Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Johnken

Gulnad Gelcoat, Reklamation

Rekommendera Poster

Hej,

 

Följt forumet med mycket intressant läsning under lång tid, men först nu haft skäl att göra ett inlägg av vikt.

 

Våren 2015 innförskaffades en ny 7+ meters bowrider i alu med plastinnerliner för 700+ tkr ny från en av de större återförsäljarna i sverige. Plasten är grå, och ni kan säkert gissa vad för båt som tråden gäller.

 

Båten har legat i sjön mitten juni-slutet aug/mitten sept 15, 16, 17 och gått ca 80 timmar. Pedantskött, alltid avspolad efter färd med färskvatten, tvättad flera gånger i månaden med bilschampo av hög kvalitet, därefter avspolad rikligt med färskvatten samt vaxad 3 ggr -15, 2ggr -16 samt 1 gång -17 strax efter sjösättning.

 

Nu kommer vi till problemet, nämligen gelcoaten som har blivit kraftigt missfärgad. Den är gulgrön i tonen, bortom igenkännande av den ursprungliga gråa tonen. Detta blev ytterst tydligt när man tar bort förvaringsboxarna i fören där solens UV strålning ej kommit åt. Denna missfärgning har jag iaktagit först när jag skulle vaxa båten sommaren -17 när jag för en gångs skull hade gott om tid och och skulle ha lite 1on1 med "älsklingen" :). Om det inte var för att jag under sommaren -16 hade en 1,5 åring samt en 7 månaders i hemmet samtidigt som jag var föräldraledig så hade jag nog märkt missfärgningen tidigare, men det blev nog bara 4-5h med båten under -16, och ungefär lika många timmar med "putsande", dock sen kvällstid när barnen gått och lagt sig och då rätt svårt att lägga märke till missfärgningen. Bortsett från missfärgningen är plasten blank och förutom på akterspegeln där den blivit lätt matt vilket är bevis på att jag tagit väl hand om båten i övrigt.

 

Förtydligande, när jag skriver att den är kraftigt missfärgad så menar jag: KRAFTIGT MISSFÄRGAD.

 

Handlaren har blivit varse om problemet i samband med att det upptäcktes under sommaren. Vi kom överens om att jag skulle fortsätta nyttja båten, och att han sedan skulle kika på det i samband med upptagningen inför vinterförvaringen (handlaren har haft hand om båten sedan ny). I samband med samtalet med handlaren konsulterade jag en specialist på båtplast (jobbat i 30-40 år med just båtplaster, och gjort arbeten som många bara kunnat drömma om skulle vara möjligt att genomföra) som är mycket välrenommerad inom branschen. Han har gjort bedömningen att det enda som går att göra är att lägga ny gelcoat (vilket blir stört omöjligt i och med att det är praktiskt ogenomförbart att demontera och montera alla skruvade detaljer på dessa "tillverkade som bilar" principen båtar, alt skrovbyte.

 

Efter detta utlåtande valde jag att göra en formell reklamation via mail till handlaren där återköp eller skrovbyte önskas som åtgärd.

 

I samband med att båten överlämnades härom dagen så var VDn som vi haft kontakt med från dag 1 på plats och tog emot båten. I samband med detta sa han direkt att båten och plasten inte alls såg bra ut och att det nog inte kommer gå att göra något åt det. Han har vid flera tillfällen under resans gång sagt att vid ett skrovbyte så får man ett helt nytt skrov från fabriken med alla detaljer redan monterade såsom plotter, stereo, bord, stävstege, bogpropeller, dynor, solbädd etc och att man enbart lyfter över motorn. Han frågade även vid överlämnandet av båten om nyckeln till motorlåset som jag dessvärre glömt hemma. Detta för att kunna flytta motorn vid ett skrovbyte.

 

Dagen efter överlämnande av båten så skickar handlaren ett mail till generalagenten för båtmärket där han skriver att han har en kund som köpt nämnd båt med stora missfärgningar på större delar av skrovet, och frågan är hur man löser detta om det ens går att lösa. bifogat är bilder på missfärgningarna där han även poängterar att det är svårt att visa missfärgningarna enbart med bilder.

 

Inom loppet av 4!! minuter svarar produktchefen på generalagent enligt följande 

"Hej

 

Jag känner till detta. Missfärgningen beror på att styrenen stiger upp till ytan och orsakar gulningen och dessa har reparerats genom polering (rubbing) och vaxning.

I de mest extrema fallen har man vattenslipat, polerat och vaxat och ingen av dessa båtar har kommit tillbaka.

 

Har ni möjlighet att fixa detta?"

 

Hade ni godtagit detta som åtgärd på en pedantskött båt som är köpt fabriksny och skött efter konstens alla regler och mer därtill? Som jag förstått det så finns styrenet fortfarande kvar i plasten, och kommer fortsätta att missfärga plasten av UV ljus under många år framöver, vilket kommer kräva många behandlingar av vattenslipning med resultat att topcoat kommer bli tunnare och tunnare med mindre skydd mot slitage för att inte tala om risk för skador på redan monterade detaljer i samband med att detta jobb utförs. Dessutom så kommer det ej vara någon garanti el reklamationsrätt "nästa gång" det behöver utföras liknande behandling. Är detta acceptabelt???

 

(jag vet att det egentligen inte är Yamarin som skall fatta beslut om åtgärd, utan min återförsäljare är rättslig motpart i detta ärende. Reklamationsrätten är 3 år om man kan påvisa att det är fabrikationsfel det rör sig om). Att slipa bort mycket av den redan tunna topcoat på en fabriksny båt tycker inte jag kvalificerar sig som en vettig åtgärd för att återställa båten till sitt ursprungsskick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Johnken säger:

Hej,

 

Följt forumet med mycket intressant läsning under lång tid, men först nu haft skäl att göra ett inlägg av vikt.

 

Våren 2015 innförskaffades en ny 7+ meters bowrider i alu med plastinnerliner för 700+ tkr ny från en av de större återförsäljarna i sverige. Plasten är grå, och ni kan säkert gissa vad för båt som tråden gäller.

 

Båten har legat i sjön mitten juni-slutet aug/mitten sept 15, 16, 17 och gått ca 80 timmar. Pedantskött, alltid avspolad efter färd med färskvatten, tvättad flera gånger i månaden med bilschampo av hög kvalitet, därefter avspolad rikligt med färskvatten samt vaxad 3 ggr -15, 2ggr -16 samt 1 gång -17 strax efter sjösättning.

 

Nu kommer vi till problemet, nämligen gelcoaten som har blivit kraftigt missfärgad. Den är gulgrön i tonen, bortom igenkännande av den ursprungliga gråa tonen. Detta blev ytterst tydligt när man tar bort förvaringsboxarna i fören där solens UV strålning ej kommit åt. Denna missfärgning har jag iaktagit först när jag skulle vaxa båten sommaren -17 när jag för en gångs skull hade gott om tid och och skulle ha lite 1on1 med "älsklingen" :). Om det inte var för att jag under sommaren -16 hade en 1,5 åring samt en 7 månaders i hemmet samtidigt som jag var föräldraledig så hade jag nog märkt missfärgningen tidigare, men det blev nog bara 4-5h med båten under -16, och ungefär lika många timmar med "putsande", dock sen kvällstid när barnen gått och lagt sig och då rätt svårt att lägga märke till missfärgningen. Bortsett från missfärgningen är plasten blank och förutom på akterspegeln där den blivit lätt matt vilket är bevis på att jag tagit väl hand om båten i övrigt.

 

Förtydligande, när jag skriver att den är kraftigt missfärgad så menar jag: KRAFTIGT MISSFÄRGAD.

 

Handlaren har blivit varse om problemet i samband med att det upptäcktes under sommaren. Vi kom överens om att jag skulle fortsätta nyttja båten, och att han sedan skulle kika på det i samband med upptagningen inför vinterförvaringen (handlaren har haft hand om båten sedan ny). I samband med samtalet med handlaren konsulterade jag en specialist på båtplast (jobbat i 30-40 år med just båtplaster, och gjort arbeten som många bara kunnat drömma om skulle vara möjligt att genomföra) som är mycket välrenommerad inom branschen. Han har gjort bedömningen att det enda som går att göra är att lägga ny gelcoat (vilket blir stört omöjligt i och med att det är praktiskt ogenomförbart att demontera och montera alla skruvade detaljer på dessa "tillverkade som bilar" principen båtar, alt skrovbyte.

 

Efter detta utlåtande valde jag att göra en formell reklamation via mail till handlaren där återköp eller skrovbyte önskas som åtgärd.

 

I samband med att båten överlämnades härom dagen så var VDn som vi haft kontakt med från dag 1 på plats och tog emot båten. I samband med detta sa han direkt att båten och plasten inte alls såg bra ut och att det nog inte kommer gå att göra något åt det. Han har vid flera tillfällen under resans gång sagt att vid ett skrovbyte så får man ett helt nytt skrov från fabriken med alla detaljer redan monterade såsom plotter, stereo, bord, stävstege, bogpropeller, dynor, solbädd etc och att man enbart lyfter över motorn. Han frågade även vid överlämnandet av båten om nyckeln till motorlåset som jag dessvärre glömt hemma. Detta för att kunna flytta motorn vid ett skrovbyte.

 

Dagen efter överlämnande av båten så skickar handlaren ett mail till generalagenten för båtmärket där han skriver att han har en kund som köpt nämnd båt med stora missfärgningar på större delar av skrovet, och frågan är hur man löser detta om det ens går att lösa. bifogat är bilder på missfärgningarna där han även poängterar att det är svårt att visa missfärgningarna enbart med bilder.

 

Inom loppet av 4!! minuter svarar produktchefen på generalagent enligt följande 

"Hej

 

Jag känner till detta. Missfärgningen beror på att styrenen stiger upp till ytan och orsakar gulningen och dessa har reparerats genom polering (rubbing) och vaxning.

I de mest extrema fallen har man vattenslipat, polerat och vaxat och ingen av dessa båtar har kommit tillbaka.

 

Har ni möjlighet att fixa detta?"

 

Hade ni godtagit detta som åtgärd på en pedantskött båt som är köpt fabriksny och skött efter konstens alla regler och mer därtill? Som jag förstått det så finns styrenet fortfarande kvar i plasten, och kommer fortsätta att missfärga plasten av UV ljus under många år framöver, vilket kommer kräva många behandlingar av vattenslipning med resultat att topcoat kommer bli tunnare och tunnare med mindre skydd mot slitage för att inte tala om risk för skador på redan monterade detaljer i samband med att detta jobb utförs. Dessutom så kommer det ej vara någon garanti el reklamationsrätt "nästa gång" det behöver utföras liknande behandling. Är detta acceptabelt???

 

(jag vet att det egentligen inte är Yamarin som skall fatta beslut om åtgärd, utan min återförsäljare är rättslig motpart i detta ärende. Reklamationsrätten är 3 år om man kan påvisa att det är fabrikationsfel det rör sig om). Att slipa bort mycket av den redan tunna topcoat på en fabriksny båt tycker inte jag kvalificerar sig som en vettig åtgärd för att återställa båten till sitt ursprungsskick.

Stå på dig jag hade aldrig godtagit detta. En båt för 700 lök, ska hålla betydligt längre än tre år. Tyvärr är gelcoaten idag betydligt sämre än för tiotalet år sedan, finns  tillverkare som ej tillverkar färgade skrov längre för de kan inte garantera kvaliteten. Att slipa ner gelcoaten som de föreslår är def inte bra, gelcoat lagret är inte tjockt och ju mer du slipar polerar desto närmre kommer du glasfibern. Du har garanti använd den lycka till // Peter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett skrovbyte låter kanske lite väl drastiskt. Men varvet jag jobbar på har faktiskt råkat ut för några fall i denhär stilen. hos oss har det fixats med omlackering av skrovet.

Redigerad av Myrsky-janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland när jag läser det där ordet "pedantskött", undrar jag vilken misshandel skrovet egentligen utsatts för.

Vi hade en man här hemma i Kungshamn som var pedant.

Han hade en fin vitlackad trämotorbåt med mahognyakterspegel. Det fick inte förekomma minsta fläck på båten överhuvud taget. Det vitlackade skrovet var inget problem. Det lackades om, efter konstens alla regler, varje vår.

Akterspegeln var det värre med. Det blev alltid nån fläck i den perfekta lacken, vilket fick mannen att skrapa och slipa ner akterspegeln till trärent och lacka om varje vår. Till slut hade mannen skrapat och slipat så mycket att akterspegeln blev så tunn, att den måste bytas ut.

 

Om det skulle ha varit nåt fel på gelcoaten bör det inte va nåt större problem att lacka om eller lägga på ny gelcoat på skrovet.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Johnken säger:

Båten har legat i sjön mitten juni-slutet aug/mitten sept 15, 16, 17 och gått ca 80 timmar. Pedantskött, alltid avspolad efter färd med färskvatten, tvättad flera gånger i månaden med bilschampo av hög kvalitet, därefter avspolad rikligt med färskvatten samt vaxad 3 ggr -15, 2ggr -16 samt 1 gång -17 strax efter sjösättning.

 

Det första mina ögon ser på när jag läste igenom din beskrivning är BILCHAMPO... det finns massor av tvättmedel avsätt för båtar kan det vara någon kemikalie som är avsedd för just billack som har reagerat med gelcoaten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saken är egentligen ganska enkel; tag kontakt med en konsumentvägledare i kommunen. De kan hjälpa med vad som är en rimlig reparation, och vad som händer garantimässigt om åtgärden inte hjälper och felet kommer tillbaka.
Att byta skrovet pga missfärgning låter väldigt drastiskt som sagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, kossor said:

Stå på dig jag hade aldrig godtagit detta. En båt för 700 lök, ska hålla betydligt längre än tre år. Tyvärr är gelcoaten idag betydligt sämre än för tiotalet år sedan, finns  tillverkare som ej tillverkar färgade skrov längre för de kan inte garantera kvaliteten. Att slipa ner gelcoaten som de föreslår är def inte bra, gelcoat lagret är inte tjockt och ju mer du slipar polerar desto närmre kommer du glasfibern. Du har garanti använd den lycka till // Peter. 

Aj då, hade ingen aning om att det var så illa med kvalitén. Är det kanske därför som ex Nimbus gick över från färgad gelcoat till lackade skrov?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Myrsky-janne said:

Ett skrovbyte låter kanske lite väl drastiskt. Men varvet jag jobbar på har faktiskt råkat ut för några fall i denhär stilen. hos oss har det fixats med omlackering av skrovet.

Ok, nu är det ju så att jag har ett aluskrov med plastinnerliner. Det som skulle behöva åtgärdas är alltså stora delar av insidan på båten plus den lilla del på ovansida/utsida av friborden. Många små plottriga detaljer, grabbräcken etc. Och kan även tillägga att jag köpte denna båt för att den hade just en jäkligt snygg plastinnerliner. Hade jag vetat att kvalitén var såpass dålig som den visat sig vara hade valet fallit på ett skrov i rakt igenom alu. 

 

Kan även tillägga att plasten ej är lackad, den är pigmenterad, så det skulle alltså behövas läggas helt ny topcoat över allt. Jag skulle ev tycka det var en godtagbar lösning givet ett minst lika bra slutresultat som från fabrik, men en sådan åtgärd har redan min ÅF sagt att det kommer aldrig inträffa pga att det är praktiskt ogenomförbart på denna båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Thallatha said:

Ibland när jag läser det där ordet "pedantskött", undrar jag vilken misshandel skrovet egentligen utsatts för.

Vi hade en man här hemma i Kungshamn som var pedant.

Han hade en fin vitlackad trämotorbåt med mahognyakterspegel. Det fick inte förekomma minsta fläck på båten överhuvud taget. Det vitlackade skrovet var inget problem. Det lackades om, efter konstens alla regler, varje vår.

Akterspegeln var det värre med. Det blev alltid nån fläck i den perfekta lacken, vilket fick mannen att skrapa och slipa ner akterspegeln till trärent och lacka om varje vår. Till slut hade mannen skrapat och slipat så mycket att akterspegeln blev så tunn, att den måste bytas ut.

 

Om det skulle ha varit nåt fel på gelcoaten bör det inte va nåt större problem att lacka om eller lägga på ny gelcoat på skrovet.

Om vi säger så här, bortsett från missfärgningen, att avbärarlisten är lätt smutsig av regnvatten och ett litet skavmärken på kåpan till motorn från vattenskidbågen (varvet som orsakat den, jag har ALLTID en ren tvättsvamp imellan son skydd när jag fäller upp motorn vilket är alltid när jag ligger i hemmahamn, Sammy även när jag använder båten men lämnar den i hamn ngn timme) samt oxideringen av aluminiumet så skulle du kunna ställa den i hallen som en ny båt, trordet skulle vara svårt att se skillnaden....

 

att lacka om är inte aktuellt, möjligen ny topcoat men som jag skrev i tidigare inlägg så har redan ÅF sagt att det kommer aldrig vara aktuellt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minutes ago, Jonas_81 said:

Det första mina ögon ser på när jag läste igenom din beskrivning är BILCHAMPO... det finns massor av tvättmedel avsätt för båtar kan det vara någon kemikalie som är avsedd för just billack som har reagerat med gelcoaten?

 

Hej, nej det har inget att göra med bilschampot. Bilvårdsprodukter är mkt mer skonsamma än båtprodukter och hade det varit en reaktioner. Pga schampo så hade all plast på båten varit missfärgad vilket den inte är. Helt klart pga uv strålning i och med att skyddade ytor ej är berörda som bakom förvaringsboxarna som är löstagbara. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minutes ago, Peter_K said:

Saken är egentligen ganska enkel; tag kontakt med en konsumentvägledare i kommunen. De kan hjälpa med vad som är en rimlig reparation, och vad som händer garantimässigt om åtgärden inte hjälper och felet kommer tillbaka.
Att byta skrovet pga missfärgning låter väldigt drastiskt som sagt.

Ok, tack för tipset. Det skall jag göra👍

 

Om jag får dra en parallell med bilar som ju också kan vara/är kapitalförstöring till stor del men spelar till hjärtat snarare än hjärnan. 

 

Hade någon godtagit omlackering eller våtslipning av hela lacken pga en defekt i lacken på en bil för 700tkr? Inte jag i alla fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan du inte lägga ut bilder hur plasten ser ut?,hade själv en båt på sjuttiotalet som blev lite gul i skrovet,skall ju inte bli så idag med den erfarenhet av plast tillverkarna har nu,nä låt dom byta ut båten du har ju lagt mycket pengar på den,ge dig inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Johnken säger:

Ok, tack för tipset. Det skall jag göra👍

 

Om jag får dra en parallell med bilar som ju också kan vara/är kapitalförstöring till stor del men spelar till hjärtat snarare än hjärnan. 

 

Hade någon godtagit omlackering eller våtslipning av hela lacken pga en defekt i lacken på en bil för 700tkr? Inte jag i alla fall...

Om vi fortsätter med jämförelsen bilar - hade du haft en bil som kostade 700.000 kr för 2,5 år sedan och som fått problem med lacken - tror du att du fått en ny bil då..?

Det tror inte jag. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan, Johnken säger:

Ok, nu är det ju så att jag har ett aluskrov med plastinnerliner. Det som skulle behöva åtgärdas är alltså stora delar av insidan på båten plus den lilla del på ovansida/utsida av friborden. Många små plottriga detaljer, grabbräcken etc. Och kan även tillägga att jag köpte denna båt för att den hade just en jäkligt snygg plastinnerliner. Hade jag vetat att kvalitén var såpass dålig som den visat sig vara hade valet fallit på ett skrov i rakt igenom alu. 

 

Kan även tillägga att plasten ej är lackad, den är pigmenterad, så det skulle alltså behövas läggas helt ny topcoat över allt. Jag skulle ev tycka det var en godtagbar lösning givet ett minst lika bra slutresultat som från fabrik, men en sådan åtgärd har redan min ÅF sagt att det kommer aldrig inträffa pga att det är praktiskt ogenomförbart på denna båt. 

Okey, vad är det för båt? 

vi har haft en del problem med vissa nyanser av gelcoaten, men oftast har det visat sig genom att gelcoaten blivit flammig eller matt  väldigt snabbt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter, TS begär ju inte alls en ny båt. TS begär fungerande gelcoat. Det är ju ÅF och leverantör som låtit honom förstå att de alternativ som de överväger är nytt skrov, lackning eller våtslipning. Och nu frågar TS om lackning eller våtslipning verkligen är godtagbart när han trodde sig köpt en båt med vanlig, färgbeständig gelcoat. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minutes ago, Peter_K said:

Om vi fortsätter med jämförelsen bilar - hade du haft en bil som kostade 700.000 kr för 2,5 år sedan och som fått problem med lacken - tror du att du fått en ny bil då..?

Det tror inte jag. 

Hej, nej, det är troligt men du får å andra sidan jämföra tid mot tid. En bil kan man ta en avbetalning på om 6-7 år Max. En båt 15-20 år. Det säger en del om hur man uppskattar hållbarheten på de olika produkterna, så att jämföra en båts gelcoat efter 2,5 år borde vara ungefär som en bil efter 1 år. Och då hade jag definitivt sett till att få en ny bil. Hur vet jag det, för att jag redan fått det. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minutes ago, Myrsky-janne said:

Okey, vad är det för båt? 

vi har haft en del problem med vissa nyanser av gelcoaten, men oftast har det visat sig genom att gelcoaten blivit flammig eller matt  väldigt snabbt. 

Avstår gärna från att skriva märke än så länge men det du nämner hade även min ÅF erfarenhet av. Detta var långt ifrån det han var van att se, och dem problemen berodde oftast på avsaknad av skötsel av gelcoat sa han

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minutes ago, AndW said:

Peter, TS begär ju inte alls en ny båt. TS begär fungerande gelcoat. Det är ju ÅF och leverantör som låtit honom förstå att de alternativ som de överväger är nytt skrov, lackning eller våtslipning. Och nu frågar TS om lackning eller våtslipning verkligen är godtagbart när han trodde sig köpt en båt med vanlig, färgbeständig gelcoat. 

 

Tack för förtydligande Peter, väl uttryckt :)

 

skall se om jag kan lägga upp en vettig bild. Som sagt mkt svårt återge skillnaden på bild i sin rätt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, Johnken säger:

- - -

jag vet att det egentligen inte är Yamarin som skall fatta beslut om åtgärd, utan min återförsäljare är rättslig motpart i detta ärende.

- - -

Du skrev ju redan i ett av de första inläggen vilket företag det gäller....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Johnken säger:

Aj då, hade ingen aning om att det var så illa med kvalitén. Är det kanske därför som ex Nimbus gick över från färgad gelcoat till lackade skrov?

Svar ja !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har du reklamerat båten och det är otvistig på det viset att det är ett fel som fabrikanten tagit på sig. Så långt är allt frid och fröjd.

Nu kommer själva stötestenen, dvs tyckandet. Vi konsumenter tycker väldigt mycket och det är tyvärr så att detta tyckandet vanligtvis inte riktigt går stick i stäv med vad som gäller rent rättsligt.

Om nu leverantören föreslår ett åtgärdspaket i ditt fall våtslipning med efterföljande behandling så är det det som gäller. Underförstått har leverantören "goda" erfarenheter av detta.

Det som jag tycker du  ska göra är att kräva förlängd garanti på skrovet och redan från början avtala om vad som händer om problemet kommer tillbaks. Om han inte är villig anser jag att du har skäl att inleda en diskussion om annan åtgärd..

Tråkigt är det oavsett. Lycka till nu..

Mvh // Shas

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Lintott said:

Du skrev ju redan i ett av de första inläggen vilket företag det gäller....

Haha, ja ser man på. Det var ju inte min mening men då kan jag lika gärna passa på att säga att båten det rör sig om är en Yamarin Cross 75 BR, som är tillverkad under en tid då Yamarin hade en extremt hög efterfrågan på denna modell i och med ett antal utmärkelser samt lovordad i media. Det är ju ingen hemlighet att när fabriker (oavsett bransch) går på Max vad kapacitet tillåter så blir kvalitén ofta lidande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minutes ago, Shas said:

Nu har du reklamerat båten och det är otvistig på det viset att det är ett fel som fabrikanten tagit på sig. Så långt är allt frid och fröjd.

Nu kommer själva stötestenen, dvs tyckandet. Vi konsumenter tycker väldigt mycket och det är tyvärr så att detta tyckandet vanligtvis inte riktigt går stick i stäv med vad som gäller rent rättsligt.

Om nu leverantören föreslår ett åtgärdspaket i ditt fall våtslipning med efterföljande behandling så är det det som gäller. Underförstått har leverantören "goda" erfarenheter av detta.

Det som jag tycker du  ska göra är att kräva förlängd garanti på skrovet och redan från början avtala om vad som händer om problemet kommer tillbaks. Om han inte är villig anser jag att du har skäl att inleda en diskussion om annan åtgärd..

Tråkigt är det oavsett. Lycka till nu..

Mvh // Shas

 

Hej Shas, tack. Förstår absolut vad du menar och jag tycker nog en hel del :)

 

jag tycker dock inte det är ett godtagbart åtgärdspaket då man tar bort ett lager av redan tunn befintlig gelcoat vilket förkortar livslängden om följd i och med "mindre att slita på" den dagen man faktiskt behöver våtslipa och / eller polera pga att gelcoaten faktiskt har blivit sliten pga tidens nötande (vilket i min värld skulle vara efter 10-15 år) om man ser efter d erfarenheter jag och familjen har av tidigare ägda plastbåtar som införskaffats nya. 

 

Att dem sedan hävdar att ingen båt kommit tillbaka beror säkerligen på att modellen inte funnits tillräckligt länge. Jag vet inte exakt när Yamarin började tillverka cross modellerna men jag tror det var 2012? Om man då ser till att min båt är inne på 3e säsongen så skulle en båt sjösatt 2012 blivit åtgärdad vintern 14/15 och i så fall skulle det uppdagas först denna säsong om problemen återkommer (troligen ännu längre tid i och med att effekten missfärgning av kvarvarande styren i plasten avtar med tiden då det kryper upp till ytan och blir bortslipat). 

 

Dock kvarstår ju fortfarande det faktum att kvarvarande styren beror på att plasten inte fått tillräckligt med tid att härda och det i sig är ju en kvarvarande brist i materialet som defintivt är fabrikationsfel. 

 

Sen är ju inte leverantören min rättsliga motpart utan ÅF. Det är upp till ÅF att hantera reklamationen, och sedan skall denne i sin tur driva ärendet vidare mot sin motpart, dvs generalagenten. Dock är det få som är medvetna om detta och rättar sig efter vad generalagenten fattar för beslut. Självfallet är detta den absolut billigaste tänkbara lösningen som blir godtagbar för slutkunden. Jag ser inte detta som en acceptabel lösning för att avhjälpa felet med tanke på att dem väsentligt förkortar livslängden på min båts gelcoat. 1 våtslipning hade i "normala" fall gett mig 10 år till av ny lyster och glans

Redigerad av Johnken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, AndW säger:

Peter, TS begär ju inte alls en ny båt. TS begär fungerande gelcoat. Det är ju ÅF och leverantör som låtit honom förstå att de alternativ som de överväger är nytt skrov, lackning eller våtslipning. Och nu frågar TS om lackning eller våtslipning verkligen är godtagbart när han trodde sig köpt en båt med vanlig, färgbeständig gelcoat. 

 

Konsumentköplagen gör ju gällande att leverantören skall få tre chanser på sig att åtgärda felet. Att lacka om eller att polera (våtslipning är i grunden en polering) är ju metoder att åtgärda detta. Det är inte alls mycket man tar bort vid en "slipning". 

Däremot är det såklart vettigt att begära en förlängd garanti. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan, Peter_K säger:

Konsumentköplagen gör ju gällande att leverantören skall få tre chanser på sig att åtgärda felet.

Jepp, ingen har sagt nåt annat i denna tråd :) ÅF var däremot själv inne på att byta skrovet som ett (enda?) sätt att åtgärda felet innan leverantören hade andra idéer. 

 

46 minuter sedan, Peter_K säger:

Att lacka om eller att polera (våtslipning är i grunden en polering) är ju metoder att åtgärda detta. Det är inte alls mycket man tar bort vid en "slipning". 

Däremot är det såklart vettigt att begära en förlängd garanti. 

Det här är väl det frågan handlar om.

 

Enda sättet som detta skulle funka på är om missfärgningsprocessen helt avstannat. Har den det? Troligen inte, men där har jag ingen expertkunskap så lita inte på mig. Skulle nog själv bara gått med på det med förlängd garanti. Men varför inte lirka lite med ÅF, om hen var så positiv innan så kan det ju tänkas att TS kan få en bättre åtgärd (nytt skrov, eftersom ÅF inte trodde på ny gelcoat) och den gamla lackas om och säljas till det pris som någon anser en lackad lätt använd båt vara värd. Troligen ganska nära nypriset.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Peter_K säger:

Konsumentköplagen gör ju gällande att leverantören skall få tre chanser på sig att åtgärda felet. Att lacka om eller att polera (våtslipning är i grunden en polering) är ju metoder att åtgärda detta. Det är inte alls mycket man tar bort vid en "slipning". 

Däremot är det såklart vettigt att begära en förlängd garanti. 

Peter hur mycket man tar beror ju på hur det ser ut, ta en del som maskinpolerar med autosol de går ofta igenom direkt, jag vet för jag har haft en autosol polerad båt. Gelcoaten är ju inte tjock en till två millimeter i bästa fall. Under åren som går så tar du lite varje år sedan syns plasten tyvärr. Hade vart bra sett en bild så man kunde bildat sig en uppfattning hur stor skadan är, nu blir det lite fel blir bara spekulation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, Johnken säger:

Hej,

 

Följt forumet med mycket intressant läsning under lång tid, men först nu haft skäl att göra ett inlägg av vikt.

 

Våren 2015 innförskaffades en ny 7+ meters bowrider i alu med plastinnerliner för 700+ tkr ny från en av de större återförsäljarna i sverige. Plasten är grå, och ni kan säkert gissa vad för båt som tråden gäller.

 

Båten har legat i sjön mitten juni-slutet aug/mitten sept 15, 16, 17 och gått ca 80 timmar. Pedantskött, alltid avspolad efter färd med färskvatten, tvättad flera gånger i månaden med bilschampo av hög kvalitet, därefter avspolad rikligt med färskvatten samt vaxad 3 ggr -15, 2ggr -16 samt 1 gång -17 strax efter sjösättning.

 

Nu kommer vi till problemet, nämligen gelcoaten som har blivit kraftigt missfärgad. Den är gulgrön i tonen, bortom igenkännande av den ursprungliga gråa tonen. Detta blev ytterst tydligt när man tar bort förvaringsboxarna i fören där solens UV strålning ej kommit åt. Denna missfärgning har jag iaktagit först när jag skulle vaxa båten sommaren -17 när jag för en gångs skull hade gott om tid och och skulle ha lite 1on1 med "älsklingen" :). Om det inte var för att jag under sommaren -16 hade en 1,5 åring samt en 7 månaders i hemmet samtidigt som jag var föräldraledig så hade jag nog märkt missfärgningen tidigare, men det blev nog bara 4-5h med båten under -16, och ungefär lika många timmar med "putsande", dock sen kvällstid när barnen gått och lagt sig och då rätt svårt att lägga märke till missfärgningen. Bortsett från missfärgningen är plasten blank och förutom på akterspegeln där den blivit lätt matt vilket är bevis på att jag tagit väl hand om båten i övrigt.

 

Förtydligande, när jag skriver att den är kraftigt missfärgad så menar jag: KRAFTIGT MISSFÄRGAD.

 

Handlaren har blivit varse om problemet i samband med att det upptäcktes under sommaren. Vi kom överens om att jag skulle fortsätta nyttja båten, och att han sedan skulle kika på det i samband med upptagningen inför vinterförvaringen (handlaren har haft hand om båten sedan ny). I samband med samtalet med handlaren konsulterade jag en specialist på båtplast (jobbat i 30-40 år med just båtplaster, och gjort arbeten som många bara kunnat drömma om skulle vara möjligt att genomföra) som är mycket välrenommerad inom branschen. Han har gjort bedömningen att det enda som går att göra är att lägga ny gelcoat (vilket blir stört omöjligt i och med att det är praktiskt ogenomförbart att demontera och montera alla skruvade detaljer på dessa "tillverkade som bilar" principen båtar, alt skrovbyte.

 

Efter detta utlåtande valde jag att göra en formell reklamation via mail till handlaren där återköp eller skrovbyte önskas som åtgärd.

 

I samband med att båten överlämnades härom dagen så var VDn som vi haft kontakt med från dag 1 på plats och tog emot båten. I samband med detta sa han direkt att båten och plasten inte alls såg bra ut och att det nog inte kommer gå att göra något åt det. Han har vid flera tillfällen under resans gång sagt att vid ett skrovbyte så får man ett helt nytt skrov från fabriken med alla detaljer redan monterade såsom plotter, stereo, bord, stävstege, bogpropeller, dynor, solbädd etc och att man enbart lyfter över motorn. Han frågade även vid överlämnandet av båten om nyckeln till motorlåset som jag dessvärre glömt hemma. Detta för att kunna flytta motorn vid ett skrovbyte.

 

Dagen efter överlämnande av båten så skickar handlaren ett mail till generalagenten för båtmärket där han skriver att han har en kund som köpt nämnd båt med stora missfärgningar på större delar av skrovet, och frågan är hur man löser detta om det ens går att lösa. bifogat är bilder på missfärgningarna där han även poängterar att det är svårt att visa missfärgningarna enbart med bilder.

 

Inom loppet av 4!! minuter svarar produktchefen på generalagent enligt följande 

"Hej

 

Jag känner till detta. Missfärgningen beror på att styrenen stiger upp till ytan och orsakar gulningen och dessa har reparerats genom polering (rubbing) och vaxning.

I de mest extrema fallen har man vattenslipat, polerat och vaxat och ingen av dessa båtar har kommit tillbaka.

 

Har ni möjlighet att fixa detta?"

 

Hade ni godtagit detta som åtgärd på en pedantskött båt som är köpt fabriksny och skött efter konstens alla regler och mer därtill? Som jag förstått det så finns styrenet fortfarande kvar i plasten, och kommer fortsätta att missfärga plasten av UV ljus under många år framöver, vilket kommer kräva många behandlingar av vattenslipning med resultat att topcoat kommer bli tunnare och tunnare med mindre skydd mot slitage för att inte tala om risk för skador på redan monterade detaljer i samband med att detta jobb utförs. Dessutom så kommer det ej vara någon garanti el reklamationsrätt "nästa gång" det behöver utföras liknande behandling. Är detta acceptabelt???

 

(jag vet att det egentligen inte är Yamarin som skall fatta beslut om åtgärd, utan min återförsäljare är rättslig motpart i detta ärende. Reklamationsrätten är 3 år om man kan påvisa att det är fabrikationsfel det rör sig om). Att slipa bort mycket av den redan tunna topcoat på en fabriksny båt tycker inte jag kvalificerar sig som en vettig åtgärd för att återställa båten till sitt ursprungsskick.

Du har, som jag ser det, ställt en fråga.

Jag tycker inte det är acceptabelt att dom åtgärdar och inte lämnar garanti på det.

Sen är väl åxå frågan hur det skulle vara rent juridiskt.

Tyvärr är väl konsumentskyddet rätt uddlöst. Konsumenten får stå sitt kast om inte leverantören är välvillig nog.

Så.. hmmm. Moralisk fråga?

Juridisk fråga.?

Lycka till i alla fall. Hoppas du får någon nytta av alla svar du får här.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inget snack om saken ,återförsäljare eller tillverkaren SKALL åtgärda eller byta ut båten,kämpa på ,två å:angry:r ju båten ,är ju garanti i minst tre år,stäm dom om dom jävlas med dig,enligt lag skyldiga att fixa till fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, karluno säger:

inget snack om saken ,återförsäljare eller tillverkaren SKALL åtgärda eller byta ut båten,kämpa på ,två å:angry:r ju båten ,är ju garanti i minst tre år,stäm dom om dom jävlas med dig,enligt lag skyldiga att fixa till fel.

Fast... nu får du nog läsa igen; ingen har nekat till åtgärd.
Frågan gäller ifall man - som köparen vill - skall få ett nytt skrov (vilket i praktiken är en ny båt), eller om det kan vara tillräckligt med en polering eller målning som tillverkaren tycker.

Jag tror det kan vara svårt att få igenom ett nytt skrov utan att man först låtit tillverkaren (eller; generalagenten som sitter i knä på tillverkaren) göra ett försök att t ex polera.

En sak jag undrar kring är TS´s kommentar "1 våtslipning hade i 'normala' fall gett mig 10 år till av ny lyster och glans" - för jag måste kolla om jag missuppfattat. För att få lyster och glans rengör och polerar man båten VARJE år; är det gjort..? Eller är den bara tvättad med bilschampoo under de 2,5 år - vilket är tre säsonger - den använts?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Peter_K said:

Konsumentköplagen gör ju gällande att leverantören skall få tre chanser på sig att åtgärda felet. Att lacka om eller att polera (våtslipning är i grunden en polering) är ju metoder att åtgärda detta. Det är inte alls mycket man tar bort vid en "slipning". 

Däremot är det såklart vettigt att begära en förlängd garanti. 

Hej Peter,

 

jo, jag är medveten om det. Jag tycker dock inte en våtslipning är att åtgärda felet, utan en tillfällig fix med mindre plast kvar att jobba med framöver som följd. Det är nog där som frågan går isär parter imellan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...