Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Nojjan

Tipsa mig om båtmodel

Rekommendera Poster

Hej, jag brukar mest svara på inlägg men den här gången tänkte jag fråga om hjälp.

 

Jag har under några år ägt en större HT-båt (Crescent 665 från tidigt 70-tal) som jag gillar men den är lite stor i jämförelse med "ute-utrymme", dvs yta utan tak. Jag har funderat på vilken båt som skulle passa mig bättre men det är svårt när jag vill hålla det billigt (Chris Craft Lancer eller Bertram Moppie är kanske drömmen men jag har inte råd). Jag skulle vilja ha en stor variant på tex Crescent 54, dvs en öppen båt utan sovmöjligheter och ganska många sittplatser. Finns det några tipsare där ute? (bifogar bilder för inspiration).

Lancer och Moppie.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Windy 22 DC för många år sedan, kanske kan vara något för dig?/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Nojjan säger:

Hej, jag brukar mest svara på inlägg men den här gången tänkte jag fråga om hjälp.

 

Jag har under några år ägt en större HT-båt (Crescent 665 från tidigt 70-tal) som jag gillar men den är lite stor i jämförelse med "ute-utrymme", dvs yta utan tak. Jag har funderat på vilken båt som skulle passa mig bättre men det är svårt när jag vill hålla det billigt (Chris Craft Lancer eller Bertram Moppie är kanske drömmen men jag har inte råd). Jag skulle vilja ha en stor variant på tex Crescent 54, dvs en öppen båt utan sovmöjligheter och ganska många sittplatser. Finns det några tipsare där ute? (bifogar bilder för inspiration).

Lancer och Moppie.jpg

Ockelbo hade ju en modell s 19 med inu eller utombordare trevlig båt.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Princess 54:

Kanske lite stor eller missar jag något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Windy 22DC:
Detta är i första anblick ett mycket gott alternativ med stor öppen längd och enligt mig snygga linjer. Tyvärr så är motorluckan/solbädden för stor så själva ytan man kan röra sig på blir lite liten. Hade soffan varit längst bak så hade denna varit en het kandidat.

Windy 22 dc.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Kamelkungen säger:

Princess 54 ??

ja en liten käck båt,och billig!!!:P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OCkelbo S19:

Detta är en möjlig båt, mindre än min båt men större delen av båten är öppen. Synd att soffan i aktern inte är hel, man tappar upp till 2 sittplatser. Denna lägger vi på minnet. 

Ockelbo S19.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ockelbo C20 kanske?

fjord gör tre varianter på samma 21 fots skrov, går tungt och säkert i sjön...

Flipper har flera modeller mellan 6,2 m till 7,8...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Draco 2000dc. Draco  2100 dc. Draco 2300. Visserligen sovplats i dessa men hel soffa bak. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Coronet 21dc

 

 

21dc.jpg

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ockelbo C20 ser väl okay ut men den där targa-bågen skulle jag bli tokig på, vill jag slå skallen i tid och otid så skaffar jag segelbåt...:huh:

Däremot så kanske S20 kan funka, verkar dock ovanlig. LÄNK

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjord 21 skrovet är nog okay men den enda som attraherar mig är 21HT och nu har jag redan en HT-båt med dess begränsningar så nej tack.

Fjord 21HT.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu fjord är ok så måste jag puffa för 24-fots skrovet också. Bekvämt men tungt o gediget, en V8 är ett måste på det skrovet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla Flipper är mest HT eller Kabin så de faller också för yxan. Dock så kan jag erkänna att den senaste Flipper 600DC är riktigt trevlig, jag gillar ytan i förhållande till längden och ingen irriterande vägg/dörr till främre bädden. Riktig kanonlösning tycker jag men jag har ju inte dom pengarna . . . 

flipper_600_dc_flipper_marin_stockholm_107-1170x570.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Draco gillar jag även om de är DC-modeller speciellt dom som har den stora dörren till främre utrymmet som i öppet läge liknar Flipper 600DC !

Draco 2000.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Coronet 21DC har jag lite svårt för, båtarna har ju kultstatus vilket gör att priset inte matchar vad man får, dessutom så är inte utrymmet bättre än min nuvarande båt. Prestige är inte min grej så då kan jag lika gärna välja en Ockelbo, Nora eller liknande till lägre pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...