Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hysteria

Renovera bord

Rekommendera Poster

Hej

 

mitt bord i börjar se lite slitet ut. Det är solblekt på sina ställen och behöver en allmän upprustning. I de bästa värdar skulle jag vilja olja det så det får en matt och fin yta men det känns varken praktiskt eller smart om man ska tro på vad som skrivs i tidigare trådar angående mögel. 

 

Kan man kanske välja en matt lack istället? 

 

Hur går jag tillväga? Nån sa till mig att det är faner på bordet, kan man inte bara slipa till man kommer ner till själva trät och sen lägga på många nya lager lack? Bordet är original från -02 så det har ju satt sina spår... 

IMG_4208.PNG

IMG_4209.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, hysteria säger:

Hej

 

mitt bord i börjar se lite slitet ut. Det är solblekt på sina ställen och behöver en allmän upprustning. I de bästa värdar skulle jag vilja olja det så det får en matt och fin yta men det känns varken praktiskt eller smart om man ska tro på vad som skrivs i tidigare trådar angående mögel. 

 

Kan man kanske välja en matt lack istället? 

 

Hur går jag tillväga? Nån sa till mig att det är faner på bordet, kan man inte bara slipa till man kommer ner till själva trät och sen lägga på många nya lager lack? Bordet är original från -02 så det har ju satt sina spår... 

IMG_4208.PNG

IMG_4209.PNG

Slipa väldigt försiktigt, bordet är fanerat. Med nästan 100% säkerhet, går du på för hårt så går du snabbt igenom, under finns en skiva inte alls vidare fin. Gjorde det misstaget själv. Slipa och lacka och du får ett bord som håller länge.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på kanterna, inte verkar bordet fanerat?

Börja med att ta bort lacken. Om det inte är tvåkomponent, använd varmluftpistol och skrapa. Sen behövs bara lite lätt slipning. 

Lägg ett antal lager högblank lack, minst 3-4. Avsluta med en halvmatt lack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, bhemac säger:

Titta på kanterna, inte verkar bordet fanerat?

Börja med att ta bort lacken. Om det inte är tvåkomponent, använd varmluftpistol och skrapa. Sen behövs bara lite lätt slipning. 

Lägg ett antal lager högblank lack, minst 3-4. Avsluta med en halvmatt lack.



De trodde jag inte mitt va heller

DSC_0127.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, kossor säger:

De trodde jag inte mitt va heller

Det är ganska typiskt fanerat eftersom man lagt en kantlist.

TS bord ser inte ut att ha kantlist utan kanten verkar fräst.

 

bordd.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, bhemac säger:

Det är ganska typiskt fanerat eftersom man lagt en kantlist.

TS bord ser inte ut att ha kantlist utan kanten verkar fräst.

 

bordd.png

Japp ser det men under kantlisten ser det lite märkligt ut, iaf på min dator, men jag kan ju inte noterat det hela. Även solen kan ha fläckar.....:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, kossor säger:

under kantlisten ser det lite märkligt ut

Ja det ser underligt ut, som om det var förstärkt med plywood. 

Fler bilder!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, bhemac säger:

Ja det ser underligt ut, som om det var förstärkt med plywood. 

Fler bilder!

Därom skola de lärda tvista.......:lol::lol::D Men nåväl jag skulle absolut göra som du skriver slipa lacka i ett antal omgångar, kanske betsa försiktigt innan lack svårt se på bilden, som du säger kanske bättre bild. Men bord är svåra hålla rena olackade.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett enkelt sätt att ta reda på om det är fanerat eller inte är att skruva bort ett gångjärn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte velat lägga mig i tidigare, men jag tycker att det ser "folierat" ut, man kan se någon bild där materialet under folien syns, folien har flagrat.

 

Är det så hjälper ingen slipning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, många bra svar från duktiga människor :) 

 

klart jag kan fixa bilder. Vad vill ni att jag fotar? Jag kan bränna av ett gäng så får vi se om nån duger. Jag är varken bra på att fota eller renovera bord :blink:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, Pentax säger:

jag tycker att det ser "folierat" ut,

Med rundade hörn, kantprofil och infräst namn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, hysteria säger:

Vad vill ni att jag fotar?

Kanterna avslöjar mycket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det frästa bokstäver man ser på undersidan av ena klaffen, eller är det bara en "vattenstämpel" i bilden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, bhemac säger:

Med rundade hörn, kantprofil och infräst namn?

 

Ja det är då det finns pengar att göra, oregelbundna ytor.

Kolla på den "frästa" profilen i bordets kant, ådringen i "träet" följer profilen!

Här skulle vi sett ändträ, eller en list med ådring längs med listen, som på tidigare svars bild.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra jag ger mig!

Så ska bilderna se ut, massivt bord bara att slipa och lacka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är infräst "windy" i bordet. 

 

Så man slipar bara lite med ett fint papper och sen lägger många Lager ny lack? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, hysteria säger:

Så man slipar bara lite

Nej, du ska ha det trärent! Du kan slipa, skrapa eller använda varmluftspistol/skrapa. Den sista metoden är absolut minst arbetskrävande. När bordet är trärent så får du får du fortsätta att slipa för att få bort det som är solblekt. Ev få du betsa men det är lurigt, mycket lätt att det blir ojämt.

Men du har ju hela vintern på dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, då är jag med. 

 

Ja men precis, det kändes som ett lagom vinterprojekt när båtsuget blir för stort :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade 2-komp polyurethanlack på mitt bord.

Började slipa med 100-papper.. gav upp efter 20 min hade jag inte kommit igenom ens på mitten.

Geggade på färgborttagningsmedel.

Lät stå över natten spolade av med kallvattenslangen.. helt trärent. Fick peta bort lite när jag tog bort gångjärnen.

Lät torka.. lätt slipning på några vattenskadade ställen.. 

Nu blev själva lackandet den jobbiga biten.

Blanda lack härdare.. 5min..

Lacka allt en vända.. 5min..

Rengöring av utrustning, avsluta.. 10 min..

Gjorde det typ morron och kväll en vecka.

Lätt slipning med 400 papper före varje lackering.. 2min..

Hade aldrig.. pallat slipa bort all lack.

Då hade de vattenskadade ställena varit det enda trärena och förmodligen blivit annorlunda mot resten.

10ggr av 10.. skulle jag göra likadant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett komplicerat förhållande till härdlack. Det blir starkt och tåligt men en jädra massa jobb om det blir skador. Bord och delar som man enkelt kan ta hem kör jag vanlig lack på. En lätt slipning och ett lager lack under vinter och det blir som nytt. Skador under säsong lagas direkt med lack och snyggas till på vintern.

Ska man få bort solskador måste man få det trärent och man kan ev betsa. Men det är extra svårt med bets om ytan varit härdlackad.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bordsrenoveringen är i full gång. Jag skrapar bort lacken med skrapa och hårfön. Tar en jävla tid och lacken sitter bra på sina ställen... 

 

På vissa ställen är det ganska djupa hack i bordet. Kommer dessa jack framhävas mycket mer när jag lackar bordet eller kommer dom bli liiiiite mindre synliga? Min målsättning är inte att bordet ska se ut som nytt för det har jag inte tålamod för utan jag nöjer mig med en uppfräschning helt enkelt  204F57B7-30AC-4F03-A8BE-700CE45DA379.thumb.jpeg.8a53fa299ed83c534f285493c86dfcd6.jpeg

050C1B7B-F9ED-4CD9-85BD-175844ECA13E.jpeg

FD899CE7-7A0B-4521-B53E-1B2DF6FE5663.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har verkligen en hårfön någon verkan på lacken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jacken kommer att framhävas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir så varmt att man inte kan hålla handen där man blåser i alla fall. :) 

 

okej, jacken är ju rätt djupa så tvekar på att jag ska kunna slipa bort alla. Kan man köpa nån form av spackel typ eller blir det inge bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget spackel! 

Antingen slipar du så jacken inte syns eller så accepterar du att grejerna är gamla och låter jacken synas men har en fin yta. 

Själv skulle jag ju låta jacken synas om det var mycket jobb att slipa ner och bordet riskerar bli tunt. Lägg jobbet på lackningen istället. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra plan, det kör vi på. Jag har slipat med 120 papper, vilka papper bör jag gå på med här näst? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På någon av bilderna ovan ser det ut som om du har lite gammal lack kvar (de gråa ytorna). Dessa måste bort om resultatet ska bli bra.

Sen går du på med finare papper tills du tycker ytan verkar perfekt. Allt handlar om hur fint du tycker det behöver vara.

Utan att vara expert på något sätt är min erfarenhet att man, när lacken kommer på, brukar tycka att man kunde slipat liiite finare innan man började lacka.

 

Jag såg en gång en video (hamnen play) om hur man lackar. Där var killen noga med att man inte skulle lacka mot upphöjningar utan från dem.

Där får du även en del tips om slipning, tex säger han att 240 våtslippapper räcker.

 

När jag lackade mitt teakbord så var ytan redan slät och fin men jag hade gjort några små jack när jag tog bort nåten och dessa syntes tydligt efter lackning. 

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...