Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Nim26

NIMBUS 29c Nordica Uppdateras

Rekommendera Poster

47 minuter sedan skrev kossor:

Absolut inte håller med till fullo ville bara vänligen uppmärksamma skillnaden på de senare modellerna av lika motortyp.🙂

 

Uppskattar att du uppmärksammar det, i vanliga fall kan jag ju vara lite virrig 😉Tack 👍

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Cam72:

 

Det svaret är jag väldigt intresserad av, återkoppla gärna då du hört något 👍

Jag kommer att uppdatera allt som händer här på min tråd,

än så länge har jag inget hört från varvet, tror inte att dom var ute igår i kuling o ösregn:)

Jag tror att dom kommer att lämna in elektronikenheten för att söka felkoder och ev uppdateringar som behöver programmeras in,

Fortsättning följer,,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är Båten hemma igen, Var och hämta henne igår på Björlanda varvet,

det som har gjorts efter provkörning där dom kom fram till samma sak som jag redan gjort

var att dom montera en vanlig reservdunk med nya slangar direkt på filtret och provkörde, då gick 99% ok ett litet ryck eller tapp o sen planing, tidigare var det 6-7 ggr där den tappade innan den orkade upp.

Så tömning av tank samt rengöring, Nya pressade bränsleslangar utan skarv på mitten (gamla hade det)från tank till filter/motor och ny diesel och resultatet blev som med dunken.

Sista % som inte löste sig denna gång får jag fundera vidare på under vintern nu ville vi bara avsluta betala och åka hem,

En tanke är om EFC med börvärde på diesel mängd som är 18 år gammal skall skickas till micab för uppdatering o på så vis få lite mer bränsle in.

Man kan med skicka in pumpen och få den ompackad o satt i bänk men avvaktar lite,

ett bränsle problem är det och lite kvarstår.

bränsle 1.jpg

bränsle 2.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Nim26:

Nu är Båten hemma igen, Var och hämta henne igår på Björlanda varvet,

det som har gjorts efter provkörning där dom kom fram till samma sak som jag redan gjort

var att dom montera en vanlig reservdunk med nya slangar direkt på filtret och provkörde, då gick 99% ok ett litet ryck eller tapp o sen planing, tidigare var det 6-7 ggr där den tappade innan den orkade upp.

Så tömning av tank samt rengöring, Nya pressade bränsleslangar utan skarv på mitten (gamla hade det)från tank till filter/motor och ny diesel och resultatet blev som med dunken.

Sista % som inte löste sig denna gång får jag fundera vidare på under vintern nu ville vi bara avsluta betala och åka hem,

En tanke är om EFC med börvärde på diesel mängd som är 18 år gammal skall skickas till micab för uppdatering o på så vis få lite mer bränsle in.

Man kan med skicka in pumpen och få den ompackad o satt i bänk men avvaktar lite,

ett bränsle problem är det och lite kvarstår.

bränsle 1.jpg

bränsle 2.jpg

Måste vara skönt ha henne hemma igen, så man har nåt att titta till varje dag. 😃 Skönt det löste sig till det bättre. Är ju inte så roligt med dessa problem speciellt när det inte går att ordna med skiftnyckel och fordskruv. Hoppas nu det fungerar, så du slipper börja krångla med elektroniken. Dålig slang samt anslutningar är ju ofta roten till bränsleproblem. Du får väl se till och åka en hel del nu innan upptagning så du ser om detta problem kommer åter eller är borta.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ja det blev inte så mycket åka som man hade hoppats då hösten blev ganska grå och blåsig,

Tog upp henne 5/10 och det fanns en del att spola av men ändå helt ok, 

nu är hon täckt o klar sen ett tag samt körd med 20L 40% glykolblandning typ.

Lyckades dra sönder en del till täckställningen NO Tool) får se var man kan köpa såna delar, nån som vet?

Eja på land.jpg

No tool 2.jpg

No tool 1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Nim26:

Lyckades dra sönder en del till täckställningen NO Tool) får se var man kan köpa såna delar, nån som vet?

 

Jag lyckades göra likadant för några år sedan och skickade ett mail till info@notool.se med frågan om var man kunde köpa reservdelar. Svaret blev i stil med vad behöver Du. Jag berättade att en "låsklyka" hade gått av. Det kom en ny med posten. Numera förvaras alla vår båtar inomhus så nu slipper man täckställningen.

 

Prova Du också. Kan ju inte mer än gå åt pipan... 😊

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja va bra information, perfekt tack för tipset:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen var det dax att tömma den nya septitanken en sista gång, genom nästan full hahaha o inte ett liv i pumpen! inga stopp eller något sådant men kunde höra ett pys från gamla pumpen,plockade isär men hittade inget direkt, membranet ser fint ut och hade ju isär den i våras och gjorde ren den samt pumpat hela sommaren inga konstigheter, men till slut hittade en liten spricka som förmodligen orsakde att vakum uteblev,

Gamla länspumpen.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter lite sökande bla här på MG så var det redan någon som tipsat om detta och att det nu är Johnsson pumpar som har tagit över dessa och tillverkar exakt likadan men i färgen svart, Billigaste som jag kunde hitta var Marinshopen, 1394kr+frakt 98kr.

 

Ny pump.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Nim26:

Efter lite sökande bla här på MG så var det redan någon som tipsat om detta och att det nu är Johnsson pumpar som har tagit över dessa och tillverkar exakt likadan men i färgen svart, Billigaste som jag kunde hitta var Marinshopen, 1394kr+frakt 98kr.

 

Ny pump.jpg

Såg det fanns lösa membran att köpa till gamla pumpen på Nimbus för runt tre hundra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men som sagt så hittade jag ju även en liten spricka och jag var kanske otydlig den var inte i membranet utan i plasten, så den går till skroten o nytt får gälla på detta nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan väl få haka på här..?

När jag hade köpt min Triton upptäckte jag att den manuella länspumpen gick väldigt lätt att pumpa. Jag var övertygad om att det berodde på att det var tomt, torrt i kölsvinet där pumpens sugslang med tillhörande sil befinner sig.

Förre ägaren hade ju varit så jätteseriös och gjort en så grundlig funktionskontroll tillsammans med mig innan överlämnandet, där det väl bara var radion/stereon som inte fungerade och genererade ett prisavdrag på några tusenlappar.

Men då jag tömt vv-beredare och sölat i största allmänhet såg jag att den manuela pumpen inte sög något alls. Skruvade i sär densamma och såg då att membranet var, som vi säger på götebosska, "helt rötet"... Som alla andra tillbehör på den båten kom även pumpen från Plastimo, det verkar som om varvet i Grundsund, Orust, köpt alla grejer från den tillverkaren.

Nåväl Hjertmans hade sådana membran i lager, kostade då omkring 150 kr, säkerligen hade förre ägaren betalat det, men jag tyckte att han var så jysst ändå, och när man köper en begagnad båt får man räkna med sådana saker. Det var ju ändå småpengar. Annat hade det väl varit om motorn rasat eller om båten sjunkit... En ny pump kostar idag 937 kr.

 

Nu, häromdagen, då båten står på land, har jag konserverat motorn, bytt ut smutsig glykolblandning mot ny... Och skulle då pumpa ut denna vätska, med en slang ned i en hink från länspumpens bordsgenomföring, pumpade på och det gick bra till fjärde eller femte pumptaget, då lossade något och jag slog knogarna blodiga mod en gasolfaska som står i samma utrymme som pumpen finns i.

 

Det visade sig sedan vid demonteringen, att den stora nylonmuttern som håller fast membranet och dessa stödplattor i pumparmen, hade lossnat, 20 minuters jobb och det var fixat. Hade väl kanske dragit den för dåligt när jag bytte membranet för några år sedan.

 

I min förra båt, Nimbusen, satt det tvenne likadana Gusher, den ena som lämspump, den andra som toatankstömningspump. Gissa vilken av dessa som gick sönder? Det hände sig även detta innan vi anlöpte Orust och Ellös. Jo naturligtvis var det toatömningspumpen som sprack, det var för övrigt på den tiden det var tillåtet att tömma i havet. Inget vidrare trevligt jobb att fixa detta, dessbättre var det bara en väldigt liten mängd "bajsvatten" som läckt ut, och dessutom ned i en plastback som stod inunder. Så den pumpen togs ur båten, det var en större spricka i de stora ringen som håller ihop pumphusets båda delar, i mitt tycke är det en dålig konstruktion.

Den lokala Watskibutiken i Ellös hade likadana pumpar i lager, men dom var dubbelt så dyra som hos Hjertmans så jag misstänkte att dom var felmärkta. Det blev nödlagning med långa buntband och epoxylim, häll tätt till hemmahamnen, jag hade där en elektrisk pump i serie med den manuella så därför klarade det sig. Om det inte funkat hade jag bytt plats med länspumpen som var identisk, även där hade jag en el-pump men då parallellt.

 

Så trådskapare Nim26 har väl gjort den erfarenheten att det är bra att kontrollera alla sina pumpar inför varje säsong.

Och om man nu skall köpa en ny pump, så köper man en som det finns reservdelar till.

 

Sedan en bild på pumpen från Plastimo, som jag tycker är av en vettig konstruktion. Och den är inte jättedyr. Praktiskt med rensluckan.

pumpplatimo.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tankar men som det står i texten så hittade jag en spricka i plasten och membranet var helt.

Anledningen till att jag köpte en likadan var att jag vill ha den likadant monterad utan nya hål osv.

den modellen som Ohm visar har pump pinnen fel.

7.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min Nimbus 29 C så bytte jag den manuella skitpumpen mot en elektrisk. Satte en snygg skiva för hålet och satte den nya pumpen på utsidan mot skottet. Sen hade jag en knapp på instrumentbrädan som jag kunde köra pumpen med när jag var ensam och ändå kunna göra "fart genom vatten". Huvudanledningen var att den manuella pumpen inte var lukttät men ändringen hade som sagt andra fördelar också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi går först in på appen Hamnkartan och konstaterar att alla tömmningsstationer  i närområdet är markerade med rött.

Sedan åker vi med långsam fart genom mycket vatten runt omkring och öppnar kranen i en minut.

Kranen är lukttät och har andra fördelar också.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-11-08 vid 21:37 skrev Volvo_Penta:

 

Jag lyckades göra likadant för några år sedan och skickade ett mail till info@notool.se med frågan om var man kunde köpa reservdelar. Svaret blev i stil med vad behöver Du. Jag berättade att en "låsklyka" hade gått av. Det kom en ny med posten. Numera förvaras alla vår båtar inomhus så nu slipper man täckställningen.

 

Prova Du också. Kan ju inte mer än gå åt pipan... 😊

jag har mailat dom men inga svar! hemsidan finns såg jag så jag får väl ringa dom istället

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Nim26:

jag har mailat dom men inga svar! hemsidan finns såg jag så jag får väl ringa dom istället

 

Jag fick låsklykan efter några dagar helt utan kostnad, vilket i och för sig förvånade mig. Som något slags plåster på såren skickade de dessutom med några fötter i paketet, utan att jag hade begärt någonting. Jag hade ju bara frågat var jag kunde köpa reservdelar. Jag blev ju inte ledsen för det... 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara att gratulera! Beroende på vem i företaget i fråga som kommer att hantera ditt ärende är det beroende på den anställdes syn på kundvård. Inte alla i ett företag tycker att kunder ska vårdas.
Du hade tur.

Att dessutom svara på mail när man är upptagen på Facebook? Näääh ...

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Nim26 Nu har jag läst din tråd fram och tillbaka och i helgen slog jag till och köpte en Nimbus 29 C. Kommer göra mycket av det du beskrivit i tråden och hoppas det är OK med några frågor på dina äldre inlägg? Jag har bestämt mig för att byta tyget på sofforna i coupén och tänkte fråga vad du fick betala för omklädnad av soffan och dynorna? Fick pris på drygt 10 tkr för bara soffan och de två soffdynorna, plus tyg, men tycker det verkar sjukt dyrt, eller är det bara jag som är snål?

 

En annan fråga är om det är någon som stripat om sin Nimbus 29:a? Nimbusshoppen verkar inte ha stripeset till denna modell och de som finns är ju svindyra! Vet att Systemtext har bra grejer men inget färdigt kit.

 

Sen kommer det säkert fler frågor då denna tråd är som en levande instruktionsbok! 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-11-08 vid 21:37 skrev Volvo_Penta:

 

Jag lyckades göra likadant för några år sedan och skickade ett mail till info@notool.se med frågan om var man kunde köpa reservdelar. Svaret blev i stil med vad behöver Du. Jag berättade att en "låsklyka" hade gått av. Det kom en ny med posten. Numera förvaras alla vår båtar inomhus så nu slipper man täckställningen.

 

Prova Du också. Kan ju inte mer än gå åt pipan... 😊

jag har mailat dom men inga svar! hemsidan finns såg jag så jag får väl ringa dom istället

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Simon, Vad kul att du uppskattar min tråd och superkul att du köpt rätt båtmodell:PGrattis,

jag får kolla och återkomma med lite priser, minns inte exakt men dyrt blev det,

Stripe! ja du vi skall ta bort dom i Silver!! till våren men var man kan hitta färdiga kitt vet jag inte, du har kollat med nimbus förstår jag, men maila Calle mailto:eftermarknad@nimbus.se]

på Nimbus i Långedrag han brukar kunna vägleda,

Ser fram emot fler frågor och undringar, skall bli kul,

berätta vad du har köpt, årsmodell, motor, var har den legat osv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, känns bra. Har haft ca 10 båtar innan så det känns kul med den första Nimbusen. Ja, årsmodel är lite oklart men de papperna jag fått med tyder på att det är en -94/-95 men tittar man på skrovnr så slutar det på 911 vilket i sin tur innebär att den är från -91? Den har dubbla luftintag till motorrummet och den enda jag sett det på är en -95:a. Den har gått i Mälaren sista 13 åren och det sitter en AD41B i den. Tror att det varit 3 ägare innan mig. Ska kolla med Calle i Långedrag. har bara mailat till Nimbus i Stockholm men de tre mail jag skickat har jag fått 0 svar på... Ska ev byta ut luftintagen oxå så vi får se om Calle kan lösa det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Simon-Scanmar:

@Nim26 Nu har jag läst din tråd fram och tillbaka och i helgen slog jag till och köpte en Nimbus 29 C. Kommer göra mycket av det du beskrivit i tråden och hoppas det är OK med några frågor på dina äldre inlägg? Jag har bestämt mig för att byta tyget på sofforna i coupén och tänkte fråga vad du fick betala för omklädnad av soffan och dynorna? Fick pris på drygt 10 tkr för bara soffan och de två soffdynorna, plus tyg, men tycker det verkar sjukt dyrt, eller är det bara jag som är snål?

 

En annan fråga är om det är någon som stripat om sin Nimbus 29:a? Nimbusshoppen verkar inte ha stripeset till denna modell och de som finns är ju svindyra! Vet att Systemtext har bra grejer men inget färdigt kit.

 

Sen kommer det säkert fler frågor då denna tråd är som en levande instruktionsbok! 😁

Jag bytte (lät byta) tyget till sofforna i salongen för ca tio år sedan. Hade en -89:a 2006-2010. Tror det då

kostade över 10’. Mycket beror på vad tyget kostar. Tror tyget stod för halva kostnaden i mitt fall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-11-15 vid 07:28 skrev Nim26:

jag har mailat dom men inga svar! hemsidan finns såg jag så jag får väl ringa dom istället

Jag har nu fått tag på en person som gav mig en ny mailadress till notool täckställning,  noa@noa.se och då kom svaret ganska fort och 2st nya är på väg på posten nu,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-12-06 vid 09:19 skrev Nim26:

Jag har nu fått tag på en person som gav mig en ny mailadress till notool täckställning,  noa@noa.se och då kom svaret ganska fort och 2st nya är på väg på posten nu,

Två nya klykor på posten så sitter det helt och snyggt på ställningen och en i reserv.

Noa.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-12-03 vid 22:48 skrev Simon-Scanmar:

@Nim26 Nu har jag läst din tråd fram och tillbaka och i helgen slog jag till och köpte en Nimbus 29 C. Kommer göra mycket av det du beskrivit i tråden och hoppas det är OK med några frågor på dina äldre inlägg? Jag har bestämt mig för att byta tyget på sofforna i coupén och tänkte fråga vad du fick betala för omklädnad av soffan och dynorna? Fick pris på drygt 10 tkr för bara soffan och de två soffdynorna, plus tyg, men tycker det verkar sjukt dyrt, eller är det bara jag som är snål?

 

En annan fråga är om det är någon som stripat om sin Nimbus 29:a? Nimbusshoppen verkar inte ha stripeset till denna modell och de som finns är ju svindyra! Vet att Systemtext har bra grejer men inget färdigt kit.

 

Sen kommer det säkert fler frågor då denna tråd är som en levande instruktionsbok! 😁

Jag har inte kunnat hitta det kvittot ännu men har för mig att den var på 20,000 kr,

Jag vet sedan en tidigare fråga att den specialsydda bäddmadrassen låg på 5300 kr

sen lät vi ju sy upp nya gardiner i midcabin så det som blev över efteråt är soffan och dynorna:P

Så 10-12 tusen tänker jag, stämmer ganska bra med tanke på vad Christer N skrev,

Som du säkert sett så anlitade jag Galantplast här i Göteborg som vi även anlitade på förra båten och jag kan varmt rekommendera dom men vet inte vilken ände av landet du befinner dig i!.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Nim26, snygg 29:a du skaffat. Av dina bilder ser jag att du har samma ljusblå instrumentpanel som jag har i min Nimbus 3003 & därför min fråga, har du fått tag i gelcoatspackel/gelcoat med den kulören? Nimbus har inte den kvar men jag har fått ett nummer, men inte hittat det ännu.

 

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Johan, Tack,

Nej inget spackel överhuvudtaget ännu, men hittar du så berätta gärna, har du en egen tråd med bilder på din 3003?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-12-04 vid 09:41 skrev Simon-Scanmar:

Tack, känns bra. Har haft ca 10 båtar innan så det känns kul med den första Nimbusen. Ja, årsmodel är lite oklart men de papperna jag fått med tyder på att det är en -94/-95 men tittar man på skrovnr så slutar det på 911 vilket i sin tur innebär att den är från -91? Den har dubbla luftintag till motorrummet och den enda jag sett det på är en -95:a. Den har gått i Mälaren sista 13 åren och det sitter en AD41B i den. Tror att det varit 3 ägare innan mig. Ska kolla med Calle i Långedrag. har bara mailat till Nimbus i Stockholm men de tre mail jag skickat har jag fått 0 svar på... Ska ev byta ut luftintagen oxå så vi får se om Calle kan lösa det.

Min är en 91a och jag har ett avlångt luftintag på varje sida, 96 är ju sista året, tror du inte att dom hade senare motor modell på 95?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...