Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
red_lobster

Ändrade hummerfiskeregler 2017

Rekommendera Poster

22 minuter sedan, Mackey säger:

De som inte tror att USA landade på månen 1969, som tror att världen styrs av ett hemligt sällskap och som med säkerhet vet att det aldrig spelades något fotbolls-VM i Sverige 1958 ;) är svåra att övertyga.

 

Kan det vara liknande mekanismer som ligger bakom vad olika personer tror, tycker och tänker om fisket?

 

Mackey

Jo, men frågan är vem som är vem. Hur vet du att det inte är du som tror att vi inte har landat på månen? 

 

Så, kan du snälla, utifrån de fakta som finns, räkna ut hur stor andel torsk knubbsälen rent teoretiskt kan ha i magen i Kattegatt utifrån rekryteringen?

Räkna lågt. 10 000 knubbsälar. 3,5 kg per dag. 365 dagar. Rekrytering 6 000 000 1 år torsk. Sälen äter 25 cm torsk i medianen och en 25 cm torsk beräknas väga 100 gram. Räkna med 20% naturlig mortalitet.

 

 

Från ICES:

WKBALT (ICES, 2017a) concluded that unaccounted removals estimated in the model include inflow of recruits from the North Sea cod and their return migration when they become mature, as well as possibly increased natural mortality from seal predation.

 

Så vem som äger foliehatten är nog inte riktigt belagt ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan, Crabmeat säger:

Jo, men frågan är vem som är vem. Hur vet du att det inte är du som tror att vi inte har landat på månen? 

 

Så, kan du snälla, utifrån de fakta som finns, räkna ut hur stor andel torsk knubbsälen rent teoretiskt kan ha i magen i Kattegatt utifrån rekryteringen?

Räkna lågt. 10 000 knubbsälar. 3,5 kg per dag. 365 dagar. Rekrytering 6 000 000 1 år torsk. Sälen äter 25 cm torsk i medianen och en 25 cm torsk beräknas väga 100 gram. Räkna med 20% naturlig mortalitet.

 

 

Från ICES:

WKBALT (ICES, 2017a) concluded that unaccounted removals estimated in the model include inflow of recruits from the North Sea cod and their return migration when they become mature, as well as possibly increased natural mortality from seal predation.

 

Så vem som äger foliehatten är nog inte riktigt belagt ännu.

Hur vet du att det inte är du som tror att vi inte har landat på månen?

Nej, det är jag ju lite osäker på eftersom det är ett antal hemliga sällskap som styr världen och påverkar mina tankar.

 

Ha, tror du jag tror på ICES, de har ju många tusen köpta forskare i sitt nätverk.

 

För övrigt är min folie av någon outgrundlig anledning slut.

 

Klart slut!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Crabmeat säger:

 

De mest kommersiellt gångbara arterna är sill och skarpsill. Här pratar vi kanske 100 000 ton per år. Författaren till den rapporten är Härkönen.

 

 

Ett svinigt uttalande. Jag fiskar inte torsk, jag fiskar krabba makrill och hummer. Jag har själv angett att hummern borde fridlysas i 3 år. Ditt intresse verkar vara att kasta dynga på mig och du har förbrukat mitt förtroende till en fortsatt diskussion. 

Så du blev stött för detnu helt plötsligt? Du kunde ju svara på senaste inlägget istället för ett flera dagar gammalt.

Jag har ingen lust att kasta dynga på nån men jag tycker du är väldigt enkelspårig i dina resonemang och då funderar jag på varför.

Förövrigt är det inte jag som pratar om "misskonfigurerade hjärnor" och "djungelmänniskor".

Jag tycker jag har varit sansad och om du inte vill diskutera mer så fine. Jag tror ändå inte vi kommer nån vart med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mackey säger:

Hur vet du att det inte är du som tror att vi inte har landat på månen?

Nej, det är jag ju lite osäker på eftersom det är ett antal hemliga sällskap som styr världen och påverkar mina tankar.

 

Ha, tror du jag tror på ICES, de har ju många tusen köpta forskare i sitt nätverk.

 

För övrigt är min folie av någon outgrundlig anledning slut.

 

Klart slut!

Mackey

Då kan man säga att du har lika mycket folie som du har kompetens att yttra dig i frågan vad jag förstår.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Another one bites the dust, denna gång var det Gösens tur i Roslagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Crabmeat säger:

Another one bites the dust, denna gång var det Gösens tur i Roslagen.


?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med versal i "Gösen" trodde jag det handlade om en person, eller ett företag. Kanske nån som hade dött under fisket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

37 minuter sedan, BSven säger:


"minskningen beror på flera faktorer. En orsak är det hårda fisketrycket och en annan är ökningen av skarv och säl"

 

Orsaken till att "G"ösen, siklöjan, torsken, gäddan, siken, hummern mm håller på att krascha eller har kraschat är inte överfiske, överfisket är bara ett symtom. Anledningen är dålig förvaltning. Dålig förvaltning ger bland annat överfiske och därmed för hög dödlighet hos fiskar, om dödligheten sedan härrör ifrån säl, skarv, sportfiskare, yrkesfiskare eller svartfiskare spelar mindre roll. En felaktig förvaltning kommer förr eller senare medför att alla nämnda faktorer växer så såpass mycket att de pajar begränsade bestånd.

 

Vi har världens högsta skattetryck och så gott som varje kustbestånd av fisk viker.  Vi har därmed världens sämsta fiskförvaltning och världens högsta skattetryck. Kanske får vi bättre fiskbestånd om vi sänker skattetrycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Frågan är vad de menar med att det är för högt fisketryck? Antalet yrkesfiskare som fiskar gös i norra Roslagen torde vara mycket begränsat så de kan knappast stå för nåt större överfiske. Eller menar SLU Aqua  att det handlar om ett för hårt fritidsfiske? Utan att peka ut vilka och vilket fiske som står för det allt för höga fisketrycket är påståendet om för hårt fiske eller överfiske på gös är påståendet inget annat än ett enkelt och riskfritt sätt för SLU Aqua att slippa reda ut vad som egentligen är problemet. Det är ett oseriöst agerande"

 

http://fiske.zaramis.se/2017/11/09/minskade-gosbestand-i-norra-roslagen/

 

En bra beskrivning på hur världens sämsta förvaltning sker.

1) Förvaltningen bedriver en övervakning av beståndet

2) Förvaltningen noterar en nedgång i beståndet

    (fast Ibland vägrar förvaltningen att medge att beståndet viker, tex hummer)

3) Förvaltningen utelämnar fakta kring nedgången av beståndet och överför skuldfrågan från en mortalitetsinstans till en annan och kräver att en instans skall förändra sitt fiske, medan den instans som är själva orsaken till nedgången, tillåts öka.

4) Nedgången fortsätter, eller i bästa fall hålls på samma nivå för inget för att förändra situationen har gjorts.

5) Förvaltningen börjar nu kräva mer resurser för att undersöka varför beståndet går ner. 

 

Och så här håller gängen på, i bestånd efter bestånd. Och bestånd efter bestånd kraschar.

 

Redigerad av Crabmeat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast nu ökade ju beståndet av gös i Mälaren efter att man infört begränsning på minimimått och maskstorlek så där fungerade ju förvaltningen, rätt analys, rätt åtgärd, önskat resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT så var det ett intressant program om Färöarna på TV igår.

Förutom att man havererat fiskbestånden så pass att sjöfågel, som man traditionellt har haft som basföda, riskerar att försvinna så innehåller såväl val som sjöfågel och även matfisk så mycket kvicksilver att det är direkt olämpligt att äta. Kvicksilvret kommer från koleldning och är alltså ett ökande problem så länge det fortfarande eldas med kol i världen.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan, BSven säger:

Lite OT så var det ett intressant program om Färöarna på TV igår.

Förutom att man havererat fiskbestånden så pass att sjöfågel, som man traditionellt har haft som basföda, riskerar att försvinna så innehåller såväl val som sjöfågel och även matfisk så mycket kvicksilver att det är direkt olämpligt att äta. Kvicksilvret kommer från koleldning och är alltså ett ökande problem så länge det fortfarande eldas med kol i världen.
 

Ja det var intressant. Säkert är överfiske ett problem, men ett problem som nämndes är minskad mängd tobis som följd av minskad mängd plankton.

Googlar man lite nämnd uppvärmning av haven som orsak till nedgång av plankton. Och hur är det med mikroplaster som säkert både tobis och plankton sätter i sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte exakt näringsväven i området men när man fiskar upp rovfisken så brukar någon bytesfisk öka tills planktonet tar slut vilket leder till effekter som att yngel slutar växa innan de blivit så stora att de kan äta sina syskon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, BSven säger:

Nu vet jag inte exakt näringsväven i området men när man fiskar upp rovfisken så brukar någon bytesfisk öka tills planktonet tar slut vilket leder till effekter som att yngel slutar växa innan de blivit så stora att de kan äta sina syskon.

Ok, låter ju som ett rimligt samband.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-11-09 på 10:46, BSven säger:

Fast nu ökade ju beståndet av gös i Mälaren efter att man infört begränsning på minimimått och maskstorlek så där fungerade ju förvaltningen, rätt analys, rätt åtgärd, önskat resultat.

Och hur många sälar finns det i Mälaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan, Crabmeat säger:

Och hur många sälar finns det i Mälaren?

Inga, och därför var det överfisket och inget annat som var problemet men utanför Mälaren så fiskas det helt annorlunda och då måste hela problemet bero på säl eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, BSven säger:

Inga, och därför var det överfisket och inget annat som var problemet men utanför Mälaren så fiskas det helt annorlunda och då måste hela problemet bero på säl eller?

 

Du misstar dig, det var inget överfiske i Mälaren tidigare. Beståndet var OK, dock har de större maskorna gett större fångst då gösen har kunnat växa till sig. Tror det är MSC som står bakom.

 

Vi vänder på det. Vad tror du händer i Roslagen när de ökar maskstorleken? Jag kan svara på det, absolut ingenting. För Roslagen står under normal Svensk fiskförvaltning. Med andra ord, säl, stora trålare och kanske ett helt okontrollerat svartfiske för det är normal förvaltning av Svenska bestånd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Citat

I Mälaren har man lyckats vända trenden med ett krympande gösbestånd. Där har man infört regleringar när det gäller fisket med minimimått och större maskstorlek på fiskenäten.

 

Ja nu börjar vi vara överens. Stora trålare, svartfiske och säl är problem för fiskbestånden. Men i hela tråden så har du konsekvent vägrat att erkänna eller kommentera yrkesfiskets ansvar för den uppkomna situationen. Det är hela tiden säl som är hela problemet.
Små kustfiskare som du har dragit det kortaste strået för den fiskepolitik som drevs under många decennier men det var, och är, fiskeindustrins lobbyister som hela tiden har drivit på och motarbetat regleringar i förvaltningen. Hade inte yrkesfisket med främst trålare förstört samtliga bestånd de fiskat på så hade sälen inte varit ett problem idag, med få undantag likt siklöjan ovan.. Överallt i hela världen så är det begränsning av fisket som leder till förbättringar av fiskbestånd. Begränsningar som alltid motarbetas av fiskindustrin.
Kan du erkänna yrkesfiskets ansvar för att utrota sig självt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, BSven säger:

 

Ja nu börjar vi vara överens. Stora trålare, svartfiske och säl är problem för fiskbestånden. Men i hela tråden så har du konsekvent vägrat att erkänna eller kommentera yrkesfiskets ansvar för den uppkomna situationen. Det är hela tiden säl som är hela problemet.
Små kustfiskare som du har dragit det kortaste strået för den fiskepolitik som drevs under många decennier men det var, och är, fiskeindustrins lobbyister som hela tiden har drivit på och motarbetat regleringar i förvaltningen. Hade inte yrkesfisket med främst trålare förstört samtliga bestånd de fiskat på så hade sälen inte varit ett problem idag, med få undantag likt siklöjan ovan.. Överallt i hela världen så är det begränsning av fisket som leder till förbättringar av fiskbestånd. Begränsningar som alltid motarbetas av fiskindustrin.
Kan du erkänna yrkesfiskets ansvar för att utrota sig självt?

Nej det är du som i din enfald inte ser att jag är objektiv. Du i likhet med många hobbyfiskare är totalt rabiata emot yrkesfisket. Vissa hatar yrkesfisket så mycket att de låter hela fiskbestånd haverera hellre än att ha yrkesfiskare.

 

Orsak och verkan. Svartfiskare sänkte hummerbeståndet.

Knubbsälen sänkte torskbeståndet i Gullmarn.

Sportfiskare havererade fisket i vallgraven Göteborg.

Sportfiskare havererade sikfisket vid tvhuset Göteborg.

Trålfisket dräpte havskatten vid kummelbank osv.

 

Dålig förvaltning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-11-12 på 23:32, Crabmeat säger:

Nej det är du som i din enfald inte ser att jag är objektiv. Du i likhet med många hobbyfiskare är totalt rabiata emot yrkesfisket. Vissa hatar yrkesfisket så mycket att de låter hela fiskbestånd haverera hellre än att ha yrkesfiskare.

 

Orsak och verkan. Svartfiskare sänkte hummerbeståndet.

Knubbsälen sänkte torskbeståndet i Gullmarn.

Sportfiskare havererade fisket i vallgraven Göteborg.

Sportfiskare havererade sikfisket vid tvhuset Göteborg.

Trålfisket dräpte havskatten vid kummelbank osv.

 

Dålig förvaltning.

 

Jag kan inte uttala mig om tv-huset et. Det stämmer säkert, men när det gäller Gullmarn är ditt resonemang helt historielöst. Fiskbestånden där har minskat i alla fall sedan 70-talet. I början av 90-talet skulle jag säga var då bestånden kollapsade.

Det var mycket ovanligt att stöta på säl på den tiden. Säl och skarv har exploderat på först senare tid. (Nu är det möjligen ett problem för ev. återväxt men det finns nog mer problem än så. Kollar man på botten är det bara skit. Alger och slem.)

 

Nej det är trålning och lysfiske som sabbat fjorden. Sen har säkert övergödning och bruket i Munkedal också gjort sitt till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då höstmörkret börjar göra sig gällande, så har ju jag lite extra tid över att försöka fostra mina medmänniskor att hålla sig till verkligheten.

Detta inlägg skall vi beröra en kategori av människor som själva får lida utav dålig förvaltning- Sportfiskarna. Nedan följer ett inlägg kring Gullmarn, skrivet av Sportfiskarnas nuvarande biolog, alltså en utbildad biolog.

Citat

"När jag pratade med xxx berättade han även om hur han under åren sett det fina koljafisket försvinna från Gullmarsfjorden. Enligt xxx sammanföll "koljakraschen" med det faktum att man i slutet av 90-talet började tråla räka ordentligt i Gullmarn. Mycket riktigt återfinns den sista Gullmarsregistrerade storfiskkoljan i Sportfiskarnas Storfiskregistrering 1997, ungeför samtidigt som man enligt xxx började ett intensivt räkfiske. xxx har hört rapporter om hur trålarna det första året fick 1500kg kolja i ett enda tråldrag! Fruktansvärda siffror om detta skulle stämma, och vem som helst förstår vad det skulle innebära för ett bestånd i en isolerad fjord. Faktum är att vårat klubbrekord på kolja i Kungsbacka Sportfiskeklubb är just en ismetad granning på 1886gr tagen vintern -97"

http://teamisola.blogspot.se/2011/03/rockafeber-i-gullmarsfjorden.html

 

Läser man ovanstående, så förstår man att mindre pålästa människor genast kommer attackera yrkesfisket för att koljan försvann. Men vad var det som hände egentligen?


Jo, i verkligheten så rådde trålförbud i Gullmarn från 1990 till mitten av 1999.

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/SiteCollectionDocuments/Sv/publikationer/2011/2011-02.pdf

 

Mycket riktigt så kraschade koljan 1997

 

gull.thumb.jpg.c6633a58f4a15d88a2ad9307c0c14895.jpg


Men vad var det som hände egentligen 1996 och 1997? Det vi vet var att stora mängder av ispimplare gick ut på isen på denna tiden och en slakt utan dess like skedde. Samtidigt gick knubbsäls beståndet upp i taket.  Så för att svara på Redsox inlägg att det skulle vara på 70 och början på 90talet som fiskbestånden försvann pga trålning eller lysfiske, så låter det som han lyssnat på sportfiskarnas biolog,

 

Dålig förvaltning, igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-11-22 på 20:14, Crabmeat säger:

Då höstmörkret börjar göra sig gällande, så har ju jag lite extra tid över att försöka fostra mina medmänniskor att hålla sig till verkligheten.

Detta inlägg skall vi beröra en kategori av människor som själva får lida utav dålig förvaltning- Sportfiskarna. Nedan följer ett inlägg kring Gullmarn, skrivet av Sportfiskarnas nuvarande biolog, alltså en utbildad biolog.

http://teamisola.blogspot.se/2011/03/rockafeber-i-gullmarsfjorden.html

 

Läser man ovanstående, så förstår man att mindre pålästa människor genast kommer attackera yrkesfisket för att koljan försvann. Men vad var det som hände egentligen?


Jo, i verkligheten så rådde trålförbud i Gullmarn från 1990 till mitten av 1999.

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/SiteCollectionDocuments/Sv/publikationer/2011/2011-02.pdf

 

Mycket riktigt så kraschade koljan 1997

 

gull.thumb.jpg.c6633a58f4a15d88a2ad9307c0c14895.jpg


Men vad var det som hände egentligen 1996 och 1997? Det vi vet var att stora mängder av ispimplare gick ut på isen på denna tiden och en slakt utan dess like skedde. Samtidigt gick knubbsäls beståndet upp i taket.  Så för att svara på Redsox inlägg att det skulle vara på 70 och början på 90talet som fiskbestånden försvann pga trålning eller lysfiske, så låter det som han lyssnat på sportfiskarnas biolog,

 

Dålig förvaltning, igen. 

Du är rolig du. Du kom väl egentligen inte med nåt nytt som motsatte sig mitt resonemang? Förutom grafen från turbåten måhända. Men den säger ju egentligen inget om den totala mängden fisk i fjorden. Stimfisk håller ihop och stora koncentrationer kan finnas på ett begränsat område. Jag är uppväxt i området och har även vittnesmål från äldre generationer och vet hur utvecklingen har varit. 

Jag håller dock med dig om att det är förvaltningen som har varit och är problemet.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar att det verkar smart att skylla på trålfisket när det inte ens trålfiskades under den tiden koljan försvann? Episkt.

 

Kolja är som du berättar en stimfisk och den är under leken ganska säkert koncentrerad till ett område. Just den vintern när koljan försvann, var det en väldigt bra isvinter. Så när det dyker upp hundratals ispimplare tar det inte lång tid att hitta var stimmet är. Andra fiskare ser att de vid stimmet får massor av fisk och skyndar till. Därefter slaktats koljan, mitt under leken. Dag efter dag. Och ryktet sprider sig. "det är bra fiske i Gullmarn" och fler kommer dit. En folkfest. Och vem vill vara party pooper och berätta för festprissarna att det inte är en sådan lyckad fest? Så när spriten tagit slut så var det inte festprissarna som drack upp den, det var grannen intill. 

 

Dålig förvaltning. Världens sämsta skulle jag vilja påstå.

 

 

Redigerad av Crabmeat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Crabmeat säger:

Du menar att det verkar smart att skylla på trålfisket när det inte ens trålfiskades under den tiden koljan försvann? Episkt.

 

Kolja är som du berättar en stimfisk och den är under leken ganska säkert koncentrerad till ett område. Just den vintern när koljan försvann, var det en väldigt bra isvinter. Så när det dyker upp hundratals ispimplare tar det inte lång tid att hitta var stimmet är. Andra fiskare ser att de vid stimmet får massor av fisk och skyndar till. Därefter slaktats koljan, mitt under leken. Dag efter dag. Och ryktet sprider sig. "det är bra fiske i Gullmarn" och fler kommer dit. En folkfest. Och vem vill vara party pooper och berätta för festprissarna att det inte är en sådan lyckad fest? Så när spriten tagit slut så var det inte festprissarna som drack upp den, det var grannen intill. 

 

Dålig förvaltning. Världens sämsta skulle jag vilja påstå.

 

 

 Det låter på dig som om det var en enskild händelse vintern 97 som tog död på koljan. Det är allmänt känt att när fiskbestånd kollapsar samlas dom ofta i högkoncentration på ett litet begränsat område. Och visst jag håller såklart med dig att det då är helt hål i huvudet att tillåta fortsatt fiske. Nu har man ju satt stopp men det är ju lite väl sent kan man tycka... Dålig förvaltning som du ofta påpekar.

MEN som vanligt glömmer du historien. Fisket har gradvis blivit sämre i Gullmarn sedan 70-talet (eller kanske t.om. 60-talet ) tills början av 90-talet när fisken var slut.(  Observera att jag inte räknar 97 som början av 90-talet. 97 är snarare slutet...)

Och detta skedde under ett omfattande trål- och lysfiske.

 

Jag har väldigt svårt att föreställa mig att grundproblemet varit sport- och husbehovsfiske. Troligen har detta fiske snarare minskat i takt med landsbygdens avfolkning. Och se till exempel på Öresundsregionen som ju faktiskt har ett omfattande fritidsfiske (samt nätfiske). Där finns ju faktiskt fisken kvar. Det enda som skiljer är att man inte har trålat där.

 

Jag "anklagade" dig tidigare för att argumentera i eget intresse vilket du verkade bli stött över. Men pga ditt envetna sätt att inte bemöta argument, utan hela tiden dra fram lösa händelser och koppla detta till antingen säl eller sportfiske kan jag tyvärr inte låta bli att spekulera över din agenda. Om du nu inte har nåt egenintresse i detta alls varför är du då i det närmaste rabiat i ditt försvar av yrkesfisket?

(Notera dock att jag faktiskt inte beskyller yrkesfiskarna för dagens situation. Det är upp till politiken och myndigheter att sätta lämpliga ramverk och det har dom verkligen inte lyckats med. Dålig förvaltning som sagt.)

 

 

Redigerad av red_lobster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...