Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mtrqa

Storsjön

Rekommendera Poster

Hej!

Säsongen är inte slut, men jag börjar ändå redan nu snegla på nästa sommar. Hur är det att segla i Storsjön? Eniro på sjön täcker inte denna sjö och inte heller gästhamnsguiden har med några hamnar. Ska senare i veckan kila in på turistbyrån i Ösd, men ställer frågan här; Vilka ställen är bra? Vad ska jag inte missa? Hur långt är det seglingsbart (har fällmast och klarar 3m broar)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skamligt nog har han inte det. Bodde i Östersund i ett par år men det sammanföll med småbarn och en allmänt trasslig period så någon segling blev det inte.

 

Har inte många tips att komma med annat än Andersön som är väldigt fin. Skön är vacker och nog är det lite exotisk att segla med fjällen i sikte.

 

Hoppas någon kan bidra med något  mer konkret.

 

N.N

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Garmins sjökortpaket så finns det elektroniska sjökort över Storsjön. En snabb titt så finns det utprickning, "bryggor" (gästbryggor?), gästhamnar mm inlagda på kortet.

 

För ett par-tre år sedan så var det någon båttidning (minns inte vilken) som hade ett rätt omfattande reportage om båtlivet på Storsjön.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjön är ju stor och har många djupa vikar, går väl att göra många dagsturer / övernattningsturer åt alla håll.  Väster om Andersön finns "Utöarna", en av dem är lite kul med en mini-sjö omgiven av stränder , lite som en krater.   Har aldrig seglat på Storsjön men när jag var liten puttrade familjen runt där med en Albin 25a på somrarna, och senare blev det ett antal kajakturer.  På flaket är det en rätt stor yta, kan bli hyfsat stora och branta vågor där.  Vattnet ska vara rent nog att dricka i stort sett överallt. Fjällnära, kall sjö, förutom grunda vikar är den inte direkt badvänlig..   Gångbron mellan Badhusparken & Frösön blockerar segling, men om du kan fälla masten till 3 meter är det nog lugnt. (Kanske, den kan vara lite lägre än så ,minns inte säkert)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-09-11 på 15:36, mtrqa säger:

Hej!

Säsongen är inte slut, men jag börjar ändå redan nu snegla på nästa sommar. Hur är det att segla i Storsjön? Eniro på sjön täcker inte denna sjö och inte heller gästhamnsguiden har med några hamnar. Ska senare i veckan kila in på turistbyrån i Ösd, men ställer frågan här; Vilka ställen är bra? Vad ska jag inte missa? Hur långt är det seglingsbart (har fällmast och klarar 3m broar)?

Segla på Storsjön är kallt! ;-) Eller som en av juniorerna sa med skallrande tänder en höstträning när det började snöa: "Vad har jag gjort för ont i ett tidigare liv för att mina föräldrar fick mig att börja med det här?!"

Det är generellt sett inte seglingsbart förrän framåt midsommar eftersom det tappas ur så mycket vatten under vintern. 
Du kommer komma till i stort sett alla hörn tror jag. Hamn finns (tror jag) i Svenstavik, Östersund på Verkön, Norderön, Hallen, Ytterån, Trångsviken, Frösön(x flera), mitt emot Färjestaden, Dvärsätt och Ås.
Jag har dock ingen aning om hur det är med gästplatser.
Det är ganska långa sträckor raka stränder och blåser det kan det nog vara halvknepigt att hitta skyddade naturhamnar på en del ställen.
Den lilla viken vid Mjäla norr om Rödön är jättefin och du borde komma in där om du inte sticker för djupt tror jag.

Det finns ett specialsjökort för sjön, har sett det på väggen hos StoSS (Storsjöns SS) i Östersund.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...