Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Myrsky-janne

Rasmus seglingsegenskaper för dummies.

Rekommendera Poster

Här har det hänt saker!

 

Som jag nämnde tidigare är nog kryssen inte så viktig för mig (tror jag, har ju ingen segelbåtserfarenhet överhuvudtaget), kan mycket väl tänka mig att gå för motor när vi flyttar på oss inomskärs och på öppet vatten om vi har vinden emot oss. Vi har väldigt grund och stenig skärgård så skall man enbart segla får man i princip hålla sig till farleden in till Vasa hamn.

 

De finns en del båtar jag hittat som är snarlika Rasmus, Malö 50 tycks vara mer eller mindre identisk bara lite bredare och länge. Men kan vara att den blir för stor för mig med sina 37fot.

malö 40, känns kanske liten med sina 32fot.

Najad 34 tycks ligga lite högre i pris också.

 

Men en sak som förvånar mig är prissättningen i Danmark, Tyskland och holland på dessa båtar, de ligger väldigt högt i pris där.

 

Vi har ju vintern på oss att söka och hitta en båt i hyfsat skick och rätt pris, men mina förhoppningar är att vi seglar nästa sommar! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Peter_K säger:

Sparka in en öppen dörr..?

Frågan löd ju "Men en sak jag undrar över är kryssegenskaperna, hur dålig är den egentligen på kryss?"

Då är det ju kanske just det som är bra att svara på..?

 

En Rasmus är som många påpekat en bra båt på många sätt, men har ju sin svaghet just på kryssen. Som bhemac påtalat funkar den t ex alldeles utmärkt på t ex ARC och håller jämna steg med modernare båtar, men där seglar man ju inte mot vinden heller - för då hade det sett annorlunda ut. Så som långseglare hade jag inte tvekat, eller som "pensionärs-båt" där man hissar seglen när det blåser precis lagom åt rätt håll och i andra lägen väljer att starta motorn. 

 

F ö är jag uppvuxen i en Vega, så jag har koll på det där med mediokra kryssegenskaper ;-)

 

He he.. jo jag hann väl glömma ursprungsfrågan när det gått någon iteration i tråden. Sorry.

 

Svaret blir då - det går att kryssa med en Rasmus i skärgårdssegling (erfarenheten baserad på ketchriggen), men hon gör det sämre än renodlade segelbåtar men förmodligen bättre än de flesta andra s.k. motorseglare. I svaga vindar är kryss en rejäl utmaning, särskilt i smalare sund o.dyl. där täta stagvändningar krävs. Man tappar mycket fart. Avdriften är rätt stor.

 

Kryssningsegenskaperna är dock inte katastrofala (även om de är klart "mediokra").

 

Återigen - det sitter nog väldigt mycket i huvudet om man tycker förhållandena under kryss är uthärdliga eller ej. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Myrsky-janne säger:

 

Men en sak som förvånar mig är prissättningen i Danmark, Tyskland och holland på dessa båtar, de ligger väldigt högt i pris där.

 

Vi har ju vintern på oss att söka och hitta en båt i hyfsat skick och rätt pris, men mina förhoppningar är att vi seglar nästa sommar! :)

 

Jag tycker mig ha sett att Rasmusen sjunkit rätt kraftigt på relativt få år från tidigare "normal"-nivåer på runt 350-400 KSEK till runt 200 KSEK i Sverige. Ett tag låg väldigt många ute i somras. Kanske har marknaden inte rört sig lika snabbt i övriga Europa. Efterföljaren HR 352 verkar som jämförelse ligga kvar på väldigt höga nivåer.

 

Lycka till i ditt sökande. Malö och Najad är nog i stort fullt likvärdiga alternativ.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan, Myrsky-janne säger:

Här har det hänt saker!

 

Som jag nämnde tidigare är nog kryssen inte så viktig för mig (tror jag, har ju ingen segelbåtserfarenhet överhuvudtaget), kan mycket väl tänka mig att gå för motor när vi flyttar på oss inomskärs och på öppet vatten om vi har vinden emot oss. Vi har väldigt grund och stenig skärgård så skall man enbart segla får man i princip hålla sig till farleden in till Vasa hamn.

 

De finns en del båtar jag hittat som är snarlika Rasmus, Malö 50 tycks vara mer eller mindre identisk bara lite bredare och länge. Men kan vara att den blir för stor för mig med sina 37fot.

malö 40, känns kanske liten med sina 32fot.

Najad 34 tycks ligga lite högre i pris också.

 

Men en sak som förvånar mig är prissättningen i Danmark, Tyskland och holland på dessa båtar, de ligger väldigt högt i pris där.

 

Vi har ju vintern på oss att söka och hitta en båt i hyfsat skick och rätt pris, men mina förhoppningar är att vi seglar nästa sommar! :)

 

Om du vill göra "höstfynd" till bra pris, så skulle säga att det är lättare att få bra pris nu på senhösten innan säljarna tar upp sina båtar. Till våren är priserna oftast högre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, ArneRadar säger:

 

Jag tycker mig ha sett att Rasmusen sjunkit rätt kraftigt på relativt få år från tidigare "normal"-nivåer på runt 350-400 KSEK till runt 200 KSEK i Sverige. Ett tag låg väldigt många ute i somras. Kanske har marknaden inte rört sig lika snabbt i övriga Europa. Efterföljaren HR 352 verkar som jämförelse ligga kvar på väldigt höga nivåer.

 

Lycka till i ditt sökande. Malö och Najad är nog i stort fullt likvärdiga alternativ.

Är uppvuxen på en Vega och sedan en Rasmus. Nu seglar vi en HR352, som vi fick till ett bra höstpris för några år sedan.

 

Rasmusen finns för ca 200 000 och uppåt. En HR352 från ca 500 000 och uppåt.

De billigare har oftast orginalmotor och sämre utrustning än de dyrare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är hönan och vad är ägget vad gäller att kryssa  med segelbåten?
Enligt mig är det en njutning att kryssa!
Startar man motorn i motvind för att man har en dålig kryssbåt eller struntar man i kryssegenskaperna för att man ogillar att kryssa?
Jag seglade IF i många år och startade aldrig motorn p g a motvind. Nu seglar jag Omega 28 som kryssar förträffligt och sanningen är den att en bra kryssbåt ofta tar sig fram ungefär lika snabbt för segel i motvind som den gör för motor.
Om jag kryssar i 6,5-7 kn 40 grader mot vinden eller stampar fram i 4,5-5 rakt mot vinden med lilldieseln och tvåbladig propeller så föredrar jag, personligen, att kryssa. Det går ungefär lika fort.
Men vi är ju olika, vi människor! Tur det!
Dock finns det ju ett antal riktigt skarpa seglare med riktigt bra komfort ute på marknaden:
X-båtarna satte väl på något vis en standard på 90-talet när dom visade att man kan bygga snabba båtar som är komfortabla. 

Redigerad av Janken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för hastigheter i knop folk talar om när de pratar om snabb, mellan och slöa båtar?

 

Jag som seglar båt under 8 meter känner att över 4 knop ska man vara nöjd, över 5 glad. 6 knop är något att fira.

 

Hur är det med de större båtarna?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, KG__ säger:

Vad är det för hastigheter i knop folk talar om när de pratar om snabb, mellan och slöa båtar?

Om vi tittar på det gamla LYS talen så kan de ge en hint. Låt säga att din båt ar ett LYS på 1,0 och så kommer ett fartmonster med LYS 1,10 så är den 10% snabbare. LYS talet bygger på statistik från kappseglingar och gör inte rättvisa åt tex båtar som inte kappseglas så ofta.

Kommer vi sen ut i havssjö så ändras förhållandena, de längre och tyngre båtarna tjänar en del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-09-30 på 22:52, KG__ säger:

Vad är det för hastigheter i knop folk talar om när de pratar om snabb, mellan och slöa båtar?

 

Jag som seglar båt under 8 meter känner att över 4 knop ska man vara nöjd, över 5 glad. 6 knop är något att fira.

 

Hur är det med de större båtarna?

 

Alltså...Fart och fart?!?!?! Det är ju höjd också när man pratar kryss!
Exmplet med Rasmusen som har ganska lång vattenlinje... Den kan säkerligen få upp en hyfsad fart på kryssen.... om man inte seglar så väldigt högt. Säg att du kan hålla runt 6 knop men du kan bara gå 45 grader mot vinden utan att tappa fart så är det ingen höjdare.
Jämför med en glimmrande krysbåt. En långsmal rackare typ, Lady Helmsman, Sveakryssare eller valfri skärgårdskryssare eller en båt som med akvadynamiska linjer och smartare segelplan ger bra kryssegenskaper, Typ...en Scampi, X99 eller annan modernare båt. Så kanske den gör samma fart men ligger och sniffar på 35-30-gradersstrecket mot vinden. Det är skillnad.
Stor skillnad.
Jag seglade IF i många år och den kommer ganska snabbt upp i sin teoretiska maxfart, strax över sex knop på kryssen om det blåser lite. Ökar vinden så kan man segla "lite för högt" men fortfarande göra samma fart.

Jag seglar 28-fotare och vill nog segla i minst fem knop för att vara nöjd. (om det inte är superlätt vind alltså)

Redigerad av Janken
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis. 

Jag vågar dessutom säga att kombon fart och höjd är det som är intressant. VMG. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...