Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tiddichz

VP MD40 kokar men motorn ej överhettad

Rekommendera Poster

Hej.
Min VP md40 har problemet att när den körts ett tag och kommit upp i temperatur (70 grader) så ångar det och tränger ut vatten ur expansionskärlet.
Första gången detta hände körde jag på med full gas och efter nån minut hojtade grabben till med att "det ryker här pappa".  
Så länge jag håller mig på tomgång eller väldigt svagt pådrag så händer inget, men direkt man trycker på lite så svämmar det över och ryker.
Testade först att byta och spänna remmarna då dom var väldigt slappa, men det har inte hjälpt.
Satt o diskuterade lite med kollegor och efter att ha dividerat om termostat, topplock, trasig pump osv
började vi fundera på om det inte kan vara så enkelt att det är expansionskärlets lock som är utslitet?
Det står "50 kPa" tryckt på locket och jag tänker mig att den bara är i dåligt skick och ger mina problem.

Vad tror ni här på forumet?

Sen en bifråga om oljetrycket.. Efter jag har bytt olja, hällt i 6 liter, så får jag ett hiskeligt oljetryck (mätaren slår i botten) fram till att man fått upp värmen i motorn.
Då går trycket ner till normalt.
Inget att bry sig om eller nåt att verkligen se över?

Stort tack för all input man kan få.

Med vänlig hälsning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dum fråga, hur vet du att motorn INTE är överhettad ? För mig låter det att kylvätskan blir för hett och ångar. Anledningarna kan vara de du nämner samt för lite vätska i kylsystem.

Men att täta till locket till expansionskärlet och fylla på kylvätska kan vara en första, billigt åtgärd för att kolla.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

41 minuter sedan, jan_af_lisoe säger:

Dum fråga, hur vet du att motorn INTE är överhettad ? För mig låter det att kylvätskan blir för hett och ångar. Anledningarna kan vara de du nämner samt för lite vätska i kylsystem.

Men att täta till locket till expansionskärlet och fylla på kylvätska kan vara en första, billigt åtgärd för att kolla.

 

Tack för svar.
Tempmätaren går inte upp mer än till 70-75 samt en "egen" termometer liggandes på motorn som inte går upp mer än 70-75 också.
Så temperaturmässigt är inte motorn upphettad.
Vatten ångar ju innan det kokar och vattnet liksom rinner ut ur kärlet med locket på.
Så därav min tanke att locket är kaputt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänker att avgaser går ut i kylsystemet vid hård belastning. Bilverkstäder brukar mäta detta med en co2 mätare vill jag minnas. Att du samtidigt har högt oljetryck tyder på något läckage runt topplock (Kanske packning).

Felsökning.

Vatten i oljan (grå) hög/låg oljenivå. Högt tryck i vevhusventilation (Kanske tät vevhusventilation).

Luktar kölvattnet avgaser?

 

Det är nog en bra början.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Blir fundersam när du säger att du bytt olja och fyllt på 6 liter, har själv en MD40 och enligt manualen så skall den innehålla 11 liter olja.

 

Det låter inte som motorn är överhettad, det man skulle kunna fundera på är om det läcker över tryck ifrån cylindrarna via någon otätt packning till det slutna kylsystemet? Verkar kylarvätskan ren eller innehåller den några svarta partiklar som kan komma från sot eller olja?

 

/Wahlis

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, wahlis säger:

Hej,

Blir fundersam när du säger att du bytt olja och fyllt på 6 liter, har själv en MD40 och enligt manualen så skall den innehålla 11 liter olja.

 

Det låter inte som motorn är överhettad, det man skulle kunna fundera på är om det läcker över tryck ifrån cylindrarna via någon otätt packning till det slutna kylsystemet? Verkar kylarvätskan ren eller innehåller den några svarta partiklar som kan komma från sot eller olja?

 

/Wahlis

 

 

Tjena Wahlis.
Tack för svar!
Lustigt din manual säger 11 liter. Min säger 10.
Hade en mek hos mig tidigare som sa att börja med en 6-7 liter. Det behöver ju inte vara fullsmockat m olja. 6 liter räckte gott för att få stickan mer än halvfull.
Ska kolla kylarvätskan.
Känns mer o mer som att det är något med nån packning som spelar mig ett spratt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Insatsen i värmeväxlaren är trasig. Därför fylls kylsystemet med sjövatten. Ju högre varvtal desto snabbare påfyllning. Vattnet trycks ut genom locket på expansionskärlet eftersom locket inte orkar hålla emot. En ny insats är inte gratis...

 

Been there, done that.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Volvo_Penta säger:

Insatsen i värmeväxlaren är trasig. Därför fylls kylsystemet med sjövatten. Ju högre varvtal desto snabbare påfyllning. Vattnet trycks ut genom locket på expansionskärlet eftersom locket inte orkar hålla emot. En ny insats är inte gratis...

 

Been there, done that.

 

Mycket enkelt att kolla, prova frostskyddet i kylvätskan, bör ha sjunkit rejält.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Volvo_Penta Tack för svar.. Det låter väldigt troligt. Meken nämnde att värmeväxlaren bör putsas upp och få nya packningar osv.. Man såg ärgningar på utsidan av "lådan". Han tyckte dock, i början av säsongen, att vi inte bör göra nåt då. "Då kan hela säsongen va förstörd om man inte hittar ny eller kan repa upp den."
Bör vara så att den till slut knäcktes där när jag drog på då.
För så är det. .Låga varv, typ tomgång, så ryker/läcker det inget. Ju mer man drar på med gasen, ju mer vatten läcker ut ur exp-kärlet.

@Pentax Tack för svar. När du säger "prova frostskyddet". Menar du med en sån glykolmätare? Har dock inte kollat med sån innan, men alltså ta o kolla nu. Ta ut bettan på en sväng och mäta igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp biltemas refraktometer eller låna en och kolla fryspunkten i kylvätskan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklare att ta med sig ett prov på kylvätskan till t.ex. OKQ8 macken och mäta där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag råka ut för ett galet fel nu när jag la i båten. Insattsen som sitter i expantionskärlets lock (en plast hylsa och en gummi packning) hadde trillat bort. Eftersom man sticker in handen i ett hål och tar bort locket så noterade jag inte att insattsen trilla ur. Jag har två KAD300 så jag jämförde locken och förstod direkt varför den koka. Tanken var god när jag kolla fryspunkten men resultatet vart kaput kylsystem ☹️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...