Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Nim26

NIMBUS 29c Nordica Uppdateras

Rekommendera Poster

I helgen som passerade så hade vi en incident som kunde slutat illa i Rörö båthamn,

Frun var nere i ruffen och sa att det luktade något! jag tänkte bara men va f,,,, har ju bytt allt som har med septitank o slangar mm, så jag går ner o luktar och visst något är det! kollar toan osv men inget konstigt, 1 tim senare säger hon till igen och då kommer jag på att jag kanske skall kika innanför luckan till batterierna,,, wow där kokade det bra kan jag säga,,fläkten till laddaren blåste o lät och 1 av 3 start,bog,ankar batt puttrade på så fint och en stickande lukt fanns där, Jag slog av laddaren och vi vädrade ut hela ruffen och sen när batteriet svalnat kopplade jag loss + - och isolerade bort polerna men kunde inte få ur det då för det var så varmt,,,

sen såg jag att när jag hade satt in dom 3 nya UH batt så hade jag glömt att sätta tillbaka värme sensorn till laddaren så det var antagligen därför den inte stannade,

testade mina 3 gamla UH batterier i en riktig testare på varvet hemma igår och alla 3 var ok men lite trötta, så nu kör jag in ett av dom ist för det brända och får ha koll på detta, kommer även att sätta in en brandvarnare och inte glömma värmesensorn denna gång:P

man kan ju ställa sig frågan varför det började koka antagligen tomt en gång för mycket kanske! men finns nog några trådar om det här på MG eller så får jag väl starta en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nim26:

I helgen som passerade så hade vi en incident som kunde slutat illa i Rörö båthamn,

Frun var nere i ruffen och sa att det luktade något! jag tänkte bara men va f,,,, har ju bytt allt som har med septitank o slangar mm, så jag går ner o luktar och visst något är det! kollar toan osv men inget konstigt, 1 tim senare säger hon till igen och då kommer jag på att jag kanske skall kika innanför luckan till batterierna,,, wow där kokade det bra kan jag säga,,fläkten till laddaren blåste o lät och 1 av 3 start,bog,ankar batt puttrade på så fint och en stickande lukt fanns där, Jag slog av laddaren och vi vädrade ut hela ruffen och sen när batteriet svalnat kopplade jag loss + - och isolerade bort polerna men kunde inte få ur det då för det var så varmt,,,

sen såg jag att när jag hade satt in dom 3 nya UH batt så hade jag glömt att sätta tillbaka värme sensorn till laddaren så det var antagligen därför den inte stannade,

testade mina 3 gamla UH batterier i en riktig testare på varvet hemma igår och alla 3 var ok men lite trötta, så nu kör jag in ett av dom ist för det brända och får ha koll på detta, kommer även att sätta in en brandvarnare och inte glömma värmesensorn denna gång:P

man kan ju ställa sig frågan varför det började koka antagligen tomt en gång för mycket kanske! men finns nog några trådar om det här på MG eller så får jag väl starta en.

Oj farliga saker får hoppas du har batterierna i lådor, är det något som glasfiber inte tycker om så är det batterisyra. Kan ju ha blivit kortis i batteriet blir det fenomenet då. Tur du har en vaken fru med bra luktsinne. 👃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta inte illa upp, men så här brukar det gå till i hamnar;

Båten förtöjd, kvickt in med sladden till landström.

 

Detta efter någon eller kanske flera timmar av gång för motor, är det någon gång man har fulladdade batterier så är det väl nu?

 

Man varnar alltid, med all rätt, för djupurladdning, men jag tror att lika många batterier dör en förtidig död av för flitigt användande av laddare.

 

Man kanske skulle koppla in ett spänningsaggregat istället när man ligger med landström?

 

😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kossor:

Oj farliga saker får hoppas du har batterierna i lådor, är det något som glasfiber inte tycker om så är det batterisyra. Kan ju ha blivit kortis i batteriet blir det fenomenet då. Tur du har en vaken fru med bra luktsinne. 👃

Hej ja fyra av dom sex är i en låda av just plast, glasfiber antar jag:( men inget har läckt så det gick bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle baserat på din beskrivning av incidenten gissa på något annat fel än temp-sensorn. Förmodligen kortis i någon cell men här kan jag vara ute och cykla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Pentax:

Ta inte illa upp, men så här brukar det gå till i hamnar;

Båten förtöjd, kvickt in med sladden till landström.

 

Detta efter någon eller kanske flera timmar av gång för motor, är det någon gång man har fulladdade batterier så är det väl nu?

 

Man varnar alltid, med all rätt, för djupurladdning, men jag tror att lika många batterier dör en förtidig död av för flitigt användande av laddare.

 

Man kanske skulle koppla in ett spänningsaggregat istället när man ligger med landström?

 

😉

Hej ja så kan det säkert vara i många fall men jag tillhör inte den gruppen, jag förespråkar en billigare hamnavgift och hutlös elstolpe så kanske säkringar som löser ut kan bli löst:P och var o en kanske kan se till att ha ordning på sina batterier vilket jag inte har hunnit få ännu,,,,bara till 50%

till saken hör att den dagen när vi skulle starta så sa det klick i startmotorn,  jag tror att det gick sönder dagen innan när vi körde väldigt lite men la till o ifrån 8ggr med bog propp som assist (ny båtplats med fickparkering)och det tömdes en gång för mycket, vet ej heller hur gamla dom här 3 är!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Skulle baserat på din beskrivning av incidenten gissa på något annat fel än temp-sensorn. Förmodligen kortis i någon cell men här kan jag vara ute och cykla. 

Ja nä det är ju inte tempsensorn fel men om den hade varit placerad rätt så hade den föhoppningsvis stängt av laddaren och då hade det slutat ladda/koka tänker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte helt säker på det. 

Tempsensorn minskar spänningen vid högre temperaturer men tror inte den helt stänger av laddningen. Skitsamma. Tur att ingen skadades. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja verkligen tur att det inte gick längre eller att frugan varit tät i näsan:P

Jag skall ta ett kort på min laddare och se vad det är för någon så kan vi läsa lite om den för jag vet inte så mycket om den men det kan mycket väl stämma med vad du säger, hoppades ju att den skulle bryta helt,,,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Pentax:

Man varnar alltid, med all rätt, för djupurladdning, men jag tror att lika många batterier dör en förtidig död av för flitigt användande av laddare.

 

Man kanske skulle koppla in ett spänningsaggregat istället när man ligger med landström?

Det är nog betydligt fler batterier som laddas sönder nuförtiden. Husbilarna är specialister på detta, jag brukar fråga hur länge deras batterier håller och det är betydligt kortare än i båtar.

 

En del laddare har ett läge med konstant  spänning typ 13,6V. Använd det eller ett separat nätaggregat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket nöjda med vår nya plats men kan medföra nu i början lite mer bogpropp och det som har tagit mer på batteriet, jag får öva mera helt enkelt och inte stänga av direkt ifall jag bogat mycket.

Bild på batteriladdaren samt hela banken, vet inte om det är en bra laddare men får väl söka runt lite.

parkering.jpg

ladd,1.jpg

batt.jpg

Ladd,2.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag installerat en 50W solcellspanel som är kopplad mot mina 3 AGM underhållsbatterier,

en hel del krypande för den som vet var batterierna sitter på dessa båtar men det blev bra och det bara fungerade när sista kabeln sattes dit och det var skönt,

sol1.jpg

sol2.jpg

sol3.jpg

sol4.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎06‎-‎25 vid 08:22 skrev Nim26:

Mycket nöjda med vår nya plats men kan medföra nu i början lite mer bogpropp och det som har tagit mer på batteriet, jag får öva mera helt enkelt och inte stänga av direkt ifall jag bogat mycket.

Bild på batteriladdaren samt hela banken, vet inte om det är en bra laddare men får väl söka runt lite.

parkering.jpg

ladd,1.jpg

batt.jpg

Ladd,2.jpg

Nimbusarna på rad ser jag i hamnen 😎 Märks att det är Nimbus huvudstad Gbg 😃 Ordning och reda i stuven, men jag tycker du skulle tillverka något lock till banken, skjuter ett batteri så får du syra överallt och det är inget kul. Enkelt tillverka av någon teak plyfa med ram runt sedan lacka. För länge sedan ägde jag en saab, i den blev det kortis i batteriet under färd hela batteriet hade blåst uppåt och kan ju säga att efter tvätt så fanns inte mycket färg kvar på huven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är verkligen fin din båt otroligt fin suttit och kollat på de bilder du lagt ut, vore den inte så stor skulle nog jag mer än gärna ha en sådan dröm. 👍 🙂. Måste varit ett mycket gott köp rakt igenom, tidigare ägare måste vårdat den ömt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall ju finnas lock till de lådorna, jag har själv ett lock till min bank på 6 batterier och hade även ett lock på min gamla 26 dc till liknande box. är ju rätt skönt att ha det som kossor säger!=)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ni har så rätt mina herrar lock är bra att ha på batterierna,

Jag har orginallocket men det syns lite dåligt på en av bilderna,

Grundutförandet är ju 4st batterier som lådan och locket är byggt för,

Så batt 5 och 6 har bara en försänkning som dom står i tyvärr och det får nog vara så ett tag, hela utrymmet är ju ett lock:P

batt.jpg

sol3.jpg

Redigerad av Nim26
felstavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja men där satt ju locket på ja!=) det missade jag!=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det va inte världens bästa bild så det är ok:P

Började igår att försöka komma igenom oxid o annat på takkepsen, och jag tycker att det blev ganska bra, tog en bild i solen men trodde inte det skulle synas så bra,

till vänster ser det ju nästan ut som att jag lagt på medel men inte polerat men så var det inte, utan vänster är torr med oxid och höger rubbad med autosol, sen ett lager vax så är vi hemma.

takpol.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruvade ur lilla korta kranen i köket igår,

Det var lite nytt för mig hur dom nipplarna såg ut, men då det endast är 3 st små hål borrade så tänkte jag att det måste ju gå att få bort muttrar så att röret blir så smalt som möjligt,

När jag fick loss rören vid blandaren hahaha felgängade!! va fn,,, så sitter ju där packing och koppar svullo som gör att hålen är för små så det var i nedre ändan jag fick ta isär.

Högre engreppsblandare skall nu inköpas och monteras före semesterstart fredag (semestern har ju inte ens börjat ännu!! det är lååångt kvar:P) och bild kommer på den senare.

k3.jpg

k2.jpg

k1.jpg

Kran.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Nim26:

Skruvade ur lilla korta kranen i köket igår,

Det var lite nytt för mig hur dom nipplarna såg ut, men då det endast är 3 st små hål borrade så tänkte jag att det måste ju gå att få bort muttrar så att röret blir så smalt som möjligt,

När jag fick loss rören vid blandaren hahaha felgängade!! va fn,,, så sitter ju där packing och koppar svullo som gör att hålen är för små så det var i nedre ändan jag fick ta isär.

Högre engreppsblandare skall nu inköpas och monteras före semesterstart fredag (semestern har ju inte ens börjat ännu!! det är lååångt kvar:P) och bild kommer på den senare.

k3.jpg

k2.jpg

k1.jpg

Kran.jpg

Svor när jag demonterade min kran med lika som din, jag skrotade ner den då den varken gick upp eller ner. Den jag har nu är jag betydligt mer användarvänlig och bättre funktionsduglig. 😎

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fin dag ute vid Vinga i söndags,

Vi fick snygg grannbåt med;)

båtbild v27.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Nim26:

En fin dag ute vid Vinga i söndags,

Vi fick snygg grannbåt med;)

båtbild v27.jpg

Ser härligt ut , vi väntar på delar drar ut på torsdag till den stora Hufvudstaden 😎 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny kran på plats, fn va många det finns att välja på,,, o jag som e våg:rolleyes: men men det blev väl ganska bra, kommer även nu att spara en hel del vatten o framförallt varmvatten,

det är ju ett måste med engreppsblandare om man har varmvatten, så som vi har slösat bara för att få en normal temp på vattnet så måste det ärven bli en engrepp i badrummet men hinner inte föra avgång fredag:P

ny kran1.jpg

ny kran2.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så snyggt!

Nu blir det bergis gräl om vem som skall få diska!

:)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe ja då blev det ju,,, not Jag står där o njuter med min kran😉

vilken sommar vi haft, wow

 

 

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så nu är båten inlämnad på Björlanda varvet för att kika på varför den tappar fart mellan kompressorn och Turbon!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Nim26:

Så nu är båten inlämnad på Björlanda varvet för att kika på varför den tappar fart mellan kompressorn och Turbon!

 

Det svaret är jag väldigt intresserad av, återkoppla gärna då du hört något 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Cam72:

 

Det svaret är jag väldigt intresserad av, återkoppla gärna då du hört något 👍

Ni har inte lika motorer nim har en 44a elekroniskt styrd bränslepump, du har en mekanisk bränslepump utan elektronisk styrning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev kossor:

Ni har inte lika motorer nim har en 44a elekroniskt styrd bränslepump, du har en mekanisk bränslepump utan elektronisk styrning.

Tack för upplysningen

 

Men att vi har olika motorer gör väl inte svaret mindre intressant?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Cam72:

Tack för upplysningen

 

Men att vi har olika motorer gör väl inte svaret mindre intressant?

Absolut inte håller med till fullo ville bara vänligen uppmärksamma skillnaden på de senare modellerna av lika motortyp.🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...