Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
kossor

Tv serie

Rekommendera Poster

Går en ganska trevlig tv serie nu, Saltön, miljöerna där den spelats in verkar helt underbara. Någon här som kan delge mer var denna pärla ligger, och kanske har bilder att lägga upp här, samt beskriva miljöerna  på Mg. Känner att man är i behov av att drömma sig bort efter denna sketsommar.. // Peter

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saltön spelas till större delen in i Grundsund på Skaftö. Vissa delar spelas även in i Fiskebäckskil. Men utgångsläget är Grundsund. En av Bohusläns absoluta pärlor. Jag är uppvuxen där på somrarna - mina föräldrar har ett sommarhus vid västra kajen som ibland skymtas i serien.

 

Grundsund är ett av få samhällen i mellersta Bohuslän som fortfarande känns ganska genuin i den meningen att det fortfarande förekommer fiskeverksamhet och att det inte andas "dyrt" så fort man angör kajen eller tar en promenad i det charmiga samhället. Men det håller på att förändras kan jag känna.

 

Den stora pärlan är den mysiga kanalen som går från hamnen och rakt genom samhället och mynnar sedan ut i ett smalt sund ut mot Islandsberg

 

 

Grundsund2.jpg

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även Rågårdsvik förekommer, iallafall i tidigare säsonger. Vill minnas att karaktärerna även befunnit sig i Lysekil. "Lilla Hundens restaurang" heter egentligen Pelles rökeri, tror jag, ligger på norra kajen i Grundsund.

Ja miljöerna är ju underbara, dessvärre är hela storyn och karaktärerna utomordentligt fåniga.

Thomas von Brömsen hade så när hoppat av inför denna säsongen men Wiveka Lärn övertalade vonom att vara med igen om han fick spela klarinett... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk för att verka vara det jag förmodigen är... Negativ... Miljöerna är vackra, fint ihopklippta bilder,, men oavsett vilket kustsamhälle du besöker så lär du få uppleva att det snart är stängt för säsongen... det vill säga att gamla hus i de äldre delarna ägs numer av sommargäster och när hösten kommer så är det bommat stängt och dött...

 

Men sådan är utvecklingen, kustens samhällen dör ut, Själv så härstammar jag ifrån Smögen men ön idag är i princip vinterstängd.. En matvarubtuik och en pizzeria.. några få företag lever kvar men frågan är hur länge? I sort sett all industrimark har nu omvandlats till lägenheter för sommarboende.. Och tyvärr är det ju så att det är marknaden som råder... Vill man se ett levande kustsamhälle så får man passa på under några få sommarveckor-......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan tv-serie som TV spelade in, hette "Mia på Grötö" med Mia Skäringer, föga överaskande spelades den in just på Grötö, i Öckerö Kommun, man ser huset där man bjöd in olika gäster när man rundar den södra udden av ön. En liten välbyggd privat hamn har byggts ut sedan programmen spelades in.

Egentligen skulle man ju inte tipsa om denna ö, utan säga att det är riktig skitö med urkass hamn, inga möjligheter till fina bad eller promenader, och att ön ligger alldeles för långt ut i Kattegatt, nästan så långt ut att man kör bil på vänster sida och envisas med att dricka ljummet öl, alltså "Poridge Island". Men det är att ta i, det finns ingen biltrafik på den ön, om man bortser från kursgårdens golfbilar och en mindre brandbil, inga pubar, en liten intim välskyddad hamn en fin ekskog och en hel del sandsträder, och bad för funktionshindrade, samt en kursgård.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, smoegen säger:

Med risk för att verka vara det jag förmodigen är... Negativ... Miljöerna är vackra, fint ihopklippta bilder,, men oavsett vilket kustsamhälle du besöker så lär du få uppleva att det snart är stängt för säsongen... det vill säga att gamla hus i de äldre delarna ägs numer av sommargäster och när hösten kommer så är det bommat stängt och dött...

 

Men sådan är utvecklingen, kustens samhällen dör ut, Själv så härstammar jag ifrån Smögen men ön idag är i princip vinterstängd.. En matvarubtuik och en pizzeria.. några få företag lever kvar men frågan är hur länge? I sort sett all industrimark har nu omvandlats till lägenheter för sommarboende.. Och tyvärr är det ju så att det är marknaden som råder... Vill man se ett levande kustsamhälle så får man passa på under några få sommarveckor-......

Har begravningsbyrån flyttat in till Kungshamn?

Annars är det vanligt att mindre samhällen, vid kusten eller inåt land, har en pizzeria, en kebabar och en begravningsbyrå, om nu denna kombination har något samband, eller något budskap?

 

Smögen sista veckan i augusti, solglasögonbodarna stänger för säsongen, halva reapriset på badkläder, ödsligt i fiskauktionshallen, killen som kör gaffeltrucken behöver inte längre avända tutan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fullt så stängt på vintrarna tycker jag inte att det är. Uppväxt i Hunnebostrand och en frekvent gäst där under året även nu, mest under sommarhalvåret men även nån dag då och då under vintern.

Ja, turistperioden är kort och intensiv, och då öppnar många småbutiker som är stängda under resten av året. Men en hel del är ändå öppet.

I Hunnebo finns det vintertid ändå en hyfsat välsorterad dagligvarubutik med bra öppettider, ett apotek, en större restaurang/pizzeria, ett "uteställe", en fiskaffär, en skoaffär, en butik med lite inredningsdetaljer, en möbelbutik, en frisersalong, en tandläkare, en mindre klädbutik, en märklig lite-av-varje-affär med diverse kemprodukter för bilar, båtar och sånt, en mindre pizzeria/bar, en bensinstation, ett mindre hotell, en båttillbehörsaffär, och strax utanför en byggvaruhandel samt en handelsträdgård, förutom förstås en hel rad tjänsteföretag. Jag har säkert glömt nåt.

En dryg mil söderut finns en hel del ytterligare i Kungshamn och Smögen. Och smågrejer i närområdet, som ganska nytillkomna "Kustcharken" som satsar på närproducerat kött av lite högre kvalitet, vad jag förstår.

De flesta har också bil och kan enkelt ta sig till större ställen som Torp utanför Uddevalla där man finner ett enormt köpcentrum med det mesta, knappt fem mil bort.

Men visst försvinner det gradvis. Bara sen jag var i mellanstadieåldern (närmare 30 år sen) har det försvunnit mycket. Ett postkontor, två bankkontor, en vårdcentral, en hälsokost/blombutik, ett bageri, två kiosker, ett gatukök, två frisersalonger, en leksaksaffär, ett par klädbutiker, ett par bilverkstäder, ett "uteställe", en tandläkare, två dagligvarubutiker, en radio/TV-handlare, ett kafé eller två, en järnaffär, och säkert en del ytterligare som jag inte kommer på nu.

Samtidigt bor och lever människor där. Och klarar sig bra. Jag tror de flesta trivs utmärkt. Jag själv kommer troligtvis inte att flytta dit, men inte för att jag skulle sakna nåt särskilt utbud, utan för att jag skulle få ett mycket snävare socialt liv. Jag får en känsla av att man umgås med många för att de finns där, mer än för att de är superroliga att umgås med. Gäller inte alla, så klart, men det finns såna tendenser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Har begravningsbyrån flyttat in till Kungshamn?

 

 

7 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

 

 

Nej - det är allt "värre" än så. 

När och om Smögen har haft en egen begravningsentreprenör vet jag inte.

Begravningsentrepenören i Hunneobostrand har köpt upp alla firmorna i branschen i ett ganska stort närliggande område. Så skulle man dö, får man vända sig till Hunnebo:

Min gamle vapendragare Smoegen ger en allt för negativ bild av den verklighet som råder här ute. Dessutom stämmer den inte överens med hans personlighet - som är ganska lik min.

Då ger Raol en skildring av läget här ute som stämmer med den syn jag har på sakernas tillstånd.

Här ute är det ett elände två månader på sommaren. Nåt så in i helsike mycket folk, bilar båtar, parkeringsavgifter och annan som gör att man helst vill försvinna nån annan stans och bara gömma sig.

 

Fördelen är ju att det ju ger en hel del pengar till området. Hade det inte varit för alla turister (eller badgäster - som vi säger) så hade vi nog haft betydlig sämre service - året om.

Min inställning till fenomenet är att det är så stora fördelar att det kommer hit en massa människor under en kort period, att man måste stå ut. När man är van vid företeelsen, så är det inga som helst problem att anpassa sig.

Nu har sen ett par veckor sen ganska lugnt och man kan se fram emot 10 månaders normal och underbar tillvaro. Här ute är helt fantastiskt att leva - höst, vinter och vår. Här finns allt man behöver. Är det nåt speciellt som den lokale handlaren inte har hemma får han hem det på ett par dar.

Vistas ju en del i Stockholmsområdet. Med den hantverkarsjäl jag har, behöver jag ju alltid nåt som de stora byggvaruhusen har bestämt skall se ut på ett visst sätt och som inte passar.

Skulle ha ett elelement till min dotters förråd. Bauhaus, hade ett på 500 w som var en aning för stor, men med tanke på hur termostaten var placerad skulle jag nog med ett nödrop få dit det.

När jag öppnade kartongen satt termostaten annorlunda än på visningsexet och det var omöjligt att få plats med elementet. Ingen av de elfirmorna jag besökte hade hemma ett sånt elelement som jag behövde. Till slut hamnade jag hos en elgrossist, hos vilken jag som privatperson inte får handla. Nu hade inte heller elgrosisten hemma det elementet just den dagen - som han normalt alltid brukade ha i lager (enligt den elinstallatör som stod bakom mig i kön)

Hade grossisten haft elementet hemma, hade jag ringt till Anders på Carlsons El i Kungshamn. Anders hade lagt en beställning på elementet. Jag hade hämtat det och betalat det hela kontant.

Efter att nästan lagt ner en hel arbetsdag på att försöka få tag på ett passande elelement i Stockholm - gav jag upp. När jag kom hem, gick jag till Carlssons el och beställde elementet - två dagar senare hade jag elementet:

 

Det har hänt förr, att jag lagt ner en massa tid på att försöka få tag på saker både i Göteborg och Stockholm. Men då man inte är känd brukar det va ett tidskävande jobb att få tag på prylen.

Behöver man nått udda hemma går man in på lämplig affär och beställer - sen kommer det hem på ett par dar.

En annan intressant företeelse är handlarnas inställning. Köper man nåt udda - vilket jag ofta gör - säger de alltid;"men det är så dyrt"

Jag fick mitt avlopp i min stuga i Vallentuna utdömt. Enda sättet att få en vettig lösning på problemet var att kila upp en rörgrav 17 meter genom lite halvruttet berg. 

Jag valde  att borra med en större modell av Hiltis större borrhammare. Eftersom borren är avsedda för betong och det var frågan om att borra ett oändligt antal 20 mm hål i berget, är det bättre att köpa egna borr än att hyra. När jag kom ner till Järnaffären och frågade, sa dom som vanligt;"men dom är så dyra" varpå jag fick ett pris på 550 kr/st - jag köpte några.

Dom borren gjorde jag snart slut på, men de hade ett borr hos K-rauta i Arninge - pris 770 kr. När det borret var slut, så hade de ett på Järnaffären i Täby. Fler borr kunde de få hem till veckan därpå.

På Torsdagen, skulle jag på båtmässan i Älvsjö (tillsammans med Ruskpricken) Varinne i varenda järnaffär och byggvaruhus på vägen, men alla hade bara borr med den klena nacken - den borrmaskinen jag hade hade den grova nacken.

Till slut fick jag se en skyllt "Hiltibutik" Där måste de väl ha borr som passade.Jo då - det hade dom. Som tur var hade de bara ett. Det kostade 1295 kr. När jag talade om att jag betalade 550 kr för ett sånt borr hemma i Kungshamn, så påstod expediten att det borret jag köpte av dem hade mycket bättre kvalitet. Det faktumet var i alla fall inget jag märkte när jag använde borret.

Visst finns allt man behöver i storstäderna, men för oss utsoknes, är det nästan hopplöst att få tag på och dessutom är det i regel fruktansvärt mycket dyrare:

Jag är medlem av springets båtförening. Föreningen har förhandlat sig till 15% rabatt i vissa butiker - möjligtvis central. När jag är och handlar på Nordens skeppshandel så koster ju sakerna det som de kostar. Ibland när affärsinnehavare säger ett pris, brukar jag kontra med att jag är med i Springets båtförening. Då brukar affärsinnehavare skämta och säga:"då får jag ha 10 kr till". Vi som är stamkunder brukar få rätt skapliga rabatter, utan att överhuvud taget diskutera frågan.

Skall man bo nånstans, där det är lugnt och fint och bra service, så skall man bo i ett lite skärgårdsamhälle i Bohuslän. Att det sen är et eländes elände 8 veckor på sommaren är det pris man får betala för att ha det så bra som vi har det.

Jag har en dotter som bor och jobbar i Stockholmsområdet. Egentligen skulle hon sitta i bilkö på Essingeleden mm flera timmar varje dag. Nu är hon ju till födsel och ohejdad vana Bohuslänning, så hon löser ju det problemet på sin eget speciella sätt. Hon anpassar sig - så hon sitter nästan aldrig i bilkö.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Även Rågårdsvik förekommer, iallafall i tidigare säsonger. Vill minnas att karaktärerna även befunnit sig i Lysekil. "Lilla Hundens restaurang" heter egentligen Pelles rökeri, tror jag, ligger på norra kajen i Grundsund.

Ja miljöerna är ju underbara, dessvärre är hela storyn och karaktärerna utomordentligt fåniga.

Thomas von Brömsen hade så när hoppat av inför denna säsongen men Wiveka Lärn övertalade vonom att vara med igen om han fick spela klarinett... 

 

Så det är inte skrivet i manus att han försöker ta livet av sig i serien med andra ord :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Biltaz:

 

Jag är inte riktigt säker på att allt är så enkelt...


Varför har du ändrat min text i citatet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev raol:


Varför har du ändrat min text i citatet?

 

För att det är en spammare som smugit in fula länkar i din text. Har rapporterat den, får hoppas att @stavhammar är i närheten 🙂

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2017-09-06 vid 22:44 skrev smoegen:

Själv så härstammar jag ifrån Smögen

Det hade jag aldrig kunnat räkna ut ;)

Tyvärr är det en ofrånkomlig utveckling, det går inte att driva den typen av småskalig verksamhet som behövs för att att små samhällen ska överleva. Men jag tror inte framtiden är nödvändigtvis så negativ.

Antalet människor som kan arbeta på distans ökar, antalet pigga och friska pensionärer ökar. Många av dem har ett genuint intresse för sin nya hembygd. Två exempel.

Jag är med i en förening, ett byalag. Alla är extremt intresserade av stadens historia och för att stadens gamla delar ska bevaras. Det intressanta är att vi bara är några få som är "genuina stadsbor". De flesta är nyinflyttade.

Pratade med en kille som hade skaffat ett ställe i sin barndomsby i Småland. Han berättade att han var tvingad att åka dit på midsommar. "Annars kommer tyskdjävulen" på hembesök. Tysken som flyttat dit tyckte man skulle bevara tex det midsommarfirandet man senast hade på 50-talet. Han la ner enorm energi på att organisera detta. Men fan ta den som inte deltog!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får jag, som Stockholmsseglare, fråga om några (turist-) tips? Det är så att min fru fyller 60 i mitten av september och jag har (hon vet inte om det så säg inget) bokat in oss på ett hotell i Fiskebäckskil en förlängd weekend i slutet av sept. Har ni västkustbor några bra tips på saker vi ska se, ställen vi ska äta på, platser vi inte får missa mm?

(detta var kanske lite utanför denna tråds ämne -TV-serier, men jag ville passa på när jag såg vilken lokalkännedom som verkar finnas)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Mambo:

Får jag, som Stockholmsseglare, fråga om några (turist-) tips? Det är så att min fru fyller 60 i mitten av september och jag har (hon vet inte om det så säg inget) bokat in oss på ett hotell i Fiskebäckskil en förlängd weekend i slutet av sept. Har ni västkustbor några bra tips på saker vi ska se, ställen vi ska äta på, platser vi inte får missa mm?

(detta var kanske lite utanför denna tråds ämne -TV-serier, men jag ville passa på när jag såg vilken lokalkännedom som verkar finnas)

Tag några promenader mellan husraderna i Fiskebäckskil, gå upp på berget vid kvarnen och Carl Wilhelmssons hus. Tag båten över Gullmarn till Lysekil, där finns det väl iallafall någon åretrunt öppen restaurang eller cafe. Sedan kan du ta bussen från Lysekil och bese Premraff, dom har guidade rundturer ibland... om man nu är intresserad av petrokemi... vilket din fru kanske inte är...

 

Om du har bilen med dig så bese även Grundsund, Rågårdsvik och restan av Skaftölandet.

Från Grundsund kan man ta en delvis besvärlig promenad utåt Islandsberg, därifrån kan man se till Gullholmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Georg_Ohm:
1 timme sedan skrev Mambo:

Får jag, som Stockholmsseglare, fråga om några (turist-) tips? Det är så att min fru fyller 60 i mitten av september och jag har (hon vet inte om det så säg inget) bokat in oss på ett hotell i Fiskebäckskil en förlängd weekend i slutet av sept. Har ni västkustbor några bra tips på saker vi ska se, ställen vi ska äta på, platser vi inte får missa mm?

(detta var kanske lite utanför denna tråds ämne -TV-serier, men jag ville passa på när jag såg vilken lokalkännedom som verkar finnas)

Tag några promenader mellan husraderna i Fiskebäckskil, gå upp på berget vid kvarnen och Carl Wilhelmssons hus. Tag båten över Gullmarn till Lysekil,


Nu förde ju vår käre motståndsman tråden tillbaka till ämnet.

Båten heter väl Carl Wilhelmsson och är ju den passagerarbåt man ser i serien, fast den normalt bara går mellan Lysekil, Östersidan och Fiskebäckskil.

En av mina seglarkompisar var skeppare på Carl Wilhelmsson. Han höll i förarbeviskurser. Han lånade min handburna GPS i samband med en kurs, för att få lite inblick i den nya typen av navigation. Det är väldigt många år sen nu. Han hade med sig den på Carl Wilhelmsson ett arbetspass. Mycket intresant att studera spåret efter en arbetsdag.

Om det skulle va fint väder är det inte fel med en promenad till Stånge Huvud inte fel - om  man är på Lysekilssidan. Är det lite sämre väder är lternativet ett besök på Havets hus. Bägge objekten ligger åt vänster när man går av färjan.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är namngiven efter konstnären C.Wilhelmsson för att nu undvika missförstånd, passagerarbåtar i lokaltrafik målar inget vidare bra tavlor, särskilt inte akvareller eller i olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...