Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Botved

Kontrollera en cetec

Rekommendera Poster

Halloj.

Vi har en cetec 200 tror jag till två 70ah batterier. Dessa laddas även av en 50w solpanel. Det ena batteriet verkar ha gett upp och vi tycker laddaren inte riktigt varit som tidigare. Kanske den som förstört tänker vi. Hur kan man kontrollera funktionen på en sådan laddare ? Det är ju olika steg och cykler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick du någon reda på din laddare? Min C-tec 200 krånglade lite i somras så jag fick stänga av och sätta på den igen, detta hände några gånger och varför vet jag inte, men sen har den gjort vad den ska. Laddningen kontrollerar jag via en Nasa BM-1 så man märker snabbt när det inte står rätt till.

Men har du två batterier och det ena troligtvis är kass kan laddaren bli "lurad", det bästa är att ha batterier i likvärdig kondition.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej vi fick inte fram mer info. Bägge batterierna är i samma kondition så vitt vi kan bedöma, dvs samma ålder. Det kan vara så att vi lurats av indikerings dioderna på laddaren, känslan var att så fort vi bara haft ytterst liten belastning så har laddaren infikerat att batteribanken sjunkit ganska mycket när vi kopplar in den igen. Nu har vi mött vilospänning på batterierna efter full laddning och dom tappar inget. Kanske behövs väldigt lite för att laddaren ska flytta indikering ett steg eller två mot sämre batterikapacitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om något eller bägge batterierna har dålig kapacitet så sjunker spänningen snabbt vid användning och laddaren tycker det är dags att fylla på. Antingen sjunker spänningen så lågt så att laddaren tycker den ska börja om cykeln från början eller så sjunker den bara lite och då går laddaren bara ner ett steg. Så funkar iaf min Ctek 300.

Att bägge batterierna är lika gamla betyder inte att de är i samma kondition.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag vet att batteriet kan bete sig olika trots samma inköpsdatum och gemensam bank men mitt intryck är att dom är ok. Tre år gamla och alltid underhållsladdade antingen med solpanel  eller nämnda ctec. Har kollat vilospänningen men inte belastat dom så någon exakt mätning är inte utförd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge lät du batterierna vila efter laddning och tills du gjorde viloströmsmätningen?

Men jag tycker jag känner igen beteendet på laddaren, även om vi legat med landström och sen kört vidare till nästa hamn och kopplar landström igen så startar laddaren på "halvladdat" men så länge batterimonitorn visar på full kapacitet i batteribanken är jag nöjd.

Jag bytte batterier till denna säsongen, de utbytta batterierna var lika gamla (+5år) men det ena var totalslut och det andra funkade men jag bytte båda ändå. Laddaren laddade båda till full spänning trots att det ena batteriet var kass och spänningen såg ut att vara ok ända till man belastade batteribanken då föll det snabbt, så inte förrän jag mätte batterierna separat såg jag hur illa det var förutom att batteribanken laddade ur tämligen snabbt då givetvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första mätningen var efter några timmar och då visade multimeter 12.77 volt. Nu har iaf det ena stått sedan slutet augusti, jag kan mäta det senare idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan, Botved säger:

Första mätningen var efter några timmar och då visade multimeter 12.77 volt. Nu har iaf det ena stått sedan slutet augusti, jag kan mäta det senare idag.

Som du själv skrev tidigare så är de inte belastningstestade. Det kan nog vara värt att göra innan Ctek'en döms ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla ctek-laddare jag har och haft (3) beter sig så.

Oavsett laddstatus på batteriet så börjar den med första dioden för att sedan efter en liten stund snabbt stega upp.

Jag har tolkat det som att den känner av batteriet innan den laddar på för fullt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...