Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
soderper

Ankarspel Aquador 22C - tips?

Rekommendera Poster

Jag har nyligen köpt en Aquador 22 C och funderar på att montera ankarspel på denna. Jag har försökt få kontakt med Flipper Marin för att få tips om vad som passar, men de verkar inte vilja svara på mail... Jag har också varit i kontakt med lokala marinor men inte fått något bra förslag. Det är uppenbart förberett för montage på vänster bak, men jag vet inte vilket fabrikat som är mest lämpat. Troligen är det Engbo MIDI (som är det dyraste jag hittat...)

 

Tips och råd mottages tacksamt, och väldigt gärna bilder om någon har eller har sett en 22C med ankarspel så man kan se montaget samt hur ankarrullen bör sitta.

 

Bifogar 2 st bilder från min båt.

2017-08-14 14.11.02.jpg

2017-08-15 16.41.57.jpg

Redigerad av soderper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minutes ago, Kane said:

På Flipper Marins båt till salu nu sitter det på höger sida bak, http://www.flippermarin.se/produkt/aquador-22-c-2016-demobat/

Jo, den har jag kollat på. Men min båt har badstege höger bak, samt även länspumpen sitter där. Kanske skulle sagt att min 22C är från 2011 så troligen har de gjort om något under åren... Den Flipper säljer är en demobåt från 2016.

Redigerad av soderper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aquador 22c, är väl en vidareutveckling på MV-Marin 6600FC. Där vet jag flera som satt in ankarspel på babord akter. Googla, så får du säkert en del info, som kan vara till hjälp. Finns även en här på maringuiden, som har bilder i sin "sjöbod" 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missuppfattar jag dig rätt om jag tror att du vill ha ankarspelet på insidan av akterspegeln?

Lewmar S900 (och S2000) ser ju väldigt gedigna (och dyra) ut, jag har dock ett Levmar ProFish på utsidan, visst det fungerar någorlunda som det är tänkt, men jag gillar ändå inte grundprincipen.

 

Jag hade i många år ett Ancharomatic bandankarspel på insidan av akterspegeln på en mindre Nimbus, det ankarspelet gillade jag skapt. Nu har väl tillverkningen av dessa vandrat mellan olika firmor och utförandet har mer än en gång modifierats. Nackdelen med bandankarspel är ju att man i de flesta fall inte kan ha en kätting i slutet av bandet närmast ankaret, klart det går men då krävs det att ankarrvinschen monteras långt in i båten. Men dessa är tysta och smidiga, trasslar sig inte och inga linor som kan kalva ur "kablarerna" alltså ankarspelets hjul som på andra typer av vinschar.

 

Engbo... ja det är ju många år sedan nu, utvecklingen har ju gått framåt, men svågern hade ett sådant på en snipa, det slutade alltid med att han fick ro ut sitt ankare efter tilläggning, då linan sällan matades ut vid ankarfällning.

Men det kan ju bero på att ankarlinan kinkade sig i utrymmet under engbovinschen och slutade med allmänt trassel och ett ankare som hängde 50 cm under vattenytan bakom båten. Troligvis beroende det mer på installationen än på fabrikatet. Men det måste man ta i beaktande att linan kan matas ut ordentligt vid fällning. Och då är ju bandankarspelen överlägsna i min mening, då dessa fungerar som en multiplikatorrulle till sportfiske (fast mycket större) och matar ut bandet på ett annat sätt med en spridare som fördelar bandet jämt på rullen, så att trassel inte uppstår.

 

Ja, några tankar, hoppas det hjälpt dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack for input. Då båten har utombordare finns ju ingen traditionell akterspegel. Det finns två möjligheter som jag ser det (ref. till bif. bilder)

1. Horisontellt bredvid ankar/tamp-låda. Detta ger dock bara ca 250 mm fallhöjd för linan vilket jag är rädd blir för lite... Risk för trassel.

2. Insida/sida akter ("vinkelrätt mot båten"), med en brytrulle/svanhals som styr linan. Detta ger ca 400 mm fallhöjd för linan vilket känns bättre...

 

Jag tror som sagt Engbo Midi funkar för båda ovanstående montage.

 

Bandankarspel jag tittat på är ännu dyrare än Engbo, i alla fall de jag hittat.

temp-ankarspel.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en sådan här lösning?

Kostar ju förstås "bara" 12.000kr.

 

Hjertmans säljer ju denna litet mindre Lewmar CRW 400.

Något billigare modell, "endast" 7290 kr just nu (stävrulle tillkommer). Kanske är denna för klen?

 

Båda dessa är ju relativt lättmonterade, men tar ju då upp plats ovanpå badbryggan, fina att slå sina tår blåa på...

CRW 400 kan ju monteras ganska långt ut, eller in, på badbryggan och sedan då en stävrulle i badbryggans kant.

155075.jpg

01image.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna bild kunde nästan vara tagen i svågerns båt, det såg ungefär likadant ut, men en äldre modell av engbospel.

Det är möjligt att det fungerade väl när den blyade linan var ny och färsk, men i hans båt kinkade den sig då både vid inrullning och vid utlägg. Oavsett fabrikat hade jag nog aktat mig väldigt noga för denna typ av installation.

 

Man "Vaddå jag dyster" "What me Worry", som Alfred E. Neuman lär ha sagt.

engbomidi.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske du kan montera ett Lewmar V1 vertikalt i det området du markerat med en tvåa.

Jag har sett en båt med ett sådant monterat vertikalt, men jag vet inte om tillverkaren rekommenderar det..?

lewmarv1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, Georg_Ohm said:

Kanske en sådan här lösning?

Kostar ju förstås "bara" 12.000kr.

 

Hjertmans säljer ju denna litet mindre Lewmar CRW 400.

Något billigare modell, "endast" 7290 kr just nu (stävrulle tillkommer). Kanske är denna för klen?

 

Båda dessa är ju relativt lättmonterade, men tar ju då upp plats ovanpå badbryggan, fina att slå sina tår blåa på...

CRW 400 kan ju monteras ganska långt ut, eller in, på badbryggan och sedan då en stävrulle i badbryggans kant.

 

 

Nja... Känns klent med 6 mm ankarlina. Håller säkert, men blir inget bra montage heller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Georg_Ohm said:

Kanske du kan montera ett Lewmar V1 vertikalt i det området du markerat med en tvåa.

Jag har sett en båt med ett sådant monterat vertikalt, men jag vet inte om tillverkaren rekommenderar det..?

 

God idé, men jag vill helst bygga in spelet pga klämrisken på bakdäck (småbarn ombord...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, Georg_Ohm said:

Denna bild kunde nästan vara tagen i svågerns båt, det såg ungefär likadant ut, men en äldre modell av engbospel.

Det är möjligt att det fungerade väl när den blyade linan var ny och färsk, men i hans båt kinkade den sig då både vid inrullning och vid utlägg. Oavsett fabrikat hade jag nog aktat mig väldigt noga för denna typ av installation.

 

Man "Vaddå jag dyster" "What me Worry", som Alfred E. Neuman lär ha sagt.

 

Det där såg inte bra ut... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, soderper säger:

God idé, men jag vill helst bygga in spelet pga klämrisken på bakdäck (småbarn ombord...)

 

21 minuter sedan, soderper säger:

Det där såg inte bra ut... :-)

Det är väl bra att bygga in ankarspelet för säkerheten, men den dagen det trasslar till sig, vilket det gör förr eller senare, oftast förr, är det ju lättare att ha det åtkomligt på utsidan, den dagen du ligger mitt i hamnbassängen och varken kommer in eller ifrån bryggan.

Småbarnen skall ju inte vistas på badbryggan under tilläggning eller avgång ändå!

 

I somras hände det två gånger att jag fick trassel pga att båtgrannar fällt sina ankare över mitt, två gånger hände det att linan kinkade och inte matade ut, då var det en klar fördel att kunna fixa det snabbt från badbryggan. En gång fick en annan båt min ankarlina i sin propeller... Bland annat därför blir det en ny ny ankarlina till nästa säsong. Och så ned svågerns minst sagt struliga ankarspel i minnet... Montera spelet lättåtkomligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minute ago, Georg_Ohm said:

 

Det är väl bra att bygga in ankarspelet för säkerheten, men den dagen det trasslar till sig, vilket det gör förr eller senare, oftast förr, är det ju lättare att ha det åtkomligt på utsidan, den dagen du ligger mitt i hamnbassängen och varken kommer in eller ifrån bryggan.

Småbarnen skall ju inte vistas på badbryggan under tilläggning eller avgång ändå!

 

I somras hände det två gånger att jag fick trassel pga att båtgrannar fällt sina ankare över mitt, två gånger hände det att linan kinkade och inte matade ut, då var det en klar fördel att kunna fixa det snabbt från badbryggan. En gång fick en annan båt min ankarlina i sin propeller... Bland annat därför blir det en ny ny ankarlina till nästa säsong. Och så ned svågerns minst sagt struliga ankarspel i minnet... Montera spelet lättåtkomligt!

 

Förstår ditt budskap! Även om det är inbyggt så är linan (och spelet) åtkomlig genom lucka i ruffen under akterdäck (se första bilden i denna post).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har funderat vidare och gjort en ny skiss, med Engbo MIDI och deras svirvlande svanhalsgenomföring borde detta vara en bra lösning. Det ger mig även ca 400 mm fallhöjd för linan i centrum av "boxen".

 

Skulle kanske gå att lösa med andra fabrikat också, men de blir lite för stora (lite trång på insidan...)

ankarspel4.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, soderper säger:

Har funderat vidare och gjort en ny skiss, med Engbo MIDI och deras svirvlande svanhalsgenomföring borde detta vara en bra lösning. Det ger mig även ca 400 mm fallhöjd för linan i centrum av "boxen".

 

Skulle kanske gå att lösa med andra fabrikat också, men de blir lite för stora (lite trång på insidan...)

ankarspel4.JPG

Ok, men tänk nu noga, mät upp ordentligt flera gånger!

Det är ju bra om du kan ha en plastback på insidan där ankarlinan landar. Ankarlinor är icke överraskande blöta när de tas in, innehåller alger och plankton och kanske annat som luktar illa.... Ytterligare en anledning till att ha det på utsidan... Mitt band till bandankarspelet luktade inte gott, ändå ströks det av över en kant innan det lindades upp på rullen, Men det luktade inte alls gott under durken, bakom akterspegeln där.

 

Bra om plastbacken som linan lande i kan ha en dränering, och bra om utrymmet där ankarlinan förvaras är ventilerad, ut i det fria, inte in i båten!

 

Klart att det blir en väldigt snygg och dold installation såsom du tänkt, jag kanske är alltför pessimistisk i mitt tyckande, men som jag tidigare skrivit fått trassel nyligen i den egna båten och megatrasselstrul på svågerns snipa, och jag är väl präglad av detta. 

 

Lade nyligen till i naturhamn, lätt sidovind, båten drev iväg, skulle in till land mellan en segelbåt och ett grund, tredje försöket då matades ankarlinan bara ut en kort bit, kätting samt kanske tio meter lina, pga an kink. Fjärde försöket fick jag ut tillräckligt mycket lina för att få ankarfäste och kunna komma in till land. Något irriterande. Några dagar senare i en gästhamn med fasta akterförtöjningar, togs hela ankarlinan iland och lades ut på bryggan och vreds så att kinkarna försvann, blev mycket bättre, men inte bra. Jo jag har en svirvel mellan ankaret och kättingen.

 

Nu ställer jag frågan i en annnan tråd om vad för ankarlina jag skall köpa till nästa säsong, treslagen, flätat eller flätad och blyad?

 

Något du också bör tänka på, vilken sorts lina?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liknande lösning med ankarspel MAXI 34-4G

Aquador26ht_593.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Georg_Ohm said:

Ok, men tänk nu noga, mät upp ordentligt flera gånger!

Det är ju bra om du kan ha en plastback på insidan där ankarlinan landar. Ankarlinor är icke överraskande blöta när de tas in, innehåller alger och plankton och kanske annat som luktar illa.... Ytterligare en anledning till att ha det på utsidan... Mitt band till bandankarspelet luktade inte gott, ändå ströks det av över en kant innan det lindades upp på rullen, Men det luktade inte alls gott under durken, bakom akterspegeln där.

 

Bra om plastbacken som linan lande i kan ha en dränering, och bra om utrymmet där ankarlinan förvaras är ventilerad, ut i det fria, inte in i båten!

 

Klart att det blir en väldigt snygg och dold installation såsom du tänkt, jag kanske är alltför pessimistisk i mitt tyckande, men som jag tidigare skrivit fått trassel nyligen i den egna båten och megatrasselstrul på svågerns snipa, och jag är väl präglad av detta. 

 

Lade nyligen till i naturhamn, lätt sidovind, båten drev iväg, skulle in till land mellan en segelbåt och ett grund, tredje försöket då matades ankarlinan bara ut en kort bit, kätting samt kanske tio meter lina, pga an kink. Fjärde försöket fick jag ut tillräckligt mycket lina för att få ankarfäste och kunna komma in till land. Något irriterande. Några dagar senare i en gästhamn med fasta akterförtöjningar, togs hela ankarlinan iland och lades ut på bryggan och vreds så att kinkarna försvann, blev mycket bättre, men inte bra. Jo jag har en svirvel mellan ankaret och kättingen.

 

Nu ställer jag frågan i en annnan tråd om vad för ankarlina jag skall köpa till nästa säsong, treslagen, flätat eller flätad och blyad?

 

Något du också bör tänka på, vilken sorts lina?

 

Hej igen, och tack för dina långa inlägg och engagemang! Sånt gillar jag med forum! :-)

 

Utrymmet jag har är dränerat (se foto) men vattnet hamnar i kölsvinet och får pumpas ut med länspump, kanske inte optimalt? Men varför skulle Aquador annars konstruerat detta utrymme?!  Ventilationen är tveksam, bra synpunkt som måste kollas upp. Utrymmet linan hamnar i står i förbindelse med bakre ruffen. Båten går bara i sötvatten men risk för dålig lukt ändå. (vet inte om det är värre med saltvatten?)

 

Jag fick för övrigt mitt montageförslag "sanktionerat" av Engbo där de skickade bild på en liknande installation (se bifogad)

 

Jag tänker mig en 12 mm blyad lina, utan kätting. Det är väl det som gäller?

 

engbo2.JPG

aq4.JPG

Redigerad av soderper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minutes ago, Kane said:

Liknande lösning med ankarspel MAXI 34-4G

Aquador26ht_593.jpg

 

Detta är väl Engbo MAXI som du skriver? Snygg lösning men ännu dyrare än MIDI. Hamnar utanför vad jag tycker det är värt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligt att du gillar inlägget, trots att jag är pessimistisk.

 

Av bilderna ovanför kan jag väl rent subjektivt tycka att maxivarianten ser ut att vara mindre känslig för störningar som kinkar och trassel. Nu skall du veta att jag har ju ingen som helst erfarenhet av sådana här installationer som på bilderna, kan ju tänkas att jag har fel, även som det aldrig hänt...:wacko:

 

De övre bilderna med den svirvlande genomföringen.... Snyggt, men fungerar det utan friktion? Det sitter väl ett kullagrat linhjul genomföringen? Här skall ju linans bana brytas 90° två gånger... Kan man tänka sig att det kan uppstå friktion och trassel där??

 

Sedan då den infällda ankarrullen på badbryggan. Jättebra, jag funderade också på en sådan lösning, men den fick inte plats på min båt. Ankaret är ur vägen, kan inte skada andra båtar i uppfällt läge. Men den gången du får med dig någon annans ankarlina upp till ytan blir det svårare att lyfta av den linan, eller kättingen... Och det kommer att hända, tro mig!

 

Det kan nog vara så att saltvatten är mer innehållsrikt än vad sötvattnet är, men blöta linor som inte fått torka ordentligt ovasett om de varit i salt eller sött vatten är ingen hit. Jag mins vad förtöjningsgodset luktade efter en vecka på Dalslands kanal, likadant som barnens kläder och ryggsäckar efter en hajk med scouterna...

 

Be Engbo om att få titta på en referensbåt, och hör vad ägaren/brukaren av denna anser om aktuell installation. Det är så himla lätt att det blir fel. 

Jag har ju själv en rätt okomplicerad installation, ett spel som sitter uppepå en stor behållare där lina och kätting förvaras, ändå trasslar det sig. Ankaret hänger utanför badbryggan och fastnade i en bryggstolpe när jag svängde runt inne i hamnen, varvid stävrullen eller ankarullen kvaddades.

Jag har haft trassel, men har snabbt fått ut ankaret i de flesta fall, så att förtöjningen kan följföljas, har fått sparka loss ankare som fastnat i rullen, har snabbt som attan slitit upp trassel etc.

 

Sedan är det en viktig sak till du skall tänka på!

Du måste förtöja ankarlinan i en pollare eller knap ombord, du dår inte belasta ankarspelet med båten eller ankarlinans belastning i hamn!

 

Du får heller inte dra båten baklänges med hjälp av ankarspelet, du måste backa först en liten bit så att båten glider baklänges, därefter tar du hem linan med ankarspelet!

Och då gäller det att inte få alltihopa i propellern...!

 

Hå, hå, ja, ja, vem har sagt att allting är enkelt.

Man bara köper sig en arbetsbesparande pryl, trycker på en knapp, och plums så har man ankrat...

Dessvärre är det inte så. Men ändock, en väldigt bra pryl jag inte vill vara förutan, det är inget nöje att manuellt hala upp många meter ankarlina som är besudlad med manettrådar och annan biologiskt skit, visserligen väger ju ankare och kätting mindre under vattnet, men det blir ändå tungt för ryggen, och man vill ju inte ha in ett pendlande ankare i bordläggningen., eller på tårna, och på den tiden jag ankrade med ihopfällbara paraplydraggar, hade jag nästan alltid blåmärken på smalbenen, då flyna inte hade spärrats utan föll ut igen och träffade såväl tibia som fibula.

 

Klart att du skall ha ett ankarspel, med blyad och flätat lina, men se för Guds skull till att såväl spelet som installationen lirar tillsammans och funkar friktionsfritt! Här finns en och annan fallgrop!

 

Konstigt att inga fler båtägare (än vi som konfabulerat i ovanstående inlägg)  med ankarspel, välfungerande eller ej, fogat in sina erfarenheter här....

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Georg!

Som sagt, uppskattar dina smått "pessimistiska" inlägg. Hade jag velat har bara positiva svar och "inga problem" hade jag gått till en säljare i butik... :-)  Du har lyft fram ett antal högst relevanta nackdelar med ankarspel som jag inte haft med i mina tankar.

 

Ärligt talat börjar jag tveka på om jag verkligen ska satsa på ankarspel just nu då det är första säsongen vi har båten (köpte den för typ tre veckor sedan). Mitt mest "akuta" behov är att bli av med själva ankaret på mitt lilla ankardäck eftersom det just nu står i en gammal hederlig drickaback pga det inte ryms i någon stuvlåda... Så jag tror jag börjar med att montera ankarrulle, ev. komplettera med en Ankarolina. Denna typ av "fattigmans" ankarfällare satte jag dit på min förra Yamarin 59DC (se bild) och har fyllt mina behov där.

 

Jag tänker att man kan vidareutveckla denna lösning med en elektriskt styrd ankarfällare, alltså en solenoid el. likn. som aktiveras och drar ur en sprint som fäller ankaret. Annars kan man alltid komplettera med ankarspel vid senare tillfälle, går ju t.o.m. montera när båten ligger i sjön.

 

Nästa fundering är bogpropeller som ligger högre upp på önskelistan. Ska kolla lite på forumet om det, hittar jag inget startar jag en ny tråd som du gärna får kommentera!

 

20160430_151910.jpg

20160501_101730.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minutes ago, Kane said:

Verkar ju onekligen smidigt med ankarfällare, http://www.ankraprodukter.se/ 

 

Denna har jag sneglat på tidigare. Verkar vara en bra kompromiss till det jag söker. Ska se om det skulle gå att montera. Bekvämt med ett färdigt "kit" för att slippa göra egen konstruktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas jag nu inte avskäckte dig!

Mina tankar är ju att det är litet svårare med ankarspel rent generellt med den typen av akterspegel du har eller snarade avsaknad av traditionell akterspegel.

En lösning som är mindre komplicerad är ju den med en mer, eller oftast mindre, väldesignad "behållare" man skruvar fast på ena badbryggan och uppepå denna ett ankarspel, och så förvaras lina och kätting i denna behållare. Jag vågar nog påstå att samtliga ankarspelstillverkare har en sådan som tillbehör. Nackdelen är ju då att den tar upp utrymme på badbryggan, där det redan innan är trångt.

 

Drickabackarna är ju trendiga att möblera med... betingar höga priser på loppmarknader och Tradera... Kanske du kan få avsättning med förtjänst där...

 

Ankarfällare med solenoid, javisst en lösning, halva jobbet gjort, snabb och okomplicerad ankarfällning när man ändå har en massa annat att tänka på när man skall in i hamn.

Det finnes en budgetvariant av sådan också, fullkomligt "oelektrisk" en hake med en lina i som man rycker i för att lösa ut haken och fälla ankaret, har även sett hemmabyggda varianter av sådana.

Men den andra hälften av ankringen återstår ju, att få upp eländet ur dyn med krokig rygg etc. Du slipper ju iallafall brännmanternas nässelkapslar i innanhavet. Ett par neopronhandskar eller billigare gummvantar kan vara ett bra hjälpmedel.

 

Så var det då en "bogis"... med allt vad det innebär.

Vi på forumet har icke överaskande olika uppfattningar om sådana.

Mina är följende:

Välj en modell kraftigare än den som är rekommenderad till din båttyp.

Koppla den med väldans grova ledningar till startbatteriet. (extra batteri i förpiken gillar jag inte).

Placera bogisens "manöverorgan" glädjepinnen, joysticken eller liknande, så att du kan nå den med ett pekfinger eller tumme när du har ena handen på ratten och den andra på reglaget.

Lasse har fotkontroller, kan ju också funka beroende på förutsättningarna.

Men förslagsvis kan du ju starta en ny tråd om bogpropellerfunderingar, den kommer att bli välbesökt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

"Behållare" för ankarspel är uteslutet, det lilla utrymmet som finns på mitt akterdäck är värt mer per kvm än en bostadsrätt på fin adress i Stockholm. :-) 

 

Brännmaneter är inte ett så stort problem i Vänern som tur är... Dra upp ankaret ser jag inte som största problem, utan det är som sagt att bli av med linan och ankaret. Samt att kunna släppa ankar från förarplatsen. Så jag får nu ta mig en funderare hur jag skall göra, hur som helst kommer jag börja med att montera ankarrulle, den behövs ju i vilket fall! Ankarfällare (manell eller elmanövrerad) i kombo med Ankarolina känns just nu som hetaste spåret.

 

"Bogis" diskuterar vi vidare i min andra tråd...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minutes ago, vega1959 said:

Anchormatics bandankarspel är ett annat alternativ.

 

Kan vara värt att titta på men tveksamt om den får plats i min tamp-låda. Uppe på däck vill jag inte ha något. Vidare är prislappen lite hög i förhållande till vad jag vill investera i denna funktion.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! @soderper: Hur funkade din "fattigmans" ankarfällare på din Yamarin 59DC (se bild)? Jag tänker framförallt på att få upp ankaret, blir det inte begränsande att dra linan genom en fast punkt?

 

20160501_101730.jpg

 

Tacksam för svar,

Jakob Magnusson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! @soderper: Hur funkade din "fattigmans" ankarfällare på din Yamarin 59DC (se bild)? Jag tänker framförallt på att få upp ankaret, blir det inte begränsande att dra linan genom en fast punkt?

 

20160501_101730.jpg

 

Tacksam för svar,

Jakob Magnusson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...