Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ljungen

Bensinladdare ombord

Rekommendera Poster

Jag har ett litet bensindrivet elverk som jag tänkte ha med mej i båten, är det något speciellt jag bör tänka på förutom brandfaran och avgaserna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan, Peter_K säger:

Ljudet till omgivande båtar. 

Snarare oljudet!

 

Ja du lär bli utfrusen ur gemenskapen i gäst- och naturhamnarna, om du inte kopplar elverket till en portabel elcentral som du ställer upp på bryggan och erbjuder gratis el till båtgrannarna.

 

Sälj detta elverk på Blocket eller Tradera, köp solcellspaneler för pengarna istället.

Jag har nu 250W solcellspaneler, och 260Ah batteribank, är helt oberoende av landström och elverk, körde två kylskåp under hela semestern, gissningsvis hade jag klarat mig med 100-150W solcellspanel.

Elverk blir ofta elvärk!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte själv ett elverk för några år sedan för att få till laddningen när jag ligger ensam i en naturhamn och solpanelerna inte ger något tillskott till batterierna. 

Mitt elverk har fått stanna hemma från år två då det tar för mycket plats i båten. Hade jag haft mer plats hade jag använt det flera gånger då jag, trots mycket solpaneler, har haft många tillfällen att använda det. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du/ni en hembränningsapparat med ombord, eller solarium, eller vad är det som drar så mycket ström att man måste ha ett elverk?;)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu sätter jag på popcornen!

Aversion mot elverk handlar bara om den svenska avundsjukan, eller hur var det...? ;);)

Kan bli en bra kväll...

  • Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några tips:

Placera elverket på rätt ställe så att det inte stör.

Montera extra ljuddämpare 

Kör inte intill andra båtar om det inte elverket är väldigt tyst

Använd alkylat så luktar det inte.

 

På sommaren brukar behovet av elverk vara väldigt litet. Man ska klara sig med solpaneler om det inte är skitväder. Men då stör man sällan andra.

Just nu ger solen bara 50% av vad man kan få på sommaren.

I oktober ger solen bara 25% dvs glöm solpanelerna. Å andra sidan brukar det vara ganska tomt i naturhamnarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, ArneRadar säger:

Nu sätter jag på popcornen!

Aversion mot elverk handlar bara om den svenska avundsjukan, eller hur var det...? ;);)

Kan bli en bra kväll...

Jag tror inte det, iallafall inte för egen del.

 

Jag har faktiskt ett elverk liggandes i garaget, litet service och så är det klart att säljas, scouterna hemmavid har visat intresse....

 

Vi har väl olika åsikter om det där med miljön, jag har skrivit det i alla trådarna som handlar om elverk innan.

 

En fin sommarkväll 2015. Ett ständigt brummande hörs från båten framför, det överröstar måsarnas skrik. Det rinner även ut något jag uppfattar som kylvatten ur båten. Samt en påtaglig lukt, det luktar "Mc Donalds". Detta är på Kalvö i norra Bohuslän, på Kalvö finns det inge hamburgerrestauranger, där finns i princip ingenting. Det är därför vi och några andra sökt oss dit.

Jag ber vänligt besättningen att stänga av motorn, men det går inte, föresten är det inte motorn som går, det är elverket, och vi måste ha ström till fritösen..

 

Om det gäller elverk, musik, lösspringande hundar, barn som surrar runt i gummibåtar... Så gäller det att visa respekt till sin nästa.

Använd elverk, fritera pommes, men gör det på ett sådant sätt att ingen annan störs!

Men dessvärre är det där brummandet från små förbränningsmotorer ganska svårt att isolera bort, och det gäller ju sällan fem minuters brummande heller, snarare fem timmar.

 

Och som jag skrev tidigare, du blir inte populär när du kör ditt elverk, det som överröstar elverkets brummande är båtgrannarnas protester, och det är sällan snälla och vänliga ord som är anpassade till någon värdegrund.

 

Sedan kan jag personligen tycka att det är skönt att kunna vara självförsörjande på el ombord, utan att omvandla fossila bränslen till elkraft, det är en sport att kunna anpassa elbehovet efter förutsättningarna, det är ingen som helst sport att koppla en landströmskabel det första man gör i en gästhamn, eller dra igång ett elverk, tycker iallafall jag.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom är kostnaden för solpaneler så låg att det är konkurrenskraftigt jämfört med en bensindriven generator, särskilt när kostnaden för bränslet räknas in över tid.

 

Det måste väl vara skönt att själv få njuta av tystnaden också?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Georg_Ohm säger:

Jag tror inte det, iallafall inte för egen del.

...

tycker iallafall jag.

 

 

Ber om ursäkt om jag triggade dig att skriva ett på tok för långt förklarande inlägg. Mitt inspel var enbart avsett som lite varm skämtsam och retsam ironi över en animerad diskussion i en annan tråd (den om elverket från helvetet) där vi bl.a. fick lära oss att det handlade om avundsjuka. Eftersom de flesta skribenter i denna tråd även var aktiva i helvetestråden tänkte jag att med pop corn och smilisar skulle kanske någon minnas och dra på smilbanden (verkar som elektrikarn gjorde just det). Men det var nog dumt gjort av mig.

 

 

Redigerad av ArneRadar
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan, ArneRadar säger:

 

Ber om ursäkt om jag triggade dig att skriva ett på tok för långt förklarande inlägg. Mitt inspel var enbart avsett som lite varm skämtsam och retsam ironi över en animerad diskussion i en annan tråd (den om elverket från helvetet) där vi bl.a. fick lära oss att det handlade om avundsjuka. Eftersom de flesta skribenter i denna tråd även var aktiva i helvetestråden tänkte jag att med pop corn och smilisar skulle kanske någon minnas och dra på smilbanden (verkar som elektrikarn gjorde just det). Men det var nog dumt gjort av mig.

 

 

Jag föredrar faktiskt välfriterade pommes frites före popcorn.

Men ack, jag vet folk som kallar dessa från början belgiska friterade potatisbitar för såväl "suicidpotatis" som "mördarpotäter".

Nä, triggningen var ingen fara.

 

Elverk kallar jag någonting annat. 

-Jo tråden om elverk från helvetet läste jag i ganska många inlägg och gjorde mig väl delaktig i den också. Och förstår referensen även om den var klädsamt subtil.

 

Men med detta ville jag väl betona för trådskaparen det faktum att det oftast bara är elverksägaren som är nöjd, andra runtikring blir ordentligt irriterade, även långt innan man ens tagit ombord elverket och inte ens startat detsamma.

 

Och historien om en kompis som privatimporterade en båt med en induktionshäll som bara gick på 110 volt, 60Hz och hade ett icke fungerande bensindrivet elverk ombord, och fick leva på smörgåsar och kall mat, den historien har jag redan innan berättat...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderade också på ett fossildrivet elverk ett tag precis som TS men tycker solpaneler verkar enklare.

Hur mycket solpanel och hur stor batteribank bör jag ha till invertern för att kunna köra kaffemaskinen på 1700w/230V i totalt ca 1,5 - 2 minuter på morgonen (räknat på fyra koppar med paus emellan) :) I övrigt är det mest kompressorkylen och eltoan som tar ström. Idag har jag inga solpaneler alls men tänkte börja bygga en anläggning. Kör AGM idag men det kanske är lika bra att gå över till litium också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen dålig kaffemaskin på 1,7kW !  Min 8-kopparsbryggare är på 700W...

 

Men som svar på din fråga: Din bryggning gör åt c:a 5Ah. Liksom min, som dock tar lite längre tid eftersom min bryggare har lägre effekt. Eftersom momentanströmmen dock är 140-150A så behöver du nog ett par hundra Ah i batteribanksstorlek för att spänningen inte skall säcka för mycket.

 

En solig dag får jag c:a 5A laddström från mina paneler på lite över 100W och switchande regulator. Teoretiskt återladdat på drygt en timme, alltså. I praktiken kan man räkna med ett par, eftersom solen inte skiner så ofta....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kaffebryggare behöver drygt 4Ah för två koppar kaffe. En bra kyl ligger på 20-40Ah/dygn. Toan kanske 1Ah/dygn. En värmare tar minst lika mycket som en kyl.

Totalt kanske 60-70Ah/dygn med lite radio, belysning mm. Det klarar 200W solpanel under maj-juli.

I september behövs 400W solpanel, oktober 800W. Under den tiden kör man troligen värmaren en del och då kan behovet mycket väl öka med 50%.

Solen lyser inte alla dagar så man ska minst klara 3 dagar på batteri, då behöver man drygt 400Ah batteri.

Ligger man bara ute under högsommaren och inte blir inblåst pga dåligt väder en vecka så är det inte svårt att klara sig på enbart solpaneler.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1700W blir väl 2000W när inverterns förluster är med i beräkningen.

Och en liten strömspik när pumpen drar igång.

Så invertern bör ju klara 2000W kontinuerligt och 3000W momentant.

Du kommer att dra ca 170A ur batterierna under bryggningen så den totala påverkan på din batteribank blir ju några få Ah.

 

Jag har ingen erfarenhet av litiumbatterier men i husbilen har jag GEL-batterier som tål ned mot 75% urladdning men som givetvis är lika långsamma att ladda upp igen som vanliga blybatterier.

Litium vinner ju det loppet med hästlängder.

 

Beträffande kaffebryggare så förstår jag inte riktigt problemet.

Hemma och i stugan har vi kaffemaskiner, där vill jag snabbt få en kopp när jag vill och inte ha något ståendes i termos.

Men i båten och i husbilen kokar jag upp vatten, häller i pressobryggaren, väntar en liten stund och avnjuter kaffet utan stress. Där är ju själva pillandet en del av min avkoppling.

Dessutom färre saker som kan krångla :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild säger mer än tusen ord, två bilder säger nog femtusen ord.

Att i ett lågspänningssystem omvandla elektrisk energi till värmeenergi blir sällan bra, det går nog åt mer energi än vad som nöden kräver. Men jag vet att det funnits forumdeltagare som räknat på det, minns nu inte om det var till gasolens eller den elektriska kokarens fördel, i teorin.

När barnen var väldigt små hade vi en 12 volts vattenkokare, den var bra på så vis att vällingen blev lagom varm, typ 37 grader, mer blev det inte. Att denna tillsammans med en NMT 900 tömde förbrukarbatteriet är ju en annan historia...

 

Med en "visseljohanna" på gasolspisen tar det mindre än fem minuter att koka kaffe, te eller varm choklad. Men klart om man har bråttom och skall hinna med tåget eller flyget så kan ju en elektrisk kokare vara snabbare. 

visseljohanna.jpg

697-70-gasolflaska2012.jpg

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del är ju totallurade och måste ju ha sånt där vämjeligt pod-kaffe, typ Nespresso, och då behövs väl oftast el.

 

Finns dock en handjagad variant - Handpresso - där man kan värma vatten på lämpligaste sätt (gas eller annat) och göra sitt dyr-kaffe utan el.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt kaffe-OT nu, men jag kör kokkaffe i vissel-Johanna på båten.
Sjukt gott!

Men jag har ju också valt en annan väg än de med elverks-behov, och det är att istället minska elbehovet, och det lilla behov jag har kan jag försörja med generatorn på motorn under den motorgång som ibland blir ändå och de solpanelerna som finns på båten.

Vad gäller el-verk så är det ju så att om man behöver ett sådant av olika skäl får man inte missa den detaljen att det bullrar, ryker och luktar, och även om man själv tycker att det är OK att stå ut med det för att få ström så kanske båtgrannarna inte uppskattar det lika mycket.


Jag misstänker också att det gör ont att få ett varmt elverk uppkört i röven på tvären i naturhamnen av en irriterad båtgranne, kanske skall det också vägas in som nackdel?

Hursom. Har förstått att några på forumet har ett elverk installerat i motorrummet som de använder under årets mörka månader, och såklart blir det en helt annan grej då än om man - som de flesta andra - släpar upp ett billigt luftkylt elverk på en klippa eller ställer det på badbryggan i naturhamnen.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast ett elverk som varken hörs, syns eller luktar är det ju dessvärre svårt att bli avundsjuk på. Så då kan man ju kanske "flasha" sin eldrivna Nespresso-bryggare för båtgrannarna istället? :ph34r:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan göra både kaffe och pommes frites på både gaskök, fotogenkök och över öppen eld. (Spritkök är nog tveksamt det går knappt att få något att koka på det.) 

 

När solpanelerna inte längre klarar att hålla kylskåpet igång så är ju utomhustemperaturen så låg att kylskåpet inte längre behövs... 

 

Nej... jag känner bara till en legitim användning av elverk i båt och det är när batterierna tagit slut i en eldriven båt och man måste fortsätta att köra... fast så har man ju satt ihop en seriehybrid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När kommer segel med invävda solceller? :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, raol säger:

När kommer segel med invävda solceller? :D

 

 

Den dan segelbåtar går bäst i 90 graders lutning kanske?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, ArneRadar säger:

Den dan segelbåtar går bäst i 90 graders lutning kanske?


Framför allt - jag tycker solcellerna är som bäst i hamnen, och då brukar jag ta ner seglen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Peter_K säger:

Hursom. Har förstått att några på forumet har ett elverk installerat i motorrummet som de använder under årets mörka månader, och såklart blir det en helt annan grej då än om man - som de flesta andra - släpar upp ett billigt luftkylt elverk på en klippa eller ställer det på badbryggan i naturhamnen.

 

Klok sammanfattning. Rätt använt är elverk en bra grej. Det är inte elverken som är problemet, det är som alltid, dumt folk.

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, Peter_K säger:


Framför allt - jag tycker solcellerna är som bäst i hamnen, och då brukar jag ta ner seglen.


Nja, jag vet inte det. Batteriernas huvudfunktion är ju att möjliggöra en separation av tillförsel och förbrukning av elenergi. Därför kan man förbruka i hamn (oftast kväll, natt och morgon när solen är svagare) och sen ladda under segling (som nog för de flesta sker dagtid när solen är som starkast).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, raol säger:


Nja, jag vet inte det. Batteriernas huvudfunktion är ju att möjliggöra en separation av tillförsel och förbrukning av elenergi. Därför kan man förbruka i hamn (oftast kväll, natt och morgon när solen är svagare) och sen ladda under segling (som nog för de flesta sker dagtid när solen är som starkast).

Jag tänkte inte på hamnen när jag är ute och seglar så mycket som hamnen där båten ligger när när jag inte seglar, dvs i veckorna. Eftersom jag och de flesta fortfarande har bly-syrabatterier i båten tar det ju dessutom tid att ladda dem helt fulla och då är solpaneler på båten som alltid är inkopplade det absolut bästa har jag lärt mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, Peter_K säger:

Jag tänkte inte på hamnen när jag är ute och seglar så mycket som hamnen där båten ligger när när jag inte seglar, dvs i veckorna. Eftersom jag och de flesta fortfarande har bly-syrabatterier i båten tar det ju dessutom tid att ladda dem helt fulla och då är solpaneler på båten som alltid är inkopplade det absolut bästa har jag lärt mig. 


Ja, naturligtvis, men underhållsladdning kräver inte mer än en liten panel. Jag menade mer som alternativ till att gå för motor för att ladda, eller för att behöva köra bränsledriven generator i naturhamnen, dvs under perioder när man aktivt använder båten och förbrukar mycket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får uppfinna solpanel-segel och bli rik, raol. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, Peter_K säger:

Du får uppfinna solpanel-segel och bli rik, raol. 


Haha!

Jag gissar att segelegenskaperna försämras rejält, så det blir nog ingen storsäljare... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Peter_K säger:

Du får uppfinna solpanel-segel och bli rik, raol. 

Det behöer inte uppfinnas igen, finns redan, men ännu inte på den kommersiella marknaden.

Minns inte var jag läste om dessa, men det var någon spin-off effekt från något rymdprojekt, likadana solcellsegel som skulle användas till en rymdsond, och naturligtvis till ett astronomiskt pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...