Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
papiljon

Trä som blir svart

Rekommendera Poster

Hej

Har en Solö 25 där jag har en hel del trä på överbyggnaden. Har i sommar upptäckt att vissa partier har blivit svarta.

Det svarta är inte dåligt trä utan ändrat färg. lade ner mycket tid i våras med renskrapning och 8 nya lager lack men detta har tydligen inte hjälpt.

Är det detta som kallas blåträ? det finns två botemedel oxalsyra eller vätersuperoxid men det verkar inte finnas i så stark mängd. Vore toppen om jag fick lite tips på hur man kan fixa samt hitta ett lämpligt sätt att ta bort dettta.

/Klas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behövs nog ingen bild, är säkert i skarvarna mellan de nedre bitarna av rutramarna.

 

Det är vatten som kommit in i skarvarna, det svarta är första stadiet av förruttnelse.

Skrapa rent det svarta området låt torka ordentligt, blek och mätta området med olja, så kan du kanske fördröja tillverkning av nya ramar något eller några år.

 

 

:wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Skall fixa foto. Det är inte fönsterramarna som är utsatta utan partier mitt i träet.

Är det någon som har tips om var man köper det effektivaste blekningsmedlet. Det verkar vara svårt att få tag i nått som är starkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt i..?
Låter som om det sitter en skruv eller nit som ställer till det, kan det stämma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...