Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Caribic410

Ebespräscher 3DL går endast på fulleffekt

Rekommendera Poster

2 timmar sedan, LonelyBird säger:

Det synes mig omöjligt att din värmare skulle vara en 24V, gå lugnt in för 12V.

Jag kan nog inte säga om felet hittas i styrenhet eller på kretskortet. Finns knappast någon detaljerad info att tillgå heller. En universalmätare och geniknölarna + workshop-manualen är väl det man har att tillgå, och brukar det lösa sig med det...

Delar nog de tidigare inläggens  ifrågasättning om huruvida det lönar sig. Din värmare är nog inte den bästa Eberspächer gjort och kanske en av de ljudligaste...

Men jag förstår aspekten att inte vela ge upp.

Ja... trots att jag inte fattar.. får jag försöka mej på att leta vilka portar ut från styrenheten som påverkas av termostaten.. eller åtminståne försöka se om kablar går till styrdosan eller direkt till värmaren. Det borde gå att se på kopplingschemat som finns med.

Annars... en planar 1-4kw kostar bara några tusingar. Har som jag såg fått bra kritik åxå. Finns förberett för modem för fjärrstart åxå.

Aaa.. jag har åxå uteslutit att allt i värmaren hör till det 24v system det är märkt med.

Få se, när jag tatt isär, om kretskortet är 24v.. om det går att härleda.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm va så svårt att hitta denhär tråden så jag kunde hitta artikeln, kretskortet, som jag tänkt köpa när jag kolla vilket det är i värmaren, så jag beställde ett. Gick på dryga tusenlappen... bara 3000till så skulle jag ha en ny komlpett planar..

Hoppas det funkar.

😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-03-27 på 21:01, Caribic410 säger:

Hmmm va så svårt att hitta denhär tråden så jag kunde hitta artikeln, kretskortet, som jag tänkt köpa när jag kolla vilket det är i värmaren, så jag beställde ett. Gick på dryga tusenlappen... bara 3000till så skulle jag ha en ny komlpett planar..

Hoppas det funkar.

😊

Hmmmmm.. hade beställt kretskort, inte helt gratis.. som en halv planarvärmare.. tog loss det gamla kortet och konstaterade att en diod plus lite andra pryttlar ramlat loss från det gamla.. den nya stämmer inte alls.. å jag pallar inte/hinner inte mer.. så beställer ny.. blir nog planar med borstlösa motorer.. ser inte eller så marknadsförs det inte att dom andra har det..

Så fungerande värmare, om man sätter dit rätt kretskort och nytt kretskort.. till den som behöver.. finns för avhämtning.. gratis 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Caribic410 säger:

20180412_172311.jpg

20180412_172319.jpg

Shit... sonen hittade kort som ser ut som mitt.. det är 24V..

Frågan är... kan jag låta bli det testet innan jag ger upp.  Den kommer ju inte funka 100% med dét kortet eftersom jag har 12v åinget annat än 230V...

H...ete.. hade i stort sett beställt en planar 44.. orkar egentligen inte men vill ju inte få stryk.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, Caribic410 säger:

Shit... sonen hittade kort som ser ut som mitt.. det är 24V..

Går utmärkt att köra med en omvandlare 12/24V. Typ 100-200 spänn.

Jag fixade en 24V värmare. Tändningen sköttes med ett relä på moderkakan. Vi lät det styra en separat omvandlare för tändningen. Tanken var att skippa den omvandlare och sätta dit ett 12V gödstift.

Går troligen inte med moderna värmare där glödstiftet styrs av elektroniken. Å andra sidan är omvandlarna billigare numera.

https://www.ebay.com/itm/12V-to-24V-Step-Up-Regulator-DC-Power-Supply-Converter-8A-200W/162611445141?hash=item25dc65bd95:g:vfMAAOSwGvhUE7b3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, bhemac säger:

Går utmärkt att köra med en omvandlare 12/24V. Typ 100-200 spänn.

Jag fixade en 24V värmare. Tändningen sköttes med ett relä på moderkakan. Vi lät det styra en separat omvandlare för tändningen. Tanken var att skippa den omvandlare och sätta dit ett 12V gödstift.

Går troligen inte med moderna värmare där glödstiftet styrs av elektroniken. Å andra sidan är omvandlarna billigare numera.

https://www.ebay.com/itm/12V-to-24V-Step-Up-Regulator-DC-Power-Supply-Converter-8A-200W/162611445141?hash=item25dc65bd95:g:vfMAAOSwGvhUE7b3

Orkade inte. Beställde ny. På nåt sätt har den ju ändå funkat på 12V.. fast bara startat på andra försöket.. därför trodde jag åxå. Efter en del rådgörande av och till att d måste va 12V. Synd bara att det kortet kostade nästan dubbelt mot 24V kortet.

Fast skitsamma m massa krångel. Nu kommer jag kunna fjärrstarta m mobil om jag vill.. alltid nåt.

👍⛵

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Caribic410 säger:

Orkade inte. Beställde ny

Känner igen det där. Det hade aldrig hänt förr!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...