Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bhemac

Tankar om tankar

Rekommendera Poster

Hur mycket tank behöver man? Man ser en del fantasiuppgifter så det kan vara bra att räkna lite.

 

Om vi börjar med det som kommer ur oss:

En vuxen producerar 1,5 kg urin/dygn. Mängden ligger mellan 1,0 - 1,7 kg, svettas man tex blir mängden något mindre. Men 1,5 kg används som norm. Sen producerar man 0,1 kg fekalier (torrvikt). Sen spolar man 4 gånger “lite” och 1 gång “stort”.

En snålt spolande toalett gör av med 0,5 liter/spolning. För två personer skulle det bli: 2(1,5+0,2) = 3,4 + spolning 2(5x0,5)=5 totalt drygt 8 liter per dygn.

En 40 liters tank räcker en vecka för två personer så är man duktig. Förutom Mackey vet jag några få som klarar detta, inte omöjligt men det krävs nog vuxna och disciplinerade människor..

Räknar man med 25 liter per person och vecka klarar man sig ganska bra en vecka utan att behöva tömma.

Det innebär 100liter för en familj på fyra personer för att klara en vecka. Inte många båtar klarar detta.

Min rostfria tank är på 60liter men jag tänkte byta den mot en 78liter polyetentank som då hamnar under toalettens nivå vilket medför mindre spolvatten. Det ska alltså räcka tre veckor om jag är själv.

 

Sen har vi färskvatten.

Grovt kan man räkna 2liter/dygn/person för att överleva (livbåtsranson) men hemma gör vi av med nästan 200liter (I Sverige är medelförbrukningen 160liter, i USA 570!)

Anständig hygien kräver 20liter. På långseglingar brukar 3-4liter för personligt bruk vara en vanlig siffra.

Två personer klarar sig ganska hyggligt på 50liter/dygn, då kan man duscha lite försiktigt. Med mindre mängder får man rundvaska, det går men är inte kul.

En familj på fyra personer behöver helst 500liter för att klara en vecka.

Min båt har 160liter tank, för fyra personer blir det ca 6 liter om dagen, det är i minsta laget. Seglar jag själv är 160liter helt ok. Sen seglar jag ju mest i Vänern…

 

Lite kuriosa:

En liten diskmaskin tar ca 8liter. En större maskin (13 kuvert) tar 11liter. Energibehov ca 800Wh. En extra tank på 60 liter och 200W solpaneler så slipper man diska.

En vanlig tvättmaskin tar runt 40liter och ca 800Wh.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog skillnad på ost- och västkust. På ostkusten går det utmärkt att bada och bli ren i havet, på västkusten måhända inte? Temperaturen kan vara ett problem, men ner till 12 grader intalar vi oss att det går bra, och då gör det så. Men snabbt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var nyss ute i drygt fyra dygn. Fyllde båtens tank, okänd volym men gissningsvis 30-40 liter, med färskvatten från slangen vid bryggan, enbart för handtvätt och för att spola i handfatet. Hade med mig två plastdunkar på vardera 15 liter, fyllda med dricksvatten från kranen hemma.

Vattnet från dunk använde jag ca 5-6 liter av. Då var det till tandborstning, skölja tandborsten snabbt före och efter, två gånger per dag. En halvliter, drygt, till en kastrull för matlagning en gång när jag piggnat till lite (i övrigt åt jag bröd, frukt, och en gång på restaurang, och jag var dessutom rejält förkyld och saknade aptit, så inte jätterepresentativt). Två muggar vatten för paracetamol brus, för att ta bort den värsta huvudvärken i början av förkylningen. I övrigt drack jag medhavd juice och chokladmjölk som kan förvaras i rumstemp oöppnade. Hade jag lagat mat som planerat varje dag, och jag hade druckit lite mer vatten, så hade nog 10 liter gått åt. Dvs ca 2.5 liter per dygn. Vatten för handtvätt och handfatssköljning kanske var fem liter totalt. Avrunda uppåt, så fyra liter per dygn för mig. Inget vatten till toalett (går det inte att använda sjövatten i spoltoaletter?).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vet inte hur stor septitank vi har men säkert minst 40l, den räcker ca 3 dygn för fyra personer då vi gör mest av våra behov i land på dass eller bakom en buske. Nu har vi en el-toa som kanske inte är den snålaste när det kommer till spolning.

 

När det gäller färskvatten så fick vi gå in och fylla var 3 - 4:e dag och där har vi säkert 100l, men den siffran är lite osäker då vi haft lite läckage i systemet och inte kan uppskatta helt hur mycket som gått ut fel väg. Men skall man diska och skölja ett par gånger per dag och dessutom laga lite mat så går det åt lite vatten. Sedan har vi dessutom dunkar med oss för dricksvatten som inte är inräknat i detta.

 

Nu snålar inte vi utan vi försöker leva bekvämt utan att överdriva när vi är i båten.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi seglar oftast i Stockholms skärgård (4 pers) och har 65l vattentank samt som säkerhet 15l i en dunk. Vi snålar med färskvatten och använder ofta sjövatten till potatiskok, disk, tvätt, etc.
Finns ju även Watermaker att införskaffa så blir man mer oberoende men en vattentank är alltid bra att ha.
Någon gång har vattnet i tanken tagit slut men oftast inget problem att hitta brunnar och fylla färskvatten någon gång per vecka. Att bli utan färskvatten är ingen höjdare om man har långt till nästa brunn.

Använder en Air Head mulltoa så ingen septitank att fundera på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja ha en enkel nivåmätare för vattentanken som ligger under kojerna i förpiken.
Som det nu är så är det svårt att veta hur mycket vatten som finns kvar.
Kanske skulle fungera med en genomskinlig slang som graderas med streck för var 5:e eller 10:e liter och placeras vertikalt i ett skåp i köket där fotpumpen sitter.
Principen skulle kunna vara som ett slangvattenpass som man använder att väga av med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, per_62 säger:

Kanske skulle fungera med en genomskinlig slang som graderas med streck för var 5:e eller 10:e liter och placeras vertikalt i ett skåp i köket där fotpumpen sitter.

 

Så hade jag. En 120liters tank i fören försågs med ett "ståndrör" som satt mellan kojerna. Fungerade perfekt närjag fått ditt rätt bakgrund (blank). Idag skulle jag nog sätta en LED-strip.

Hm. Få nog fixa en sådan, rostfri tank och ingen nivåmätare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns någon gammal tråd om att klistra självhäftande digitala termometrar på toatanken. Det blir en temperaturskillnad mellan där det är vätska bakom plåten och där det är luft bakom plåten. Lär inte fungera på plasttank.

s-l64.jpg.1fef3b78e710cadffdca2ede94e37bb5.jpg

Går att köpa på eBay i 20-pack för ett par hundringar (det behövs ju flera stycken på höjden för att se var temperaturomslaget och vattennivån är).

http://www.ebay.com/itm/20-LCD-Thermometer-Stick-On-Temperature-Strip-Self-Adhesive-Homebrew-Cider-Wine-/322578236408?hash=item4b1b2943f8:g:VLIAAOSw-CpYBpex

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minst två gånger per dygn bör det vara omöjligt att kolla nivån med temperaturtejp. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Septiktank, 60 liter, två personer som försöker bajsa på toa i land, så fylls den på två-tre dygn, mycket beroende på användandet av spolvatten.

 

Färskvatten, 60 + 80 liter, den lilla dessa räcker ungefär två dygn, den större omkring tre dygn, fortfarande med an  två personer + hund ombord. 3 x 10 liter finns vanligtvis i plastdunkar vid tur till  Koster. Sparsam dusch efter bad i havet.

 

Diesel, 2 x 200 liter, räcker Göteborg - Koster tur och retur (cirka 2 x 99Nm), plus några irrfärder i de olika skärgårdarna. + 25 liter i reservdunk.

 

Bensin, fem liter, tre till fyra liter är kvar vid torrsättningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan, wahlis säger:

Nu snålar inte vi utan vi försöker leva bekvämt utan att överdriva när vi är i båten.

 

En bra princip tycker jag. Det de som tycker fjällvandring är kul, deras krav är ganska låga. Sen finns det typ jag som skulle kunna tänka mig att vandra i fjällen mellan fyrstjärniga hotell.

Det är många, inte minst fruar, som vill ha ett någorlunda bekvämt båtliv för att trivas.

 

En bekvämlighet är varmvatten. I de flesta fall är det ganska enkelt ordnat. Att slippa stå och värma vatten på spisen är bekvämt, varma vatten på spisen är dessutom en betydande säkerhetsrisk. Varmvatten kräver tryckvatten vilket automatiskt betyder en ökad förbrukning. 

Man kan snåla på vatten genom att använda sjövatten men då kan man inte ha varmvatten om man inte har en extra VVB.

Man kan springa iland för toabesök. Fungerar så där i en gästhamn men sämre i naturhamn. Min uppfattning är att man ska använda den toalett som finns ombord varför ska man annars ha den? Friheten blir också större, man behöver inte alltid ligga i hamn, man ligger utmärkt för ankare.

En del av friheten med att ha båt är att man inte ska ha så många "måsten".

Ska man semestra i båten bör målet vara att kunna klara fyra personer en vecka. Alternativet är en liten, snabb båt, åka ut och bada och sen hem. Men det är ett helt annat båtliv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VI har 150 liter vattentank och det räcker ca en vecka för fyra personer och då snålar vi inte överdrivet mycket, vi diskar och sköljer i sötvatten. Vi har inte vvb utan värmer vatten på spisen när det behövs, men vi har hittat ett diskmedel som funkar bra och löddrar även i kallvatten (Sjö&Hav).

 

Septiktanken tror jag är 40-50 liter och den räcker i ca 3-4 dagar, men det känns som att det blir mycket spolvatten i den, från havet. Vi använder mestadels toaletten i båten då den finns där.

 

Bränsletank har vi 90 liter, den fylls på strax före upptagningen på hösten och räcker med råge hela nästföljande säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Ska man semestra i båten bör målet vara att kunna klara fyra personer en vecka.


Ett vettigare mål är väl att båten ska klara det antal personer som ska vara ute med den under den period man vill vara ute. Det lär vara väldigt vanligt att det bara är två ombord - ett ungt eller ett äldre par - och varför ska man då ha kapacitet för personer som inte finns? Att tömma toatank och fylla på vatten går ju att göra under ett kort dagstopp vid land, utan att man behöver ligga över natten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bekvämlighet kontra realistiska förväntningar!

 

Jag har också fjällvandrat många gånger!

Att sätta sig ned i kanten på en glaciär och göra sina behov har ju naturligtvis sina tjusningar... Men inget man ser fram emot.

Nu tror jag att man satt upp torrdass i fjällvärden också, iallafall utefter de mest frekventerade lederna. Raststugor och fjällstationer finns det ju sedan många år.

 

Vad jag anser är att det skall vara bekvämt ombord, men inte för bekvämt, då kan man ju lika gärna stanna hemma. Att leva campingliv ombord, med att diska i diskbalja, borsta tänderna i sittbrunnen, laga mat på enkelt trangiakök  eller liknande, pinka i spann eller på portapotti... ja det stadiet har jag passerat. Det gäller att finna en balans, och den är ju individuell för alla personer.

 

Man skall ha toa med tank ombord (eller liknande) ett bra kök att laga mat på, varmvattenberedare, dusch, men den behöver nödvändigtvis inte vara inombords, på akterdäck eller badbryggan går bra.

Någon form av värme ombord är också bra, och bra elsystem som klarar av att försörja båten och dess bekvämligheter såsom kylskåp.

 

Sedan gäller det ju också vad det är för båt, en mindre sex meters segelbåt, en femmeters hardtopp, å andra sidan en 26-30 fots semesterutrustat familjebåt segel- eller motorbåt spelar mindre roll men i denna storleken kan man ju få ställa krav, realistiska krav, och vad som är realistiskt är ju olika för olika personer.

 

Jag kan tänka mig att vi som börjat med en optimistjolle på tidigt 1960-tal och sedan dess bytt upp oss i storlek mellan olika båtar har andra krav än de som med en gång köper sig en större båt där man förväntar sig att det skall finnas alla bekvämligheter ombord, och då kanske blir besviken när varmvattnet inte är tillräckligt varmt, eller då toatanken blir fylld alltför snabbt... har jag fel helt eller bara delvis?

 

Skaffar man sig en "minisuperyacht" på 50 fot och uppåt blir det ju kanske bekvämt, men svårt att komma in i hamnarna... (jag gjorde "husesyn" i en 50 fots Lagoonkatta förra sommaren, imponerad, javisst, men vilka hamnar kommer jag in till bryggan med denna, mitt i sommaren, i januari kan jag ju få hela smögenbryggan för mig själv... men sedan?). Den hade 50 kg ankare och 100 meter ankarkätting, liksom stabil ribbåt, fanns väl en förklaring till det...

 

Men kaffemaskin, hårfön, DVD, sattelittv, hi-fianläggning, induktionshäll, disk- och tvättmaskin och sådana saker som undervattensbelysning, ja även elektrisk tandborste (även om det finns en sådan ombord) känns onödigt.

 

Jag har vänner som tagit med "partner" alltså ny pojk- eller flickvän ombord som då slår bakut då man inte kan långduscha i varmvatten varje dag och måste tränga in sig på en trång och stundtals illaluktande båttoalett. Jag har sett två utvägar av detta, antingen har förhållandet kraschat, eller så har man sålt båten och kanske köpt ett synnerligen välutrustat sommarhus, med pool, istället.

 

Fjällvandringstandarden och campingstandarden är för låg nivå, emellertid är hotellstandarden för hög nivå. Båtliv efter de förutsättningar aktuell båt och aktuell gäst- eller naturhamn ger. Vilket då kan variera, man skall vara anpassningsbar inom då ovan givna variabler, som då är personliga.

 

Som "Kal" sade,

-Man får la änna anpassa sig!

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bekvämligheten kostar ju också. Större båt, med mer utrustning, blir dyrare än en mindre. Jag hade, om jag slapp betala, gärna haft den där 50-fotskatamaranen, t ex. :)
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, raol säger:

Bekvämligheten kostar ju också. Större båt, med mer utrustning, blir dyrare än en mindre. Jag hade, om jag slapp betala, gärna haft den där 50-fotskatamaranen, t ex. :)
 

Javisst!

Med extremexemplet Lagoon-katamaranen, 50 fot lång och "nästan" lika bred...

Här blir bekvämligheten ombord direkt obekväm (i mitt tycke) den dagen man skall uppsöka annan hamn än sin hemmahamn. Och så kostar den en hel del sköna miljooo.oooer också.

Det gäller väl att finna ekvationen.

 

-Är det du som är ägare av kattan där borta?

-Njae, jo på pappret är det jag, men mer korrekt är det SEB-banken.

 

eller alternativt svar:

-Nej, det är Holdingbolaget x och y holdingfinans upa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha!

 

Men poängen med en sån är väl just att man nästan aldrig behöver vara i hamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:

- - - -

En bekvämlighet är varmvatten. I de flesta fall är det ganska enkelt ordnat. Att slippa stå och värma vatten på spisen är bekvämt, varma vatten på spisen är dessutom en betydande säkerhetsrisk. Varmvatten kräver tryckvatten vilket automatiskt betyder en ökad förbrukning. 

Man kan snåla på vatten genom att använda sjövatten men då kan man inte ha varmvatten om man inte har en extra VVB.

- - - -

Jag har frågat generalagenten för min varmvattenberedare och den ska klara sjövatten, även salt sådant. Så min är ansluten via en trevägskran så jag kan välja om jag vill ha sjövatten eller färskvatten i beredaren. På ostkusten så fungerar det OK att varmvattenduscha i sjövatten. På västkusten vill man nog gärna duscha bort saltet och då krävs färskvatten.

Oftast använder vi färskvatten i beredaren men skulle det bli ont om den varan så är det bara att vrida om kranen.

 

Du som har hemmahamn i en sötvattenssjö borde väl kunna göra likadant. Å kommer man in i en smutsig hamn så är det bara att vrida kranen. Jag har själv seglat i Vänern ett antal år och om vattendunken började bli tom (den var bara på 20 liter) så gick det lika bra att koka kaffe från sjövattenpumpen om man inte låg utanför papperbruken på Värmlandssidan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan, raol säger:

Haha!

 

Men poängen med en sån är väl just att man nästan aldrig behöver vara i hamn.

Utom då när man behöver fylla alla färskvattentankarna, eller de för diesel.

För några år sedan låg det en rätt stor katamaran eller om det var en trimaran, kanske 35 fot, en dag förtöjd mitt i bukten i Hunnebo.

När jag var på väg tillbaka ut på pontonbryggan efter en längre hundpromenad fick jag hjälpa några ungdomar att fylla en massa vattendunkar som de hade i sin gummibåt, det var nog ett tiotal tiolitersdunkar, min roll blev att bemanna vattenkranen, så att de slapp att ta upp dunkarna på bryggan. Jo, pappa har sickat in oss för att fylla vatten, eftersom vi inte kommer intill till bryggan med vår båt, den där ute...

Bra sätt att sysselsätta ungdomar... Jag tror inte att dom hade en hund ombord.

Undrar om de betalade hamnavgiften...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, Lintott säger:

Du som har hemmahamn i en sötvattenssjö borde väl kunna göra likadant. Å kommer man in i en smutsig hamn så är det bara att vrida kranen. Jag har själv seglat i Vänern ett antal år och om vattendunken började bli tom (den var bara på 20 liter) så gick det lika bra att koka kaffe från sjövattenpumpen om man inte låg utanför papperbruken på Värmlandssidan

I en tidigare båt kunde välja tank eller sjö, jag körde nästan aldrig på tank. Gasolvarmvatten så kunde man stå i duschen i en kvart!

Praktiskt att kunna ta just varmvatten från sjön! Bra ide´

Annars har jag har en överbliven VVB på 8 liter, den tänkte jag sätta på sjövattnet och termostaten på 30gr. Praktiskt vid rengöring.

--

Fyra personer, en vecka. Två personer två veckor. Det är målet.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, Lintott säger:

Jag har frågat generalagenten för min varmvattenberedare och den ska klara sjövatten, även salt sådant. Så min är ansluten via en trevägskran så jag kan välja om jag vill ha sjövatten eller färskvatten i beredaren. På ostkusten så fungerar det OK att varmvattenduscha i sjövatten. På västkusten vill man nog gärna duscha bort saltet och då krävs färskvatten.

Oftast använder vi färskvatten i beredaren men skulle det bli ont om den varan så är det bara att vrida om kranen.

 

Du som har hemmahamn i en sötvattenssjö borde väl kunna göra likadant. Å kommer man in i en smutsig hamn så är det bara att vrida kranen. Jag har själv seglat i Vänern ett antal år och om vattendunken började bli tom (den var bara på 20 liter) så gick det lika bra att koka kaffe från sjövattenpumpen om man inte låg utanför papperbruken på Värmlandssidan.

Ja vi har salt vatten här.

Men dessvärre är det inte bara saltvatten i havet.

Jag hade nyligen badat bakom båten, mest för att skrapa bort havstulpaner från en givare och interceptorerna, varvid frun påpekar att jag lukar diesel när jag kommer upp ur plurret....

Å andra sidan, det kunde varit värre, det kunde varit någon som trodde att hamnen låg på "internationellt vatten".

 

Väl hemma igen ser jag en förpackning med after shave som jag fick i julklapp, och vad heter den.. jo "Diesel"... säkerligen en riktig machoprodukt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, bhemac säger:

I en tidigare båt kunde välja tank eller sjö, jag körde nästan aldrig på tank. Gasolvarmvatten så kunde man stå i duschen i en kvart!

Praktiskt att kunna ta just varmvatten från sjön! Bra ide´

Annars har jag har en överbliven VVB på 8 liter, den tänkte jag sätta på sjövattnet och termostaten på 30gr. Praktiskt vid rengöring.

Jo, det är bekvämt med obegränsat med varmvatten. Jag har monterat minsta modellen av eberspächer vattenvärmare för att ha riklig tillgång till varmvatten. Jag seglar ju helst o ligger ibland stilla några dar o då blir det inte mycket värme från motorn till beredaren.

 

En annan färskvattensparare som jag byggde om under vintern var handfatet på toaletten. Tidigare gick vi ofta ut o tvättade händerna i pentry för att spara färskvatten efter toabesöken. Nu sitter det en trevägsventil under handfatet så jag kan välja mellan varmvatten eller sjövatten när jag vrider engreppsblandaren till vänster. Till höger finns fortfarande färskvatten för tandborstningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Ja vi har salt vatten här.

Men dessvärre är det inte bara saltvatten i havet.

Jag hade nyligen badat bakom båten, mest för att skrapa bort havstulpaner från en givare och interceptorerna, varvid frun påpekar att jag lukar diesel när jag kommer upp ur plurret....

Å andra sidan, det kunde varit värre, det kunde varit någon som trodde att hamnen låg på "internationellt vatten".

Det är därför jag har trevägsventil för att kunna välja bort sjövattnet om det är förorenat. Ligger vi i en smutsig hamn så finns det ju färskvatten att fylla på med innan man lämnar bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I förra båten hade jag en liten färskvattentank. I stället för en vanlig färskvattenpump hade jag en enkel elektrisk "inline-pump" som manövrerades med fotkontakt. Sen hade jag magnetkontakter, en på toa och två i pentryt. Blandningsventilen stod på "handvarmt" det gick till toa. Två ventiler i pentryt, en kall och en varm. Där fanns även en omkopplare som valde magnetventil. I mittläget öppnade båda så det blev lite lagom varmt.

Det här fungerade perfekt och förbrukningen blev väldigt låg. Iden fick jag på tåget, fotkontakt och lagom temperatur.

Satte även in en backventil efter pumpen + ett T-rör och en dränkbar pump med backventil. Den knde man stoppa ned i 20 lit reservdunken.

Ett bekvämt och bra system för en båt med liten tankkapacitet.

En halvtums, 12V magnetventil kostar 25 spänn på eBay.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi måste vara väldigt olika vi människor som hamnat på båtar. Å därmed vår förbrukning av vatten samt storlek på tankar.

Vår gamla Porta fyllde vi inte på en vecka hustru å jag. Den rymde ca 20 liter. Nu har vi en 40 liters men den har vi inte hunnit "testa" fullt ut än, väldigt långt kvar  ens till "halvtank".

Vatten har vi med i dunkar, Vi har sällan gjort av med mer än 10-20 liter i veckan. Vi diskar i havsvatten å sköljer disken med medtagen sötvatten. potatis kokar vi havsvatten. Om det int eär lämpligt så diskar vi i sötvatten i balja, ej under rinnande kran.

 

Tvätta gör vi i den mån det går i havsvatten, i balja när vi inte kan bada. Tvål å tvättfat å tvättlapp funkar bra.

Duscha i 5 minuter i varmt vatten gör vi inte ens hemma. En snabb blötläggning. På med tvål/schampo å sedan skölja av. Det räcker å man blir ren. Det som är utöver det kallar vi för njutning.

Ombord njuter vi av seglatsen å havet, inte av att stå under rinnande varmt vatten.

Det händer vi längtar efter den sortens njutning när det varit ruskväder å man är blöt å trött å kläderna fuktiga. Men då får vi ta in på en marina å ta en varm dusch där å låna tvättmaskin. Fast det händer inte ens 1 ggr per sommar i snitt.

Men om jag nånsin får råd med en en 50 fotare så skall jag sälla mig till de som har dusch med ståhöjd å varmt vatten ombord. Skall bara köpa en lott först.;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är vi olika. Förr fanns inte möjligheterna att leva bekvämt i en båt. Moderna människor har andra krav. När jag bodde i Haga hade vi torrdass på gården. Inte kul men det gick. Idag skulle jag aldrig acceptera något så vidrigt.

Många båtar idag är fortfarande konstruerade för "medelhavssegling". Typiskt i tex Frankrike.

Man släpar sig upp vid 10, avnjuter en kopp kaffe och en croissant. Sen ger man sig ut och seglar, äter lite medhavd sallad, korv och ost. Samt vin. Framåt 17 är man tillbaka i hamn, kopplar vatten, duschar och sitter i sittbrunnen och pratar med båtgrannarna. Lite pastis och några öl. Fram mot 21 klär man upp sig och går iland för en riktig middag med efterföljande samtal och drycker. En bra bit efter midnatt kommer man ombord igen. Dag efter dag tills man efter envecka tar bilen tillbaka till Paris.

Några längre seglingar blir det inte, ska man längre så betyder det några dagars segling. Ibland, men inte så ofta, besöker man någon annan hamn men proceduren är densamma.

Naturhamnar existerar inte.

Toatanken kan vara liten, så fort man kommer ut och satt segel så öppnar man tömmningsventilen. Vattentanken kan vara liten också, man behöver bara kunna tvätta händerna och kanske skölja av saltet om man nu mot förmodan badat i havet.

De flesta båtar i Europa byggs för detta men i Sverige använder vi ofta båtarna på ett annat sätt när vi gärna ligger i naturhamnar.

Ett lustigt fenomen är att amerikanska båtar och har jättepentryn och rejäl tank kapacitet, inte minst toatanken (föga förvånande).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du beskriver på pricken precis hur det är där nere. Vår skärgård å därmed seglingarna blir ju helt annorlunda. man ser även skillnaderna på Skånekusten, enbart hamnar gäller, vid Öresund byter svenskar-danskar hamn med varandra på helgerna. Å det är så kort över så nån toa behövs knappt alls.

 

Jag har haft tillfälle att vistas i trakterna där den sk InterCoastal Waterway börjar, kanaler å floder från Freeport-Galvaston å vidare uppåt landet. Där är de supernoga med avfall å Coastguard är som hökar. Från Galvastone å upp till Houston är det rent på floden. Överhuvudtaget är det väldigt vanskligt att skräpa ner i Texas. Dryga böter om de tar en.

 

Men numera simmar jag lugnt, tank, däckstömning, rent dricksvatten hemifrån. Lycklig lottad med en egen brunn som är en punkterad underjordisk källåder, rinner som bara den. Nu när det är torka i mina trakter så har vi gott om vatten, den har aldrig sinat å försett Säteriets ca 50 kor å 10 hästar samt all folk 5 hushåll å anställda med vatten å aldrig sinat. Nu är vi bara ett hushåll å en sommarboende. Å vattnet har vi testat å är U.A.

Lite tankar om tankar som sagt.

Redigerad av Ruskpricken
Rättat stavfel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skall vi återuppliva denna tråden?

 

Ok, HLR!

 

Sedan denna tråden skapades har jag insett att det behövs litet större tankar för att man skall slippa gå in i gästhamn varannan dag, eller kunna ligga kvar på någon av de tre(!) kosteröarna eller i dess skärgård, där det förvisso finns välskötta torrdass, men dricksvattnets kvalitet och tillgång är minst sagt varierande.

 

Så inför förra säsongen bytte jag ut septiktanken mot en på 108 liter, då avluftningen förbättrandes blev spolningen mer effektiv då fyller man den inte med så mycket spolvatten.

 

I vintras byttes den mindre vattentanken ut mot en likadan på 108 liter, så inalles 88+108 liter plus ett antal vattendunkar.

 

Nu skall det erkännas att jag hade gott om plats för nya tankar, och det finns fortfarande plats kvar ombord att stuva undan gästande besättnings gepäck.

 

Diesel har jag fortfarande 2x 200 liter + reservdunk.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brorsan kanske rättar mig, men jag tror vi har 50 liter dieseltank, 120 eller 150 liter vattentank och 60 eller 80 liter septiktank. Personligen hade jag hellre sett att vattentanken var 20-30 liter mindre och det utrymmet var större dieseltank. Jag ser bara vattnet i tanken som dugligt för tvätt och disk, inte som livsmedel, och jag tror inte att jag förbrukar mer än 5-10 liter per dygn för sånt på en båt. Att slippa fundera på var man kan tanka är däremot bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske inte är så frestande att byta så att dieseltanken blir vattentank och tvärt om, men det borde vara fullt möjligt att få dieseltanken ren nog för diskvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...