Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
animap

Installation av VesselView Mobile i en Mercruiser 4.3 MPI

Rekommendera Poster

Hejsan,

Idag passade jag på att installera en VesselView Mobile i min Mercruiser 4.3 MPI. Detta är en liten manick som sänder motordata till en speciell app i mobilen. Ska funka till alla Mercury utom- och inombordsmotorer från ca 2001-2003, de som har SmartCraft-systemet. Detta är (tillsammans med solpanelen på tidigare segelbåten) lätt en av de bästa inköpen jag gjort :) (obs: Jag har inget med Mercury eller Mercruiser att göra).

 

Observera att om man har en lite äldre kompatibel motor (ca före 2010), så måste man även köpa Terminatorn separat, då det inte sitter någon sådan på motorn från början.

 

Här är en liten film från installationen och testningen:

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut! En gul plugg med texten "TERMINATOR" måste man ha..

Har haft detta under hela säsongen och det är ganska nice på många vis.

Bara en så enkel sak som att man ser varvtalet exakt är bra, till skillnad från varvräknaren från Faria som verkar kunna visa lite vad som helst..  :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var dock förvånad över att jag bara kunde hitta denna data:

- RPM

- Kylvätsketemperatur

- Batterispänning

- Bränsleflöde (och ur detta kombinerat med telefonens GPS; en massa statistik förbrukning/distans osv)

 

Jag hade trott på mycket mer data, enligt nedanstående info från Mercury angående vilken data som olika Mercuiser-motorer kan ge ut. Så jag borde också kunna se åtminstone vattentryck, oljetryck, drevets trim, men jag hittar inte det någonstans i Appen:

SmartCraft data.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med! Hade också haft lite förhoppning om att kunna se mer än jag gör.

Det som är viktigast för mig var att kunna se eventuella felkoder samt antal gång timmar och den biten funkar, så jag tycker nog ändå att det var värt pengarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här, visst hade det varit kul med mer men jag är definitivt nöjd med bränsleförbrukningen, gångtimmar och felkoder (som jag inte hade några nu iallafall :))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Är det någon som vet om man behöver köpa till extra givare för att få Oljetryck i VesselView Mobile.

 

Min båt har inget smarctcraft instrument installerat i dag, men är sugen på en VesselView Mobile.

Ni som har denna, vilken info går ni upp på den?

 

MVH

RiRi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni kommit underfund med varför ni ”bara” ser några få mätvärden? Jag har 4,3 MPI från 05/06. Har dock inte köpt nåt än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kastar in samma bild i denna tråden..

"Här är en skärmdump från helgen.

Båten är en Bayliner 285 med 350 MAG MPI, full soppa tank, full vattentank, två vuxna, två barn inkl helgpackning."

 

Vet inte om det är appen som uppdaterats, eller om det var pga okunskap som jag inte hittade infon innan..

 

2019-05-11 10.37.27.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har också skaffat en vesselview mobile till min Optimax 75a och jag tror att ni som inte fick fram alla värden kanske har missat att ni själv måste ställa in vilka parametrar ni vill titta på i appen. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grafen på förbrukningen som är i slutet av filmen, är det något som fanns inbyggt i appen eller du har sparat data och gjort något i excel etc?

 

Skärmavbild 2019-08-15 kl. 19.31.59.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev frankdaycruiser:

Grafen på förbrukningen som är i slutet av filmen, är det något som fanns inbyggt i appen eller du har sparat data och gjort något i excel etc?

 

Skärmavbild 2019-08-15 kl. 19.31.59.png

Ser ut att vara från excel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beställde en vesselview men hittar inte kontakten på motorn, en 4,3 MPI från 2004. Vart sitter kontakten på motorn? Hittar en som ser likadan ut som har en etikett med "transom harness" och grön "ring", denna sitter mot aktern på styrbords sida men denna är det ju inte.

 

Samt ovanpå motorn på babord sida finns 2 större kablage som går in i en kopplingsbox men de har många fler stift.

 

Dragit i alla andra sladdar jag kan hitta på motorn men ingen stans hittar jag den lila smartcraft kontakten.

 

Tips?

smartcraft3.png

smartcraft4.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...