Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Svårstartad utombordare kall, plus varvtalssänkning

Rekommendera Poster

Vi skaffade en ny (för oss) utombordare till segelbåten under sommaren. Den andra var lite för klen i vissa situationer, främst pga propellern.

Motorn är en 6 hk, 2-takt, 2-cylindrig Mercury från mitten av 00-talet.

När motorn är kall, vilket i det här fallet betyder att den inte använts på 2-3 timmar, så krävs det 6-10 drag för att den ska starta. Varm startar den på ett drag. Det är också en markant skillnad i motstånd i dragsnöret mellan kallt och varmt startförsök.

Startförfarandet:
Slangen är kopplad och blåsan är pumpad. Drar ut choke-knoppen. Börjar sen dra i startsnöret. Efter 4-5 drag börjar den hosta och försöka tända. Efter ytterligare ett par drag brukar den gå igång och snabbt komma upp till normal tomgång. Då trycker jag in choken igen. Men som sagt krävs typiskt sett runt åtta drag.

När den sen är igång och det är dags att tuffa iväg lägger man i växeln, och precis efter det börjar varvtalet sjunka betydligt så att det nästan är som om motorn ska dö, för att sekunden efter varva upp igen och gasa på duktigt. Därefter funkar allt bra, även vid övergång från tomgång till växel. Det blir bara så första gången växeln läggs i efter en kallstart.

När motorn är varm startar den på ett halvt drag, nästan utan motstånd i startsnöret, och går rent på tomgång direkt. Det blir inte heller den där varvtalsdippen efter första växeliläggningen som efter kallstart.

När motorn väl har startat och körts några sekunder uppför den sig helt perfekt i alla lägen, oavsett om den kallstartades eller varmstartades. Och den har alltid gått att starta kall, även om det ju tar många drag.

Jag har testat med choken utdragen (aktiv) och med den intryckt (inaktiv), men märker ingen skillnad alls. Använder den mer för att det bör vara rätt.

Vår förra utombordare, en 4.5 hk Johnson från tidigt 80-tal, startade alltid på första draget, mycket lätt, kall som varm. Otroligt pålitlig och lätthanterad i det avseendet.

Är det "normalt" att vissa motorer uppför sig så här, eller är det nåt uppenbart vi kan åtgärda?

Jag funderar på om det påverkar hur motorn stängs av. Jag stänger alltid av den genom att trycka på stoppknappen i handtaget. Gissar att den bryter tändkretsen eller nåt. Jag har funderat på om det är bättre att ta loss bränsleslangen och låta motorn gå tom. Å andra sidan bör det leda till att ännu fler startdrag krävs för att pumpa fram bränsle genom motorn först. Och den startar ju fint varm, som sagt.

Vad tror ni, gott folk?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat om choke-knappen verkligen påverkar chokespjället i förgasaren?

Den skall stänga spjället  helt.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Rascal säger:

Har du kollat om choke-knappen verkligen påverkar chokespjället i förgasaren?

Den skall stänga spjället  helt.

/Claes


Inte säker på att det är en choke, egentligen. Kan lika gärna vara en primer. Manualen är, trots att den väger in på dryga kilot, extremt dålig och informationsgles, och jag har inte lyckats hitta några tekniska dokument eller liknande på nätet heller. Väldigt märkligt att det inte finns en gnutta info om en bara drygt tio år gammal motor.

Men nej, jag har inte kollat inne i motorn än. Eftersom det där mystiska varvtalstappet inledningsvis är 100 % korrelerat med kallstart och många drag, har jag tänkt att det har ursprung i samma problem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, raol säger:


Inte säker på att det är en choke, egentligen. Kan lika gärna vara en primer. Manualen är, trots att den väger in på dryga kilot, extremt dålig och informationsgles, och jag har inte lyckats hitta några tekniska dokument eller liknande på nätet heller. Väldigt märkligt att det inte finns en gnutta info om en bara drygt tio år gammal motor.

Men nej, jag har inte kollat inne i motorn än. Eftersom det där mystiska varvtalstappet inledningsvis är 100 % korrelerat med kallstart och många drag, har jag tänkt att det har ursprung i samma problem.

 

Lyft på kåpan och kolla om det går slangar eller stag/vajer från chokeknappen. Om det är slangar är det primer annars chokespjäll. Kolla att spjället rör sig som det ska.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, ska kika på det då. Ska förmodligen dit kommande helg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan, raol säger:

Japp, ska kika på det då. Ska förmodligen dit kommande helg.

Återkom med resultat.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en video som visar en till synes identisk motor, även om den är från mitten av 90-talet (troligtvis är den en tidig årsmodell och vår en sen årsmodell av samma serie). Filmuppladdaren beskriver samma symtom, så kanske är det en smutsig förgasare, helt enkelt.
 



Eftersom säsongen snart är slut, bara kanske 3-5 båthelger kvar, beroende på väder, och den uppför sig bra när den väl passerat "kalla fasen", så väntar jag till att jag tar iland motorn. Sen går jag igenom förgasaren och rengör ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var uppe vid båten i lördags, och tog äntligen itu med motorn, och då främst förgasaren.

Jag började med att plocka av allt, och tog även ut blocket med bleckventilerna. De såg bra ut och funkade perfekt. Slöt tätt. Inga läckor där.

Förgasaren var i det närmaste kliniskt ren. Inte tillstymmelse till smuts eller beläggning. Sprutade ändå igenom rikligt med rengöringssprej i alla hål och på alla ytor. Tog ur munstycken och allt annat löst.

Det dröjde inte så länge innan jag hittade den sannolika orsaken till att den var så svårstartad (när jag skulle starta den på land vid vinterkonserveringen krävdes nog 30-35 drag!), för den lilla blåa "knappen" till primerpumpen satt stenhårt fast. Gick inte att trycka ner. När jag öppnade det hela hade nåt vitt, kanske oxid, klistrat fast plastdelen (den blå knappens förlängning ner i pumpen) så att den inte kunde röra sig fritt i sin kanal. Tyvärr var det mer än så. Membranet i pumpen var helt slut. Stelt och sprött som smörgåskex nästan. När jag försökte få böj i membranet krasade det och förmodligen sprack det lite. Jag monterade hur som helst ihop förgasaren igen, och fäste armen som ska trycka ner primerpumpen. Testade rörelsen, men den hade inte kraft nog att rubba pumpknappen. Jag tryckte med handkraft och då åkte knappen ner. Och stannade nere... Med ett krasande ljud på vägen.

Jag var naiv nog att tro att det skulle gå att köpa det där membranet - stort som ett frimärke - löst, men se det gick inte. Nu är ett packningskit för hela förgasaren, för 503 kr plus frakt, på väg till mig. Fast med tanke på att motorn i övrigt är i fint skick känns det helt ok att kosta på den nya packningar och membran.

När det nya membranet är på plats och allt annat är ihopskruvat räknar jag med att motorn ska vara lätt att starta igen. Det arbetet bör bli av inom 1-2 veckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite sent nu men jag har upplevt att Membranen kan bli bra igen av att bada i bensin... så skrota dem inte bara för att det är hårda från början. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske, men just detta sprack... :)
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du fått ordning på motorn.

Var hos tandläkarn i Hunnebo för en stundsen. På vägen hem åkte jag vägen om hamnen och hollade på din båt. Du kar ju en mycket bra plast. Helt isfritt nu - bara att ge sig ut och segla.
Fast det kunde förståss varit 15 - 20 grader varmare. thumbnail_20180313_140435_resized.jpg.d37989cb47d96140709353e927e4d656.jpg;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag väntar på kitet med packningar. Om det kommer under den här veckan är planen att åka upp över helgen och slutföra förgasarjobbet. Sen är motorn klar för "sjösättning".

Den nya focken hoppas jag kommer senast påskveckan, så det kanske blir en premiärtur under påskhelgen om det är hyfsat väder. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt otroligt egentligen. 503 spänn för några papperspackningar och några gummimembran, en skruv och en fjäder. Kan knappast handla om mer än några tior i tillverkningskostnad. :wacko:


29216709_10214001967496345_9082106606824456192_o.thumb.jpg.ca8d777e88837c5465525ec578c56dea.jpg
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

150 kr hade varit hyfsat rimligt. Transport, lagerhållning och marginal på många tiotals procent ryms högst sannolikt inom det. Men jag behöver ju sakerna och hittade bara en enda säljare i Sverige. Så det sura äpplet är redan tuggat och utsketet!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan, raol säger:

Helt otroligt egentligen. 503 spänn för några papperspackningar och några gummimembran, en skruv och en fjäder. Kan knappast handla om mer än några tior i tillverkningskostnad. :wacko:

 

Varför tillverkade du dem inte själv då?

 

Det finns en gammal historia om bilägaren som fick en skruv monterad i sin bil till det facila priset av 1.000:- .  Bilägaren ville ha specifikation på jobbet. Specen angav "skruv 1:-" , veta var skruven ska sitta "999:-".....

 

En liten solskenshistoria (också den från annu dazumal): Jag besökte en KG Knutsson-butik för att köpa en gummipackning till min logg (skydd till knappen för att nollställa trippräkneverket på sumlog). Det var på den tiden när instrumenten var mekaniska och analoga och det gick att reparera dem. När expediten hämtat en liten påse från lagret så sa han "den kostar inget, det är dyrare att ta betalt för den". Men så kunde de självklart inte göra med alla reservdelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom gick den ju att sälja för 503:-  Nästa gång kostar den nog 603:-  osv bara för att kolla var smärtgränsen går. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ju köpt dem. Men jag tar mig rätten att uttrycka att påsen med delar är grovt överprissatt. Hade det inte varit fråga om det där pumpmembranet, utan resten av packningarna och membranen, ja då hade jag nog faktiskt köpt ark och skurit ut med de gamla som mall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan, raol säger:

Nu har jag ju köpt dem. Men jag tar mig rätten att uttrycka att påsen med delar är grovt överprissatt. Hade det inte varit fråga om det där pumpmembranet, utan resten av packningarna och membranen, ja då hade jag nog faktiskt köpt ark och skurit ut med de gamla som mall.

 

När du köpte dem så ingick du ju ett avtal med leverantören där du var överens om priset...

 

Det finns även olika gummiprodukter att köpa i stora ark för att tillverka egna pumpmembran. Det gäller "bara" att ha kunskap om vilken gummikvalitet det ska vara, om den ska vara armerad och i så fall med vilken typ av armering, vilken tjocklek det ska vara för störningsfri funktion på pumpen,mm mm.

 

Jag förstår fortfarande inte varför du köpte reparationssatsen istället för att tillverka själv, du verkar ju ha kunskapen för att klara det.

 

PS: Ett tips, man skär inte ut packningar med de gamla som mall. Man knackar ut dem med en penhammare mot platsen där de ska sitta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har all rätt i världen att tycka att en vara är för dyr och klaga på det, oavsett om jag har köpt den eller inte. Jag köper t ex ett 30-dagarskort hos Västtrafik varje månad, som jag också anser är på tok för dyrt, men jag har inget realistiskt alternativ.

Jag sa inte att jag kan tillverka membranet själv, men jag kan absolut bedöma att tillverkningskostnaden är försumbar i förhållande till vad kitet kostar.

Redigerad av stavhammar
Tagit bort onödiga kommentarer ovan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2018-03-15 vid 00:59 skrev raol:

Jag har all rätt i världen att tycka att en vara är för dyr och klaga på det, oavsett om jag har köpt den eller inte. Jag köper t ex ett 30-dagarskort hos Västtrafik varje månad, som jag också anser är på tok för dyrt, men jag har inget realistiskt alternativ.

Jag sa inte att jag kan tillverka membranet själv, men jag kan absolut bedöma att tillverkningskostnaden är försumbar i förhållande till vad kitet kostar.

 

Du får gnälla hur mycket du vill på prissättningen. Jag har en annan uppfattning om villkoren för försäljning. År det inte OK för dig att ha olika uppfattningar?

 

Om/att du inte förstår att en varas pris inte bara bara innefattar tillverkningskostnad utan till stor del består av utveckling, hantering, förpackning, transporter, lagerhållning, försäljning mm så är du nog inte rätt person att prissätta varor i ett företag som behöver få sina kostnader täckta för att överleva. När företaget inte överlever så finns det heller inga reservdelar att köpa för att kunna reparera och vidmakthålla driften av en pryl. Då blir det en dryg kostnad för att nyanskaffa.

Redigerad av stavhammar
Tagit bort onödiga kommentarer ovan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en bra ide att masstillverka såna då. Å vräka ut billigt. Sälj för 50 spänn. Det måste ju vara lockande även för dom som inte behöver byta, tillverkar du 10000 satser kanske du kan göra det "för några tior" låt säga 25kr/sats.

Sen tillkommer ju lite marknadsföring åå sen ska dom ju iväg också..

Då blir ju brutto-plus hela 250000kr.

Eller låt säga du skulle sälja dom för halva priset.. så blir bruttomarg nästan 5 miljoner.. Sen gäller det ju "bara" att hitta 10000 köpare innan satserna blir för gamla.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2018-03-15 vid 01:28 skrev Lintott:

Du får gnälla hur mycket du vill på prissättningen. Jag har en annan uppfattning om villkoren för försäljning. År det inte OK för dig att ha olika uppfattningar?

 

Om/att du inte förstår att en varas pris inte bara bara innefattar tillverkningskostnad utan till stor del består av utveckling, hantering, förpackning, transporter, lagerhållning, försäljning mm så är du nog inte rätt person att prissätta varor i ett företag som behöver få sina kostnader täckta för att överleva. När företaget inte överlever så finns det heller inga reservdelar att köpa för att kunna reparera och vidmakthålla driften av en pryl. Då blir det en dryg kostnad för att nyanskaffa.


Visst, du får naturligtvis ha en annan åsikt.

Men du kan väl ändå hålla med mig om att om samma företag tar en dryg hundring för en impeller som är ungefär lika stor, då kan vi anta att även det priset rymmer motsvarande kostnader för transport, förpackning, lagerhållning, marknadsföring, hantering, m m, eller hur? Dvs, nånstans mellan fabriken och mig som kund försvinner flera hundra extra för just det här kitet. Jag säger inte att det sker hos företaget jag handlade av, utan det kan lika gärna vara i nåt mellanled.

Redigerad av stavhammar
Tagit bort onödiga kommentarer ovan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Rätt pris eller inte, men varje artikelnummer som ska hanteras av en tillverkare är dyrare än vad man anar. Allting i hanteringen kostar pengar och är man dessutom en seriös aktör, så måste man ta höjd för kommande garantier och i viss mån goodwill.

 

Om man som tillverkare har 100 stycken olika reservdelskit, så kanske det i snitt är 10 av dessa som säljs återkommande. Och då måste varje kit "ta hem" sin peng till kassan.

Som konsument är 20% av priset som man betalar moms som aldrig kommer handlaren/tillverkaren tillgodo.

Och i slutändan är det ingen som vill arbeta gratis eller hur?

Redigerad av least

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bilmek jag kände berättade att varje vår kom folk med sina gräsklippare som inte startade. Han bytte till ny fräsch bensin. Startade direkt. Enda orsaken.
I ditt fall var det ju (dessutom?) något annat men du kan ju byta ut ev. gammal bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Påminner om att vara vänliga i tonen mot varandra på forumet.

 

Trevlig varm sommardag till er!

 

Gooo SWEDEN 🇸🇪

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...