Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Cgunnarsson

Uppfräschning av alu-båt

Rekommendera Poster

Hejsan båtfolk

 

Har en Minibuster från 80-talet som ser riktigt dassig ut i aluminiumen. Har läst att oxiden skyddar och bör vara kvar. Frågan är om jag avlägsnar oxidlagret genom polering eller autosol kommer alun ta skada då ? Nya alu-båtar säljs väl utan skyddande oxidlager så det kan väl inte vara hela världen om man avlägsnar det och låter ett nytt bildas?

 

har någon tips på metod för att fräscha upp båten?

 

Mvh Conny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad du gjort redan nu, men masten i aluminium brukar jag tvätta med diskmedel och sötvatten, sedan skölja och låta torka, efter det kör jag tunnt med paraffin-olja. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skyddande oxidskiktet på aluminium är bara några 10-tals mikrometer tjockt och det återskapas snabbt.

 

Det går att få aluminium spegelblankt utan att man avverkar allt för mycket material, men det blir snabbt grått igen och det går egentligen inte att skydda aluminium från att oxidera.

Lackar man så håller det sig blankt, men så snart det blir en repa tränger fukt in och det blir fult.

Vax håller inte särskilt länge.

 

Jag har inte jobbat med aluminiumbåtar men har polerat en del motordelar. Utifrån den erfarenheten skulle jag kunna tänka mig att man blankpolerar båten på hösten och sedan låter den oxidera under presenningen. Då får du en slät fin jämngår yta.

Vaxa på våren för att behålla den jämngrå ytan.

Kanske går det att polera och vaxa direkt, men jag skulle tro att det i längden är sämre eftersom olika delar av båten då kommer att oxideras olika snabbt.

 

Se fina motordelar här.

Nej, det är inte mina...

 

Alubatar, har du något att säga om att polera aluminiumbåtar?

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man en tillräckligt stor balja så kan man anodisera aluminium det ger ett bättre skydd än den naturliga oxideringen. Master brukar väl vara anodiserade?.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...