Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Botved

Avgasutblås dieselvärmare

Rekommendera Poster

Halloj.

Ska montera dieselvärmare av Webasto / eber-typ men funderar kring avgasutblåset. Det bör placeras lägre än värmaren för att eventuell kondens ska kunna rinna ut. Hur har ni gjort som inte heller kunnat placera värmaren så högt som rekommenderas? Avgasutblåset högre än värmaren verkar kräva dränagehål i avgasslangen men det kan vi inte heller då denna är i boutrymmet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt utblås sitter i samma höjd som värmaren, inget svar på din fråga...

Men en sak jag irriterar mig på är att mitt utblås sitter i fribordet på sb-sidan, i en höjd där man kan hänga en fendert, inte bra att få ut varma avgaser mot en fendert på egna båten eller på grannens båt. Det är klart bättre att ha värmarnas avgasrör någonstans på akterspegeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Installerade en Ebersprakare i våras, det stod ingenting i manualen om detta. Min skorsten sitter på däck. Varför skulle det bli kondens i slangen?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, Gaidin säger:

Installerade en Ebersprakare i våras, det stod ingenting i manualen om detta. Min skorsten sitter på däck. Varför skulle det bli kondens i slangen?

Ja det är bättre, där skadar man ju inte heller fendertarna med varna avgaser...

Måhända är det mer kondens i Webastoavgaserna än i Eberspächers dito....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Gaidn berätta hur din installation ser ut? Jag skulle gärna vilja använda utblåset på däck då jag har en gammal wallas idag.. Jag köpte en okänd värmare Heatronix som blivit över efter CE godkännande. Den leverantören nämner risken för kondens och att avgaserna ska mynna nedåt helst lägre än värmare om jag minns rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag installerade en Webasto i vår förra båt för två vintrar sedan och kan inte minnas att det stod något om kondens. Däremot om att ha en svanhals på avgasslangen för att inte riskera att sjövatten kommer in. Mitt utblås satt med marginal över normala vattenlinjen men jag gjorde svanhals ändå. Utblåset och själva värmaren satt på samma höjd.

På båten vi har idag har vi samma irriterande lösning som Georg_Ohm beskriver.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En rättelse från mig. Webasto nämner bara eventuellt problem vid svanhslsen, mindes fel där.

På min installationsmanualen står följande.

" Both the air inlet tube and the exhaust tube should come

outwards and downwards from the heater, otherwise an Ø4mm
hole shall be prepared at the bottom of the tube for discharge of condensation water."

 

Eftersom värmarna säljs även för bilar kanske detta är ett större problem på vintern med stora temperatur skillnader. Eventuella droppar borde i min värld förångas direkt när värmaren startar. Synpunkter emottages tacksamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Botved säger:

Tack för svaren. Gaidn berätta hur din installation ser ut? Jag skulle gärna vilja använda utblåset på däck då jag har en gammal wallas idag.. Jag köpte en okänd värmare Heatronix som blivit över efter CE godkännande. Den leverantören nämner risken för kondens och att avgaserna ska mynna nedåt helst lägre än värmare om jag minns rätt.

 

Eberspächers egna avgasutlopp skall monteras på fribordet men i mitt fall blev det en väldigt krånglig installation. Nu hade jag en gammal gasolvärmare med skorsten som hade både in- och utblås på däck. Avgasslangen från Ebern var på 22mm och skorstenen på 50mm så jag fick löda ihop en övergång av kopparrör för vattenledningar, lite special med andra ord. Eberspächer själva säger nejnej till att ha skorstenen på däck men jag tror att det har att göra med hur deras utlopp är designat.

 

Nu har jag inte kört värmaren i någon större utsträckning men det jag kört har fungerat bra, inga avgaser kommer in men jag är medveten om att detta inte är en supporterad installation så jag är extra noggrann med att ha koll på avgaslukt inne i salongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en bild på skorstenen från utsidan, har tyvärr inget från insidan tillgängligt.

Skorsten.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den skorstenen ser ut att vara till en värmare med "balanserat drag" och en dubbel slang (en ytterslang för tilluft och en innerslang för avgaserna) som det är på äldre Wallasvärmare och liknande. Då ska värmaren vara byggd med slanganslutning för sådan dubbelslang dvs tilluften på värmaren kommer in i värmaren runt avgasröret. Att värmare o avgasrör/avgasslang - skorsten byggdes på det viset var för att tilluften ska kyla den varma innerslangen med heta avgaser samt avgasdelen av skorstenen. Eberspächer- o Webasto-värmarna som tillverkas idag har en annan struktur på tilluft o avgassystemet med separata slangar. Avgasslangen är därför isolerad och avgasutsläppet är byggt så att det finns luftcirkulation runt det innerrör där de varma avgaserna passerar och själva fastsättningsdelen av avgasgenomföringen. Annars blir det för varm mot laminatet som avgasrenomföringen sitter fastskruvad i.

Om du ska återanvända din gamla skorsten så ska du nog låta tillverka en låda att sätta under skorstenen så att du kan koppla på tilluftslangen för förbränningsluft till värmaren samt en isolerad avgasslang till din specialtillverkade låda. Annars blir det nog för varm mot teakdäcket.

 

Principen med balanserat drag i en dubbelskorsten är klokt tänkt. Om det blåser på skorstenen så blåser det lika mycket på tilluft o frånluftsidan så det inte påverkar trycksituationen och förbränningen inne i värmaren. Dagen moderna värmare har nog en kraftigare fläkt för att inte påverkas av eventuella tryckskillnader som kan uppstå med till- o frånluft på skilda ställen.

 

Sen ska det finnas en separat tilluftslang för den luft som ska värmas upp. Den slangen får ju inte mynna i anslutning till avgasutsläppet för då riskerar du att suga in avgaser och få in dem i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det var inte en dubbelslang i den bemärkelsen att det var "Slang i slang" utan det var två separata slangar, en på 50mm och en på 45mm. Tilluftsslangen kylde alltså inte avgasslangen.

 

Jag har inte märkt att skorstenen blir överdrivet varm men det är som du säger något jag får fundera över. Blir det problematiskt så får jag dra upp en slang till förbränningsluften som då kyler skorstenen.

 

Tack för den synpunkten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Gaidin säger:

Nja, det var inte en dubbelslang i den bemärkelsen att det var "Slang i slang" utan det var två separata slangar, en på 50mm och en på 45mm. Tilluftsslangen kylde alltså inte avgasslangen.

 

Jag har inte märkt att skorstenen blir överdrivet varm men det är som du säger något jag får fundera över. Blir det problematiskt så får jag dra upp en slang till förbränningsluften som då kyler skorstenen.

 

Tack för den synpunkten!

Ja, en del gasolvärmare hade den modellen med en låda under däcket och två slangar därifrån, just för att kyla skorstenen. Om du har en sådan lösning så är det ju bara att dra dit förbränningstilluftsslangen så blir skorsten kyld. Men sen ska du nog satsa på en isolerad slang med ljuddämpare till avgaserna. Dieselvärmarna är betydligt bullrigare än vad gasolvärmarna var.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är isolerad slang, den följde ju med paketet.

Att värmaren bullrar däremot men det är nog mest fläkten i själva värmaren, när den brinner för fullt låter det som en jetmotor. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byter frågeställning något. Min värmare har 80mm dim på luftrören. Letar efter något enkelt att göra själv eller bra galler med stos 80mm för att ansluta tilluften emot. Några förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-09-13 på 08:33, Botved säger:

Halloj.

Ska montera dieselvärmare av Webasto / eber-typ men funderar kring avgasutblåset. Det bör placeras lägre än värmaren för att eventuell kondens ska kunna rinna ut. Hur har ni gjort som inte heller kunnat placera värmaren så högt som rekommenderas? Avgasutblåset högre än värmaren verkar kräva dränagehål i avgasslangen men det kan vi inte heller då denna är i boutrymmet.

 

Monterade en Websatovärmare  första året jag hade nuvarande båten.

Om man skulle ta hänsyn till kondens i avgasslangen - så har jag gjort allting fel.

Mitt avgasrör mynnar ganska nära mitten på aktern på min båt som är spetsgattad - som en koster.

Den sitter ganska högt på aktern för att om man skulle få sjöar akterifrån,vattnet inte skall kunna tryckas in i avgasslangen. Dessutom har den en svanhals. Dvs direkt innanför genomföringen går den först upp en liten bit och sen ner under värmaren, för att sedan gå upp till värmaren. Å andra sidan - handlar det bara om kondensvatten får det ju plats i den låga delen på den rostfria slangen.

Sen har jag medvetet gjort ett fel till. Jag har skarvat avgasslangen under durken i akterruffen. Å andra sidan används akterruffen nästan enbart till förvaring. På åtta år har jag personligen sovit tre nätter där, när jag har haft gäster. Och detta mitt i sommaren, när värmaren inte varit igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2017-09-13 vid 09:50 skrev Botved:

Tack för svaren. Gaidn berätta hur din installation ser ut? Jag skulle gärna vilja använda utblåset på däck då jag har en gammal wallas idag.. Jag köpte en okänd värmare Heatronix som blivit över efter CE godkännande. Den leverantören nämner risken för kondens och att avgaserna ska mynna nedåt helst lägre än värmare om jag minns rätt.

Jag funderar på att köpa en Heatronix. 
Du har väl hunnit testa din ordentligt nu så frågan är om du nöjd med den? 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog bort inlägget. Och skickar som pm.

 

 

Redigerad av Botved

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eberspächer D2. 

Nyttjat 10 år... Många timmar. 

 

Utlopp genom akterspegeln. En gång eldade jag upp rampen till jollen, som gav sig iväg. 

 

Har gjort en loop upp mot skuffen däck, på isolerade avgasslangen så att inte sjö- eller regnvatten kan leta sig in. 

Ev kondens, som jag aldrig sett, antar jag ventileras bort med heta avgaser, som flödar ut. 

 

Frågan är om någon upplevt problem med kondens överhuvudtaget. 

 

Visst, i långa skorstenar till villor, som aldrig värms upp,

p g a bergvärme, fjärrvärme

o s v. 

 

Men ni använder väl värmaren? 

Avgasslangen är ju dessutom bara en stump. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Hybro:

Frågan är om någon upplevt problem med kondens överhuvudtaget. 

Det är en fråga som jag oxå funderar på. Framförallt om hela, (den korta), avgasslangen går inne i båten som jag kommer att ha det. Inga dragningar genom stuvutrymmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-12-30 vid 09:28 skrev Hybro:

En gång eldade jag upp rampen till jollen, som gav sig iväg. 

 

 

 

Tampen antar jag?

Själv smälte jag en fender i somras...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Gaidin:

Tampen antar jag?

Själv smälte jag en fender i somras...

Tur att det var fendern & inte båten brevid? För annars skulle du väl inte behöva använda fendern? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev SkeppOhoy:

Tur att det var fendern & inte båten brevid? För annars skulle du väl inte behöva använda fendern? :)

Finns det plats för en båt bredvid eller utanpå hänger jag ut fendrarna i förebyggande syfte. Om inte annat för att tala om att här finns det plats.

 

När någon väl lagt till startar jag värmaren... 😈 

(Vi har iofs skorsten på däck, men ändå...)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev SkeppOhoy:

Tur att det var fendern & inte båten brevid? För annars skulle du väl inte behöva använda fendern? :)

Båten bredvid var en nyare Princess i 50-fotsklassen så ja, det var tur, inte i min prisklass :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det var en tamp, som strök med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...