Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
rwd73

Köpråd billig 80-trailer passande snipa

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Jag har nyligen köpt en 21-fots snipa inkl. en rejäl boggievagn som den förra ägaren dessvärre inte hann bygga om för att passa båten.

Jag funderar istället på att köpa en ny 80-trailer som klarar ca 1100 kg last och har hittat två kandidater nedan (Jag har BE så den biten är under kontroll)

 

https://www.wttrailer.se/produkt/martz-bat-trailer-1500-kg/

https://www.lastexperten.se/sv/articles/2.411.37768/variant-ocean-1500

 

Är medveten om att jag måste flytta fram axeln något för rätt viktfördelning och det ska båda klara

Vidare får jag troligen förlänga stöttorna pga den längre kölen.

Det är säkert bättre med Bålsta eller Fogelsta men jag tycker att ca 24000:- är mycket nog för en kärra som används sällan.

Jag har 14 mil till min vinterförvaringsplats så 30-kärra blir lite tråkigt och med 80-trailer kan man ju ta båten med sig och lägga i lite varstans.

 

Vilken av ovanstående trailer tycker ni ser ordentligast ut för priset?

Eller något annat tips?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

vad väger snipan? Att susa fram i 80 knyck (eller mer) med en last bestående av en snipa på en enkel kärra känns inte behagligt.

 

Ett sånt ekipage vill jag inte träffa på...(det beror ju på var du rattar runt förstås)

 

Jag tycker vid första anblicken att Ocean 1500 ser stabilare ut och har fler stödpunkter. Så lågt placerad vikt som möjligt måste vara att föredra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I all välmening så tänk igen eller ännu bättre prova! Jag menar att de vagnar du funderar på inte duger till en snipa utan att du antingen dränker vagnen eller att du lastar med kran. Kan du hitta någon som låter dig testa på deras vagn så du får erfara att lasta en snipa. Mitt råd är följande: alternativ 1 använd den du har och kör i "30" det är kanske bara två ggr per år så ingen stor uppoffring, alternativ 2 ha is i magen och leta efter en begagnad Bålsta självjusterande (helst för kölbåt) men de andra funkar också. Du blir mycket gladare med 1 eller 2 istället för de enkla vagnarna. Lycka till /  Nojjan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era synpunkter!

 

Båten ska väga 900kg enligt uppgifter jag hittat på nätet men då vet man ju inte vilken typ av motor som sitter i + att det förmodligen tillkommer bränsle och div. utrustning. Så därför räknade jag med 1100 för att vara på säkra sidan.

 

....Men vid närmare eftertanke har ni säkert rätt.

Det känns bättre med stabil vagn i 30 (ish) än klen trailer i 80.

Jag har redan provat att dra hem den 14 mil så det går ju även om det är lite drygt. Det kanske går att modifiera vagnen så att det blir görbart att sjösätta/dra upp själv ändå (med ett rejält fordon).

 

 

 

Redigerad av rwd73

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1100kg på släp är egentligen inte så farligt. Det är ju vad vilken hästägare som helst har efter bilen (mig själv tex). Men för att få mer stabilitet i "släpandet" föredrar jag boogie. Det är en enorm skillnad i hur det känns att dra om det blåser. Men priset bilr ju troligen annorlunda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...