Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Sealfie

Behandling av inredning

Rekommendera Poster

Hej!

 

Inom det närmaste är det dags att ta uti med träinredningen i båten (en Uttern 590). Inredningen är i ganska uselt skick, helt, men det ser riktigt taskigt ut. Antar att detta är teakfaner (se bilder nedan)? Har läst runt en hel del om oljning, lacka osv men det är väldigt svårt att få ett hum om vad som är "bäst" då många verkar ha olika metoder och medel.

 

Det resultatet jag är ute efter är en ganska mörkbrun nyans med hög glans. Hur ser det ut efter att man har använt tex kinesisk träolja? En tanke jag hade var att använda kinesisk träolja (mätta) och sen fernissa (X-antal lager), är detta vettigt? Tips på märke på fernissa som håller bra? Slipar givetvis först. Fernissan har jag förstått man ska finslipa något mellan varje lager, men ska man slipa efter att man är klar med oljan, dvs innan fernissan används?

 

Andra metoder är givetvis välkomna, gärna så detaljerade som möjligt då jag är helt grön på det här, vill göra rätt från början. Är Owatrol D1 ett bra alternativ till kinesiska träoljan tex? Endast oljning är uteslutet då risken för mögel är allt för stor samt att högglansen som fernissan ger uteblir.

 

Bifogar lite bilder så ni förstår vad det handlar om.

 

Tack på förhand!!

 

 

 

IMG_1962 (1).PNG

IMG_1964 (1).PNG

IMG_1963 (1).PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer att få förslag på alla de behandlingar du nämnt, jag vill bara varna för slipning, faneret var när inredningen tillverkades 0,6 millimeter tjockt, och har med tiden inte blivit tjockare.

Genomslipning är gjort på ett ögonblick, en liten fläck som behöver lite mer slipning, plötsligt är man igenom faneren och nere i spärren, fruktansvärt fult och omöjligt att reparera utan att byta ut detaljen eller fanera om.

Tvätta med oxalsyra är nog den bästa metoden för att få hyfsat utseende på din inredning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följer detta med intresse då vår inredning också behöver uppsnyggning.

Beträffande fernissa så köpte vi från Gysinge byggnadsvård och fernissade våra golv i huset med utmärkt resultat.

https://www.gysinge.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en liknade fanerad skiva på ett annat ställe, ingen båtgrej, men jag gick på denna med "gröna sidan ner" på en scothbrightsvamp. Lacken, eller vad det var från början, hade rest sig och lossade rätt så lätt på den skivan. Den sista omgången men svampen kopletterades med Biltemas billigaste träolja som då slipades in i faneren med svampens gröna sida. Sedan mättades ytan flera gånger med mer träolja, blev väl ganska acceptabelt, kanske inte jättesnyggt, men det dög till ett ytan bredvid biljettbordet i konduktörsbåset på ett lokaltafikfordon från 1940-talet....

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan, Pentax säger:

Du kommer att få förslag på alla de behandlingar du nämnt, jag vill bara varna för slipning, faneret var när inredningen tillverkades 0,6 millimeter tjockt, och har med tiden inte blivit tjockare.

Genomslipning är gjort på ett ögonblick, en liten fläck som behöver lite mer slipning, plötsligt är man igenom faneren och nere i spärren, fruktansvärt fult och omöjligt att reparera utan att byta ut detaljen eller fanera om.

Tvätta med oxalsyra är nog den bästa metoden för att få hyfsat utseende på din inredning.

 

51 minuter sedan, Gundj säger:

Följer detta med intresse då vår inredning också behöver uppsnyggning.

Beträffande fernissa så köpte vi från Gysinge byggnadsvård och fernissade våra golv i huset med utmärkt resultat.

https://www.gysinge.com/

 

43 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Jag hade en liknade fanerad skiva på ett annat ställe, ingen båtgrej, men jag gick på denna med "gröna sidan ner" på en scothbrightsvamp. Lacken, eller vad det var från början, hade rest sig och lossade rätt så lätt på den skivan. Den sista omgången men svampen kopletterades med Biltemas billigaste träolja som då slipades in i faneren med svampens gröna sida. Sedan mättades ytan flera gånger med mer träolja, blev väl ganska acceptabelt, kanske inte jättesnyggt, men det dög till ett ytan bredvid biljettbordet i konduktörsbåset på ett lokaltafikfordon från 1940-talet....

 

Tack för svaren!

 

Har läst det där med att faner endast är 0,6 mm tjock. Ska vara väldigt försiktig när jag slipar och endast med fint papper just för att inte råka ta för mycket. En sak jag glömde nämna och som kanske inte syns så tydligt på bilderna är att inredningen ser ut att tidigare ha varit lackad (fernissa antar jag). Lacken har spruckit alternativt försvunnit till stor del. Tvätta med oxalsyra torde därför ej vara en optimal grej eftersom att ytan ej är "trären"?

 

Ett annat tillägg är att vissa skivor är väldigt mörka. Gissar på att detta är mögel? Där kanske oxalsyra kan vara en bra grej att använda för att få bort just detta (efter slipning?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vanlig kommentar brukar vara att olja möglar, eller samlar skräp som i sig möglar. En båt lever ju ett betydligt mer fuktigt liv än landprodukter. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gjort liknande arbeten i sommar på mahognyfanér, lätt slipning med 240 papper för att få bort gammal fernissa. Sen International original 4ggr + 2ggr International goldspar satin. Har kört både pensel och planstrykare. Slipar mellan med 320 papper. Tunna lager!  Inget roligt arbete, extremt tidskrävande...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag klarar man 0,4mm på faneren. Med så tunn faner kommer limmet från tillverkningen att mer eller mindre tränga igenom faneren. Den är då omöjlig att olja eftersom oljan måste kunna dra in. Blir ungefär lika effektivt som att olja kylskåpet.

Fram till för ett antal år sedan innehöll oljorna antimögelmedel, fungicider. Det var inte så bra för människor och är därför möglar oljor lätt, i synnerhet i kombination med moderna, milda vintrar.

Olja aldrig inredning och absolut inte på hösten.

Ett bra sätt att avlägsna gammal ytbehandling är att sickla.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan, bhemac säger:

Idag klarar man 0,4mm på faneren. Med så tunn faner kommer limmet från tillverkningen att mer eller mindre tränga igenom faneren. Den är då omöjlig att olja eftersom oljan måste kunna dra in. Blir ungefär lika effektivt som att olja kylskåpet.

Fram till för ett antal år sedan innehöll oljorna antimögelmedel, fungicider. Det var inte så bra för människor och är därför möglar oljor lätt, i synnerhet i kombination med moderna, milda vintrar.

Olja aldrig inredning och absolut inte på hösten.

Ett bra sätt att avlägsna gammal ytbehandling är att sickla.

 

Oj det var överraskande information. Väldigt bra att veta. Då tolkar jag det som att det i stort sett är omöjligt att använda olja och fernissa på inredningen när det är så tunn teakfaner (fernissa är ju som jag förstått det också en form av olja egentligen).

 

Jag har såhär långt endast funnit ett alternativ och det är den här produkten:

 

http://www.herdins.se/betser/herdins-lackbets__30 . Lackbets som finns i olika kulörer. Skulle detta kunna fungera med ett schysst resultat?

 

Vad gör man när man sicklar?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sickla fick vi göra i träslöjden. Kanske det var Hennings specialare. Jag vet ej då det var 40 år sedan jag hade honom som lärare. Men sickla gör man för att ta bort lack eller jämna till underlaget. Mycket enkelt och mycket snabbt. En sickel finns i de flesta bygghandlarna.

 

Se även: 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olja funkar inte så bra, men båtlack möter inga hinder, jag skulle inte kalla lack/fernissa för en olja, enkelt uttryckt är det en färg utan pigment, dock lite mera elastik än färg.

 

Bets, ja du kommer att få förslag att blanda betsen i lacken, detta avråder jag bestämt från!

Meningen är att betsen ska sugas in i ytan på träet och anta den kulör som man önskar, i det senarie som bhemac redogör kommer inte betsen liksom oljan inte att kunna sugas in i faneret som ju redan är mättat av limmet, utan kommer då att anta ett flammigt utseende, då man omöjligen kan få till ett likartat lager bets på ytan , lite moment 22.

 

Sickel är en "plåtskiva" som är slipad som man kan skrapa av eventuell lack med.

 

Jag undrar om din inredning verkligen är lackad, jag tror mera på att någon tidigare ägare oljat inredningen, traditionnellt brukar inte de "moderna" varven lägga tid på att lacka teak utan man slabbar på lite olja snabbt och ut med båtarna till kund så snabbt som möjligt, för att få in pengarna på kontot.

 

Jag vidhåller att du ska prova att syra inredningen, prova någonstans där det inte syns så väl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man sammanfatta tråden med att fernissa funkar inombords men inte Kinaolja eller annan olja?

Och "båtlack" vad det nu är också funkar? 

Vilket blir snyggast då på en gammal inredning som i övrigt är i gott skick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-08-29 på 16:48, Pentax säger:

Olja funkar inte så bra, men båtlack möter inga hinder, jag skulle inte kalla lack/fernissa för en olja, enkelt uttryckt är det en färg utan pigment, dock lite mera elastik än färg.

 

Bets, ja du kommer att få förslag att blanda betsen i lacken, detta avråder jag bestämt från!

Meningen är att betsen ska sugas in i ytan på träet och anta den kulör som man önskar, i det senarie som bhemac redogör kommer inte betsen liksom oljan inte att kunna sugas in i faneret som ju redan är mättat av limmet, utan kommer då att anta ett flammigt utseende, då man omöjligen kan få till ett likartat lager bets på ytan , lite moment 22.

 

Sickel är en "plåtskiva" som är slipad som man kan skrapa av eventuell lack med.

 

Jag undrar om din inredning verkligen är lackad, jag tror mera på att någon tidigare ägare oljat inredningen, traditionnellt brukar inte de "moderna" varven lägga tid på att lacka teak utan man slabbar på lite olja snabbt och ut med båtarna till kund så snabbt som möjligt, för att få in pengarna på kontot.

 

Jag vidhåller att du ska prova att syra inredningen, prova någonstans där det inte syns så väl.

 

Jag var inne i båten igår kväll och tittade på väggarna i "sovrummet" som är i stort sett har klarat sig fint (ingen sol in där pga gardinerna). Ytan känns väldigt jämn, som lackad, men är ändå osäker

 

Hur skulle oxalsyra fungera på en lackad yta? Löser oxalsyran upp lacken? Vad blir det för nyans efter att man använt oxalsyra?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-08-29 på 15:17, Sealfie säger:

 

 (fernissa är ju som jag förstått det också en form av olja egentligen).

 

I min begreppsvärld är -  i princip - lack och fernissa samma sak.

 

http://www.synonymer.se/sv-syn/fernissa

Att slipa på plyfa är jag mycket skeptisk till på de lövtunna ytskikten som är på de flesta plyfaskivor.
Man har ju gjort några sådana tabbar genom åren - det kan ge väldigt mycket merjobb.

Tom för kraftig/tjock utvändig teak brukar alternativet va att tvätta av med ammoniak och vatten. 
Fast helst sånt som man kan ta löst och upp på landbacken.

Hur man gör på inredning vet jag egentligen inte - har alltid lyckats undvika sånt arbete.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Några år sedan nu men hur gick det?

Har själv en Uttern 6300 och är/var exakt som din. Någon form av lackad teakfaner, något färgad också skulle jag vilja säga.

Testade bara att slipa instrumentbrädan då jag ändå ska göra om den, bestade 2 olika betser, la på blank klarlack, tycker det ser bra ut. 

När man läser alla "experter" så känns det ibland så svårt allting så man vet inte ens om man vågar börja...

P_20201110_175715.jpg

P_20201110_175725.jpg

P_20201110_175720.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inga bra erfarenheter av gammal lackad fanér som börjat flaga. Jag tar testat lite olika sätt och slipa va det sämsta men då va det 2komp lack som va stenhård. Där det flagat slipade jag igenom i en millisec. Jag har även testat slipsvamp och det gick lite bättre. Å så har jag olika meddel för att se om jag kan få det att släppa och sedan köra typ mögeltvätt. Gick sådär. Så jag har

inga bra tips men en att bara försöka få det rent. 

 

Det bästa "oljan/lacken" jag kört på den massiva teaken på "staketet" i min båt som va lackad men som jag skrapa och slipa trären. Och en rufflucka, kombo massiv och fanér som va oljad, i en kompis kärra i aktern är Benar UVR. Blev så jäkla snyggt och har hållt bra i nu ett par år.

Redigerad av Pirayan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...