Jump to content
Wednesday 26 January 2022
Sign in to follow this  
MoeJoe

Adagio 27 för öppet hav

Recommended Posts

Hej,

 

Har en Adagio 27 sedan i våras. En trevlig båt, varit ute rätt mycket i den redan, under  semestern blev det några vändor i skärgården samt besök till Öland , Gotland,   Åland.

 

En hel del solosegling och resten med en gast. Kändes hela tiden trygg även om den rullar en del i sjöar från aktern .  Juste med doghouse, dubbelkommando för styrning , stark motor , osv. Utmärkt för skärgårdssegling och måttliga överfarter där man kan undvika riktigt hårda förhållanden.

 

Nu funderar jag på om den kan duga för en vända en bit ut i Atlanten åtminstone om nåt år eller två, med lite extra säkerhetsutrustning, vindroder osv förstås. 

 

Systerbåten Allegro 27 har ju varit på åtskilliga långfärder över haven, samma skrov och rigg på denna, så den biten är väl lugnt.

 

Vad som kanske gör mig lite skeptisk är designen av sittbrunnen och avsaknad av självläns i den - Om det skulle dimpa ner någon kubik sjö från en rejäl våg eller om båten slås ner helt på sidan, ja då är det bara via kölsvinet  och pumpen därifrån som vattnet kan komma ut, och kanske blir motorn dränkt på köpet.( Skulle nog ordna spännen för motorluckan i sittbrunnen för all del. ). Eftersom det går trappsteg ner från motorlucka till styrplats till för-ruffen vill vattnet ner till ruffen om det är större mängder . Ja dessutom är batterierna under luckor i golvet  i främre delen av sittbrunnen, de skulle också dränkas om båten slås omkull eller om en stor brytande våg slår ner.

 

Tankar och råd kring detta? Finns det lösningar ,  eller har båten fel design i grunden , eller oroar jag mig i onödan ?  

 

http://www.allegro27.nu/Teknik/adagio/adag273.jpg

 

https://youtu.be/tF0hxlQRPfQ

https://youtu.be/dab4AnWFEfw

Edited by MoeJoe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att ge sig ut på öppet hav med en segelbåt utan självläns och att översköljande vatten lätt kan ta sig in i båten känns osäkert. Man behöver inte vara ute på Atlanten för att risk för vatten ska skölja upp i sittbrunnen, det kan räcka med att bara komma ut på en större fjärd med rätt förutsättningar för vind och vågor. Även stora rutor och kanske luftintag måste förstärkas eller byggas om. Det känns inte som detta är en båt för de stora äventyren på öppet hav.

En Allegro 27 har en helt annan design på sittbrunn med fungerande självläns och hög tröskel så att vatten inte tar sig in i båten om sittbrunnen översköljs.

Edited by per_62

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adagio får väl i det här fallet klassas som motorbåt. Det finns ju många som kör motorbåtar på öppet vatten, Gotland, Medelhavet,  Norge till Shetland osv. Kanske du kan kolla på hur de anpassat sina båtar?

Utifrån det du beskriver så känns det som att båten behöver byggas om så pass mycket att det inte är värt besväret?
Om du tänker dig att sittbrunnen kan vattenfyllas och sedan självlänsas utan att det kommer in vatten i ruff, motorrum, batterier etc. utan allt skall funka när vattnet är borta igen..?

Edited by BSven

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kubik vatten i sittbrunnen och två självlänsar a 32mm? I första hand skulle jag nog satsa på stormluckor till rutorna, kanske ha dessa permanent monterade på öppet hav.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Seglat Adagio några år.

Har hållit mej "innanför" Skagen.

Omfattande ombyggnad om jag skall ut på Atlanten.

Enklare att byta båt.

Gillar Adagion för "hemma" segling.

Bytt till rullstor iår. Vad enkelt det blev. ;-)

http://lasselundell.se/adagio.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo det är nog så. Förmodligen dumt att göra stora förfulande ombyggnader på en i övrigt praktisk och fin motorseglare, vettigare att byta skuta i så fall längre fram..

 

Men jag ska klura lite på lås för motorluckan,  vattenskydd för batterierna ( kanske flytta in dem under sofforna i ruffen tex ) , kanske en ram för brädor att sätta framför dörren till för-ruffen . Kan ju bli tillräckligt stökigt även i skärgården och Östersjön så det kan komma väl till pass.

 

Rutorna på doghouset har nya gummilister och tål väl mer än en vanlig sprayhood med plast, men visst vore utanpåliggande fastskruvade rutor starkare

 

-Lasse L - Snygg Adagio! Rullstor vore riktigt nice. Får själv ett nytt storsegel med lazybag om nån vecka, inte lika smidigt kanske men bättre än som nu med remmar och vanligt bomkapell. Har ordnat neddraget storfall och ska fixa snabbrev snart också 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan, BSven säger:

 

Intressant hur spridarfästet har stansat masten. Är det någon form av materialutmattning som ligger bakom eller blir det så?

Varvet klantade sej när de skulle palla upp båten för propellerbyte.

Masten fick all belastning, skrovet tog aldrig i marken.

Det blev en Autopropp http://www.bruntonspropellers.com/autoprop/

adagio5.jpg.fca21d95abc2e746164528cb07bfdba0.jpg

 

 

Edited by Lasse-L

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vet inte vilken "atlantsegling" du tänker dig med jag har förstått att det går att passera Biscaya med endast dagseglingar längs kusten, kanske hela vägen dit också?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adagio är ju en centercockpit och sannolikheten att överbrytande sjö akterifrån skulle fylla sittbrunnen är nog ganska liten. Min Targa 96 är byggd på liknande sätt med en låg tröskel mot salongen. Skillnaden är att dörrarna ned inte är lika höga utan nederdelen är en borttagbar bräda.

Linda Lindenau seglade sin "Tordmulen" till Kanarieöarna och hade tänkt segla vidare. Båten oroade hon sig inte för.

Se till att motorluckan är någorlunda tät, förstärk nedgångsdörren och gör ett par stormluckor så klarar sig Adagion väl så bra som tex en Vega på öppet hav.

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan, BSven säger:

det går att passera Biscaya med endast dagseglingar längs kusten

Då får man segla utav h-vete. Det är runt 600M, dubbelt så långt som tvärs över. Sen är det jädrigt skvalpigt inne i bukten så man kan bli liggande en del i hamn.

300M = 3 dygn, för en sådan period har man tillförlitliga väderrapporter.  Vilar man upp sig, och framförallt , äter upp sig i Brest några dagar så hittar man en väderlucka.

Alternativet, att kanalvägen ner, är nog bättre och väldigt trevlig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy