Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Skipper08

Lufta vattenburen värme - Eber D4WSC

Rekommendera Poster

Har en Eber D4WSC som sitter i aktern samt en värme via elpatron som sitter under soffan i kajutan i vår 36 ft segelbåt. 5 värmekällor, toa, förpik, 2 x akterhytt samt kajuta.

 

Problemet är följande.

 

Med elpatron så värms hela båten utom förpik.  Vid luftning av radiatorn i förpiken kommer det ut vatten. Dock inget varmvatten då värmaren körs.

 

Expansionskärlet (ett plastkärl med avluftning, inget tryck) sitter i aktern och har rätt vattennivå då den är kall.

 

Med Ebern som är testad i testbänk och skall vara fungerande så värmer den endast någon meter i slangen. Inga flekoder.

 

El&Diesel samt generalagenten för Eber tror inte det är fel på brännaren utan ngt med vattensystemet?

 

 

Fråga?

 

TIps om att lufta systemet på ett bra sätt?

 

Det kommer idag vatten ur alla radiatorer när ventilerna öppnas! Dock inte vamt vatten ur förpiken trots att det är varmt i alla andra radiatorer så där kan det vara nåt fel?

 

Hur rengöra om det nu kommit nån smuts, spola med tryck, plocka isär?

 

Har du orkat läsa hit och har några tips så tar jag tacksamt emot det

 

Tack & skeppohoj.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med allra största sannolikhet är det luft i systemet (luftbubbla som står stilla någonstans och hindrar cikulationen).

Skaffa en kulventil med L-kula, en T-koppling, en vattenpump (kraftigare än cirkulationspumpen) lite slanganslutningar och nån meter värmarslang. Kapa värmarslangen och bygg en parallell koppling med vattenpumpen. Det ska sättas samman så att du kan välja väg med kulventilen. Kör vattenpumpen (utan att starta värmaren) tills det slutar komma luftbubblor i expansionskärlet. Stäng pumpen, vrid tillbaka kulventilen så att vattnet går genom värmarslangen igen.

Provkör värmaren.

Orsaken till dessa problem med vattenburen värme är att det är jättesvårt att få jämn stigning på alla värmarslangar från värmaren och tillbaka till expansionskärlsanslutningen. Minsta nedhängning så riskerar det att stå en luftbubbla. Cirkulationspumpen som sitter i systemet har för liten kraft för att flytta dessa bubblor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, bra tips.

 

Skall tilläggas att expansionskärlet är ett utan tryck så jag tänkte byta ut det mot ett kärl som håller ca 1 bar, Hjertmans 2 liters.

 

Tänker då att lite tryck skall få bort ev luft bubblor.

 

Expansionskärl

 

Synpunkter på det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att byta expansionskärl löser inte problem med luftbubblor i värmarslangarna. Trycket i systemet blir högre, men trycket är fortfarande på samma nivå i hela systemet....

Skillnaden med trycksatt expansionskärl är att du kan ha högre vattentemperatur utan att det kokar Jämför med hur kylarsystemet i en bil och en tryckkokare fungerar. Problemet med högre tryck är att läckagerisken i alla skarvar ökar. Nyttan med högre kokpunkt i ett värmarsystem är obefintlig. Värmarens termostater ser ju till att vattnet aldrig kommer upp till kokpunkten.

 

Oj, nu tittade jag på Hjertmans expansionskärl. Den modellen är avsett att monteras på tryckvattensystem för att få färre pumpstarter Ungefär som man gör med färskvattensystemet om man har egen brunn. Detta expansionskärl ska du definitivt inte montera i ett värmarsystem!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Lintott säger:

en vattenpump (kraftigare än cirkulationspumpen)

Tex en borrmaskinspump, brukar funger bra.Principen är att "forcera" flödet i systemet så man river med sig luftbubblor.

T-ventil är perfekt. Annars kan man sätta ett T-rör på slangen för cirkulationspumpen. Man ansluter en slang som man normalt pluggar med en träplugg/slangklämma. Sen får man göra något liknande vid exp.tanken, jag brukar bara lossa slangen och stoppa ned i pytsen som jag pumpar från.

Sannolikt kommer man få göra om proceduren i framtiden så det är ide att göra det smidigt att "flusha" systemet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Husvagnar har samma bekymmer.

Där är rådet att skaka om vagnen ordentligt medan pumpen går.

Då vi hade husvagn fick jag höja och sänka fram resp bakänden många gånger och ruska vagnen genom att köra på en dålig vägsnutt med pumpen igång.

Luftbubblorna var alltid väldigt envisa.

Samma metodik borde funka i båten, lasta ned fören, sedan aktern så mycket det går, spring sida till sida och till sist gör i lite grövre sjö med cirkulationen igång.

Om det fortfarande inte fungerar så finns ett vätmedel, https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/glykol-och-kylarsystem/kylartillsats-och-rengoring/kylartillsats-pa6146sv för att förbättra kylningen i motorer men det förhindrar luftbubblor också.

Redigerad av Gundj
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var hos en firma som bla installerar/underhåller värme i husvagnar. Montören sa att de alltid kopplar in extern pump för att de ska fungera.

 

Värmegrejer är betydligt billigare i husvagnsbutiken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra svar o tips

 

Jag monterade ett u rör förbi främre  kabins radiator så att vattnet inte går in i den radiatorn.

Nu har jag värme i slangarna runt om när jag kör med elpatron, dvs cirkulationen fungerar och slangen blir riktigt varm överallt.

 

Den främre radiatorn ena inlopp gick sönder och måste nu byta ut, kankse det var stopp i denna?

 

Radiator modellen är en Eberspacher med modelbeteckning 282104100B

 

När jag googlar får jag upp den på ryska  sidor?    Radiator länk

 

Skall kontakta Eber.  eller om nån har tips på oinköpsställe?

 

Sen gäller det att diesel ebern också fungerar och kan värma båten. Det har varit grund problemet coh nu efter at haft den på reparation och körd i testbänk två ggr så måste den bara gå, annars är drygt 18.000 kr bortkastat i rep kostander av eber värmaren.

 

Fortsättning följer till dess skepp ohoj

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ha monterat vattenburen värme i våra större båtar. Så lågt som möjligt och rakt under expansionskärlet har jag monterat en separat cirkulationspump. Den behövs för att få cirkulation i systemet på förbrukarsidan om värmeväxlaren när vi kör och pumpen styrs av skiljereläet. Vi har aldrig haft problem med luft i systemet. Jag har heller inga avluftningsnipplar i systemen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bästa är med ett slutet kärl med gummiblåsa.då har du jämnt tryck på hela systemet,den kopplar du in på retursidan för att minska tryckfall,vattnet ligger i blåsan och runt om den skall det vara luft,på värme i hus skall det vara 0,5 bars lufttryck,kollas utan tryck på systemvattnet,cirkulations pump måste du ha,en kommentar från pensionerad rörgubbe.

Redigerad av karluno

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...