Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
nsehlin

Batterimonitor

Rekommendera Poster

Ja, jag har en sådan. Visar spänning och ström ganska korrekt men är dålig på att räkna Ah.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-09-08 på 16:59, bhemac säger:

Ja, jag har en sådan. Visar spänning och ström ganska korrekt men är dålig på att räkna Ah.

 

En okunnighetsfråga, men visst resulterar det i att beräkningen av hur mycket batterierna har kvar att ge inte blir speciellt korrekt?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, men den siffran är aldrig helt pålitlig ändå. NASA är bra, stora tydliga siffror, bra noggranthet osv men tycker man det är för mycket pengar så tycker jag detta är ett hyggligt lågprisalternativ och mycket bättre än bara en voltmeter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag beställde en i ren nyfikenhet med tanken att om den funkar bra är det en bonus, annars får det bli en NASA :)

Tack för din input bhemac!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur bra/dålig är då denna billiga att räkna Ah jämfört med en dyr batterimätare (ca1800kr)?

Samt hur nära verkligheten  klarar en dyr batterimätare att visa kvarvarande Ah?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det den missar är framförallt stora förbrukare där Peukerteffekten är tydlig. Man skulle behöva göra en jämförande mätning. Men spelar det så stor roll om man har 55 ellr 60% kvar?

När jag köpte NASA från UK kostade den 1000kr, 1800 känns lite dyrt. Men det är en bra pryl och den äter inte bröd när man köpt den. Pedagogisk med stapeln, hörde en som satte en tejpbit där och de förstod de riktigt små barnen att var det under sträcket så blev det ingen TV.

Väldigt bra för människor som lever med mottot "Elektricitet är två hål i väggen" eller är allmänt ointresserade av det elektriska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den inte lite hög egenförbrukning..? 0,5 W..? Eller fattade jag fel?

Vad menar du med "stora förbrukare", bhemac?
Kylbox, värmare som startar eller bogpropeller - vilken skala snackar vi om..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Peter_K säger:

Har den inte lite hög egenförbrukning..? 0,5 W..? Eller fattade jag fel?

Vad menar du med "stora förbrukare", bhemac?
Kylbox, värmare som startar eller bogpropeller - vilken skala snackar vi om..?

 

Har inte kollat men jag har en misstanke om att egenförbrukningen kan vara lite hög.

--

Stora förbrukare? Ja det står i förhållande till batterikapaciten. Ju större uttag i förhållande till batterikapaciteten, desto större Peukert. 

Men säg 100Ah så är 10A stort.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar en batterimätare på ett bra sätt om den bara kopplas in korta stunder när man är nyfiken på batteristatusen? Eller måste den vara inkopplad dygnet runt för att fungera bra?

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, per_62 säger:

Fungerar en batterimätare på ett bra sätt om den bara kopplas in korta stunder när man är nyfiken på batteristatusen? Eller måste den vara inkopplad dygnet runt för att fungera bra?

 

Nej, den måste vara inkopplad hela tiden för mäta all ström in/ut 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-09-13 på 18:50, Gundj säger:

 

Jag har beställt en likadan, som jag tänker montera i båten. Har haft en Nasa BM-1 i förra båten. Ska bli intressant att se hur denna är i jämförelse. Priset är ju bara 1/10 jämfört med Nasan. :)

 

Just nu har Postnord lagt vantarna på den å tullens vägnar, få se hur mycket påslag på priset som det blir.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...