ännu ingen men kikar och letar främst 64, men tycker de som finns ute är högt prissatta.
PLUS att alla jag sett är mer eller mindre flammiga.

Vissa påstår att detta går att polera bort, men hur är det egentligen med den saken?
(gillar de grå bäst då de vita bländar soliga dagar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nytt år nu ju och "nedförsbacke" mot sommaren!

Tre månader sen jag skrev här och svar ute blev... funderingarna ligger dock kvar.

Hur vanligt är det med missfärgningar av de grå?
Går det att polera bort?
Hur snabbt återkommer det isf?

Skall man kanske hellre kolla efter en nyare och därmed vit?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Portland:

Skall man kanske hellre kolla efter en nyare och därmed vit?

De äldre har bättre skrov sägs det. Vet inte från vilken årsmodell de fick Busterskrov 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-01-01 vid 22:37 skrev Kane:

De äldre har bättre skrov sägs det. Vet inte från vilken årsmodell de fick Busterskrov 

Gäller det alla?
Trodde det bara var 75:an.... som ju har Supermagnumskrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...