Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
oskeboske

Rigg Helmsman 26

Rekommendera Poster

Hej!

 

jag är nybliven ägare till min första segelbåt, en Helmsman 26. Jag inser nu att jag har en del att fixa med vad gäller riggen på den. Den har varken rev till storseglet, någon kick, cunningham, bomuthal eller dirk. Speciellt rev till storseglet känns viktigt men det andra kanske jag behöver också? Jag antar att bindrev är det som gäller, hur lätt installerar man det? Är dessa grejer något som är dyrt att fixa eller kan man göra det mesta själv med lite block och taljor?

 

Bifogar även några bilder så att ni får en bild av hur det ser ut nu.

 

Tar även tacksamt emot alla andra tips ni kan ha om denna båt om hur den bör riggas osv. 

image1.JPG

image2.JPG

image3.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många rev har du i seglet då?

Jag har hål för 2st rev + cunningham (3 hål totalt vid mastliket).

Min bom e lite samma som din med knapp vid masten och så har du revkrokar.

Jag tänkte göra så att revhålen vid masten så hakar man fast i revkrockarna och så en lina som går till de andra revhålen och sätts fast i knapparna (jag har en på var sida). Då kan man stå vid masten och reva.

Vet inte om det är så man skall göra, men har tänkt att det säkert fungerat så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ser det ju ut som det mesta för reven finns. Linor mm kanske ligger nånstans i båten.

Jag har alltid försökt att dra ner fall rev och trimlinor (för storseglet) till sittbrunnen.

 

Även om det bara är lite "block och taljor" är det inte gratis.

 

På min havsfidra - som jag byggde om från gammaldags rullrevsbom till bindrev, hade jag två rev - alltid iskurna och för att reva från sittbrunnen. Dvs jag hade 4 linor.
 

Jag har aldrig revat mer än ett rev, så nu för tiden har jag bara ett rev iskuret.

 

post-53310-0-04304800-1402377696.jpg.5f4a1b0df6b8307ce478a9673819f30a.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma antal revhål som du soderholm, 2+2 plus en cunningham. Låter som ett enkelt sätt som du beskriver, tack! 

 

Som du säger Thallantha så skulle jag ju gärna ha allt neddraget till sittbrunnen också om det gick. Men det kanske kostar på mer än man tror. Borde det inte gå att dra i båda revöglorna samtidigt med en lina från sittbrunnen om man kopplar ihop det på nåt smart sätt? Så man slipper fyra extra linor ner till sittbrunnen?

Redigerad av oskeboske

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så märkvärdigt - när man vet hur det skall fungera.

Sen har ju var och en ofta sina egna ideer.

Jag brukar göra det enkelt och så att det fungerar.

 

Kompisen Smoegen köper alltid en singelrevbom när han byter båt - men det är jag för snål för. :P

 

https://www.benns.se/mast-rigg/bom/benns

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men bilden med skenan på bommen visar ju på att det suttit ett rev tidigare, jag tror det räcker med att komplettera med kindblock på skenan samt byta hakarna mot linlöpare så är du hemma för den aktre delen, den främre brukar vara lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte börja som jag beskrev och känns det jobbigt så försöker jag fixa till det som Thallatha har det på sin bild så jag får det till sittbrunnen.

Och snål som jag e också vill man inte betala för mer block och taljor än vad som faktiskt behövs.

Kanske man kan fixa singelrev på utsidan på något smart vis? Då får man mindre linor till sittbrunnen iaf. :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rev och trim är rätt enkelt att fixa på en båt av den storleken.
På min kompis Shipman28 designade jag det på enklast möjliga sätt. Inget är nerdraget till sittbrunnen, men jag ser inte så stort behov av det om det inte ska kappseglas heller (trimet alltså, revet kan vara trevligt att få ner men det har vi inte orkat göra). Jag når både uthal och kick från sittbrunnen ändå.

Uthalet är sitter fäst i bomen, går genom seglet och vänder i ett block på bomnocken. Sen är det en kaskad som dubblar den utväxlingen och låses med en sån här som sitter på bommen. http://www.onedesigncenter.se/block-beslag/skotlas/spinlock/spinlock-ny-powercleat-for-2-6mm-svirvel.html
Här syns uthalet rätt bra (även om det var genuan jag fotade för att få den justerad av segelmakaren) https://photos.app.goo.gl/BWNLcWXKo75FTQqF2

Kicken tror jag blev 8:1 med en fyrskuren talja där råttan sitter på det nedre blocket och en kaskad.
Cunningham kommer jag inte ihåg, men den är superenkel eftersom vår dacronstor inte kräver särskilt mycket sträckning. 4:1, även den med råttan på nedre blocket tror jag.

Redigerad av JonasP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, har ni skruvat dit järnet själv som sitter på bom änden?

Ett sådant uthal skulle jag kunna tänka mig fixa på min med, då man inte får det spänt så bra bara förhand utan taljor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där plattjärnet på änden av bomen? Nej, det är en kvarleva från något gammalt, troligen där för att båten nån gång för länge sen hade rullrev. Det har inget med uthalet att göra heller. Det hara bara blivit kvar....
Eller menar du kindblocket till uthalet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, soderholm säger:

Var nog plattjärnet jag menade.

Ok. Som sagt. Det är storskotsfästet från tiden den hade rullrev. Inget att eftersträva ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en lina från bommen upp till revlöddran (hålet i seglet), ner till ett block på bommen, fram till ett block vid masten, upp till revlöddran, ner till ett block på däck och bakåt till en winsch. Skitenkelt, revar på 15-30 sekunder, man får hjälpa till lite med handen vid bomnocken, inte tungt. Inga konstigheter inuti bommen som kan fastna. Keep it simple......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, trewq säger:

Har en lina från bommen upp till revlöddran (hålet i seglet), ner till ett block på bommen, fram till ett block vid masten, upp till revlöddran, ner till ett block på däck och bakåt till en winsch. Skitenkelt, revar på 15-30 sekunder, man får hjälpa till lite med handen vid bomnocken, inte tungt. Inga konstigheter inuti bommen som kan fastna. Keep it simple......

 

Provade också det systemet först. Hade visserligen ett extra brytblock pga mitt dooghause, men jag tyckte att det gick alldeles för tungt. Så jag körde med två linor i stället.

Fungerar bara revningen så är det ok hur man än gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta brukar man vara tvungen att ta ur några travare ur likrännan på masten när man revar. Så då blir man tvungen att gå fram till masten. Går det att fixa på något sätt utan att behöva ta ur travarna så vore det ju bra.

En enkekllina för att reva kan fungera men oftast kärvar det mindre om man har två. Samt att man ofta vill ha ner revlöddrorna så nära bommen som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade problemet med travarna, frågade segelmakaren, han flyttade upp den nedersta ett par dm, funkar perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...