Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BboatB

Renoverad eller nyare men äldre...?

Rekommendera Poster

Om man ska inhandla en båt där man har att välja på en "nyare" vp diesel läs 15 år gammal eller en  äldre vp renoverad diesel på 25-30 år där både går bra och är väl omhändertagna. 

 

Prisfördel renoverade. 

 

Vad hade ni valt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, BboatB säger:

Om man ska inhandla en båt där man har att välja på en "nyare" vp diesel läs 15 år gammal eller en  äldre vp renoverad diesel på 25-30 år där både går bra och är väl omhändertagna. 

 

Prisfördel renoverade. 

 

Vad hade ni valt? 

Vad är det för motorer? beteckningar typ av motor segelbåt deplacement eller planande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Md11 vs 2030 på deplacerande båt snipa/segelbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, BboatB säger:

Md11 vs 2030 på deplacerande båt snipa/segelbåt.

De motorerna kan jag inte, men rent generellt så om en renoverad motor är riktigt renoverad av fackman och allt utbytt i slitdelar så är det att jämföra med en ny. Men det som talar emot en renoverad gammal motor när det tex handlar om penta, är reservdelstillgången. För av någon konstig anledning tar penta bort delarna när de behövs som mest och när de kan tjäna pengar på delar. En diesel motor har egentligen evigt liv så länge reservdelar finns att tillgå. Vad är det för timmar på dessa båda motorer och vad är gjort? Vad är priskillnaden båtarna emellan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 2030 är ju relativt modern men ändå av gammal hederlig design som man kan skruva själv med. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2030 är en nyare motor med bättre design och teknik. Även om den är 15 år gammal är det hälften av MD11.

 

MD11 är en "gammal" motor (du kan själv se på motorskylten när den tillverkades), tung i kroppen och som gått många timmar, troligen med dåligt rengjorda kylvattenkanaler (även sötvatten innehåller partiklar som bildar "pannsten" i de smala kanalerna över tid och under stort värmepåslag).

 

Även om MD11:an renoverats och alla slitdelar är utbytta är det extremt svårt att nå in i alla kylvattenkanaler och manuellt rengöra (det handlar om att skrapa rent). Utrymmet mellan cylindrarna är mycket litet, där finns två kanaler som måste vara öppna för borttransport av värme. Här är det nästan alltid problem på äldre MD11:or - i många fall finns mikrosprickor i godset, pga igensatta kanaler.

 

Jag vet detta, har ägt en MD11 och försökt under ett par vintrar att komma åt överallt. Det hjälpte inte att sätta in sötvattenkylning efter andra rensningen. Vi bytte motor helt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min bild av detta är att i teorin är en renoverad motor att jämföra med en ny, men i praktiken är det ändå en gammal motor med sina problem. Man byter ju inte generator, stomme på vattenpump, dieselpump mm utan många delar är "bara" servade eller kontrollerade. Elsystemet är inte heller nytt vilket på mer komplicerade motorer är en av de saker som brukar kunna krångla med jordfel, kabelbrott mm. En motor som överhettat kan exvis också få försvagad styrka på topp mm även om man planat, bytt ventiler osv.

 

När det gäller en renoverad motor jämfört med en orenoverad av samma ålder är det såklart en fördel om det är vettigt gjort. En renovering kan i vissa fall vara bortkastad då man inte rett ut anledningen till raset(gäller såklart inte vid vanlig slitagerenovering).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, Mange249 säger:

Min bild av detta är att i teorin är en renoverad motor att jämföra med en ny, men i praktiken är det ändå en gammal motor med sina problem. Man byter ju inte generator, stomme på vattenpump, dieselpump mm utan många delar är "bara" servade eller kontrollerade. Elsystemet är inte heller nytt vilket på mer komplicerade motorer är en av de saker som brukar kunna krångla med jordfel, kabelbrott mm. En motor som överhettat kan exvis också få försvagad styrka på topp mm även om man planat, bytt ventiler osv.

 

När det gäller en renoverad motor jämfört med en orenoverad av samma ålder är det såklart en fördel om det är vettigt gjort. En renovering kan i vissa fall vara bortkastad då man inte rett ut anledningen till raset(gäller såklart inte vid vanlig slitagerenovering).

Helt klart rätt, men den stora frågan tycker jag renovera eller byta ut eller nyare motor, är tillgången till reservdelar över tid. I detta fallet två beggade motorer en nyare en äldre beroende på antal timmar kan de ju vara jämförbara i slitage. Om priset är rätt på den äldre motorn så kan de ju vara läge köpa den och på sikt stoppa ner en ny motor i den båten. Hursom är ju båda motorerna ej nya. Renoverar du och gör en riktig renovering så funkar ju det med. Men beroende på tillgången till delar, så kanske den nyare är ett bättre alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad man säger om MD11 men för andra tillverkare säger man 5000 timmar, sen renovering och man kan göra 3 renoveringar. Motortillverkaren brukar ha ett schema över vad som ska göras. Görs renovering enl schema så ska den den renoverad motorn vara lika driftsäker som en ny motor.

Många motorer uppnår 5000 tim på 2-3 år när de används i arbetsmaskiner, elverk mm. Att renovera motorn för att få ut allt är en viktig del av den totala budgeten. 

Nyare motorer är kanske lite bättre när det tex gäller utsläpp mm. Lite känsligare och kräver kanske lite mer underhåll. Verkningsgraden är ungefär densamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhemac: För mig gäller den infon kring timmar och 3st renoveringar främst industrimaskiner med låg litereffekt och lite äldre dieslar.

 

Många nyare motorer har foder som inte går att renovera och med det cylindertryck man uppnår iom höga effektuttag och laddtryck blir det nog inga 5000timmar på den genomsnittliga maskinen ur dessa serier.

 

Tyvärr går ju marinmotorer i hobbybruk så lite, så att slitage sällan är problematiken. Det handlar mer om skötsel, korrosion och rent åldersrelaterade problem.

 

Ser man på en motor ur den synvinkeln är moderna högeffektsmaskiner med hög verkningsgrad ur varje liter/kg helt rätt väg att gå. Innan en modern D4 når i närheten 5000timmar har generellt både ägare och båt kilat vidare...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan, Mange249 säger:

bhemac: För mig gäller den infon kring timmar och 3st renoveringar främst industrimaskiner med låg litereffekt och lite äldre dieslar.

 

Många nyare motorer har foder som inte går att renovera och med det cylindertryck man uppnår iom höga effektuttag och laddtryck blir det nog inga 5000timmar på den genomsnittliga maskinen ur dessa serier.

 

Tyvärr går ju marinmotorer i hobbybruk så lite, så att slitage sällan är problematiken. Det handlar mer om skötsel, korrosion och rent åldersrelaterade problem.

 

Ser man på en motor ur den synvinkeln är moderna högeffektsmaskiner med hög verkningsgrad ur varje liter/kg helt rätt väg att gå. Innan en modern D4 når i närheten 5000timmar har generellt både ägare och båt kilat vidare...

Håller med men motorn lär nog hålla 5000 timmar den med, största problemet med modern motor är att vid 2500 timmar och tjugo år så har elektroniken kilat vidare och det går inte längre att få tag på ersättningsdelar. Det kommer att bli det största problemet i framtiden när moderna motorer blir äldre, elektronik styrboxar och så vidare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen är det väl så att även om dagens marindieslar lämnar hög effekt och matas med turbo/kompressor så tror jag de flesta lever ett ganska enkelt liv. Vet inte hur andra kör, men jag varvar sällan över 3000 rpm med min. Lagom marschfart och man känner hur lätt motorn jobbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge moderna motor håller är nog en öppen fråga,  men MD11 är nog knappast att beteckna som modern. När den byggdes så gjorde man rejäl saker som skulle hålla.

Dagens motorer kan säkert hålla bra om de körs rätt men klämmer man ut tre gånger mer effekt när de sitter i en båt jämfört med när de sitter i en grävmaskin så är det nog tveksamt om de kan hålla länge. Moderna motorer brukar kräva minutiöst  noggrant underhåll.

Gamla Sabb, Lister mm, där räknades väl ett oljebyte som helrenovering?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att renovera en MD11 är inte direkt billigt, delarna kostar ett antal 10-tusentals kronor och sedan tillkommer kostnader för sådant de flesta inte kan göra själv och en hel del mekand om man inte gör något själv.

 

En ny motor kostar bara något mera i inköp och det är inte särskilt svårt att montera in den.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan, Mackey säger:

Att renovera en MD11 är inte direkt billig

Sant, det finns nog ingen ekonomi i det. Men om någon annan tagit kostnaden så får man troligen en bra motor billigt.

Dock kan man vara skeptisk till hemrenoveringar. 

Lämnar man in en Perkins till verkstad som är auktoriserad att göra renoveringar så får man garanti och en full dokumentation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, bhemac säger:

Hur länge moderna motor håller är nog en öppen fråga,  men MD11 är nog knappast att beteckna som modern. När den byggdes så gjorde man rejäl saker som skulle hålla.

Dagens motorer kan säkert hålla bra om de körs rätt men klämmer man ut tre gånger mer effekt när de sitter i en båt jämfört med när de sitter i en grävmaskin så är det nog tveksamt om de kan hålla länge. Moderna motorer brukar kräva minutiöst  noggrant underhåll.

Gamla Sabb, Lister mm, där räknades väl ett oljebyte som helrenovering?

Just därför kommer jag hålla liv i min kad 43 så länge det går finns ingen elektronik som kan strula, och du kan serva samt reparera själv utan att behöva ha en dator varenda gång du ska göra något. Just av de anledningarna är ju en äldre motor bättre, man kan göra saker själv om man nu vill.:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elektronik och dator är det den yngre generationen förstår sig bäst på, ofta bättre än skruvar och muttrar. Med det sagt vill jag påstå att det är en generationsfråga om man tycker det är bra eller dåligt med elektronik som styr motorn i båten.

 

Min svåger som arbetat många år som provningsingenjör i flera brancher trodde inte det var sant att vår nya motor i segelbåten helt saknade elektonisk styrning. "Varför då? Vad ska det vara bra för?" Jag försökte förklara hur bra det var att slippa elektroniken, men han förstod inte något av det. Nu är ju han 60-talist, dvs. den yngre generationen. ;)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan, Mackey säger:

Elektronik och dator är det den yngre generationen förstår sig bäst på, ofta bättre än skruvar och muttrar. Med det sagt vill jag påstå att det är en generationsfråga om man tycker det är bra eller dåligt med elektronik som styr motorn i båten.

 

Min svåger som arbetat många år som provningsingenjör i flera brancher trodde inte det var sant att vår nya motor i segelbåten helt saknade elektonisk styrning. "Varför då? Vad ska det vara bra för?" Jag försökte förklara hur bra det var att slippa elektroniken, men han förstod inte något av det. Nu är ju han 60-talist, dvs. den yngre generationen. ;)

 

Mackey

Men som jag skrev elektroniken går i pension efter 20 år är den pase utgådd finns ej mer, kvar står du med en motor som är i hur bra skick som helst men går inte därför elektroniken är för gammal.

Det handlar inte om ungdom eller gammal, det handlar om att elektronik blir gammal och passe fort. En motor utan elektronik går alltid att få igång och få fungera, men den dagen som styrelektroniken är utgången åldrad passe spelar det ingen roll hur duktig mekaniker eller programmerare du än är då är motorn körd.

Men åter till Ts fråga det är det som tråden egentligen ska handla om. I din pres har du egentligen två gamla motorer en Md21 och en penta 2003. Om priset är detsamma och båtarna kostar lika och är i jämförbart skick, så skulle jag välja den nya gamla motorn. Är det stor prisskillnad mellan 2003 an  och båten med Md21? om den är  i bättre skick så skulle jag ta den. En motor som är gammal går att få som ny och en motor utan elstyrningar är att föredra om du frågar mig iaf. Finns bränsle luft och olja samt kylning så går den år ut och år in.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är poängen med elektroniken? Bränsleekonomi? Ganska ointressant i en segelbåt motor. Miljönytta? Hur påverkar nytillverkning som egentligen inte behövs. Säljargument? Ja, där har vi nog den verkliga orsaken. På samma sätt som i andra branscher där man överlastat produkterna med onödiga finesser som bara komplicerar användandet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lång tråd så jag får nog hjälpa TS genom att påpeka att valet är mellan MD11 och VP2030.

 

 

;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, kossor säger:

Men som jag skrev elektroniken går i pension efter 20 år är den pase utgådd finns ej mer, kvar står du med en motor som är i hur bra skick som helst men går inte därför elektroniken är för gammal.

Ett inte helt orimligt resonemang. I vart fall lär motorn kosta pengar efter 20 år.

I TS fall är den moderna motorn 15 år och så fall nära pensionering. Köper man resonemanget så måste det vara bättre att köpa den gamla, renoverade motorn. Även om man åker på ett motorbyte om 10 år så borde det bli en bättre affär än att köpa den dyrare motorn och åka på ett byte om 5 år.

 

Köper man en båt är det dåligt att betala extra för en nyare motor om den inte är sklät ny.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så det lutar då åt en renoverad md11 om man ska lyssna på panelen, både rent maskinellt men även då priset är billigare. 

 

Men om man idag kan få tag i delar till en md11 varför skulle man inte kunna få tag in en styrenhet till en 15-20 år gammal motor? Går det "plugga" in en 2030 och få felkoder etc så man kunde köpt sig en dator/program för den? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har inte heller riktigt förstått varför styrenheter inte skulle kunna finnas som reservdel lika länge som andra reservdelar. Elektronik blir väl lika lite förstörd av att ligga på reservdelslagret som en bränslepump.

 

Jag förstår att det finns en avgörande skillnad - i alla fall idag - och det är att det är mera komplicerat att nytillverka en styrenhet (om man inte har en ritning) jämfört med att tillverka ett nytt topplock. (Eller så är det bara för att jag kommer mera från den mekaniska generationen jag tror så.)

 

Jag hoppas och tror att reservdelsförsörjningen på styrenheter ska funka bra framöver för annars har vi inom kort en väldig massa fina båtmotorer (både inombordare och utombordare) som inte går att köra mera.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mackey säger:

 

Jag har inte heller riktigt förstått varför styrenheter inte skulle kunna finnas som reservdel lika länge som andra reservdelar. Elektronik blir väl lika lite förstörd av att ligga på reservdelslagret som en bränslepump.

 

Jag förstår att det finns en avgörande skillnad - i alla fall idag - och det är att det är mera komplicerat att nytillverka en styrenhet (om man inte har en ritning) jämfört med att tillverka ett nytt topplock. (Eller så är det bara för att jag kommer mera från den mekaniska generationen jag tror så.)

 

Jag hoppas och tror att reservdelsförsörjningen på styrenheter ska funka bra framöver för annars har vi inom kort en väldig massa fina båtmotorer (både inombordare och utombordare) som inte går att köra mera.

 

Mackey

Egentligen inte så märkligt, ta bara styrboxen till en aq 171 16 tillverkades på 80 - 90 talet, styrboxen har gått ur sortimentet. Transistorerna som sitter i den tillverkas inte längre, ja om elektronikdelarna i en box inte tillverkas längre för att det är utgången teknik. Så går det heller inte att sätta ihop en enhet. Samma med datorer moderna datorer kan ofta inte kommunicera med äldre enheter tex skrivare olika program. I mitt jobb som lantbrukare har elektroniken i traktorer tagit ett jätte kliv, traktorerna idag går inte att köra utan elektroniken allt styrs via dator. I lantbruksbranschen har det spekulerats i  många år när första traktorn skrotas därför den ålderdomliga elektroniken i den inte finns  längre där är vi snart. Pressar styrs med dator inplastare styrs med dator, de första som kom med styrning börjar de nu bli svårt få tag på styrdonen. Vi kan kolla på vårat kära penta angående reservdelar överlag, där man nu börjat plocka bort väsentliga delar till kad motorerna. Mekaniska saker som limpor slangar rör ventiler etc går ju alltid att få tag på, men de förbaskade styrenheterna programmen som jobbar i moderna motorer är betydligt svårare att återskapa. En motor som är en motor går alltid att laga serva underhålla utan datorer och input, en modern motor med en massa tjafs på kan man knappt rör en skruv på. Därför anser jag att det är värt för den enskilde som kanske har bekanta eller att du har förmågan att kunna skruva själv att vårda dessa maskiner som går med de fyra elementen. Kan ta ett exempel, vi hade för några år sedan en case maxxum, den stod i maskinhallen hade parkerat den där kvällen innan, på fm drog ett rejält åskväder över gården och åskan slog ner i kohagen. Till kvällen skulle vi ut och slå gräs, traktorn startade la i backen körde ut, la i automatiken framåt traktorn gick bara i 1,27 km på högsta växel. Åskan hade slagit ut elektronikboxen. Ringde till kompisen som servade dessa, han kom cyklande med en laptop i ryggan pluggade in i traktorn, körde in ett nytt program och 10 min senare funkade det igen. Just av den anledningen tänker jag vårda min kad 43 ömt, där behövs bara verktyg fett och olja. Pröva de på en D6 a om några år :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, kossor säger:

Transistorerna som sitter i den tillverkas inte längre

Precis så är problemet. Att konstruera om boxen för nyare komponenter är inget problem men då ska det till ett nytt kretskort mm. Men visst skulle det gå med lite god vilja från tillverkaren, tex att man släpper scheman fritt efter ett antal år. Fast då får man kanske inte  får sälja en ny motor.

 

En kompis köpte en bil billigt med trasig elektronikbox. Med hjälp av andra på nätet och "reverse engineering" lyckades man skapa en fungerande box. Komponentkostnaden var löjligt låg jämfört med vad en ny box kostade däremot var det mycket jobb innan man fick den att fungera.

Kanske, och ganska troligt, kommer det att dyka upp piratboxar i framtiden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Precis så är problemet. Att konstruera om boxen för nyare komponenter är inget problem men då ska det till ett nytt kretskort mm. Men visst skulle det gå med lite god vilja från tillverkaren, tex att man släpper scheman fritt efter ett antal år. Fast då får man kanske inte  får sälja en ny motor.

 

En kompis köpte en bil billigt med trasig elektronikbox. Med hjälp av andra på nätet och "reverse engineering" lyckades man skapa en fungerande box. Komponentkostnaden var löjligt låg jämfört med vad en ny box kostade däremot var det mycket jobb innan man fick den att fungera.

Kanske, och ganska troligt, kommer det att dyka upp piratboxar i framtiden.

Absolut håller med men ofta går saker sönder vid nyttjandet, och problemet blir att semestern fryser inne, då man letar någon som kan konstruera ny elektronik. Är i regel inte gjort på en eftermiddag tyvärr. Men man får hoppas på att det kommer mera pirat grejer överlag till dieselmotorer på marinsidan. För ofta är det rent sinnessjuka kostnader när det står penta eller annan tillverkare på prislappen. Kollade på mitt expantionskärl till kad original penta 3700 sek, för en plastburk. :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att det finns många fler bilar än båtar kan man väl tänka sig att någon startar pirattillverkning av elektronik till bilar, och har man väl gjort det så kan det inte vara så svårt att bredda verksamheten till båtmotorer.

Här måste finnas mycket pengar att tjäna, hallå Xi Jinping har du tänkt på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...