Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Jim_Beam

Motorn stannar inte varje gång med nyckeln mot stopp

Rekommendera Poster

Ibland när jag ska stänga av motorn med tändningsnyckeln mot stopp så stannar den först under någon sekund, men sen startar den igen trots att jag håller nyckeln kvar längst åt vänster.

Någon ide om felet, kan det bli ett sånt fel i magnetventilen som ska strypa dieselflödet? Ska den bara stänga av en kort stund eller ska den hålla stängt lika länge som nyckeln hålls kvar? Tacksam för tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

x

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns nog flera saker under instrumentbrädan som kan krångla.
Framgår inte vad du har för motormodell men tydligen "dubbla VP 4,7-liters" enligt din sjöbod?

Hittade en informativ sajt angående felsökning av liknande fel hos ett par tamd61a.
(Finns även ett elschema i länken som man kan fördjupa sig i om motormodellen råkar stämma.)

Oj, sen edit: Först nu ser jag att hela tråden ju är taggad "61A" så djupdykning i schemat är knappast fel.


Ps. till Nikitalord: man kan inloggad dölja inlägg som man ångrar. Bara att motivera med felpost, feltänk eller vad sjutton som helst. Då försvinner inlägget spårlöst, även i trådens "talarlista". Tror att den funktionen fungerar mer än 2 timmar efter postandet? (Om du läser detta kan du ju testa, alltid bra att försöka begripa den nya forumplattformens egenheter. : ) 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, nikitalord säger:

x

Ska kolla magnetventilen så att allt verkligen sitter, lite trångt att nå bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan, Thomas-1 säger:

Finns nog flera saker under instrumentbrädan som kan krångla.
Framgår inte vad du har för motormodell men tydligen "dubbla VP 4,7-liters" enligt din sjöbod?

Hittade en informativ sajt angående felsökning av liknande fel hos ett par tamd61a.
(Finns även ett elschema i länken som man kan fördjupa sig i om motormodellen råkar stämma.)

Oj, sen edit: Först nu ser jag att hela tråden ju är taggad "61A" så djupdykning i schemat är knappast fel.


Ps. till Nikitalord: man kan inloggad dölja inlägg som man ångrar. Bara att motivera med felpost, feltänk eller vad sjutton som helst. Då försvinner inlägget spårlöst, även i trådens "talarlista". Tror att den funktionen fungerar mer än 2 timmar efter postandet? (Om du läser detta kan du ju testa, alltid bra att försöka begripa den nya forumplattformens egenheter. : ) 

Ajdå, har glömt att uppdatera sjöboden, har numera två TAMD61A, diesel är nytt för mig. Men ska kolla under instrumenten också, bra länk till diagrammet, såg att det finns en jordpunkt där. Har lite trassel med tankmätaren och vattentankmätaren som sannolikt är anslutna till samma jordpunkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips är att kolla hängsäkringen som sitter nere vid pumpen. Den brukar kunna glappa och då fungerar inte avstängningen ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...