Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ruskpricken

All PÅ sjön var inte på sjön

Rekommendera Poster

Ingen som har skrivit nått om Allt på sjön i Gustavsberg. Så jag får bidra med några rader av egna intryck från i lördags.

Väldigt många RIB båtar. En del vanliga gummijollar, å så en fantastisk många enorma utombordare i aktern på snart sagt allt som flöt.

Å inga småsaker, såg bara ett par som var på 150 hästar, de var de minsta, en monster var med 4 st utombordare på 400 hästar var.

Håll i hatten gubbar!

Massor med aluminiumbåtar.

Två enorma Lagoon katamaraner var med. En annan som är egentligen katamaran freak gick bara förbi. Varför väcka det begär som inte går att uppfylla?

Fast det är inte såna jag drömmer om/önskar mig, jag vill ha en segelbåt, inte flytande lyxvilla.

SSRS var där samt polisen, de hade en båt man fick gå ombord på genom de sneda  "källardörrar" i fören á lá gammal källare,

sånt som militären har på sina små landstigningsbåtar.

Relativt gott om små bodar med saker å ting, mest kläder. Vacumtoaletten fanns där. Sen i ett tält kunde man hitta en "skärgårdsradio-station".

Intressantast var att en relativt fin äldre "riktig" segelbåt som  låg långsides med bryggan å gjorde reklam för X-arklubben, ja....alltså för Q-liga X-ar klubben.

Visste inte ens om att de fanns. Trafiken där var inte så det störde, alltså intresset. Jag gillade själva båten mest.

Förstår inte riktig varför de kvinnor som inte vill /gillar segla skulle vilja göra det om de gick med i en förening. Men det är la nått kvinnligt kan tänka?

Nu får jag nog lite skit för det här så jag slutar.....

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att betrakta och att tänka efter? Är inte det just så att detta driver tanken och sinnet framåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja jag menar nog bara att även om du kanske inte uppskattade allt vid ditt besök så tänkte du till och skrev några rader om dina intryck, och utan nya intryck så känner jag själv att mina tankar ofta tenderar att stå still...

 

Så jag ser det som positivt att du fick så pass med nya intryck att du bemödade dig med att skriva några rader om dem..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha? På det viset, okej. Iland hänger jag inte med på enkla saker å vanligt snack....

;)

Det jag saknade mest var alla prylar. Söker bla "enkel" lin-avlastare, modell gammal Rutgersson, samt intressanta saker med rigg å teknik å sånt. Fast de flesta är nog mer intresserade av flytetygen som sådant å som sagt, RIB båtar var det gott om. Frågan är om folk har lika gott om pengarna som behövs. Banken? Nordea? :(

 

En annan sak sak som funkade bra var bussarna från gratisparkeringen fram till hamnen. En får tacka!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan, Ruskpricken säger:

Jaha? På det viset, okej. Iland hänger jag inte med på enkla saker å vanligt snack....

;)

 

 

Du vet Stefan - ofta förstår våra kompisar i de östra ödemarkerna inte oss, inte ens om vi FÖRSÖKER tala svenska:

Du Ruskpricken.

 

Har du provat på "Tackel & Tåg" på Råseglarhuset, på Skeppsholmen  i Stockholm.

De har en massa begagnade saker.

Erik har skickat mig dit ett par gånger och jag hittade själv en del jag behövde, bl.a mantågsfötter som var ordentligt gjorda - för en spottstyver.

 

De fusktillverkade som jag köpte på Hjertmans, höll ju nästan inte ihop så länge så att jag fick monterat dem.   Tydligen är det ingen som kan svetsa nu för tiden.

Tror dom hade gott om gamla avlastare mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Ruskpricken säger:

Det jag saknade mest var alla prylar. Söker bla "enkel" lin-avlastare, modell gammal Rutgersson...

"2 st Rutgersson winchavlastare RC 750.Trippel. 8-14 mm"

https://m.blocket.se/goteborg/Winch__Avlastare__AIS__Ekolod__Rorkult_mm_75354211.htm?ca=11&w=3

 

Men - om du menade av typ LIKNANDE Rutgersson...

http://www.onedesigncenter.se/block-beslag/skotlas/avlastare/antal/antal-cam-611-dubbel-6-11mm.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...