Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jahlberg

Bränslemätare visar tom tank

Rekommendera Poster

Kom hem ikväll efter en heldagsutflykt på Mälaren med min Flipper 640DC 2016 års modell med en Mercury 150HK EFI utombordare. När jag håller på att lägga till med båten i hemmahamn visar helt plötsligt bränslemätarna tom tank. Den sjönk från ca 25% till 0% på en sekund. Det finns två displayer; en analog och en digital. Bådar visar 0%.

 

När jag sedan stängde av ström och satte till igen gick den digitala mätaren upp 1-2% för att sedan visa 0% igen.

 

Jag har sökt på forumet för att hitta liknande fel men inte blivit klok på om de är överensstämmande med mitt problem. Därav undrar jag vad ni anser, finns det något jag kan undersöka själv (jag behöver isåfall rätt detaljerade instruktioner då jag inte är helt hemma på motorteknik och tillhörande områden), vad tror ni kan vara fel?

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara avbrott i givaren eller på vägen. Det är enkelt att kolla tankmätare. Lossa kabeln till givaren och mät med en ohm-meter. Det finns lite olika givare men de vanligaste är 0-180 ohm /europeisk) och 240-30 ohm (amerikansk). För en europeisk är 0 ohm = tom tank. Gunga lite och se om motståndet ändras.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, bhemac säger:

Kan vara avbrott i givaren eller på vägen. Det är enkelt att kolla tankmätare. Lossa kabeln till givaren och mät med en ohm-meter. Det finns lite olika givare men de vanligaste är 0-180 ohm /europeisk) och 240-30 ohm (amerikansk). För en europeisk är 0 ohm = tom tank. Gunga lite och se om motståndet ändras.

Underförstått är 240 ohm tom tank i den amerikanska standarden.

För kännedom har Suzuki en egen standard, men den behöver vi inte fördjupa oss i här.

 

Det är vanligt att det trådlindade motståndet i givaren går sönder, eller att släpskon som löper mot dessa trådar förlorar sin spänst och inte längre har kontakt med trådarna i motståndet, kan oftast bockas tillbaka i så fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Underförstått är 240 ohm tom tank i den amerikanska standarden.

För kännedom har Suzuki en egen standard, men den behöver vi inte fördjupa oss i här.

 

Det är vanligt att det trådlindade motståndet i givaren går sönder, eller att släpskon som löper mot dessa trådar förlorar sin spänst och inte längre har kontakt med trådarna i motståndet, kan oftast bockas tillbaka i så fall.

13 timmar sedan, bhemac säger:

Kan vara avbrott i givaren eller på vägen. Det är enkelt att kolla tankmätare. Lossa kabeln till givaren och mät med en ohm-meter. Det finns lite olika givare men de vanligaste är 0-180 ohm /europeisk) och 240-30 ohm (amerikansk). För en europeisk är 0 ohm = tom tank. Gunga lite och se om motståndet ändras.

 

Givaren verkar vara nyckelordet här. Hur kan jag komma åt denna för undersökning?

Ber om ursäkt om jag verkar bortkommet 

 

Tack för svaren

Redigerad av Jahlberg
Glömde citaten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Jahlberg säger:

 

Givaren verkar vara nyckelordet här. Hur kan jag komma åt denna för undersökning?

Ber om ursäkt om jag verkar bortkommet 

 

Tack för svaren

Jag vet ju inte hur det ser ut i din båt, men det är ju vanligt att tanken ligger under en durk som man kan lyfta på, kanske är durken fastskruvad.

Sedan brukar givaren sitta skruvad i en genomföring i tankens topp, dessa genomföringar kan se olika ut, antingen en ring med sex stycken skruvar, eller en gängad hals.

Du känner igen givaren då den brukar vara rund (Ibland med en fyrkantig topp) och två utgående kablar i. Ibland av metall, aluminium, ibland av plast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Du känner igen givaren då den brukar vara rund (Ibland med en fyrkantig topp) och två utgående kablar i. Ibland av metall, aluminium, ibland av plast.

En utgående kabel för bränslegivare, givaren jordar i tanken. Två utgående är färskvattentank ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

En utgående kabel för bränslegivare, givaren jordar i tanken. Två utgående är färskvattentank ;)

 

Min bränslegivare har två kablar. Jag har iofs plasttank, kan det vara annorlunda med metalltankar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, DanielMalmgren säger:

 

Min bränslegivare har två kablar. Jag har iofs plasttank, kan det vara annorlunda med metalltankar?

 

Ja svårt att jorda plasttankar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

En utgående kabel för bränslegivare, givaren jordar i tanken. Två utgående är färskvattentank ;)

Jag lägger mig i detta också...

det kan ju tänkas att givaten är utbytt mot en eftermarknadsgivare av universalmodell, jordning av metalltank kan ha skett på annat sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Pentax säger:

 

Ja svårt att jorda plasttankar.

 

Precis. Tänkte väl att det var ett lite dumt påstående att säga att bränslegivare alltid har bara en kabel :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tekniskt sett har en bränslegivare bara en anslutning. Har man plasttank så jordar man i givarens hölje. Tvåpoliga givare har två anslutningar och får inte användas till bränsle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett, för att du skall komma vidare har du redan fått bra tips. Lokalisera givaren, kontrollera att anslutningarna ser ok ut, om ja, koppla bort kablarna och koppla ett 100ohms motstånd mellan de 2 kablarna och se om tankmätaren ställer sig runt halv tank. Om ja, så är givaren paj eller har hakat upp sig. Alternativ två är att låna en multimeter och mäta där kablarna satt, har du nästan tom tank borde den ge kanske runt lägsta värdet som nämnts. 

Har du tankat båten efter sin färd? Du skrev att det var rätt lite soppa kvar, det är inte så att den visar tom när du har en kvarts tank kvar? Inte helt ovanligt att givarna visar rätt fel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte ovanligt att givaren sitter i ena sidan på tanken och ger hyggligt stora utslag när man rör sig i båten. Speciellt om det är litet bränsle i tanken.

Har du provat att slå på tändningen och sen flytta dig runt litet i båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2000020368.jpg.8ff5dd8a671c2640b64c6becb1342280.jpg2000020368.jpg.b604be7746e920a758bfe0177915b9b7.jpg

 

Byt till denna typ av bränslegivare, enkel funktion, man slipper ifrån spolen i tanken som har en särdeles förmåga att oxidera och gå sönder.

Monteringsdetaljerna passar direkt i VDOs hålbild.

 

OBS den har 2 sladdar, så den funkar både i plast och plåttankar.

 

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan, Pentax säger:

2000020368.jpg.8ff5dd8a671c2640b64c6becb1342280.jpg2000020368.jpg.b604be7746e920a758bfe0177915b9b7.jpg

 

Byt till denna typ av bränslegivare, enkel funktion, man slipper ifrån spolen i tanken som har en särdeles förmåga att oxidera och gå sönder.

Monteringsdetaljerna passar direkt i VDOs hålbild.

 

OBS den har 2 sladdar, så den funkar både i plast och plåttankar.

 

:D

Wema och Biltema har dessa givare, Biltemas är bara för den europeiska standarden 0-180ohm, Wema har båda standardarna. Dessa fungerar mycket bra! Jag har satt in sådana i båtar och bilar, vatten-, bensin- och dieseltankar, även en likadan i septiktank, ävensom det inte rekommenderas, men även där funkar den skitbra! Där också!

Dessa finns i olika längder för att passa olika tankar.

 

Men noterbart är, att dessa givare ger inget steglöst utslag på instrumentet, när man fyller tanken gör visarnålen små ryck uppåt, och nedåt då den tömms. Det beror på att det inne i röret finns flera (brukar vara sju eller nio stycken) magnetkänsliga komponenter kopplade till var sitt motstånd i intervallet 10-180 ohm, och så finns det en magnet i flottören som då påverkar dessa komponenter, kan vara tungelement eller halltransistorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa moderna givare är helkapslade och har en magnet som påverkar reedswitchar. Har väl mer eller mindre ersatt de äldre med vridmotstånd.

Om de är så mycket bättre återstår att, upplösningen är sämre och reedswitchar brukar inte hålla i evighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag kan ha en sådan givare liggandes då jag köpte en amerikansk dc med en givare som visade helt fel. Så köpte en ny med 0-240 ohm istället för Eu standarden.

 

25 cm lång och med samma typ av gänga enligt bilden ovan.

 

Du får gärna höra av dig i ett PM så får du den till en billig peng om du är i behov av ny givare, typ 200 kr plus frakt.

 

Med vänliga hälsningar

Salty

Redigerad av Salty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara dålig kontakt eller brott på kabeln? Ingen kontakt = visar tom tank?

 

Båten är ju ganska ny så givaren kanske borde hålla längre än ett par år. 

 

Bytte min givare i somras och båten är från 86. Anledningen till att den gick sönder var att jag hade fukt i tanken som gjorde att spolen ärgat sönder. 

 

Köpte ny på Biltema av hävarmstyp. Såg ut att kunna vändas på med lite mek  för att kunna passa även amerikanska marknaden. 

Redigerad av bo_man

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill börja med att tacka för allas engagemang och bra svar.  Tack så mycket!

 

För två veckor sedan tog jag med en bensindunk till båten och hällde i 10 liter. Till min förvåning fick jag utslag på bränslemätaren efter detta. Tanken gick upp till 20-22 %. Mycket bra!

 

Därefter tankade jag full tank och bränslemätaren hänger sedan dess med fint.

 

Kan det ha varit en rörlig del som har fastnat och som sedan "lossnade" när det kom lite mer bränsle i tanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det löste sig 👍🏻
Nästa klura jag håller på med är att ha en givare/mätare som visar exakt samma liter/procent kvar oavsett om båten planar eller ligger helt still men fixar man

de så lär man väl stå i Konserthuset härnäst och ta emot medalj av kungen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Harpan:

Kul att det löste sig 👍🏻
Nästa klura jag håller på med är att ha en givare/mätare som visar exakt samma liter/procent kvar oavsett om båten planar eller ligger helt still men fixar man

de så lär man väl stå i Konserthuset härnäst och ta emot medalj av kungen

Nja, det går ju att lösa. Se bara till att bränsletanken är väldigt hög, smal och likformig. Tänk dig ett stuprör... Då kommer nivån inte att variera mätbart hur båten än hoppar och far. Men kanske en aning svårt att få plats med i båten. Maskera det som en mast? :D


 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev raol:

hög, smal och likformig.

Nja, det borde väl egentligen räcka att den är likformig och att mätaren sitter precis i mitten så borde den väl ge samma utslag oberoende av lutning? Verkar ju dock vara svårt. Har själv bytt båt sedan denna tråd startades och i båten jag har nu skiljer det lätt 20-30 liter beroende på om båten ligger still eller planar. Verkar som att enda sättet att lösa det är att förlita sig på flödesmätaren istället för tankmätaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Nja, det borde väl egentligen räcka att den är likformig och att mätaren sitter precis i mitten så borde den väl ge samma utslag oberoende av lutning?

Nä...

image.png.6222eb44639664fa604c50ead6caa0a1.png

  • Gilla 2
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev raol:

Nä...

Ah! Åh, så pedagogiskt! Då antar jag att så länge bränslet täcker botten på tanken så funkar mitt resonemang, men inte annars. Förklarar nog även varför jag upplever att min bränslemätare är extra mycket fel när det börjar bli lite bränsle i tanken. Tack för förklaringen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte ha en liten processor mellan tanken och visaren som beräknar medelvärde för senaste 30 sekunder eller en annan tidsinterval ? T.ex samplar 10 gånger per sekund och sedan räknar medelvärde för de senaste 300 samplingarna ?

 

Eller en enkel analog konstruktion ?

Redigerad av jan_af_lisoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Kan man inte ha en liten processor mellan tanken och visaren som beräknar medelvärde för senaste 30 sekunder eller en annan tidsinterval ?

Nja, kruxet är ju alltså att när man ligger i planingshastighet så är båtens vinkel konstant en annan än om båten ligger still, det kvittar hur lång tidsperiod du mäter på då så blir det fel ändå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Nja, kruxet är ju alltså att när man ligger i planingshastighet så är båtens vinkel konstant en annan än om båten ligger still, det kvittar hur lång tidsperiod du mäter på då så blir det fel ändå...

Du får väl montera tanken på en axel så den kan hänga vertikalt oavsett båtens vinkel! Ungefär som spisar på segelbåtar som kan hålla sig upprätta när båten kränger... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev raol:

Du får väl montera tanken på en axel så den kan hänga vertikalt oavsett båtens vinkel!

Det finns ingen ände på dina bra förslag idag, @raol! Jag tänker att ett annat alternativ kan vara att ha en helt genomskinlig tank och placera den på något ställe där man ser den bra så man enkelt kan se hur mycket det är kvar i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Nja, kruxet är ju alltså att när man ligger i planingshastighet så är båtens vinkel konstant en annan än om båten ligger still, det kvittar hur lång tidsperiod du mäter på då så blir det fel ändå...

Det skall funka också men blir lite mer komplicerat, du lägger till 2 sensorer som mäter båtens vinkel i längdriktningen och åt sidan. Därefter fyller tanken med 100 liter soppa och optimerar processorprogrammet så den alltid visar 100 liter med 100 liter i tanken, oavsett båtens vinkel. Samt medelvärdesberäknar. Efter ett par säsonger blir det exakt.
Problemmet kan bli vid lågnivå i tanken om inte botten på tanken är helt platt, men då är det väl en varningslampa som skall lysa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

lite mer komplicerat

...börjar känna att flödesmätare nog ändå är det enklaste sättet 😂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...