Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hegges

inom/utom

Rekommendera Poster

Ohoj. har en tanke...då min Fingal saknar inombordare! istället för att lägga in en svindyr o tung inombordare har jag en ide' om att "operera" hål i aktre stuv till utombordsmotor. med elstart o gasreglage fram i sittbrunn! vad kan vara "up's and downs" med denna tanke tro?

kanske när man är till havs (långsegling) man lyfter ur motorn o stänger igen "hålet"?

synpunkter uppskattas!!!

fann en video på tuben...tänkte inte göra motorn fällbar som på video doc k! ( skriv youtube.com )watch?v=ILQMj6_bI_U

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håhå...ja..ja...skvallerbytta där käre Thallatha.....:)

 

Men visst, jag har den funderingen men inte kommit till skott än. Det skall nämligen plastas ett vattentätt skott på min Fingal ungefär där sittbrunnssargen går. Sedan på det skottet plastas/fäster man en lodrät axel med drevet. Iden kommer från en IF som hade det så. Vid kappsegling tog man loss utombordaren som stack ner genom den trumman som fanns där. Satte sedan en lucka med gummisnodd som täckte hålet.  I botten var öpningen som en fals så luckan blev slät i botten på utsidan.Annars så går trumman så högt upp så att det vatten som kommer in, ligger där, skadar inte. Trumman slutar långt över vattenlinjen. Det som ändå skulle stänka över kommer inte vidare för hela akterdelen har alltså ett vattentätt skott. Bra även om man skulle braka in i en trästock eller korallrev, gott om dem i synnerhet i Östersjön :D:D

Det finns massor med bilder å folk som har gjort så här. Bla en Fingal som heter  "Atom", seglat gjorden runt å har en slits så de kan tippa upp utombordaren. Den båten fanns i USA senast jag hade kontakt med ägaren. Googla lite på atom-fingal. Den har samma skrov men lite annorlunda överbyggnad. Amerikansk stuk på det.

 

Själv är jag inne på att till en början plasta bara skottet å sedan plasta trumman bredvid den befintliga propellern, den sitter inte centralt utan går lite snett, problem när man backar. Främsta orsaken är att jag ligger på ett ställe med en stor grönsaksodling under vattnet. Gäddnate å näckrosor å vass å säv å sk vattenpest samt några andra trevliga växter som alla har egenskapen att de lindar sig runt propelleraxeln å sedan blire stopp. Betyder att jag måste i å bada varje gång.  Min kropp tycker inte om att bada i sjön å i synnerhet inte i kallt vatten så.....enklare att bara sticka ner handen genom trumman å rensa skräpet. Å skulle det vara ett fiskenät man fiskat upp så är det lättare att skära loss även den med kniven utan att dyka. En utombordare hade löst detta men jag vill inte ha nått på akterspegeln å inte inuti heller å jag har ju en fin gammal MD-1 som bara tuffar å går å drar nästan ingen soppa. Den dan den lägger av placerar jag en annan drivning/axel sedan i den trumma som jag har plastat. Det blir troligtvis en kraftig elsnurra då samt en generator som får gå samtidigt så jag slipper massa batterier. Men jag har inte kommit till skottet än.:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan, Ruskpricken säger:

Det finns massor med bilder å folk som har gjort så här. Bla en Fingal som heter  "Atom", seglat gjorden runt å har en slits så de kan tippa upp utombordaren. Den båten fanns i USA senast jag hade kontakt med ägaren. Googla lite på atom-fingal. Den har samma skrov men lite annorlunda överbyggnad. Amerikansk stuk på det.

 

Det är James Baldwin som visas i videon i förstainlägget. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken är väl att sjön kan slå upp genom hålet när båten sätter i sjön.

--

Jag funderade på vad jag skulle göra om min diesel skulle rasa. Snurra var inte att tänka på.

Slutsatsen var att sätta en elmotor istället för dieseln och sen en luftkyld bensin eller dieselmotor med generator i förpiken. Lite dyrare än en snurra men mera driftsäkert. Kan dessutom kompletteras med batterier för "tyst drift".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan, bhemac säger:

Jag funderade på vad jag skulle göra om min diesel skulle rasa. Snurra var inte att tänka på.

Slutsatsen var att sätta en elmotor istället för dieseln och sen en luftkyld bensin eller dieselmotor med generator i förpiken. Lite dyrare än en snurra men mera driftsäkert. Kan dessutom kompletteras med batterier för "tyst drift".

 

Lite OT med tanke på TS, men här är e en helt bränslefri båt...

http://www.sailinguma.com/electro-beke/#why-electric

El motor och solpaneler lite problem med värme på motor och motorstyrning har de eller haft men det på över halvtimmes körningar. Men se e ju kortare hamn manövrar som motorn på segelbåt används till :rolleyes:

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ser heller inga större problem med vatteninträckning då den ev. "rör" hylsan går högt över vattenlinjen. synpunkter är bra, dock ett större ingrepp! ang. Atom... visst var väl inte det en fingal ( pearson triton, sedermera en ahlberg 30?? atoms ägare är väl samma som driver "sailfar"??? spelar dock mindre roll! tar gärna fler synpunkter, bilder osv!

 

Har en elmotor med samtliga anordningar för sterglös drivning. har lämnat denna ide'n själv!  ca 2kw?! men stark som attans... ( om ngn e sugen?

 

Redigerad av hegges

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tänker på att vattnet skulle stiga upp i röret på ett hydrostatiskt sätt, långsamt. Problemet bhemac menar är att när en relativt plan yta ( skrovet) med ett hål i trycks ner i vattnet hastigt så skjuter det upp vatten i hålet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore det inte även smidigt att få till styrning av motorn, så blir även båten betydligt mer lättmanövrerad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, No_jah säger:

Vore det inte även smidigt att få till styrning av motorn, så blir även båten betydligt mer lättmanövrerad?

tänker fast o rak montering, samt startmotor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, hegges säger:

tänker fast o rak montering, samt startmotor!

Ok, jag tänkte på hur det ser ut på en del snipor som har utombordare, Crescent allure bl. a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittar inga bra bilder just nu men det finns en kraftigt ombyggd IF-båt som heter "Snowflake II". Den var med i en artikel i På Kryss för några år sedan. Där hade man delat av akterstuven så att halva var  stuv och andra halvan innehöll en utombordare som kunde fällas upp helt ur vattnet genom att man gjort urtag i akterspegeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag tänker på är erfarenhet från att ta sig ombord via badstegen sär det är lite kraftigare dyning typ medelhavet. Ena stunden är stegen långt upp i luften för att i nästa sekund komma ner med våldsam kraft. Det kan nog vara intressant att sätta ett rör på akterspegeln för att se hur mycket vatten som kommer upp.

Mardrömsscenariot är att man kommer utifrån havet med lite kraftig sjö. Motorn ska startas, man tar bort luckorna och vips har man minst sagt nytvättad motor.

--

Jag skulle nog montera in elmotorn och testa lite. 2hk är kanske lite men de brukar ju kunna överbelastas med 100% under några minuter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle det inte gå att bygga om en utombordare till ett segelbåtsdrev"?
Dela den vid trimplanet eller vad det heter, skruva fast undre delen på undersidan skrovet, en tät axelgenomföring och motorn inne i akterstuven. Byt till närmast längre axel och kapa till rätt längd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac: det räcker inte med ett rör, det är de platta ytorna omkring röret som gör att vatten trycks upp.

 

eftersom det har gjort borde det gå att göra igen. Men jag undrar om man inte måste ha gjort någon åtgärd för att minska den effekt vi pratar om. Det enklaste är ju att sluta ganska tätt runt motorbenet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan, AndW säger:

Bhemac: det räcker inte med ett rör, det är de platta ytorna omkring röret som gör att vatten trycks upp.

Helt rätt. Dessutom behövs det lite lång havssjö där det blir upp och nedförsbackar.

 

1 timme sedan, BSven säger:

Skulle det inte gå att bygga om en utombordare till ett segelbåtsdrev"?

Det tror jag är den bästa idéen. Kan man dessutom få propellern framför rodret så får man bra manöveregenskaper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan, bhemac säger:

Det tror jag är den bästa idéen. Kan man dessutom få propellern framför rodret så får man bra manöveregenskaper.

 

Ett aber kan kanske va rodrets placering och utformning.

I Ruskprickens plan ingick nog att han skulle kunna svänga runt motorn.

 

Fingalroder.jpg.9ff3bc10606994712083521991654734.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan, Thallatha säger:

Ett aber kan kanske va rodrets placering och utformning.

Ajdå, där kan det vara ett problem. På en "normal" båt som min gamla hade det funkat.

 

P1010089.JPG – Version 2.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan, BSven säger:

Skulle det inte gå att bygga om en utombordare till ett segelbåtsdrev"?
Dela den vid trimplanet eller vad det heter, skruva fast undre delen på undersidan skrovet, en tät axelgenomföring och motorn inne i akterstuven. Byt till närmast längre axel och kapa till rätt längd?

Typ så här..?

http://www.saildrive.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-09-20 på 13:08, hegges säger:

tänker fast o rak montering, samt startmotor!

Den Misil jag hade och även IF-båtar är förberedda för sådant montage. Det svåra är som sagt att få tätt runt genomföringen samt tillräckligt välventilerad akterstuv för detta, men med en modern fyrtaktare med elstart gissar jag att det inte är ett problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Thallatha säger:

 

Ett aber kan kanske va rodrets placering och utformning.

I Ruskprickens plan ingick nog att han skulle kunna svänga runt motorn.

 

Fingalroder.jpg.9ff3bc10606994712083521991654734.jpg

Det blir ingen skillnad mot hur originalmontaget ser ut; det betyder ju inte att det är bra, men man gör inget som blir sämre. 

Dvs - propellern ligger ändå inte framför rodret, men Ruskprickens lösning med vridbar motor (kanske kopplat till rodret?) hade varit en förbättring, men samtidigt svårt att få tätt. 

 

IMG_5071.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelbåten jag hade tidigare (Coronado 25), hade utombordsmotor på en "indragen" akterspegel under en lucka på akterdäck. Den yttre akterspegeln dolde motorn så att den inte syntes bakifrån. Jag hade elstart, men man kunde även öppna en lucka i sittbriunnens bakre vägg för att nå ett startsnöre.

 

image.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, bhemac säger:

Smart koncept men är den inte hiskligt dyr typ 70 papp?

Vill minnas att den kostade under 40.000 när jag kollade, sedan tillkom en del grejer. 70 papp kan vara inkl installation, men jag kan ha fel. 

Hursom kostar den väldigt mycket mer än vad en Fingal är värd (förlåt Fingal-vänner...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Peter_K säger:

70 papp kan vara inkl installation, men jag kan ha fel. 

Såg ett pris monterad i en Seascape 27:

Saildrive 330 inombordsmotor - 10250.

Int så fallit? sen såg jag att det var Euro, 97638 kronor....

Hos Tekno-Marine i Finland kostar den 6960€.

Den bygger på en Parsun 15. Motorn med elstart/lång rigg kostar 25900 kr.

Alltså, konverteringen till inombordare kostar 40400kr. 

Borde inte vara så omöjligt att plasta upp en platta runt motorn som sen bultas i skrovet.

 

2 timmar sedan, Bjorns_snipa säger:

Segelbåten jag hade tidigare (Coronado 25), hade utombordsmotor på en "indragen" akterspegel

Det finns en del sådana lösningar som fungerar bra. Men kanske inte på långsegling som TS ev tänker sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En klssisk lösning på IF:arna var att trä en innerslang till ett skottkärrehjul runt riggen, sätta motorn i motorbrunnen sen pumpa slangen. Sen var det tätt!.

Sundéns tanke med motorbrunnen på IF var att man skulle lyfta bort snurran och lägga den i akterstuven när man seglade. Motorbrunnen stängdes med en tät lucka.

Nu, femtio år efter att den första IF-båten sjösattes har dock de allra flesta plastat igen sina motorbrunnar. Det var ingen optimal lösning. Motorerna gick varma, det trängde in avgaser i motorbrunnen och var svårhanterligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, bhemac säger:

Smart koncept men är den inte hiskligt dyr typ 70 papp?

 

Deras konvertering skall ju passa så många båtmodeller som möjligt. Att göra en "one off" till sin egen båt bör inte vara varken svårt eller dyrt. Att byta till foldingpropeller kanske är värt det på en liten båt, beroende på hur mycket originalet bromsar men det är ju lätt att prova genom att segla några dagar med utombordaren nedfälld...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...