Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Ronnie79

Överhettande Mercury 135 - Hur mycket vatten ska den skicka ur sig?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Min Mercury 135 hp vill gärna upp till emot det röda på tempmätaren, framförallt när man kör snabbare.

Det står en tunn stråle ut ur bakkant på motorn på styrbords sida men jag har läst att det även ska komma mer när poppit valven öppnar på högre varv vilket jag inte kan se att det sker. Hur vet jag om den funkar? Var ska den då skicka ut det extra vattnet, ska den göra det genom det fyrkantiga hålet bakom motorn?


Jag har jobbat mycket med bilar men är helt nybörjare på båtar. Jag tänker att poppit valven kanske inte fungerar eller att impellern är vissen så att den inte orkar öppna poppit när den ska? Termostaterna funkar när man lägger dem i varmt vatten, poppit valven ser okey ut vad jag kan se. Har inte kollat vattenpumpen / impellern.

 

Jag testar att bifoga bilder på den lilla strålen och det fyrkantiga hålet där det inte kommer något vatten ur.

Mercury135fyrkantshal.jpg

Mercury135vattenflode.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skvallerstrålen, som du ser, är bara för att man visuellt ska kunna bekräfta att kylvattnet cirkulerar. Majoriteten av kylvattnet kommer ut på annat håll, under vattnet.

Gissar, men vet inte, att det fyrkantiga hålet är ett lågtrycksavgasrör, när avgastrycket inte orkar tränga ut genom avgasröret under vattenytan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

raol förklaring av var vattnet tar vägen och funktionen för det lilla fyrkantiga hålet stämmer bra.

 

Huvuddelen av kylvattnet dumpas på insidan av riggröret, kyler avgaserna och lämnar motorn tillsammans med avgaserna genom propellern.

 

Skvallerstrålen på dessa Merc V6 är kopplad till termostaterna och kommer därför först då motorn är varm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, tack så mycket för svar!

 

Har ni någon idé vad som kan fela?
Jag har kokat termostaterna och dessa verkar öppna vid hyfsat rätt temperatur. Det går att hålla ett finger en halv till en sekund i skvallerstrålen, gissar 70-80 grader när tempmätaren börjar gå upp emot rött. Min teori är dåligt vattenflöde eller missvisande tempmätare. Ska försöka ragga tag på en multimeter, har ganska begränsade resurser nu. Är på ett hotellrum i Grekland och kokar termostater :D

 

Finns det något smidigt sätt att kontrollera om poppit valven fungerar som den ska och även se om vattenpumpen flödar som den ska utan att ta av växellådan? Eller om impellern sjunger på sista versen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Merc specar trycket i verkstadsmanualen, men det är ju inte enklare att mäta än att få tag på en multimeter. Temp ut från skvallerhålet säger just ingenting om motorn överhettas på höga varv. 

Att byta impeller är väl det som ligger närmast till hands, men även pumphuset kan må bra av att bytas om den är sliten i "topp" och i "botten".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern såg väldigt bra ut. Och termostaterna öppnar en stund innan vattnet kokar på spisen. Några andra idéer vad det kan vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet du att det inte är ett mätfel?

Manualen nedan är taget från gäller 1992-2000 ÅM, men sannolikt även för din motor.

 

image.png.3be06800ebb82a7f2d2f3b7d0f1c07a2.png

 

image.png.90a09826fe713581c9285c7291308f91.png

 

 

image.png

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bra att få ohm värdena på tempsensorn. Tackar! Jag ska kolla detta.

 

Sen såg jag även att det inte fanns någon tätning runt drivaxeln på vattenpumpslocket. Jag har ingen aning om hur det ska se ut men tycker att det borde vara nånting om det ska kunna bli nåt tryck att tala om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två typer av tempgivare, en för EFI, vilket du inte har (135 EFI finns inte, bara 150 och uppåt) och en för instrument, som brukar sitta monterad som standard från fabrik. Inget tillbehör alltså. Instrumentgivaren har bara EN beige ledning som skall mätas mot jord. Manualen är inte tydlig med vilken typ av givare diagrammet avser, så man kan anta att det gäller båda typerna.
Om du inte vill kan mäta trycket så köp ett water pump rebuild kit, kostar ca 500 kr gissar jag.

 

Kör aldrig motorn utan termostaterna monterade. Dessa behövs för att vattenströmningen i block och topp skall bli rätt.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan se så sitter det en givare på varje topplock och båda går ihop till samma kabel som verkar gå till larmet. Jordar man den med tändningen på så tjuter det men mätaren rör sig inte (om den inte kräver att motorn är igång).

 

Jag har beställt en ny vattenpump, hittade lite smått här och där på den gamla så det är lika bra.

 

En annan sak, saknas en vakumslang på en givare på styrbordssidans topp. Nån som vet vad den ska gå till?59af244664a61_2017-09-0411_57_11.jpg.9e26575012165deeb7cdcdf249fef693.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det skall inte finna någon slang i den tomma anslutningen på ventilen (11), som fettar upp blandningen då motorn är kall.

Sprängskissen nedan kanske inte stämmer med din motor, Merc går efter tillverkningsnummerserier in årsmodell, se överst på sidan.

(10) och (17) är tempgivare till instrumentet respektive tempbrytare till larmet. Vilken som är vilken kan jag inte på rak arm båda kallas sensor, men en är egentligen switch.
Utgångarna på dessa skall inte vara ihopkopplade. 

 

http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/V-135/0G303046 THRU 0G760299/Reed Block And Cylinder Head/parts.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar.


Ja, jag antog att en skulle en tempgivare med varierande motstånd för tempmätaren och en termotidkontakt (on/off) för larmet. Elsystemet ser orört ut och jag är lite konfunderad. Finns det några elscheman att få tag på till dessa motorerna?

Redigerad av Ronnie79

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt antagande är korrekt, men det är en termpkontakt, den har inget med tid att göra.

 

Du hittar kopplingsschema på sidan 2D-1, jag tror att det väsentligen stämmer även på din motor, åtminstone med avseende på tempswitch och givare.

http://www.hedges-uk.com/boat/Merc/outboards/2-stroke/2-stroke/135-150-175-200-225/

 

 

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir nyfiken!

Du har en båt och motor, men saknar verktyg och bor på hotellrum.

 

Var utspelar sig detta äventyret? :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe. Ja, det låter som en rimlig fråga! :D 


Vi har köpt två båtar (en Bowrider och en äldre ribbåt) i Lefkada, Grekland. Tanken är att vi ska ha dem vid vår semesterlägenhet i Saranda. Men eftersom vi ganska direkt åkte på lite bekymmer med ribbåten så vill vi fixa det först innan vi tar över den. Hoppas det blir bra med en ny vattenpump. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...