Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Stregnil

Vinterförvaring motorbåt - frågor presenning

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev ChristerN:

Känner igen det där. Jag löste det med att måla ena sidan med röda prickar och andra med gröna. (Gissa vilken sida som är vad 🤔). Sen markerar jag för och mitt på den förliga pressen och mitt och akter på den akterliga. I höstas bestämde jag mig för att också markera centrum på pressarna eftersom det är svårt att se att pressen ligger mitt på överliggaren när man står på däck och grejar.

Visst, svårt tycker jag att få färg att fastna, men en sådan däringa penna med vit färg som man skall fylla i texten på bildäck med fungerar väldigt bra, den färgen liksom etsar sig fast.

jag har en söm, eller snarare en svetsad skarv i mitten i längdriktningen på mina presenningar, jag tror många är skarvade så, det är då lätt att förledas att tro att den skarven skall ligga längs med takåsen, men inte hos mig, där ligger längssidan tvärs.

 

Däremot har jag märkt upp mina Tyresöbockar med röd och grön tape... tre tejpremsor för den aktersta och en remsa för den främsta.... eller om det nu var tvärtom... och dymotape på P&S stöttorna, men den har nötts bort.... Även ritat med däckpennan på dessa aluminiumrör, men där syns det dåligt...

Tänk om man skulle minnas allting... 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. De håller inte många säsonger de där gummirepen. Jag har alltid en rulle med mig när det ska täckas

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev lawea:

Ja. De håller inte många säsonger de där gummirepen. Jag har alltid en rulle med mig när det ska täckas

Spännbanden håller i flera år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste om en båtägare som i täckpresseningens öljetter hängde 5-ltersdunkar med vatten. Det gjorde att presseningen kunde röra sig av vinden & inte gå sönder.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev SEASWIRL:

Jag läste om en båtägare som i täckpresseningens öljetter hängde 5-ltersdunkar med vatten. Det gjorde att presseningen kunde röra sig av vinden & inte gå sönder.

 

 

Min erfarenhet av presenningar som rör sig och då speciellt när jag använt gummistroppar är att: ja, dom rör sig och öljetterna håller, MEN dom rör sig som sagt och då skavs dom sönder på diverse ställen och man får hål i stället.

Så jag har tröttnat på detta och sätter fast presenningen så bra det bara går och försöker undvika rörelser både för öljetternas skull och för att den ska ligga still. Då håller även enklare presenningar i flera år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev ABC:

dom rör sig som sagt och då skavs dom sönder på diverse ställen och man får hål i stället.

Håller helt med. På den tiden jag använde täckställning klädde jag överliggaren och dess kopplingar med rörskålar. På det sättet slapp jag skadorna av skavning.

 

Sedan några år tillbaka behöver jag inte bry mig eftersom jag/vi har båtarna inomhus i egna hallar, både varma och kalla...🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev SEASWIRL:

Jag läste om en båtägare som i täckpresseningens öljetter hängde 5-ltersdunkar med vatten. Det gjorde att presseningen kunde röra sig av vinden & inte gå sönder.

 

 

Jag har sett att det främst är segelbåtar som har ett sådant arrangemang. Sannolikt en glykolblandning i dunkarna, ser det ut som. Men hängande dunkar ersätter inte att man fixera presenningen på vanligt sätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju passa på att varna att på kommunal mark i Stockholm så finns risken för gnäll om man har glykol i dunkarna, det måste vara dubbla kärl om man "förvarar" glykol på upplagsplatsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta segelbåtar i vår hamn har dunkar hängandes. Några få motorbåtar har det (vet ej varför). 

 

Köpte en 7x5 MareFlex 250gr idag 

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Bat_Pa_Land/Presenning_Batoverdrag/Presenning_Hela_utbudet/MAREFLEX_5X7_250_GRAM_PRESENNING?id=05913

 

Tillsammans med lite clips

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Bat_Pa_Land/Presenning_Batoverdrag/Tillbehor_Presenning/4-PACK_PRESSCLIPS?id=06581

 

Och 15m gummilina 

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Tagvirke___Fortojning/Lina_Ovrig/6MM_15M_SVART_GUMMIREP?id=15249

 

Ska bygga på lite mer på ställningen för att undvika att det sjunker ner mellan reglarna (såg jag idag med provisoriska presenningen jag la på igår). 😬👌

20221121_190601.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Brandten:

De flesta segelbåtar i vår hamn har dunkar hängandes. Några få motorbåtar har det (vet ej varför). 

 

Köpte en 7x5 MareFlex 250gr idag 

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Bat_Pa_Land/Presenning_Batoverdrag/Presenning_Hela_utbudet/MAREFLEX_5X7_250_GRAM_PRESENNING?id=05913

 

Tillsammans med lite clips

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Bat_Pa_Land/Presenning_Batoverdrag/Tillbehor_Presenning/4-PACK_PRESSCLIPS?id=06581

 

Och 15m gummilina 

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Tagvirke___Fortojning/Lina_Ovrig/6MM_15M_SVART_GUMMIREP?id=15249

 

Ska bygga på lite mer på ställningen för att undvika att det sjunker ner mellan reglarna (såg jag idag med provisoriska presenningen jag la på igår). 😬👌

20221121_190601.jpg

Om båten står i lä så kan en 250g/m2 presenning hålla i några år om man är rädd om den.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Superpin : Vad skall man glykol till? Jag hade bara 4,5 liter vatten & korken lite lös så att luften kunde komma ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev SEASWIRL:

Superpin : Vad skall man glykol till? Jag hade bara 4,5 liter vatten & korken lite lös så att luften kunde komma ut.

Glykolen är nog till för att vattnet inte ska spränga dunkarna när det fryser.

Jag har sett en hel del som har sand i dunkarna istället.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev SEASWIRL:

Superpin : Vad skall man glykol till? Jag hade bara 4,5 liter vatten & korken lite lös så att luften kunde komma ut.

Samma här, aldrig problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev ChristerN:

Glykolen är nog till för att vattnet inte ska spränga dunkarna när det fryser.

Jag har sett en hel del som har sand i dunkarna istället.

Det förekommer även att man har natursten, gamla betongplattor eller så har man gjutit en tyngd i någon gammal hink eller liknande.

Sedan har väl inte heller jag riktigt vare sig insett eller förstått varför... men det kanske är bra på båtar, typ segelbåtar, som står högre upp än motorbåtar gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-11-22 vid 10:51 skrev Georg_Ohm:

Det förekommer även att man har natursten, gamla betongplattor eller så har man gjutit en tyngd i någon gammal hink eller liknande.

Jag har gott om grus, fick något år för mig att det skulle vara smart att bara fylla plastkassar med grus och använda som tyngder. Faktum var att själva fastsättningen var väldigt smidig, bara pillade igenom lite lagom mycket av påsen genom presenningens ögla och så satte dit en påsklämma på baksidan. Vad som hände dock var att vinden under vintern fick tag i presenningen, piskade runt hela kassen vilken gick sönder och spred ut grus åt alla håll och kanter. Avråder ifrån denna variant. Har sedan dess kört med vanliga bagagestroppar, alltså såna där med en krok i varje ände.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev DanielMalmgren:

Jag har gott om grus, fick något år för mig att det skulle vara smart att bara fylla plastkassar med grus och använda som tyngder. Faktum var att själva fastsättningen var väldigt smidig, bara pillade igenom lite lagom mycket av påsen genom presenningens ögla och så satte dit en påsklämma på baksidan. Vad som hände dock var att vinden under vintern fick tag i presenningen, piskade runt hela kassen vilken gick sönder och spred ut grus åt alla håll och kanter. Avråder ifrån denna variant. Har sedan dess kört med vanliga bagagestroppar, alltså såna där med en krok i varje ände.

Det skulle väl då vara bra att fylla gamla plastdunkar med grus eller sand.

En kompis lade sådana där balanseringsvikter som däckverkstäderna använder, i en plastdunk... inte för att ha till presenningen utan som barlast i båten, många plastdunkar blev det, och ännu fler balanseringsvikter, många besök hos många däckverkstäder blev det nog också...  

Det varnades för en del år sedan för bagagestroppar, det sades att man kunde få ögonskador(!)

Sannolikt var det kanske så att en sådan stropp kunde lossna och smätta iväg i ansiktet när man skulle spänna fast någonting på ett takräcke.

Själv skall jag köpa nya spännband/lastspännare på Biltema, det finns en ny typ med upprullning, som jag har i bilen, det spännbandet är väldigt praktiskt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ah, det där var fiffigt! Har en hel plastback full med olika varianter av gamla lastspännare huller om buller, är ju alltid lika jobbigt att trassla ut dem...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

Skulle behöva något sådant men inte så långt. Funderar på specifikationen:

 

image.png.c50768a8b468f66e428660e5abfff411.png

 

Det är väl bara jag som är trött, men brottstyrkan är lägre än surrningsstyrkan?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-11-25 vid 23:35 skrev ABC:

 

Skulle behöva något sådant men inte så långt. Funderar på specifikationen:

 

image.png.c50768a8b468f66e428660e5abfff411.png

 

Det är väl bara jag som är trött, men brottstyrkan är lägre än surrningsstyrkan?

Vem vet? kanske en felskrivning?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-11-21 vid 19:11 skrev Georg_Ohm:

Men hängande dunkar ersätter inte att man fixera presenningen på vanligt sätt. 

Jag har inte sett många med hängande dunkar som fixerar på "vanligt" sätt oxå.

Det "vanliga" sättet upplever jag idag snarare vara ovanligt och hängande dunk det vanliga, i alla fall i mina hemtrakter. Har aldrig sett någon på klubben som har haft problem med den metoden.

 

 

2022-11-22 vid 10:51 skrev Georg_Ohm:

Det förekommer även att man har natursten, gamla betongplattor eller så har man gjutit en tyngd i någon gammal hink eller liknande.

Sedan har väl inte heller jag riktigt vare sig insett eller förstått varför... men det kanske är bra på båtar, typ segelbåtar, som står högre upp än motorbåtar gör.

Poängen är att få en elasticitet som gör att presenningens öljetter håller bättre när blåsten sliter och drar i den. Man kan också surra runt båten men med gummistroppar mellan öljett och rep för att få samma elasticitet. Det senare kör jag med och sedan dess inga problem med öljetter som slits sönder när det blåser hårt ute, eller om snön lyckats skapa en stor tung snöficka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Boanjohan:

Jag har inte sett många med hängande dunkar som fixerar på "vanligt" sätt oxå.

Det "vanliga" sättet upplever jag idag snarare vara ovanligt och hängande dunk det vanliga, i alla fall i mina hemtrakter. Har aldrig sett någon på klubben som har haft problem med den metoden.

 

 

Poängen är att få en elasticitet som gör att presenningens öljetter håller bättre när blåsten sliter och drar i den. Man kan också surra runt båten men med gummistroppar mellan öljett och rep för att få samma elasticitet. Det senare kör jag med och sedan dess inga problem med öljetter som slits sönder när det blåser hårt ute, eller om snön lyckats skapa en stor tung snöficka.

Jag tror att det gäller att ha antingen elasticitet eller helt stumt. Om det är elastiskt så kan det ju vara så att vissa presenningar fladdrar och för oväsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder oftast tunna billiga pressar från Biltema och har 2st för att minska kondens.

 

Jag knyter med den tunna varianten av presslinor från samma varuhus. Ibland köps pressar in från exvis Seasea när de har rea.

 

Några öljetter brukar inte lossna, ibland skär jag till och med hål i pressen när det saknas öljetter på kortsidorna och inte heller där brukar det spricka. Det som brukar döda pressarna efter några år är nötning där jag varit dålig med att vaddera en kant eller dyl. Att knyta med tampar funkar år efter år utan problem.

 

Jag håller med ovan att målet är att förhindra rörelse, det är där man minskar slitage.
 

Det jag vill säga med detta är att enligt mig är typ av press mest en fråga om smak och hur länge de tål mekaniskt slitage. Kostnaden är nog relativt likvärdig över tid. Jag använder min ytterpress ca 3år innan den blir innerpress så 6år är en relativt normal cykel.

Samma med dunkar vs rep. Att dunkar/ elastiska fästelement skulle fungera överlägset har jag inte  sett. På båtklubben var det främst segelbåtar som använde den metoden. En bekant har däremot i kraftig vind fått märken på båten när en lossad öljett tyngdes ned av dunken och repade ordentligt. Själv tycker jag det känns onödigt bökigt att hålla på med ett antal dunkar som skall förvaras, släpas mm om rep fungerar som det gjort för mig.
 

En bra täckställning, vaddering vid utsatta platser och hårt spänd press som inte rör sig är det jag tror ger framgång över tid.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev det plats att jobba lite under pressen också 👌

 

Tänkte att 5x7m skulle räcka. Hade kunnat ta en storlek större... 😮💨

20221204_154405.jpg

20221204_154306.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Brandten:

Nu blev det plats att jobba lite under pressen också 👌

 

Tänkte att 5x7m skulle räcka. Hade kunnat ta en storlek större... 😮💨

 

Nä, det där är bra.
Går pressen längre ner blir det så fuktigt under.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du vadderat hörnen? Vanligt liggunderlag är bra och billigt. Brukar skära till bitar och knyta fast med presslina…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mange249:

Har du vadderat hörnen? Vanligt liggunderlag är bra och billigt. Brukar skära till bitar och knyta fast med presslina…

Tack för påminnelsen. Tänkte fråga här hur ni gjort med det. Var några vassa hörn från reglarna som jag tänkte slipa ner / slipa runda men liggunderlag funkar ju 👌

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Brandten:

Nu blev det plats att jobba lite under pressen också 👌

 

Tänkte att 5x7m skulle räcka. Hade kunnat ta en storlek större... 😮💨

20221204_154405.jpg

20221204_154306.jpg

Dina båtgrannar har mycket att lära av dig när det gäller båttäckning:)

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Rascal:

Dina båtgrannar har mycket att lära av dig när det gäller båttäckning:)

Tack 😍🥳🙏

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-12-06 vid 07:38 skrev Mange249:

Jag använder oftast tunna billiga pressar från Biltema och har 2st för att minska kondens.

 

Jag knyter med den tunna varianten av presslinor från samma varuhus. Ibland köps pressar in från exvis Seasea när de har rea.

 

Några öljetter brukar inte lossna, ibland skär jag till och med hål i pressen när det saknas öljetter på kortsidorna och inte heller där brukar det spricka. Det som brukar döda pressarna efter några år är nötning där jag varit dålig med att vaddera en kant eller dyl. Att knyta med tampar funkar år efter år utan problem.

 

Jag håller med ovan att målet är att förhindra rörelse, det är där man minskar slitage.
 

Det jag vill säga med detta är att enligt mig är typ av press mest en fråga om smak och hur länge de tål mekaniskt slitage. Kostnaden är nog relativt likvärdig över tid. Jag använder min ytterpress ca 3år innan den blir innerpress så 6år är en relativt normal cykel.

Samma med dunkar vs rep. Att dunkar/ elastiska fästelement skulle fungera överlägset har jag inte  sett. På båtklubben var det främst segelbåtar som använde den metoden. En bekant har däremot i kraftig vind fått märken på båten när en lossad öljett tyngdes ned av dunken och repade ordentligt. Själv tycker jag det känns onödigt bökigt att hålla på med ett antal dunkar som skall förvaras, släpas mm om rep fungerar som det gjort för mig.
 

En bra täckställning, vaddering vid utsatta platser och hårt spänd press som inte rör sig är det jag tror ger framgång över tid.

Jag har bara köpt presenning en enda gång pga att den gamla slitits ut, däremot kompletterat då jag köpt större båt. Farsan hade samma pressening i minst 30 år, kanske mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...