Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Kamelkungen

Konservering mercrusier fwc

Rekommendera Poster

Tänkte konservera motorn.  Vill intr ha frysskador. 

Vad tror vi om detta.

1. Tappa drevoljan

2. Ta bort drevet ( tar hem o sköljer rent det står sedan varmt hela vintern)

3. Koppla vatten i dunk till motorns vattenintag under båten starta o kör igenom.

4. Koppla glykol i motorns vattenintag. Mät med glykoltestare där det kommer ut. När den blandningen har rätt fryspunkt. Stäng av motorn. Stäng kranen för kylvatten in till motorn o låt systemet stå fyllt med glykolblandning över vintern. 

 

Eller ska jag skölja igenom men färskt vatten o sedan tömma systemet på vatten enligt instruktion bara?

 

Hur brukar ni göra?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har motorn sjö eller sötvattenkylning, lite olika tillvägagångssätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Det är bättre att köra med glykolbandning, och låta den vara kvar i systemet över vintern. Om man bara tömmer systemet på vatten blir det mer korrosion. Det är inte bara kylsystemet som behöver skyddas över vintern, utan också förbränningsrum och bränslesystem. Speciellt om motorn har insprutning. Dagens bränsle med etanolinblandning suger åt sig fukt som kan skada pumpar och insprutare. Jag brukar köra motorerna med konserveringsbränsle, bestående av 98 oktan bensin, bränslestabilisator och en överdos tvåtaktsolja, från en separat utombordartank, när jag konserverar bensinmotorer.  

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Kamelkungen säger:

Den har stängt kylsystem. 

 

 

Titeln på tråden säger FWC = fresh water cooled

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en tjuv och snor tråden helt fräckt..  ;)

 

Jag har också en Mercruiser (350 MAG MPI), men min är sjövattenkyld och med ett Bravo 3 drev hängandes på akterspegeln.

Den kommande vinterkonserveringen har sabbat min nattsömn totalt! Drevsäck, balja med länspump o spolmuff, hälla direkt ner i nån slang, låta motorn suga i sig från en dunk..va sjutton skall jag välja?!? Skulle nog gärna se att jag kunde köra motorn en stund på blandningen så jag var säker på att det fanns glykol överallt inkl i den del som matar på mot varmvattenberedaren. Då låter det väl som att drevsäck eller balja är mest rätt kanske? Då funderar jag på hur mycket vatten som finns i motorn som kommer att spä ut glykolen, eller om man måste dränera motorn först kanske?

 

Efter allt detta tragg..

Min fråga är alltså:

Drevsäck eller balja med länspump o spolmuff?  (tror jag)

 

Någon som har erfarenhet av båda delarna?

Vilken typ av länspump skall man ha för lagom tryck?

 

Tack för ordet!!  :):P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder drevsäck med pump och muff. Tycker det fungerar utmärkt. Brukar behöva ca 20 liter. Jag varmkör först ordentligt med trädgårdsslang och spolmuff och kör sedan glykolblandning i säcken tillsammans med länspump kopplat till muffen. Jag kollar också med glykolmätare. Eftersom det finns en del vatten i motorn sedan tidigare brukar det bli till att pytsa i lite extra glykol i blandningen.

 

Pumpen är en liten biltemapump på vilken jag kopplat en liten bit trädgårdsslang som jag kan koppla på spolmuffen. Jag tror det är biltemas minsta modell som ger 32l/min. Den passar på 3/4" trädgårdsslang.

 

Det här är inget att ligga sömnlös över :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en sjövattenkyld motor bör man dränera motorn innan man "fyller på" glykolblandning. Oavsett vilken metod man använder. Det ger ett säkrare resultat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, lawea säger:

Jag använder drevsäck med pump och muff. Tycker det fungerar utmärkt. Brukar behöva ca 20 liter. Jag varmkör först ordentligt med trädgårdsslang och spolmuff och kör sedan glykolblandning i säcken tillsammans med länspump kopplat till muffen. Jag kollar också med glykolmätare. Eftersom det finns en del vatten i motorn sedan tidigare brukar det bli till att pytsa i lite extra glykol i blandningen.

 

Pumpen är en liten biltemapump på vilken jag kopplat en liten bit trädgårdsslang som jag kan koppla på spolmuffen. Jag tror det är biltemas minsta modell som ger 32l/min. Den passar på 3/4" trädgårdsslang.

 

Det här är inget att ligga sömnlös över :-)

 

Jaha, och där fick jag ytterligare ett alternativ. Tack för det!  :D

Typ denna då?

http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Lanspump/Lanspump-2000020353/

Varför inte en balja under? Borde vara betydligt billigare än en drevsäck..

 

Tänkte köra med Biltemas glykol.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Kylsystem--Ventilation/Kylare/Glykol-2000034928/

Några invändningar mot eller för det?

Har ingen mätare. Duger denna?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Kylsystem--Ventilation/Termostat/Optisk-glykol--och-vatskeprovare-2000020669/

 

1 timme sedan, Eld- säger:

På en sjövattenkyld motor bör man dränera motorn innan man "fyller på" glykolblandning. Oavsett vilken metod man använder. Det ger ett säkrare resultat. 

 

Om man mäter så man vet fryspunkten efter att man kört klart så är väl inte det ett problem, eller?

Trodde i min enfald att det var bra att undvika att impellern gick torrt, men det är kanske så kort stund att det inte är något problem..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Japp, tömmer motorn på vatten gör jag först. Kör sedan igenom ca 25 liter glykolblandning med spolmuff. Lossar sedan slangarna från termostathuset och fyller upp manuellt tills det rinner över, brukar sedan tömma en skvätt från avtappningsskruven som jag lägger i en flaska och in i frysen för en extra koll. Kanske lite överarbetat...

 

// Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, P_Martinsson säger:

 

Jaha, och där fick jag ytterligare ett alternativ. Tack för det!  :D

Typ denna då?

http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Lanspump/Lanspump-2000020353/

Varför inte en balja under? Borde vara betydligt billigare än en drevsäck..

 

Tänkte köra med Biltemas glykol.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Kylsystem--Ventilation/Kylare/Glykol-2000034928/

Några invändningar mot eller för det?

Har ingen mätare. Duger denna?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Kylsystem--Ventilation/Termostat/Optisk-glykol--och-vatskeprovare-2000020669/

 

 

Om man mäter så man vet fryspunkten efter att man kört klart så är väl inte det ett problem, eller?

Trodde i min enfald att det var bra att undvika att impellern gick torrt, men det är kanske så kort stund att det inte är något problem..

 

Jag körde först med balja men det sprutar och skvätter så det fick bli drevsäck. Jag tycker det är smidigare. Impellern ska inte gå torr. Därför ska det vara tryck i muffen (ursäkta uttrycket...) innan motorn startas.

 

Jag använder den pump och mätare du länkar till. I butiken på Biltema bör det finnas större dunkar med glykol. Jag hittar det dock inte på webben. Jag har köpt dunkar med 10 eller 12kg (varför man nu mäter glykol i kg...).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att båtaccenten säljer glykol i 25 liters dunkar, kan vara av intresse om du bor i Södra Stockholm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, jan_af_lisoe säger:

Jag tror att båtaccenten säljer glykol i 25 liters dunkar, kan vara av intresse om du bor i Södra Stockholm

Bor i Skåne, så det hade kanske inte varit aktuellt oavsett, men det Båtaccenten hade i stor förp var Ethylenglykol. Skall väl vara Propylen, om miljösamvetet inte skall braka ihop totalt, eller..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står i manualen att jag ska tömma systemet via värmeväxlaren. Ska jag det eller ska jag låta sjövattemdelen stå med glykol i genom att stänga kranen ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det kranen till vattenintaget du pratar om? Låt den i så fall vara öppen på trekvart efter du kört glykolblandningen. Det som rinner ut rinner ut men det som blir kvar rostskyddar.

 

Så gör du som du skrev i öppningstråden, men kör igenom rejält med glykolvatten då vet du att det kommit runt överallt. Jag brukar köra igenom 25 liter,  tas tillvara o sparas till nästa år med lite toppning av ny glykol.

 

Byt olja o filter efter varmkörningen och efter det glykolen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-09-09 på 07:36, Gelis säger:

Är det kranen till vattenintaget du pratar om? Låt den i så fall vara öppen på trekvart efter du kört glykolblandningen. Det som rinner ut rinner ut men det som blir kvar rostskyddar.

 

Så gör du som du skrev i öppningstråden, men kör igenom rejält med glykolvatten då vet du att det kommit runt överallt. Jag brukar köra igenom 25 liter,  tas tillvara o sparas till nästa år med lite toppning av ny glykol.

 

Byt olja o filter efter varmkörningen och efter det glykolen.

 

 

Tack för bra svar. Så ska jag göra :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den billigaste... som verkligen bara innehåller glykol. Jag misstänker att en del har blandat ut med vatten i dunkarna med koncentrat eftersom fryspunkten ibland inte stämmer när man blandat i vatten. :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där ja, då är man klar för konservering!

 

Snap29.thumb.jpg.d7de9536557bc0405dc5c7f8c18304e4.jpg

 

Baljan kommer från Biltema, 99:-

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Murarverktyg/Mur--och-bygghinkar/Murbruksbalja-2000029957/

Pumpen valde jag att köpa på Jula eftersom att deras på pappret var starkare än Biltemas, för enbart +10:-, 43 l/min flöde, 199:-

http://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/batpumpar/12-v-pumpar/lanspump-650460/

 

Resten av prylarna hade jag sen tidigare.

OBS! Batteriet skall inte var i baljan under drift!  :D

Slangens längd kommer att justeras efter drevet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde följande idag.

Körde igenom 40l vatten i systemet.

Tömde systemet på allt vatten.

Körde igenom glykol ca 10liter. Mätte fryspunkten på det som kom ut från motorn. Mätte då ca -28c vilket stämmer med 50% utspädd propanglykol. Stängde ventilen till 50%. Klart. 

 

Tips: man behöver ingen pump. Motorn suger som tusan bara att ha dunken med glykol på badbryggan. Problemet är vattenintaget på båtens undersida...man behöver vara 2 personer. Ja det läcker lite där. 

Redigerad av Kamelkungen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...