Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bompaholm

Värt ha båtförsäkring på segelbåt - Vad har ni drabbats av?

Rekommendera Poster

Är det värt att ha båtförsäkring på Segelbåt? 
Stöld sker väl aldrig?
Vad har ni drabbats av?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ja jag hade aldrig vågat segla utan försäkring. Jag kan också vara vållande till annan skada och det kan svida i plånboken. nu ha jag en försäkring som täcker hela kostnaden utan åldersavdrag så had jag till exempel drabbats av ett rigghaveri så är det bara självrisken som ska upp så sätter de sedan dit en ny rigg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelbåtsförsäkring är ganska prisvärd tycker jag. Premien är ca 1/5 av bilförsäkringen trots att båten är värderad till ca det dubbla. 

Där vi har båten på vintern måste man dessutom ha försäkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag råkade ut för brand i mastskjulet under vintern. Inget gick att rädda. Åldersavdraget gjorde ändå ett stort hål i plånboken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man ha oförsäkrad båt på någon organiserad sommar- eller vinterplats? Vill någon ligga bredvid en oförsäkrad båt i en gästhamn om den börjar brinna?

 

Att den egna eventuella skadan är ekonomiskt hanterbar är underordnat, ansvarsförsäkringen är viktig. Hur brukar man säga när backslaget skurit - "...sikta på något billigt!!"

 

Jag tycker man skall ha försäkring. Premien kan man påverka mycket genom bl.a. val av självrisk och försäkringsvärde på den egna båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vi måste ha våra båtar försäkrade i vår hamn, Dockan marina Malmö

 

Jag har min segelbåt försäkrad hos Pantaenius.  Deras skydd tycker jag är väldigt omfattande. Speciellt då jag har en båt som är från -91, och som sagt att de inte gör åldersavdrag. Värt alla pengar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bekant hade sin båt på uppställningsplats när grannbåten välte och slog upp ett hål i skrovet på hans båt. Det var ju bra att grannbåten hade försäkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta hamnar mm kräver att man har en ansvarsförsäkring. Att inte ha den är vansinne, tex en personskada kan kosta en miljon eller mer, pengar som kronofogden kommer att försöka driva in för all evighet.

Min ansvarsförsäkring kostar (Pantaenius) 538kr/år.

Kasko kostar 2720kr/år - utan åldersavdrag vid skada.

Man behöver inte ha kasko delen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ansvarsförsäkring, absolut. Omfattning i övrigt liksom självrisknivå påverkar premien och är en fråga om vilka smällar man är beredd att ta. Om man ser till de olika försäkringar man har, bil, båt, hemförsäkring m.m. så inträffar sannolikt inte skador inom alla områden samtidigt och drar man ner nivån på allihop så blir man delvis sitt eget försäkringsbolag. Om man dessutom försöker gardera sig mot skador så lönar det sig ännu bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du några miljoner över så klarar du nog av att betala den/det du anses vara skyldig till att ha skadat vid en olycka.

 

Om du inte har några miljoner som ligger och skräpar så se till att skaffa åtminstonne en ansvarsförsäkring både för din egen skull och framför allt för den drabbades skull.

 

Jag vet inte vad du har för båt, men så snart något händer brukar det snabbt bli femsiffrigt (som inte börjar med 1, 2 eller 3) och då får man spara många års försäkringspremier för att kompensera för den kostnaden.

 

Tillägg: Glömde att skriva att vi gick på grund för några år sedan, ingen större skada (vi kunde segla vidare hela sommaren). Lite delaminering i kölinfästningen och en skada i infästningen av maststöttan i kölsvinet.

40 000:- kronor.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
Tillägg
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Totalförlust är sällsynt. Skador uppstår lite oftare och det kostar snabbt 50-100tkr. Min trämast bröt ihop, eftersom den var gammal så blev det ingen ersättning med dåvarande försäkringsbolag. Det kostade mig under 10 papp att få till en ny rigg med fräscha segel och en jädra massa jobb. Samt en lång tid utan möjlighet att segla.

Hade jag haft haft "rätt" bolag hade det kostat mig 5tkr och ett par veckor för att få en helt ny rigg och segel. Eftersom en ny rigg skulle kostat mer än tre gånger så mycket som båten var värd så kunde jag fått mer än båtens värde och ändå behållit båten. Hade varit en strålande affär.

Jag betalar gärna min försäkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Olika försäkringsbolag ger olika vid skada. Det är bara att inse. 

Länsförsäkringar ville försäkra min båt värderad till 585´ för 2400 kronor om året. Pantenius ville ha 5700 kronor. När jag läste villkoren hos Länsförsäkringar så insåg jag att vid en skada så hade jag inte fått så mycket ersättning så jag skulle kunna segla vidare den sommaren. 

Ett rigghaveri som vi säger kostar 100´ skulle innebära en ersättning efter åldersavdrag kanske på 40´ - 50´. Bra men jag har ett glapp på lika mycket för att få en ny rigg. Då måste jag betala lika mycket till för att få båten körduglig igen. 

Jag valde inte Länsförsäkringar.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig använt min båtförsäkring men skönt att ha tryggheten ändå. Förutom att båtklubbar oftast har det som krav ändå. Särskilt om man skulle skada någon annans båt vill jag ha täckning. La även till Sjöassistans i somras , förutom medlemskap i Sjöräddningssällskapet . Tycker försäkring av segelbåt är ganska billigt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan få ner kostnaden för försäkringen om man väljer en högre självrisk.

 

Jag tänker som så att småskador för upp till 10 000:- kr (på varvet) kan vi troligen fixa själva betydligt billigare och kan vi inte det så klarar vi ändå av det ekonomiskt Vi valde 9000:- kronor i självrisk och försäkringpremien blev då ungefär hälften så dyr.

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS undrar om det är värt att ha försäkring och vad vi har drabbats av.

 

Vi var några som drabbades för länge sedan av en båtägare som inte hade någon försäkring. Hon betalar fortfarande till våra försäkringsbolag för den utflykten och kommer så att göra under lång tid framöver...

 

Så här efteråt tror jag att hon hellre hade valt bästa möjliga försäkring, alldeles oavsett årspremie.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag klarat mig. Men båtgrannar har råkat ut för skadegörelse och inbrott under vinterförvaringen. Den ena iofs med stor motorbåt, inget av värde blev stulet men ett stort nytt kapell sunderskuret. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har de senaste åren blivit av med 3 utombordare.

Masthaveri pga. att varvet klantade vid uppallning.

Svenska Sjö hade 30 % åldersavdrag, ny rigg 89000 Skr

Köpte begagnad i Sth. körde upp med bilen och hämtade.

Fick bränsle pengar för 90 mil.

Betalt när jag byte riggen.

Inget åldersavdra för masten var begagnad.

Utbetalt till mej >30000 Skr den skadan "gick ihop".

Har nu bytt till Alandia.

Är nöjd med Sv Sjö förutom åldersavdragen.

adagio2.thumb.jpg.5af4102f996c205fe76d58d091a30988.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sannolikt, precis som med de flesta försäkringar, lönar det sig inte att ha en. Bättre spara pengarna. Det ligger ju i den typen av företags natur att dom såklart får in ofantligt mer kosing än dom betalar ut.

Risken finns ju såklart att drabbas/drabba å då är det för sent att ångra sig. I det läget får man hoppas att det man sparat täcker kostnad och besvär..

Jag hade ett inbrott. 

I stort sett allt dom stal, öl, sprit, kontanter, ett smycke.. täcktes inte. Skadorna, alla gångjärn.. fixade jag snabbare själv så det hade inte varit värt självrisken.

Pantaenius.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marinan jag ligger i kräver att alla båtar är försäkrade. Jag har försäkring med hög självrisk för att få ner premien lite, räknar med att kunna bekosta ev mindre skador själv, men skulle inte vilja vara utan försäkring om en större skada inträffar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite förtydligande:

En båtförsäkring är normalt uppdelad i två delar:

1. Kasko ("värdet av fartyget")

2. Ansvar

När marinor, båtklubbar mm kräver att båten är försäkrad så är det ansvarsförsäkring de kräver. Det framgår inte alltid klart, fråga! Kaskoförsäkringen är nog ytterst ovanligt att man kräver och i så fall, till vilket värde.

Ansvarsförsäkringen är betydligt billigare än kasko och kan tecknas separat.

För bilar heter ansvarsdelen Trafikförsäkring och är obligatorisk.

Skulle man tex införa en båtskatt så skulle antagligen ansvarsförsäkringen bli obligatorisk.

 

2 timmar sedan, Caribic410 säger:

Det ligger ju i den typen av företags natur att dom såklart får in ofantligt mer kosing än dom betalar ut.

Det finns två typer av försäkringsbolag, ömsesidiga och vinstutdelande.

I ett ömsesidigt bolag återförs vinsten till bolaget dvs går bolaget bra så sjunker försäkringspremierna. Ingen vinst hamnar någon annanstans.

Exempel på ömsesidiga bolag är Folksam och Länsförsäkringar.

Eftersom de vinstutdelande bolagen konkurrerar på en öppen marknad så blir det inga jättevinster.

 

Tips: Bjud in ett eller flera försäkringsbolag till något båtklubbsmöte eller kurs. De kommer gärna och berättar hur det fungerar. Be de också berätta hur det "finstilta" fungerar, tex kravet om att man som försäkringstagare måste följa gällande lagar och regler.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara intressant att höra om någon som har Pantaenius och som fått en skada verkligen har fått ut fullvärde. Det låter ju bra.

Har en kamrat som skörade en genua under segling. Bra att man har Pantaenius, trodde han. Fick inte ut en krona efter som den gått sönder när han seglade utan yttre åverkan. Hade en mås flugit in i seglet eller någon kastat något i seglet hade han fått ersättning enligt handläggaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är ju, om man ska klyva hår, egentligen något annat än åldersavdrag. Finns det nåt bolag som täcker att utrustning går sönder? Motorn skär? På bilar är det ju något som heter vagnskadeförsäkring och är såklart dyrt på annat än  nya bilar. 

 

Gissar att alla bolag skulle täcka de skadar som uppstår på grund av att seglet går sönder, men inte själva seglet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försäkringen täcker inte saker som går sönder pga ålder, då skulle försäringspremien blir oerhört dyr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är ju frågan: Vem bedömer om det gick sönder pga ålder?

Kamratens segel var inte mer än ca fem år. Borde rimligtvis inte bara spricka.

En vant som går av och masten ramlar ner. Var vanten bytta eller hade de nått sin livslängd?

Det låter bra med utan åldersavdrag men tror att det är svårt i praktiken.

Så min ursprungsfråga kvarstår:

Är det någon som verkligen fått ut något utan åldersavdrag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:

Lite förtydligande:

En båtförsäkring är normalt uppdelad i två delar:

1. Kasko ("värdet av fartyget")

2. Ansvar

När marinor, båtklubbar mm kräver att båten är försäkrad så är det ansvarsförsäkring de kräver. Det framgår inte alltid klart, fråga! Kaskoförsäkringen är nog ytterst ovanligt att man kräver och i så fall, till vilket värde.

Ansvarsförsäkringen är betydligt billigare än kasko och kan tecknas separat.

För bilar heter ansvarsdelen Trafikförsäkring och är obligatorisk.

Skulle man tex införa en båtskatt så skulle antagligen ansvarsförsäkringen bli obligatorisk.

 

Det finns två typer av försäkringsbolag, ömsesidiga och vinstutdelande.

I ett ömsesidigt bolag återförs vinsten till bolaget dvs går bolaget bra så sjunker försäkringspremierna. Ingen vinst hamnar någon annanstans.

Exempel på ömsesidiga bolag är Folksam och Länsförsäkringar.

Eftersom de vinstutdelande bolagen konkurrerar på en öppen marknad så blir det inga jättevinster.

 

Tips: Bjud in ett eller flera försäkringsbolag till något båtklubbsmöte eller kurs. De kommer gärna och berättar hur det fungerar. Be de också berätta hur det "finstilta" fungerar, tex kravet om att man som försäkringstagare måste följa gällande lagar och regler.

 

 

Ofan... jag har nog egentligen aldrig satt mej in i.. bara haft förutfattade meningar och liknat försäkringsbolag med vilken maffia, kriminell mc- verksamhet, som helst.
Ett antal stenskottsreparationer har jag råkat ut för genom åren, det är allt.. och det på tjänstebil, så nån direkt erfarenhet har jag nog inte... bara byggt min "erfarenhet" på hörsägen och egna fantasier..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan, b_syrsa säger:

Då är ju frågan: Vem bedömer om det gick sönder pga ålder?

Kamratens segel var inte mer än ca fem år. Borde rimligtvis inte bara spricka.

En vant som går av och masten ramlar ner. Var vanten bytta eller hade de nått sin livslängd?

Det låter bra med utan åldersavdrag men tror att det är svårt i praktiken.

Så min ursprungsfråga kvarstår:

Är det någon som verkligen fått ut något utan åldersavdrag?

 

"Utan åldersavdrag" betyder ju inte att man alltid ersätter allt, oavsett ålder.

Det betyder att det som ersätts, det får man ersatt utan åldersavdrag.

 

Exempel - maströret skadas vid en påmastning pga en båt kör förbi och drar upp svall. Maströret är 30 år gammalt. Utan åldersavdrag får du ett nytt maströr, med åldersavdrag får du kanske betala 80% av maströret själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, Peter_K säger:

 

"Utan åldersavdrag" betyder ju inte att man alltid ersätter allt, oavsett ålder.

Det betyder att det som ersätts, det får man ersatt utan åldersavdrag.

 

Exempel - maströret skadas vid en påmastning pga en båt kör förbi och drar upp svall. Maströret är 30 år gammalt. Utan åldersavdrag får du ett nytt maströr, med åldersavdrag får du kanske betala 80% av maströret själv.

 

Visst, bolaget går med på att orsaken till att röret blev skadat var att det blev svall pga den passerande båten. I nästa mening menar dock bolaget att ett nytt rör hade klarat belastningen från svallet. Röret gick sönder för det var gammalt, ingen ersättning utgår.

 

Nytt för gammalt låter bra, men fungerar det i praktiken? Dvs är det någon som verkligen fått ett nytt segel, ny mast, ny båt eller vad det nu vara må? Det skulle vara intressant att få svar från någon som har egen erfarenhet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att det kan finnas en sådan gränsdragning, men i fallet med seglet låter det ganska solklart. Annars vore det väl en garanti för att ett segel ska hålla för alltid? En sån försäkring vill inte jag vara med och betala. 

 

Obs - man kan såklart tänka sig sådan tillägg, som t ex vagnskadeförsäkring på bil. Men då får man ju betala därefter.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står ju t o m som en punkt på Pantaenius hemsida:
"Skador till följd av konstruktions eller materialfel, liksom normalt slitage ersättes. Bara den defekta delen är undantagen från ersättning."
http://pantaenius.se/se/foersaekringar/produkter/motorbaat-yacht-sail-kaskofoersaekring.html

Dvs - hade seglet som sprack gjort att båten gick på grund eller seglade in i en annan båt hade allt utom seglet ersatts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...