Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Georg_Ohm

Biltemas solcellsventilator.

Rekommendera Poster

För två år sedan köpte jag en ny ventilator på Biltema, valde den med artikelnnumret 255012.

Monteringshålet är 220mm så hålet efter den gamla kopian av elektroluxventil fick vidgas.

 

Ventilatorn låg hemma i ett år innan den monterades i våras, kvittot sparades inte...

 

Upptäckte i våras att det läckte in regnvatten i ventilatorn, tillverkade då en distansring som placerades mellan taket och ventilatorn, upplevde det bättre men inte bra. Förra helgen, mellan regnskurarna skruvades ventilatorn av taket och undersöktes mer noggrant. Upptäckte då att regnvatten omöjligt kan rinna in i ventilationsöppningarna och in i trumman genom fläkten. Utan det hade läckt mellan det någorlunda rostfria höljet och den lilla solcellspanelen. Solcellspanlelen satt dessutom inte riktigt rakt.

Så redan då jag hade klämt fast den lilla solcellspanelen ordentligt läckte det mindre, och det slutade läcka då jag kladdat dit en tunn sträng med Sikaflex mellan metallhöljet och solcellspanelen.

 

"Någorlunda rostfri".. Ja efter nu bara en säsong på båten så finns det bruna fläckar i metallen, visserligen lätta att putsa bort med enbart fingrarna, men ändå...

 

Funktion, ventilatorns fläkt har alltid snurrat fint, och den drar ut eller drar in luft i båten, inte särskilt mycket, enligt beskrivningen 28 m3 luft per timme... det kanske stämmer.

Fläkten har två hastigheter, "Hi" och "Low" där Hi är den långsamma hastigheten, och Low den snabba. Motorn går att reversera, så fläkten kan både ventilera ut- och in ny luft. Batteriet är ett laddningsbart AAA som går att byta ut enkelt.

 

Ja för 369 kr kanske man inte kan begära allt för mycket, man får väl vad man betalar för.

 

Hunden är iallafall tacksam nu, då hennes vattenskål står på sin plats och inte under ventilatorn.

 

 

2000038639.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har även jag en sådan vilken fick ersätta en äldre av något känt märke vars solcell/batteri/motor gett upp.

 

Och visst snurrar den. Och inte läcker den heller. Men batteriet kan det inte vara mycket bevänt med och något större luftflöde är det inte heller. Man får som oftast det man betalar för.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

28 m3/timme är nästan 8 l/s som är ett ganska bra flöde. Det borde inte upplevas som ett inte särskilt bra flöde, men å andra sidan kan det ju vara så att det inte stämmer med föreskrivet flöde. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt en sådan jag också. Det är flera år sedan jag köpte den. Visst kan man se att det ändrat färg i själva solcellen men faktum kvarstår, den fungerar ännu, iaf. nu när jag tog upp båten. Har inte bytt batteri heller. Finns nog säkert dom som är bättre men för det priset kan man köpa en till:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...