Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tumlehed

Byta ut Volvo Penta AQ151 mot mekaniskt insprut?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en Flipper 700 med en gammal AQ151 och har haft stora problem att få motorn att gå i sommar. Svårstartad eller startar inte alls men går fint när den väl blivit varm. Nu har jag fått ett erbjudande från en båtmekaniker att byta ut motorn till en med mekaniskt insprut; antar att det är en B230e och att sedan flytta över delar från min nuvarande motor (limpa; brytarlöst tändsystem, sötvattenskylning etc). Är det ngn som vet ngt om dessa motorer med mekaniskt insprut ? Är det ngt att rekommendera i en båt ? Eller är det bättre att renovera förgasarna (2 Solex). Finns det fler alternativ ? Nya förgasare ?

 

Tacksam för alla tankar kring detta :-) / Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!
Verkar drastiskt att byta ut hela motorn bara för detta med startproblemen, den går ju helt okej varm!?


Låter som nåt enkelt fel om du ursäktar?
Att hitta felet kan nog vara knepigt men men.
Beskriv gärna vilka felsökningsåtgärder som redan testats. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mek. inspr eller som det heter K-jet är inget för båtmontage.

Aq151 är en bra motor på 2,5 liter, dvs en strokad B23. Så kasta inte ut den om den är i bra skick för övrigt. Det enda felet är förgasararrangemanget då solexarna inte har någon choke. Vilket gör att motorn går som skit innan den är varm. Det går att få till skapligt med solexarna men då måste både förgasarna vara synkade och tomgångskruvarna vara 100% rätt. Även tändningen måste vara 100% optimerad.

Skulle nog också rekommendera förgasarbyte till Weber, är ju en klart mindre operation som du gör själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... nånting fel med accelerations-pumpningen?
Har efter litet googling förstått att dessa Solexförgasare kräver en särskild startrutin där man i brist på choke istället flödar in en extra dos bensin? (Alltså så att inför kallstarter bör man pressa fram gasreglaget till maxläget ett kort ögonblick vilket då normalt skall ge en extra pumpdos bensin, se filmsnutten HÄR.)

TS Tumlehed är nog välbekant med denna rutin sedan tidigare år? Förmodar även att detta är välkänd rutin bland er AQ151-ägare, dessutom noga beskrivet i bruksanvisningen?

Men... måhända har nåt hänt med gasreglagets förmåga att mekaniskt pumpdosera jämfört med tidigare år?? Bara en fundering.


Ps. Börjar faktiskt så smått att gilla Solex gamla kallstartsmetod, "pump-skvättande" istället för chokens extrasug via munstyckena är nog inte helt fel!? (Kräver rimligen mer påpasslig aktivitet ifrån kunnig båtförare jämfört med traditionell choke* under tiden som motorn långsamt värms, men men?)


*) Choke=att kväva. Stryps luftinsuget så ökar tryckskillnaden/suget genom bensin-munstyckena med påföljd att mer bränsle "förgasas", med andra ord fetare bränsle-gas.
Extrafet bränsle-gas är nödvändig vid kallstarter eftersom en `förgasare´ knappast gör skäl för namnet. Blir bara en finfördelad sprej typ blomspruta, alltså inte en riktig gas utan snarare en aerosol med små vätskedroppar.
(Den slutliga förgasningen sker sedan av värmen hos en varm motor då insugsgasen passerar det avgasupphettade grenröret, detta med förgasning av små aerosoldroppar är energikrävande och är såvitt jag begriper grundorsaken till att kallstarts-anordningar alls behövs.) 

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog börja med att försöka fixa till de existerande förgasarna och kanske uppdatera till ett elektroniskt tändsystem om det inte redan finns på din motor, det är MYCKET billigare än att börja anpassa en motor med mekanisk insprutning. En tvåports Weber är inte dumt det heller men den kostar ju en hel del den med. Att förgasarna skulle vara utnötta är knappast troligt, få av oss hinner köra så mycket båt att det skulle ske. Troligen är de bara skitiga och har dåliga membran i accpumparna då får man ju inte frampumpat bensin för starten.

 

De där Solexförgasarna är ett modellexempel på enkel konstruktion när det gäller förgasare. En packningssats innehåller förutom packningarna också nya accpumpsmembran, flottörventiler och tomgångsnålar. Att skruva loss förgasarna och rengöra dem är ett lagom jobb för en lördag. Att göra det när de sitter på motorn i båten är inte så lyckat, att jobba på ett arbetsbord är mycket bättre. Hygien är en hederssak :-) Om man inte har tillgång till en ultraljudstvätt så går det bra med förgasarrengöringssprej och lite tryckluft, eller helst alla tre...

 

Själv googlade jag fram en manual på hur man renoverar och grundinställer förgasarna och det var också enkelt även om det kräver lite noggrannhet. Mitt tips är att grundinställa spjälläge och tomgångsskruvar på arbetsbänken. Sedan skruvar man fast förgasarna på motorn och synkroniserar gasreglagen på plats. Det går lättare om man inte skruvar dit locket på förgasarna förrän man har justerat synkroniseringen. Då kommer man åt mycket bättre. På bilden går jag emot min egen rekommendation och har inte täckt över de öppna förgasarna, jag hade ett YOLO-moment där... Mitt tips för hjälpmedel vid synkroniseringen är blompinnar fastklämda på krokodilklämmor som sätts fast på spjällgafflarna. Med dem på plats ser man genast om någondera spjället reagerar före det andra.

Här hittar du en manual för renovering och grundinställning.

 

blompins.JPG.7f1aaefcbe630a84344fc637b990b08c.JPG

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man få till det mekaniska sprutet så är det nog inte så dumt.

Här finns en som har lyckats med K-jet på AQ145e som han kallar dom :) http://ockelbo.plars.org/

Det jag funderar över är hur du ska kompensera med mer bränsle då det skiljer en del i specen från en B23E och en AQ151. det sista man vill är att motorn ska gå för magert vilket kan resultera i totalhaveri.

Weber 36/36 är ju populärt att byta till tror dok att en förgasaren blir i minsta laget till en 2,5L motor. skulle isf satsa på en weber 38/38 istället. Annars om du vill ha riktigt bra mos i motorn så satsa på ett par Fajs 45:or (Weber kopior) kanske inte det bästa för bränsle ekonomin men 36mm per cylinder kommer du märka stoooor skillnad på kraft i hela registret.

Prata med Jimmie på Timos motor så får du bra råd ang förgasare till din motor.

Annars är nog den bästa kompromissens mellan bränsle ekonomi och kraft Solex 44orna som sitter på motorn men dom flesta som har såna har också problem med kallstart egenskaperna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missuppfattade din fråga lite, trodde du skulle montera K-jet sprutet på Aq151an men du skulle ju byta till en B230e då får du rätt bränsle/luftblandning och så.

Vet att det finns några som försökt med LH 2.2 och 2.4 sprut på båtmotorer men dom är ju inte mekaniska. Dom som lyckats berättar om perfekt tomgång mer kraft och lägre bränsleförbrukning och bra kallstarts egenskaper....

Tycker att det låter som ett nedköp att byta bort Aq151an mot en B230e med tanke på att du har längre slaglängd vilket ger mer vridmoment som du nog kan behöva för att få upp en Flipper 700 med full semesterpackning i planing?

 

Har funderat en hel del kring både insprutning och förgasare till Volvos rödblockare men valt en annan väg,  jag kommer byta ut min AQ130c mot en Mercedes 2,4L Turbo diesel ;-) Om det är någon som tycker att det kan vara intressant så kan ni följa det på: https://dieselsnigeln.blogspot.se/

 

Redigerad av Mr_Merlin
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör ett försök med att fixa de förgasare du har, det är mitt förslag. En servicesats kostar inte mycket.

Några hundralappar jämfört med vad det skulle kosta att byta motor hos en mek... Burr! Enkelt val.

 

Jag har själv kört ett par säsonger med Solexförgasare, och tyckte de fungerade helbra.

Starten var som på en gammal bil: Pumpa på gasen två-tre gånger, starta och vid kall väderlek pumpa ett par halva gånger till då motorn gått igång.

En gammal bil med förgasare startade inte heller utan att man hade på litet gas, och kanske pumpade ett par gånger på gasen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare satt med precis samma problem som du, en flipper 700 med aq151, 

lade ner pengar på servicesats visst gick de bättre men inte så bra som jag ville.

 

Här är vad jag gjorde så känns det nästan som en ny motor. 

 

1. weber 38/38 dges  (elektroniks choke)

2. 123 ignition elektronisk fördelare med förprogrammerad tändkurva du kan även koppla vakuumet ifrån förgasaren till fördelaren. 

 

kostar ett par tusenlappar men värt varenda krona. 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...