Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Caribic410

Ebespräscher 3DL går endast på fulleffekt

Rekommendera Poster

Hi.

Som sagt.

Startar och går men när den uppnåt temp för att gå ner till halv effekt, då dör den.

Lika om man vrider ner termostaten på under temp. Då går det ej att starta heller.

Om den stannar av att den ska gå ner på halveffekt så är det helt stopp.. inte ens fläkten fortsätter trots att värmaren behöver kylas?

Har inte hittat vettiga kopplingscheman, felsök eller annan info.

Nån ide.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Föreslår demontering och inlämning för genomgång/service hos typ El/ Diesel.Lämnade in min D5:a där efter "försök"till reparation/service hos en Webasto pajjas vid Bromma flygplats...

Kostade 4900:- allt som allt hos El/diesel.Bra pris och kompetent mekaniker (södertälje).

Jag tyckte den gick bra innan men efter byte av brännkammare,termostater,lite annat och glödstift till "evighetsglödstift" så går den som en klocka.Och tyst.

Du kan kolla elanslutningarna innan och provköra så att det inte är spänningsfall och/eller ärg på/i kabelskorna.Kapa sladdarna 0,5-1 cm och sätt dit nya kabelskor.//B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Hur har det gått med din värmare ? Fungerar den och i så fall vad har du gjort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ett litet filter på matarlinjen, byt det. Det är det vanligaste problemet.

Kloggas av slemmigt materia som är svårt att se...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem med bränsletillgången

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan, Bolja säger:

Hej.

Hur har det gått med din värmare ? Fungerar den och i så fall vad har du gjort?

Skulle varit här

Nej.. eller jo på fullfart går den ju.

Tar tag i det i vår/försommar nån gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Caribic410 säger:

Inga problem med bränsletillgången

 

Hur drar du den slutsatsen?

Som jag säger i mitt tidigare inlägg ser du knappast vad jag kallar slämmet.

Genast när du ställer ner effekten.från full aktiverar du pauser i bränslematningen.

Samma sak händer då du uppnår önskad temperatur.

Pauserna är till för att brännkammaren skall hållas ren. 

Om flödet är hemmat hinner lågan slockna innan matningspausen upphör.

Jag har för mig att 3DL:n inte ens försöker tända på nytt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej den försöker ej tända på nytt, om den slocknar, ens när den funkar.

Om jag har termostat på fullt så går den.

Om temp går upp över eller om jag vrider ner under bef temp ska den gå ner på halvfart.

Det händer inte..den slår av helt. Både pump och fläkt.

Den går inte att starta om termostat står under bef temp, temp som ska ge halvfart. Varken pumpimpuls eller fläkt.

Värmaren går hur fint som helst på helfart. Hur skulle igensatt bränslefilter ge den symptomen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2/16/2018 på 23:58, Caribic410 säger:

Nej den försöker ej tända på nytt, om den slocknar, ens när den funkar.

Om jag har termostat på fullt så går den.

Om temp går upp över eller om jag vrider ner under bef temp ska den gå ner på halvfart.

Det händer inte..den slår av helt. Både pump och fläkt.

Den går inte att starta om termostat står under bef temp, temp som ska ge halvfart. Varken pumpimpuls eller fläkt.

Värmaren går hur fint som helst på helfart. Hur skulle igensatt bränslefilter ge den symptomen?

Sorry Caribic410, jag förstår din irritation.

Något underligt hände mig. I Wind, här i Rom, ger mig bera de första raderna i ditt första inlägg dvs detta:

”Hi.

Som sagt.

Startar och går men när den uppnåt temp för att gå ner till halv effekt, då dör de”

Gång på gång har den gjort exact detsamma.

Plötsligt visar den hela ditt inlägg. Du måste tro att jag är en idiot men möjligen förstår du att jag tyckte att ditt inlägg var lite torftigt...

Begriper inte hur eller vad som strular men resultatet blev ju ett idiot-inlägg.

Sorry

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, LonelyBird säger:

Sorry Caribic410, jag förstår din irritation.

Något underligt hände mig. I Wind, här i Rom, ger mig bera de första raderna i ditt första inlägg dvs detta:

”Hi.

Som sagt.

Startar och går men när den uppnåt temp för att gå ner till halv effekt, då dör de”

Gång på gång har den gjort exact detsamma.

Plötsligt visar den hela ditt inlägg. Du måste tro att jag är en idiot men möjligen förstår du att jag tyckte att ditt inlägg var lite torftigt...

Begriper inte hur eller vad som strular men resultatet blev ju ett idiot-inlägg.

Sorry

 

K. No probl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Enligt reparationsanvisningen står det att nummer 10 skall utbytas.led.PNG.e4102439607b6b658eefbdf5854494c2.PNGled2.PNG.31bf5329f13d75bd9a4444eaadcd0c83.PNG

 

 

 

Mvh

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

www.batelektriker.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, batelektriker säger:

Hej!

 

Enligt reparationsanvisningen står det att nummer 10 skall utbytas.led.PNG.e4102439607b6b658eefbdf5854494c2.PNGled2.PNG.31bf5329f13d75bd9a4444eaadcd0c83.PNG

 

 

 

Mvh

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

www.batelektriker.se

Hela kretskortet inkl alla komp?

Eller nån särskild komponent i kortet?

Vad kan den heta?

Artnr?

Var kan man köpa sån?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan, Caribic410 säger:

Hela kretskortet inkl alla komp?

Eller nån särskild komponent i kortet?

Vad kan den heta?

Artnr?

Var kan man köpa sån?

 

Jag tror det finns en ledtråd till svaren på dina frågor i inlägget du citerade :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, Gundj säger:

Jag tror det finns en ledtråd till svaren på dina frågor i inlägget du citerade :D

😂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Caribic410,

Nu har jag kommit hem och ser bättre vad inläggen omfattar.

En fråga: Är din faktiskt en 3DL?. Hittar bara typen D3L. Om så så har du här två pdf:ar som kanske kan hjälpa dig...

Workshop manual

Spare parts list

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan, LonelyBird säger:

Hej Caribic410,

Nu har jag kommit hem och ser bättre vad inläggen omfattar.

En fråga: Är din faktiskt en 3DL?. Hittar bara typen D3L. Om så så har du här två pdf:ar som kanske kan hjälpa dig...

Workshop manual

Spare parts list

 

 

TY. kan hjälpa, låt se när snöperioden är över.
Inte helt självklart vilket kretskort jag ska ha. Får väl pilla loss det och kolla om det går att härleda.

För nåt år sen fick jag löda lite i kretskortet för att få det att funka. Mycket möjligt att det senare blivit följdfel... DÅ var det bl.a an diod som satt bara i ena benet. letade lite på nätet efter nytt kretskort redan då vill jag minnas, men hittade inte.

Då hade jag ju lite bilder på det befintliga och skrivit av lite siffror mm.

Åååå det har jag ju kvar, nånstans... såklart. Snabbare plocka isär, då det ändå måste göras ju.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar.

Lite märkligt. Nu kollade jag.

På värmaren finns etikett med.

D3L 45w 24V

På styrbox 12V

och jag har inget 24V system i båten.

Har nån gång mätt spänning fram till värmaren och det är 12V finns m.a.o. inte nån transformator gömd nånstans innan värmaren.

Enda "problemet" jag har haft är att jag behöver hög spänning/ landström, motor eller elverk igång alternativt fill laddning och bra sol.. för att starta.

Sen går den som en klocka (förrutom nu på halvfart)...

Kan det vara en 24V värmare?

Ska jag skaffa 12V eller 24V kretskort?

Är det nåt annat än glödstift, kretskort och styrbox som skiljer 12V och 24V?

Eller måste jag riva isär pilla loss kortet, hitta något på det som visar om kortet är 12 eller 24V?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har du product numrorna för 12V vs 24V:

Capture.PNG.898d083f96bfcd42bb0b405386073c74.PNG

Kanske det kan hjälpa för att fastställa vilken version du har. Skulle dock vara mystiskt om du tillfört 12V till värmaren och det vore en 24 volts version...

Jag vet dock att Eberspächer använder samma glödstift i en del av sina värmare oberoende av om det är en 12 eller 24 volts apparat??!

Redigerad av LonelyBird

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Får kolla det som går, finns märkning på.

Pilla loss kretskortet å hoppas på märkning.

Det finns inget 24v system i båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, LonelyBird säger:

Här har du product numrorna för 12V vs 24V:

Capture.PNG.898d083f96bfcd42bb0b405386073c74.PNG

Kanske det kan hjälpa för att fastställa vilken version du har. Skulle dock vara mystiskt om du tillfört 12V till värmaren och det vore en 24 volts version...

Jag vet dock att Eberspächer använder samma glödstift i en del av sina värmare oberoende av om det är en 12 eller 24 volts apparat??!

PS: om kontrollenheten är 12V vilket det är. fast den är märkt
"20 1607 50 00 00   12V"
Den är matad med 12V, så det känns väl rätt klart att värmaren får 12V?

Pumpen, har jag inte nåt foto på men skulle bli överdrivet förvånad om det inte är 12V.... 

Kan den vara konverterad, att man bytt ovanstående delar, och därför har en 12V värmare?

 

Har inte totalt lusläst båtpärmen jag fick men där fanns i alla fall instruktioner, från nån auktoriserad firma där värmaren varit inlämnad, att man skulle ha motor igång på rätt högt varvtal vid start.

Förra ägaren har aldrig fått igång den på annat vis.

När jag hittade den ofunktionella  dioden, som bara hade ett av två ben, och fixade till det, gick det att starta om jag hade landström på, motor på tomgång eller med full laddning och hyfsat med sol på solcellerna.

Lutar nog åt att jag nästan vågar satsa på ett 12V kretskort?

VAd kan gå bortitok.. ?

Sen är ju frågan om min värmare kanske e så gammal att dom kort som går att köpa inte passar längre?

Tycker att bilder av dessa, på köpsidor, ser riktigt ut som hag minns den..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog gå för 12V. Kontrollenheter finns i olika utföranden/produktnummer tex på Ebay varpå försäljaren uppger ger en lån lista på värmare den passar för. Därav din nummer, -kanske. 

Äldre Eberspächers har nog varit svårstartade ibland men senare har det kommit bättre glödstift och inte ens din borde behöva motorgång för att startas om allt är i skick.

Kortet har jag sett på Ebay: Ebay

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, LonelyBird säger:

Jag skulle nog gå för 12V. Kontrollenheter finns i olika utföranden/produktnummer tex på Ebay varpå försäljaren uppger ger en lån lista på värmare den passar för. Därav din nummer, -kanske. 

Äldre Eberspächers har nog varit svårstartade ibland men senare har det kommit bättre glödstift och inte ens din borde behöva motorgång för att startas om allt är i skick.

Kortet har jag sett på Ebay: Ebay

 

DEt är det kortet, alt samma för 24V jag äxä funderat på, det lutar åt att det borde vara 12V kortet jag ska ha.

Fick en annan vinkling av en medlem här, att det kan vara själva styrdonet/styrboxen.

Vet du om styrboxen bara styr ström till olika enheter och kretskortet håller koll på frekvenser mm.

I styrboxen finns ett relä eller liknande, som knäpper när jag vrider upp/ner termostaten. DEt låter som det funkar.

Är det sedan kretskortet som ska ge impuls till pump, att pumpa hel/halv-fart och till fläktmotor att gå hel/halv-varv... eller styrs något av dessa frekvenser fån styrboxen.

Om det senare... kan det ju ses som rimligt att det är boxen som e bortitok?

Kretskortet kan ju va klokt att byta hursom, eftersom jag våldförde mej på det för nåt år sedan och en del ledare, både på kortet och till en diod är tillverkade av lödtenn..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske får igång den men hur gammal är värmaren? Det kan vara ide att börja funder på en ny ryssvärmare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2018‎-‎02‎-‎23 på 15:45, Caribic410 säger:

PS: om kontrollenheten är 12V vilket det är. fast den är märkt
"20 1607 50 00 00   12V"
Den är matad med 12V, så det känns väl rätt klart att värmaren får 12V?

Pumpen, har jag inte nåt foto på men skulle bli överdrivet förvånad om det inte är 12V.... 

Kan den vara konverterad, att man bytt ovanstående delar, och därför har en 12V värmare?

 

Har inte totalt lusläst båtpärmen jag fick men där fanns i alla fall instruktioner, från nån auktoriserad firma där värmaren varit inlämnad, att man skulle ha motor igång på rätt högt varvtal vid start.

Förra ägaren har aldrig fått igång den på annat vis.

När jag hittade den ofunktionella  dioden, som bara hade ett av två ben, och fixade till det, gick det att starta om jag hade landström på, motor på tomgång eller med full laddning och hyfsat med sol på solcellerna.

Lutar nog åt att jag nästan vågar satsa på ett 12V kretskort?

VAd kan gå bortitok.. ?

Sen är ju frågan om min värmare kanske e så gammal att dom kort som går att köpa inte passar längre?

Tycker att bilder av dessa, på köpsidor, ser riktigt ut som hag minns den..

 

 

Enligt dom kretskort som finns i manualen, fast jag vet inte hur man läser kretskort, tycker hjag det ser ut som att det inte är i styrboxen puls till pump och varvtal till motor regleras. (2.2; 2.2 1 och 1.4 1.4 1) Och det för mej att logiskt sett åxå tycka det bör vara själva kretskortet...

Hatar att köpa prylar som visar sig vara fel.. fast e nog benägen att beställa. Frågan är om det kan skilja något på dom kopplingsdon eller vad det nu är, som ska kopplas loss från gamla, in på nya..

sen har jag för mej det var några andra kablar som va typ slut.. borde egentligen plock isär och kolla vad mes jag behöver beställa. fast det är kallt, djävligt kallt.

 

tack så länge.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, bhemac säger:

Du kanske får igång den men hur gammal är värmaren? Det kan vara ide att börja funder på en ny ryssvärmare?

Jo det har jag nog funderat på, till och med haft både planar och ny eber i "Kundvagn" på olika sidor...  och vad gäller tid, möda mm totalt sett, så hade ny värmare blivit både billigare och mindre besvärlig.

Men.. jag vill ju inte ge upp. Jag har ju trots allt fått den gamle trotjänaren att funka bättre än den fungerat hos tidigare ägare.

Nånstans, när jag kollade den infon jag har, har jag för mej den är från 1995 eller nåt.

Vill ju liksom inte ge opp innan jag fått helt klart för mej vad som är fel..

Den e ju inte slut på något sätt eftersom den nog inte gått särskilt många timmar.

 

När jag väl "vunnit" mot maskinen, kan jag byta.

Knäpp!!!! ja.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Caribic410 säger:

När jag väl "vunnit" mot maskinen, kan jag byta.

Knäpp!!!! ja.

Inte då, jag är likadan. Man vill ju vinna sina strider.

Belöningen kan vara en tusenlapp på Blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det synes mig omöjligt att din värmare skulle vara en 24V, gå lugnt in för 12V.

Jag kan nog inte säga om felet hittas i styrenhet eller på kretskortet. Finns knappast någon detaljerad info att tillgå heller. En universalmätare och geniknölarna + workshop-manualen är väl det man har att tillgå, och brukar det lösa sig med det...

Delar nog de tidigare inläggens  ifrågasättning om huruvida det lönar sig. Din värmare är nog inte den bästa Eberspächer gjort och kanske en av de ljudligaste...

Men jag förstår aspekten att inte vela ge upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något att bita i:

Det satt en Wallas 18B i min båt som inte fungerar. Inga problem att renovera men svår att plocka ut. Nu råkar jag ha en nyrenoverad Thermic 1700 som ska ersätta.

Parallellt bygger jag ett vattenburet system, dels för att utnyttja motorns spillvärme men framförallt för att det är tystare och ger ett trevligare system. I systemet ingår även en 230V patron. Där ska det in en vattenvärmare som då kan göra varmvatten på sommaren. Jag får tillgång till mer effekt vilket kan behövas eftersom jag tänker använda båten året runt.

Men luftvärmaren kommer att vara kvar, livrem och hängslen. Dessutom äter den inte bröd. Den är också suverän på att jaga ut fuktig luft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...