Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
SeaMaster560wa

Vikt etc båtupptagningsvagn

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en båtupptagningsvagn (boogie) till en Finnmaster 68. Båten 6,8 m lång.

Jag har väldigt många justeringsmöjligheter o det är några som jag funderar över. Man ska ju ha ca 80 kg kultryck enligt de flesta.

- Som Ni ser på bilden kan jag flytta "tornet" ganska så långt fram, men höjer ju då kultrycket. Men det hade varit väldigt gott o fått flytta fram detta då jag får mer båt på kärran. Nu sticker den ganska så långt utanför kärran bak. Är fullt medveten om att kultrycket blir väsentligt högre men frågan är hur står betydelse det har på ca 1 mils resa?

- Jag kan även justera bakaxeln om det kan ha någon betydelse för kultrycket och även stabiliteten?

 

Tacksam för svar då tanken är att jag snart ska ta upp båten :)59b94aa8a9a09_20160928_122801(Medium).thumb.jpg.57a9b41fa07615449639c9f179bacd57.jpg59b94ac953b37_20170913_170116(Medium).jpg.a190c26b0649d94d4d037f2bd83e5b37.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du mätt kultrycket som den står nu?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det har jag inte men båten var längre fram tidigare när jag köpte båten. Flyttade då båten för att kultrycket var högt. Men har nu googlat lite och det verkar som man kan kompensera det med axeln. Frågan är vilken påverkan det har på allt annat som tex körning och upptagning/sjösättning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mkt kultryck hade du när stolpen var framflyttad? Kanske inte är så mycket axeln behöver flyttas framåt så det ändrar inte körbarheten märkvärt. Blir ju bättre vid upptagning/sjösättning då inte hjulen behöver går ner så långt i vattnet.

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...