Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Calvados

Makrill

Rekommendera Poster

Hej, är det fortfarande möjligt att få makrill i Göteborgs skärgård med dörj /pilk o stagg?

Skall man längre ut eller funkar det även ex syd knarrholmen?

Redigerad av Calvados

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen? Tänkte ut i helgen och skulle gärna ta emot tips från någon fiskekunning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stagg är väl alltid bra. Det verkar inte ha varit någon större mängd makrill i år. Fiskade i helgen och fick några stycken vid botten så testa gärna djupt. Jag fiskar dock lite längre norrut men det finns säkert kvar en och annan där du bor också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Makrillen finns i stort sett hela året utefter bohuskusten, men den kommer och går litet nyckfullt.

Strömmar, vattentemp och framförallt bytesfisken är det som styr makrilltillgången.

 

Det absolut säkraste stället att finna makrill är hos fiskhandlarna på Olskrokstorget, där är för övrigt artrikedomen rätt så stor, på havslevenade fiskar och skaldjur.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina erfarenheter av makrillfiske är nu litet gamla.

Men ett klent spö med lätt öppen haspelrulle, fluorescerande lina, litet blänkande skeddrag, aborrspinnare eller liknande mindre och blanka välpolerade drag.

Kustwobbler kan funka också, men då får man ta till ett grövre spö.

Upphängare med pater-nostertackel fungerar bra då man hamnar i ett stim.

 

Fluorescerande linor underlättar då man är flera som fiskar ombord.

Ja ombord! man kan ju få makrill från land men det är betydligt vanskligare, exempelvis lokaltrafikbryggan i Långesand på S-Koster, men det är betydligt säkrare då att gå till fiskaffären, eller ut en bit i båt till sjöss.

 

Lätt pilk, eller som vi ofta säger i Bohuslän "dörj". "Ränndörj" kallar vi den traditionella släpdörjen, och det funkar om draget, dragen går ytligt. Jag har fiskat mycket makrill med paravandöj, som släpas i 2-5 knop, makrillen är snabbare än man tror. Iofs kan fem knop vara för snabbt, men där nappar horngäddan.

 

Många släpdörjar på dörjstänger praktiseras framgångsrikt, men då har man enligt min mening överskridit det trubbiga epitetet "sportfiske" som jag anser vara ett spö, ett drag, och en krok per fiskare.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ränndörjar nästan varje vecka och det finns makrill kvar, iallafall söder om GBG där jag håller till. Tycker mig ha fått mer närmre land än tidigare i år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har koll på om makrillen kommit in till Göteborg nu? Undantaget bokhandlarna för det är ingen sport att få färsk makrill den vägen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2017-09-15 vid 12:52 skrev Georg_Ohm:

Lätt pilk, eller som vi ofta säger i Bohuslän "dörj". "Ränndörj" kallar vi den traditionella släpdörjen

Intressant det där. Under min uppväxt var "dörj" enbart det som också kallas ränndörj eller släpdörj. Men ingen sa annat än dörj. Det du kallar "pilk" kallades "meta". Både redskapet (vindan) och metoden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev M__G:

Någon som har koll på om makrillen kommit in till Göteborg nu? Undantaget bokhandlarna för det är ingen sport att få färsk makrill den vägen. 

Bokhandlarna, säljer dom fisk? Ja bokmal förstås, men knappsats Scomber scomberus, makrill.

Just nu skrev raol:

Intressant det där. Under min uppväxt var "dörj" enbart det som också kallas ränndörj eller släpdörj. Men ingen sa annat än dörj. Det du kallar "pilk" kallades "meta". Både redskapet (vindan) och metoden.

Kärt barn har ju många namn, måhända var jag språkligt påverkad av alla ”Fiskejournalen” och annat som jag läste då. Jag fick väl mer napp på intressanta artiklar än intressanta fiskarter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev M__G:

Någon som har koll på om makrillen kommit in till Göteborg nu? Undantaget bokhandlarna för det är ingen sport att få färsk makrill den vägen. 

Då har du aldrig prövat!!!!  😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha ha, det var bokmal jag fiskade efter. Så praktiskt med stavningsprogramen, men inte alltid. Tänkte väl skrivit fiskhandlare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Mackey:

Då har du aldrig prövat!!!!  😉

Du har rätt. Det skulle bli en sport om något. Antagligen ungefär lika svårt som att fånga makrill med händerna utanför vinga utan annan fiskeutrustning.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är egentligen bäst utrustning för att fånga sill och makrill?

 

Vi har gått långsamt med båten långa sträckor längs kusten med olika häcklor ute. Vi har även agnat med räkor..

 

Den största fångsten var en tångruska...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dava:

Vad är egentligen bäst utrustning för att fånga sill och makrill?

 

Vi har gått långsamt med båten långa sträckor längs kusten med olika häcklor ute. Vi har även agnat med räkor..

 

Den största fångsten var en tångruska...

 

 

Nät eller ”garn” är ju det mest effektiva, men tillhör inte sportfiskets redskap.

Sedan är väl det rätt betydelsefullt vilken kust du du fiskar på, exempelvis är det ju rätt svårt att få sill och makrill utmed Östersjökusten, och ännu svårare, omöjligt, i våra insjöar.

 

Sill har jag nog aldrig lyckats fånga med sportfiskeredskap, däremot flera andra arter som förekommer kustnära i Skagerack och Kattegatt. Vi hade en gång en art som kallades för ”torsk” den fick man många exemplar av när man egentligen var ute efter annan fisk, men nu är även den sällsynt, iallafall i kustnära farvatten.
Det ryktas att makrillen redan är på gång, men jag kan varesig bekräfta eller dementera det.
 

Om du ser kustnära mindre fiskebåtar med långa dörjstänger som i hamn pekar rakt upp i luften, så har du funnit en makrillfiskebåt, fråga ägaren eller följ efter i smyg så kanske du finner ett bra ställe att fiska på.

 

Jag har nog lyckats bäst att få makrill med släpdörj med paravan, och i hastigheter mellan tre och fyra knop mellan de stora öarna i Bohusläns skärgårdar.

 

Makrilen är en stridbar och rolig fisk att få på ett klent sportfiskespö, under rätt betingelser hugger den på mindre spinnare och skeddrag. Om man istället ligger still och metar fungerar ett paternoster tackel med två eller tre krokar och sådana där strips som blänker.

 

Sportfiskare är ofta lika villiga att avslöja sina fiskeplatser som svampplockarna berättar om sina ställen. Men det brukar ju finnas tips i diverse sportfisketidningar, och kanske här på nätet om man söker en stund.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har ju dessutom problemet att barnen är otåliga och inte vill segla en eller två timmar för att komma till de där hemliga ställena där man brukar se många båtar fiska.

 

Inser också att jag använder för lätta vikter. Någon länkade till en 500g vikt i den andra tråden. Jag tyckte min 40 g vikt var tung. Barnen har tiogrammare :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa några paravandörjar. Funkar så bra att det nästan känns som fusk.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev raol:

Skaffa några paravandörjar. Funkar så bra att det nästan känns som fusk.

 

 Hur fungerar de? Dyker de med hjälp av farten genom vattnet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
38 minuter sedan skrev Dava:

 Hur fungerar de? Dyker de med hjälp av farten genom vattnet?

Ja man kan ställa in dykdjupet och man kan  även få den att skära ut åt ena eller andra sidan. När sedan någonting fastnar på kroken ändas paravanens vinkel och den liksom studsar upp på ytan.
Tänk på att makrillar går ganska ytligt, beroende på var bytesfiskarna befinner sig och vattentemperaturen från noll ned till tre fyra meter när dom jagar. Ofta alldeles under vattenytan.

Där kan man även få näbbgädda eller horngädda som är olika namn på samma fisk.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Horngädda försöker jag att undvika då båten blir så grön...

 

Jag fiskar med en häckla, en rev med typ 8 krokar, så spelar det inte så stor roll vilket djup fisken ligger på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-23 vid 18:05 skrev Dava:

 Hur fungerar de? Dyker de med hjälp av farten genom vattnet?


Själva paravanen är en lyftande kropp, som har fästen för krok på lina i bakkanten. När paravanen har en tom krok gör formen tillsammans med fästpunkten för linan att den tvingas ner i vattnet. Djupet bestäms av båtens fart och hur mycket lina man släpper ut. När en fisk fastnar på kroken är det så finurligt att fästpunkten för kroklinan gör att belastningen från fisken ändrar balansen och vänder på paravanen så att den i stället lyfter uppåt, och inom ett par sekunder kommer upp till ytan och hoppar fram. Eftersom paravanen normalt är vit, eller ljus, så syns den tydligt mot det mörka vattnet. Så när den är vid ytan är det bara att hala in fisken och hoppas att den inte släpper från kroken.

Som sagt, det känns nästan som fusk! :D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Verkar vara en fantastisk produkt. Jag beställde fyra stycken. Nu ska minsann båten betala sig själv!

 

Skämt och sido. Jag räknar med att minst en försvinner, så då är det bra med reserv. De hade dessutom fäste för att svänga så jag kan ha en till höger en till vänster och en i mitten..

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en paravan som jag nästan inte vågar använda, den är iallafall från mitten av 60-talet, den har fått ny lina och ny vinda, även ny krok. Bara paravanen är kvar sedan den tiden. Senast den användes kan har varit sommaren 2009 då vi drog ”spirr” alltså småmakrill mellan Hamburgö och de innersta öarna i Fjällbackaskärgården. Ja jag tror inte jag blött en lina sedan dess. Om man får borde krabbmetet med barnbarnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att fiska med släpdörj av olika slag kräver disciplin ombord, Ju fler dörrar man har ute och ju fler barn man har ombord desto större är chanserna att få massivt trassel eller någonting i propellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Att fiska med släpdörj av olika slag kräver disciplin ombord, Ju fler dörrar man har ute

Låter tungt! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Låter tungt! ;)

Jo jag brukar köra med ”den öppna dörrens politik” det kan ju bli tvärdrag också.

Jag kanske skulle stänga av felstavningsprogrammet på plattan... eller lära det en massa nya ord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-23 vid 10:27 skrev M__G:

Någon som har koll på om makrillen kommit in till Göteborg nu? Undantaget bokhandlarna för det är ingen sport att få färsk makrill den vägen. 

Det är nog lite tidigt än, den har nog i vilket fall inte kommit in.
Den brukar komma en sväng typ nu, sen gå ut på djupare vatten för att sedan komma igen ett par veckor senare:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu hörde jag att man fått spirr, småmakrill någonstans mellan Hyppeln-Rörö-Stora Pölsan.

Detta skulle ha skett igår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ettpar av "mina" scouter fick makrill i garn för länge sen och på dörj har det fått för nån vecka sen. Ganska stora.

Stal bilden på en kompis facebooksida.

 

Jan-Eric Makrill.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kommer den eviga frågan när man är ute på havet och har långt kvar att segla och så lyckas man få upp en och annan makrill. Var gör man av den? Levande i hink med vatten? Avrättad med klubba i vatten eller i is? Självdöd (otrevligt men gör inte yrkesfiskarna så?) i vatten eller is? Eller måste man rensa på stört och sen i is? 

 

Jag brukar i hemlighet hoppas på att jag inte skall få nån makrill när jag släpper ut mitt häckle p g a ovanstående och det brukar jag lyckas ganska bra med...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...