Jump to content
Saturday 29 January 2022
bompaholm

Värt ha båtförsäkring på segelbåt - Vad har ni drabbats av?

Recommended Posts

Är det värt att ha båtförsäkring på Segelbåt? 
Stöld sker väl aldrig?
Vad har ni drabbats av?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Ja jag hade aldrig vågat segla utan försäkring. Jag kan också vara vållande till annan skada och det kan svida i plånboken. nu ha jag en försäkring som täcker hela kostnaden utan åldersavdrag så had jag till exempel drabbats av ett rigghaveri så är det bara självrisken som ska upp så sätter de sedan dit en ny rigg. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Segelbåtsförsäkring är ganska prisvärd tycker jag. Premien är ca 1/5 av bilförsäkringen trots att båten är värderad till ca det dubbla. 

Där vi har båten på vintern måste man dessutom ha försäkring.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag råkade ut för brand i mastskjulet under vintern. Inget gick att rädda. Åldersavdraget gjorde ändå ett stort hål i plånboken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Får man ha oförsäkrad båt på någon organiserad sommar- eller vinterplats? Vill någon ligga bredvid en oförsäkrad båt i en gästhamn om den börjar brinna?

 

Att den egna eventuella skadan är ekonomiskt hanterbar är underordnat, ansvarsförsäkringen är viktig. Hur brukar man säga när backslaget skurit - "...sikta på något billigt!!"

 

Jag tycker man skall ha försäkring. Premien kan man påverka mycket genom bl.a. val av självrisk och försäkringsvärde på den egna båten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Vi måste ha våra båtar försäkrade i vår hamn, Dockan marina Malmö

 

Jag har min segelbåt försäkrad hos Pantaenius.  Deras skydd tycker jag är väldigt omfattande. Speciellt då jag har en båt som är från -91, och som sagt att de inte gör åldersavdrag. Värt alla pengar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En bekant hade sin båt på uppställningsplats när grannbåten välte och slog upp ett hål i skrovet på hans båt. Det var ju bra att grannbåten hade försäkring.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De flesta hamnar mm kräver att man har en ansvarsförsäkring. Att inte ha den är vansinne, tex en personskada kan kosta en miljon eller mer, pengar som kronofogden kommer att försöka driva in för all evighet.

Min ansvarsförsäkring kostar (Pantaenius) 538kr/år.

Kasko kostar 2720kr/år - utan åldersavdrag vid skada.

Man behöver inte ha kasko delen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ansvarsförsäkring, absolut. Omfattning i övrigt liksom självrisknivå påverkar premien och är en fråga om vilka smällar man är beredd att ta. Om man ser till de olika försäkringar man har, bil, båt, hemförsäkring m.m. så inträffar sannolikt inte skador inom alla områden samtidigt och drar man ner nivån på allihop så blir man delvis sitt eget försäkringsbolag. Om man dessutom försöker gardera sig mot skador så lönar det sig ännu bättre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du några miljoner över så klarar du nog av att betala den/det du anses vara skyldig till att ha skadat vid en olycka.

 

Om du inte har några miljoner som ligger och skräpar så se till att skaffa åtminstonne en ansvarsförsäkring både för din egen skull och framför allt för den drabbades skull.

 

Jag vet inte vad du har för båt, men så snart något händer brukar det snabbt bli femsiffrigt (som inte börjar med 1, 2 eller 3) och då får man spara många års försäkringspremier för att kompensera för den kostnaden.

 

Tillägg: Glömde att skriva att vi gick på grund för några år sedan, ingen större skada (vi kunde segla vidare hela sommaren). Lite delaminering i kölinfästningen och en skada i infästningen av maststöttan i kölsvinet.

40 000:- kronor.

 

Mackey

Edited by Mackey
Tillägg
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Totalförlust är sällsynt. Skador uppstår lite oftare och det kostar snabbt 50-100tkr. Min trämast bröt ihop, eftersom den var gammal så blev det ingen ersättning med dåvarande försäkringsbolag. Det kostade mig under 10 papp att få till en ny rigg med fräscha segel och en jädra massa jobb. Samt en lång tid utan möjlighet att segla.

Hade jag haft haft "rätt" bolag hade det kostat mig 5tkr och ett par veckor för att få en helt ny rigg och segel. Eftersom en ny rigg skulle kostat mer än tre gånger så mycket som båten var värd så kunde jag fått mer än båtens värde och ändå behållit båten. Hade varit en strålande affär.

Jag betalar gärna min försäkring.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Olika försäkringsbolag ger olika vid skada. Det är bara att inse. 

Länsförsäkringar ville försäkra min båt värderad till 585´ för 2400 kronor om året. Pantenius ville ha 5700 kronor. När jag läste villkoren hos Länsförsäkringar så insåg jag att vid en skada så hade jag inte fått så mycket ersättning så jag skulle kunna segla vidare den sommaren. 

Ett rigghaveri som vi säger kostar 100´ skulle innebära en ersättning efter åldersavdrag kanske på 40´ - 50´. Bra men jag har ett glapp på lika mycket för att få en ny rigg. Då måste jag betala lika mycket till för att få båten körduglig igen. 

Jag valde inte Länsförsäkringar.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har aldrig använt min båtförsäkring men skönt att ha tryggheten ändå. Förutom att båtklubbar oftast har det som krav ändå. Särskilt om man skulle skada någon annans båt vill jag ha täckning. La även till Sjöassistans i somras , förutom medlemskap i Sjöräddningssällskapet . Tycker försäkring av segelbåt är ganska billigt 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man kan få ner kostnaden för försäkringen om man väljer en högre självrisk.

 

Jag tänker som så att småskador för upp till 10 000:- kr (på varvet) kan vi troligen fixa själva betydligt billigare och kan vi inte det så klarar vi ändå av det ekonomiskt Vi valde 9000:- kronor i självrisk och försäkringpremien blev då ungefär hälften så dyr.

 

Mackey

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

TS undrar om det är värt att ha försäkring och vad vi har drabbats av.

 

Vi var några som drabbades för länge sedan av en båtägare som inte hade någon försäkring. Hon betalar fortfarande till våra försäkringsbolag för den utflykten och kommer så att göra under lång tid framöver...

 

Så här efteråt tror jag att hon hellre hade valt bästa möjliga försäkring, alldeles oavsett årspremie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Själv har jag klarat mig. Men båtgrannar har råkat ut för skadegörelse och inbrott under vinterförvaringen. Den ena iofs med stor motorbåt, inget av värde blev stulet men ett stort nytt kapell sunderskuret. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har de senaste åren blivit av med 3 utombordare.

Masthaveri pga. att varvet klantade vid uppallning.

Svenska Sjö hade 30 % åldersavdrag, ny rigg 89000 Skr

Köpte begagnad i Sth. körde upp med bilen och hämtade.

Fick bränsle pengar för 90 mil.

Betalt när jag byte riggen.

Inget åldersavdra för masten var begagnad.

Utbetalt till mej >30000 Skr den skadan "gick ihop".

Har nu bytt till Alandia.

Är nöjd med Sv Sjö förutom åldersavdragen.

adagio2.thumb.jpg.5af4102f996c205fe76d58d091a30988.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sannolikt, precis som med de flesta försäkringar, lönar det sig inte att ha en. Bättre spara pengarna. Det ligger ju i den typen av företags natur att dom såklart får in ofantligt mer kosing än dom betalar ut.

Risken finns ju såklart att drabbas/drabba å då är det för sent att ångra sig. I det läget får man hoppas att det man sparat täcker kostnad och besvär..

Jag hade ett inbrott. 

I stort sett allt dom stal, öl, sprit, kontanter, ett smycke.. täcktes inte. Skadorna, alla gångjärn.. fixade jag snabbare själv så det hade inte varit värt självrisken.

Pantaenius.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marinan jag ligger i kräver att alla båtar är försäkrade. Jag har försäkring med hög självrisk för att få ner premien lite, räknar med att kunna bekosta ev mindre skador själv, men skulle inte vilja vara utan försäkring om en större skada inträffar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite förtydligande:

En båtförsäkring är normalt uppdelad i två delar:

1. Kasko ("värdet av fartyget")

2. Ansvar

När marinor, båtklubbar mm kräver att båten är försäkrad så är det ansvarsförsäkring de kräver. Det framgår inte alltid klart, fråga! Kaskoförsäkringen är nog ytterst ovanligt att man kräver och i så fall, till vilket värde.

Ansvarsförsäkringen är betydligt billigare än kasko och kan tecknas separat.

För bilar heter ansvarsdelen Trafikförsäkring och är obligatorisk.

Skulle man tex införa en båtskatt så skulle antagligen ansvarsförsäkringen bli obligatorisk.

 

2 timmar sedan, Caribic410 säger:

Det ligger ju i den typen av företags natur att dom såklart får in ofantligt mer kosing än dom betalar ut.

Det finns två typer av försäkringsbolag, ömsesidiga och vinstutdelande.

I ett ömsesidigt bolag återförs vinsten till bolaget dvs går bolaget bra så sjunker försäkringspremierna. Ingen vinst hamnar någon annanstans.

Exempel på ömsesidiga bolag är Folksam och Länsförsäkringar.

Eftersom de vinstutdelande bolagen konkurrerar på en öppen marknad så blir det inga jättevinster.

 

Tips: Bjud in ett eller flera försäkringsbolag till något båtklubbsmöte eller kurs. De kommer gärna och berättar hur det fungerar. Be de också berätta hur det "finstilta" fungerar, tex kravet om att man som försäkringstagare måste följa gällande lagar och regler.

Edited by bhemac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skulle vara intressant att höra om någon som har Pantaenius och som fått en skada verkligen har fått ut fullvärde. Det låter ju bra.

Har en kamrat som skörade en genua under segling. Bra att man har Pantaenius, trodde han. Fick inte ut en krona efter som den gått sönder när han seglade utan yttre åverkan. Hade en mås flugit in i seglet eller någon kastat något i seglet hade han fått ersättning enligt handläggaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Detta är ju, om man ska klyva hår, egentligen något annat än åldersavdrag. Finns det nåt bolag som täcker att utrustning går sönder? Motorn skär? På bilar är det ju något som heter vagnskadeförsäkring och är såklart dyrt på annat än  nya bilar. 

 

Gissar att alla bolag skulle täcka de skadar som uppstår på grund av att seglet går sönder, men inte själva seglet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Försäkringen täcker inte saker som går sönder pga ålder, då skulle försäringspremien blir oerhört dyr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då är ju frågan: Vem bedömer om det gick sönder pga ålder?

Kamratens segel var inte mer än ca fem år. Borde rimligtvis inte bara spricka.

En vant som går av och masten ramlar ner. Var vanten bytta eller hade de nått sin livslängd?

Det låter bra med utan åldersavdrag men tror att det är svårt i praktiken.

Så min ursprungsfråga kvarstår:

Är det någon som verkligen fått ut något utan åldersavdrag?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan, bhemac säger:

Lite förtydligande:

En båtförsäkring är normalt uppdelad i två delar:

1. Kasko ("värdet av fartyget")

2. Ansvar

När marinor, båtklubbar mm kräver att båten är försäkrad så är det ansvarsförsäkring de kräver. Det framgår inte alltid klart, fråga! Kaskoförsäkringen är nog ytterst ovanligt att man kräver och i så fall, till vilket värde.

Ansvarsförsäkringen är betydligt billigare än kasko och kan tecknas separat.

För bilar heter ansvarsdelen Trafikförsäkring och är obligatorisk.

Skulle man tex införa en båtskatt så skulle antagligen ansvarsförsäkringen bli obligatorisk.

 

Det finns två typer av försäkringsbolag, ömsesidiga och vinstutdelande.

I ett ömsesidigt bolag återförs vinsten till bolaget dvs går bolaget bra så sjunker försäkringspremierna. Ingen vinst hamnar någon annanstans.

Exempel på ömsesidiga bolag är Folksam och Länsförsäkringar.

Eftersom de vinstutdelande bolagen konkurrerar på en öppen marknad så blir det inga jättevinster.

 

Tips: Bjud in ett eller flera försäkringsbolag till något båtklubbsmöte eller kurs. De kommer gärna och berättar hur det fungerar. Be de också berätta hur det "finstilta" fungerar, tex kravet om att man som försäkringstagare måste följa gällande lagar och regler.

 

 

Ofan... jag har nog egentligen aldrig satt mej in i.. bara haft förutfattade meningar och liknat försäkringsbolag med vilken maffia, kriminell mc- verksamhet, som helst.
Ett antal stenskottsreparationer har jag råkat ut för genom åren, det är allt.. och det på tjänstebil, så nån direkt erfarenhet har jag nog inte... bara byggt min "erfarenhet" på hörsägen och egna fantasier..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minuter sedan, b_syrsa säger:

Då är ju frågan: Vem bedömer om det gick sönder pga ålder?

Kamratens segel var inte mer än ca fem år. Borde rimligtvis inte bara spricka.

En vant som går av och masten ramlar ner. Var vanten bytta eller hade de nått sin livslängd?

Det låter bra med utan åldersavdrag men tror att det är svårt i praktiken.

Så min ursprungsfråga kvarstår:

Är det någon som verkligen fått ut något utan åldersavdrag?

 

"Utan åldersavdrag" betyder ju inte att man alltid ersätter allt, oavsett ålder.

Det betyder att det som ersätts, det får man ersatt utan åldersavdrag.

 

Exempel - maströret skadas vid en påmastning pga en båt kör förbi och drar upp svall. Maströret är 30 år gammalt. Utan åldersavdrag får du ett nytt maströr, med åldersavdrag får du kanske betala 80% av maströret själv.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan, Peter_K säger:

 

"Utan åldersavdrag" betyder ju inte att man alltid ersätter allt, oavsett ålder.

Det betyder att det som ersätts, det får man ersatt utan åldersavdrag.

 

Exempel - maströret skadas vid en påmastning pga en båt kör förbi och drar upp svall. Maströret är 30 år gammalt. Utan åldersavdrag får du ett nytt maströr, med åldersavdrag får du kanske betala 80% av maströret själv.

 

Visst, bolaget går med på att orsaken till att röret blev skadat var att det blev svall pga den passerande båten. I nästa mening menar dock bolaget att ett nytt rör hade klarat belastningen från svallet. Röret gick sönder för det var gammalt, ingen ersättning utgår.

 

Nytt för gammalt låter bra, men fungerar det i praktiken? Dvs är det någon som verkligen fått ett nytt segel, ny mast, ny båt eller vad det nu vara må? Det skulle vara intressant att få svar från någon som har egen erfarenhet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är klart att det kan finnas en sådan gränsdragning, men i fallet med seglet låter det ganska solklart. Annars vore det väl en garanti för att ett segel ska hålla för alltid? En sån försäkring vill inte jag vara med och betala. 

 

Obs - man kan såklart tänka sig sådan tillägg, som t ex vagnskadeförsäkring på bil. Men då får man ju betala därefter.

Edited by AndW

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det står ju t o m som en punkt på Pantaenius hemsida:
"Skador till följd av konstruktions eller materialfel, liksom normalt slitage ersättes. Bara den defekta delen är undantagen från ersättning."
http://pantaenius.se/se/foersaekringar/produkter/motorbaat-yacht-sail-kaskofoersaekring.html

Dvs - hade seglet som sprack gjort att båten gick på grund eller seglade in i en annan båt hade allt utom seglet ersatts.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy