Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Makro

Penta AD41A till AD41B

Rekommendera Poster

3 timmar sedan, Rollen säger:

På akterspegeln ska man inte ha några ventilationshål alls! Bifogar sida ur Volvo Pentas installationshandbok.

Motorrumsventilation.jpg

 

Jo, den boken och många fler har jag av någon anledning...;)

 

Luftintagen på den aktuella båten sitter original på akterspegeln och har så gjort utan problem sedan tidigt 80-tal. Om insugsluften är fuktig så höjs effekten. Inom bilbranschen har man ju sedan länge laborerat med vatteninsprutning i insugsluften, allrahelst på turbomatade motorer. Och mer effekt är ju rätt trivsamt. Effekt får man aldrig för mycket av...

 

Intag för kupéluft på akterspegeln? Nej tack, jag avstår!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan, Rollen säger:

 

Vad menar du med att motorn ventilerar sig själv? Ska motorn fungera som ventilationsfläkt?

 

Jag tolkar det som att motorn är en del av motorrumsventilationen så som manualen du bifogade visar. Luft sugs in i motorrummet i styrbords öppning, en del går till motorns förbränning en del luft till ventilation som sen vädras ut genom utloppet på babords sida. I och med att motorn förbrukar en hel del luft så måste ju den också naturligt få funktionen som en "fläkt" som suger in luft i motorrummet? Det var nog så firefish menade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flyttade detta inlägg om luftintag till en ny tråd.

 

Redigerad av Makro
Flyttad till ny tråd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej är det någon som vet var jag kan hitta bränsle o vatten avskiljare till volvo penta AD41B p550394

Donaldson

 

Redigerad av Nimbuss

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Nimbuss:

Hej är det någon som vet var jag kan hitta bränsle o vatten avskiljare till volvo penta AD41B p550394

Donaldson

 

Det hade varit bättre att skapa en ny tråd istället för att återanvända min gamla tråd som handlar om att bygga om en 41:a från A till B 😉

Men är det ett sånt här filter du menar?
https://marinexpress.se/artikel.php?kid=&sok=racor&id=6317

500FG10.jpg.2edd6a341ff0d32fcc5872b7a6514dee.jpg

Redigerad av Makro
Bild

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...