Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
sorken88

Hur tjocka rutor av polykarbonat bör man ha

Rekommendera Poster

Har en Bianca 27 vars rutor är fästa med gummilist. Jag bytte listen för några år sedan och har aldrig lyckats få det tätt, trots injektioner av ms polymer. Nu har jag bestämt mig för att satsa på utanpåliggande rutor av polykarbonat, (Lexan, Makrolon m m). Hur tjocka tycker ni att rutorna skall vara, glasmästaren säger att fyra millimeter räcker, medans en god vän menar att det skall vara tio millimeter. Glasfibern i väggen är ca 5 millimeter, och håller det för havssjö, så borde 4 millimeter polykarbonat hålla för havssjö, eller skall man satsa på en kompromiss sex millimeter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glasfiberarmerad plast lär vara betydligt styvare och starkare än lika tjock polykarbonat, så det ska du nog inte jämföra alls.

På vår segelbåt är rutorna (utanpåliggande) ungefär 10 mm tjocka. Ganska säker på att de är av akryl, inte polykarbonat, men skillnaden är inte så stor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är klurigt, jag tror inte att glasfiber står emot slag av en stor hammare eller slägga, som polykarbonat gör, man hör ju talas om att lexan är superstarkt. Akryl eller plexiglas är reptåligare och har bättre UV egenskaper jag lärt mig, men är skörare och spricker lättare jämfört med polykarbonat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det flyter inte runt så många släggor på havets yta. Kraften från en brytande våg kan inte jämföras på en punktbelastning som från en slägga.

Jag hade valt akryl vid nyinstallation i dag. Hellre då överdimensionera lite. Tyvärr är det väldigt dyrt för båda sorterna, trots att det bara är lite enkel plast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4mm räcker men man gå upp till 5mm när man ändå håller på. Problemet är inte materialets styrka utan alla förståsigpåare som ska kommentera. Köper du Lexan så har den UV skydd, det har inte ren polykarbonat. Lexan har också lite bättre repskydd men plexi är klart bättre. Tänk också på att polykarbonat har stor värmeutvidgning, skruvhålen ska vara betydligt större än skruven.

De här är bra att handla av: http://www.plexiglasbutiken.se

 

Jag hade samma plan med min Bianca. Bytte "framrutan" - det såg förskräckligt ut. De enda som tyckte det var snyggt var några långfärds-wannabe.

 

Original härdglasrutor har hållit i nästa 50 år, jag kolla lite mer. Tipset är att låta en gammal glasmästare montera, de kan det och det blir tätt de närmsta 20-30 åren. En bekant gjorde så, glasmästaren kom förbi efter jobbet och det var klart på på någon/några timmar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken tjocklek man bör välja beror på hålets storlek och i den här tråden behandlades samma fråga.

Bhemac gjorde hjälpsamt beräkningarna åt oss. Själv valde jag 6mm hårdbelagd UV-beständig polykarbonat från  Stocksundet och så här blev det.

 

59b3ae8575d94_Uppdatering1003.thumb.JPG.8ab6b9e9dec6bb684582f84f801f7371.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan, BSven säger:

Bhemac gjorde hjälpsamt beräkningarna åt oss.

Haha, det hade jag glömt! Fast det enda jag gjorde var att stoppa i formeln i Excel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en liten not Lexan och polycarbonat är samma sak! Lexan är ett varumärke från GE (om jag kommer ihåg rätt). PC är materialbeteckningen. Sedan har man olika efterbehandlingar för tex UV tålighet. Kolla vilka gummilister rutorna skall sitta i och dimensionera efter det (förstås om de är monterade så). Annars håller jag med de som säger att 4mm räcker!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 9/9/2017 at 11:04 AM, BSven said:

Vilken tjocklek man bör välja beror på hålets storlek och i den här tråden behandlades samma fråga.

Bhemac gjorde hjälpsamt beräkningarna åt oss. Själv valde jag 6mm hårdbelagd UV-beständig polykarbonat från  Stocksundet och så här blev det.

 

59b3ae8575d94_Uppdatering1003.thumb.JPG.8ab6b9e9dec6bb684582f84f801f7371.JPG

Jag gjorde samma sak och missade också med mängden Sikaflex. Mitt råd till TS, maskera noga, lämna skyddsplasten på skivan tills du är klar, men framför allt använd MYCKET sikaflex så slipper du de tråkiga vita fläckarna i tätningen.

 

Jag tror att styrkemässigt så kan du gå till mycket tunn skiva. Jag föreslår ändå tjockare material för att få bort egensvängningarna/vibrationer i skivan.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När Maxi en gång i tiden började med Lexanrutor så hade man jätteproblem med läckage efter ett tag. De hade en kille som åkte land och rike runt och tätade.

Sen började man med butyltejp och då försvann problemen.

Polykarbonat har stor värmeutvidgning, betydligt mer än plasten därför uppstår läckage.

Montera med butyltejp!

Butylen har dock nackdelen att den kladdar,  Därför la man Sika utanför men den tål inte UV så den vittrar sönder på några år. Men det läcker inte. Idag hade man troligen använt MSP.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, HumptyDumpty säger:

Jag gjorde samma sak och missade också med mängden Sikaflex. Mitt råd till TS, maskera noga, lämna skyddsplasten på skivan tills du är klar, men framför allt använd MYCKET sikaflex så slipper du de tråkiga vita fläckarna i tätningen.

 

Jag tror att styrkemässigt så kan du gå till mycket tunn skiva. Jag föreslår ändå tjockare material för att få bort egensvängningarna/vibrationer i skivan.  


Det är butylremsa jag har använt. Lagt remsan över bulthålen och sedan dragit tills det tryckts ut precis lagom mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du ska dra lite hårdare så det fyller ut helt. Annars så fungerar Sikaflex-295 UV rätt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan, HumptyDumpty säger:

Jag tycker att du ska dra lite hårdare så det fyller ut helt. Annars så fungerar Sikaflex-295 UV rätt bra.

BSven har gjort precis som det brukar beskrivas på långfärdsforum. Det är en beprövad metod som uppenbarligen fungerar. Det skulle vara kul att se beskrivningar på metoder som är bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma metod, annat fogmedel, lite mindre tixotropt vilket gör att det är lättare att efterjustera så hela ytan blir svart/fylld. Annars kan du titta lite noggrannare på bilderna så ser du att BSven inte lyckats fylla på utsidan av några av skruvarna, om det råkar vara på ovansidan så finns risk för läckage. Men det duger säkert eftersom det beskrivits på långfärdsforum...;)

Redigerad av HumptyDumpty2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, HumptyDumpty säger:

Men det duger säkert eftersom det beskrivits på långfärdsforum..

Ja, som beskrivits av folk med erfarenhet av segling på världshaven.

Samt att det funkat på några tusen Maxi mfl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag har gjort är funktionellt, om än inte estetiskt perfekt.
Jag har tryckt samtliga bultar igenom butylremsan som dragits med in genom det överdimensionerade skruvhålet innan jag dragit bultarna så det är garanterat tätt överallt. De skönhetsmissar som blivit kan jag fylla i med butyl alternativt något annat tätningsmedel runt hela ytterkanten eftersom, som bhemac skrivit, det kladdar.

bhemac's signatur säger "Allt man själv gör på sin båt måste minst hålla i 1000 år".
Jag antar att det är ironiskt men min avsikt är att min båt skall hålla i 20 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, BSven säger:

Jag antar att det är ironiskt

Nej då, det är blodigt allvar ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...