Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
c_gunnarsson

Utmaning för motorkunniga Söker tips till ett Knepigt fel på utombordare

Rekommendera Poster

Hej båtfolk!

 

Jag har ett problem med en utombordare jag inte blir riktigt klok på.

En Johnsson Gt10 från -93  

 

Körde en vända med den förra sommaren och gick klockrent men andra gången gick den jätte illa och svarade inte på gas och dog men den gick dock på full gas när man fått upp varvet. Efter lite mek med förgasaren upptäckte jag att en liten slang mellan botten av flottörhuset och förgasarhuset lossnat. Montering slang och provkörning i tunnan. Startar direkt, går på tomgång, svarar på gas felet löst underbart!

 

Alltså när den går på högfarten suger den soppa via högfartsmunstycket i botten av flottörhuset och när den den ska gå på lågfarten sög den från en stos högst upp i flottörhuset eftersom slangen saknades vilket resulterade i att flottörhuset måste vara helt fullt för att den ska kunna gå på lågfarten, verkar logiskt.

 

Första provkörningen i vattnet: startar klockrent går på tomgång, halvfart, ligger i planing i 5 minuter släpper av på gas ock varvet går ner och den tvärdör när den den ligger lite över tomgångsvarv, drar i snöret ett par gånger innan den startar och då har den svårt att hålla tomgång och jag måste pumpa med gasen och dra lite i choken för att få upp den i högfartsläge där den fortfarande går felfritt.

 

Nästa provkörning får jag samma symtom.

Gången efter testar jag att puttra på tomgång och strax över för att se vad som händer. Motorn går klockrent!! Stannar fiskar startar och motorn fortsätter att gå klockrent!, trollar på tomgång 15min stannar fiskar en stund, fortsätter trolla och skulle tro att jag ligger på tomgång säkert 20-30 minuter innan den lägger av och då blir svårstartad och svarar dåligt på gas och uppträder som dom tidigare gångerna.

 

Förgasaren är rengjord, ny soppa i tank,  haft i tillsats i bensinen, bytt dragsnöre :) då det gick av mitt i alltihop, justerat lågfartsmunstycket för att få renast gång och bäst tomgång.

 

Summering:

Vi har ett fel som uppträder omedelbart när motorn går från högfart till lågfart

Felet uppträder långt senare om man håller sig till drift i lågfartsystemet.

 

Tankar:

Något händer då motorn växlar från högfart till lågfart? lågfarten har varit passivt en stund och sedan plötsligt ska förse insugsluften med bränsle, kan bränsle i slangen ha runnit tillbaka? kan det finnas någon backventil som är defekt?

 

Lågfartssystemet fungerar en längre stund om man aldrig går upp i högfartsläge? kan den hålla soppa framme så länge den suger? men varför börjar den då krångla efter en stund? kan den tjuvdra luft någonstans så det tar lång tid för något att tappa sugkraft eller?

 

Är det någon som kan ha en potentiell förklaring till symtomen?

Tacksam för tankar och ideer hur jag ska bära mig åt för att hitta felet

 

Tack på förhand

//Conny

Redigerad av c_gunnarsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur klarar slangen dagens bensin? Vad händer om den blir för mjuk och sugs ihop av undertrycket när du ligger på högfart och därför inte fungerar när du backar av till lågfart (förrän den hunnit få tillbaka formen vilket den till slut får då undertrycket  minskar/försvinner)?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En intressant tanke Firefish!

 

Kan ha fel i frågan men det blir väl aldrig något undertryck i flottörhuset då soppa fylls på i samma takt som den förbrukas? 

Jag vet inte hur länge man måste vänta innan den går bra igen efter att den varit i högfart, om den måste vara helt kall eller vänta 10 - 20 min har inte provat under samma fisketur. 

 

//Conny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, ytterligare en spekulation:

Värmefel.

Finns det någon elektronik i den motorn som kan tänkas balla ur när den blir varm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mest sannolikt tycker jag är att det fortfarande finns skräp i förgasarens lågfartsdel, som kan tänkas täppa till då vakuumet stiger vid gasavdrag. En möjlig test är att sänka gasen mycket långsamt för att inte bygga upp ett så kraftigt vakuum. Fortsätter den då att gå, så kan orsaken vara enligt ovan.
Det brukar finnas ett rejält ventilationshål till  flottörhuset, så det kan nog uteslutas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Elektroniken kan nog också uteslutas eftersom den reagerar på choke när den strular.

 

Det låter som en möjlig förklaring guestson det håller logiskt, det ska jag prova nästa gång jag är ut . Synd att man inte kan prova i tunnan hemma :)

 

//Conny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felet är löst! En grundlig rengöring sv förgasaren då munstycken och nålen demonterades hjälpte. Motorn går nu som en klocka igen.

 

tack alla som engagerat sig för värdefulla tips

mvh Conny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...